Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Prestegårdsstallen
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Mar 2005 17:33
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: et øde sted kalt Skedsmokorset
Prestegårdsstallen
På Prestegårdsstallen På Skedsmokorset ved Skedsmo kirke har det skjedd en god del uforklarige hendelser opp gjennom årene.
De fleste av oss, inkludert Stallemesteren vår har hørt hovklapring i stallgangen om kveldene når det ikke er noen der. Noen ganger kunne stallmesteren på en slags måte vite at noe merklig kom til å skje, bare ved at hun så på hestenes oppførsel, da pleide hun som oftest å være igjen i stallen resten av natta, hestene stopper å spise, de står bare der og venter, har Mette, stallmesteren fortalt oss. Da søker hun tilflukt på det lille kontoret vårt!
Men etterhvert begynner hestene å sparke og bite etter ting som ikke er der, bare sånn plutselig, noen andre ganger kan Mette høre tre-fire langtrukkende dunk under gulvet, altså nede i møkkakjelleren, det får alle maøkkalukene på gulvet til å riste!
Vi fikk høre histrien om Kari Hafel, en ond stallmester som har vært ganske så slem mot hesta for mange år tilbake, ingen vet om hun/han finnes eller hva som skjedde med denne personen. På fòrrommet er det innrissa med digre bokstaver på veggen: HAFEL 08/16
Ingen vet hva det betyr, men de fleste av oss kjenner til historiene.
Historie1: En mamma skulle sende datteren sin ut i et stormfullt vær for at hun skulle trene sprang, som de fleste hestefolk vet er jo det ganske farlig fordi hesten kan gli i gjørma og skade seg. Hun kom i en fin fart opp mot hinderet, hesten gled og falt åppå hinderet med en enorm fart, jenta ble fastklemt under hesten og døde momentant, det samme gjorde hesten...
Når Mette skulle bli stallmester i 2005 måtte hun passe på en halt og syk hest for den tidligere stallmestern, Gubben heter han. Hun skulle gå en kort tur på gjordet med han vær dag, men en dag ble Gubben nervøs og la på ørene og slikt, når dem kom fram til hoveddøra til stallen ble Gubben helt gal, han bukka, la på ørene og prøvde å bite Mette. Hun slapp ham raskt ut på beitet og stod å så på han en liten stund, plutselig kunne hun høre galopp tramp nede på banen! Gubben stod og steila mens han vrinsket høyt, han holdt på å løpe ned strømgjerdet!
Historie2: I Andre Verdenskrig kom tyskeren til stallen for å finne jøder, Kari Hafel hadde fortalt om de jødene hun hadde stengt inne under gulvet på utstyrsrommet. Tyskerne lot være der og det samme gjorde Hafel da dem hadde gått.
Mette og noen andre skulle skjekke om dette var sant, så de bestemte seg for å åpne denne luka inne på utstyrsrommet. der nede, etter hva jeg har hørt fant dem et hestedekken og skjelett, to barn og to voksne...
Det sies at om nettene kan man høre et tragisk, høylytt barnehyl oppe på høyloftet om nettene, jeg opplevde dette på dagtid, et fælt hyl for å si det sånn. Mette og jeg ver de eneste i stallen da, så det første jeg gjorde var å løpe ut til klubbrommet for se om det var noen der, nei, ute da? Nei, ingen der heller...
Historie3: Jeg stod å stelt yndlingshesten min Jerker en dag. Jeg så at Jerker oppførte seg temmelig rart, det var ingen ander hester i stallen, bortsett fra meg og Mette en tidlig fredags morgen. Jeg snudde meg for å ta opp penbørsten, reiste meg opp og renset den for hår, da jeg snudde meg mot Jerker igjen stod han klistret opp til et hjørne med den ene hoven bøyd opp, hodet var rettet høyt til værs og jeg kunne se det hvite i øynene hans! han pustet utrolig kraftig og raskt. Plutselig kom det en slags tåkedis ut av munnen min, jeg skalv på bena og begynte å fryse. Midt på sommeren! Jerker roet seg, og noen av de andre hestene ble leid inn i stallen. Etter en kort stund begynte de andre hesta å sparke og bite etter ting som jeg ikke kunne seg, en etter en. Jerker la litt på ørene, og plutselig ble alt svart... Jerker hadde sparket meg, noe han aldri har gjort i sitt liv, siden han er en traverhest. Heldigvis var det bare i knærne han hadde truffet meg, men jeg hadde ligget i boksen hans i en 6-7 min. ca. Han vekte meg ved å puste meg i ansiktet og da var alt normalt igjen.
Det er en mange andre ting som også har skjedd, jeg vet ikke alt, men Mette har nok opplevd mer enn det jeg har opplevd. Tunge skritt oppe på høyloftet, skrik fra møkkakjelleren, noen som prater og en del andre ting.
Håper det er noen som kan forklare historien om Prestegårdsstallen om de første årene da den ble bygd, kanskje dere vet noe?
De fleste av oss, inkludert Stallemesteren vår har hørt hovklapring i stallgangen om kveldene når det ikke er noen der. Noen ganger kunne stallmesteren på en slags måte vite at noe merklig kom til å skje, bare ved at hun så på hestenes oppførsel, da pleide hun som oftest å være igjen i stallen resten av natta, hestene stopper å spise, de står bare der og venter, har Mette, stallmesteren fortalt oss. Da søker hun tilflukt på det lille kontoret vårt!
Men etterhvert begynner hestene å sparke og bite etter ting som ikke er der, bare sånn plutselig, noen andre ganger kan Mette høre tre-fire langtrukkende dunk under gulvet, altså nede i møkkakjelleren, det får alle maøkkalukene på gulvet til å riste!
Vi fikk høre histrien om Kari Hafel, en ond stallmester som har vært ganske så slem mot hesta for mange år tilbake, ingen vet om hun/han finnes eller hva som skjedde med denne personen. På fòrrommet er det innrissa med digre bokstaver på veggen: HAFEL 08/16
Ingen vet hva det betyr, men de fleste av oss kjenner til historiene.
Historie1: En mamma skulle sende datteren sin ut i et stormfullt vær for at hun skulle trene sprang, som de fleste hestefolk vet er jo det ganske farlig fordi hesten kan gli i gjørma og skade seg. Hun kom i en fin fart opp mot hinderet, hesten gled og falt åppå hinderet med en enorm fart, jenta ble fastklemt under hesten og døde momentant, det samme gjorde hesten...
Når Mette skulle bli stallmester i 2005 måtte hun passe på en halt og syk hest for den tidligere stallmestern, Gubben heter han. Hun skulle gå en kort tur på gjordet med han vær dag, men en dag ble Gubben nervøs og la på ørene og slikt, når dem kom fram til hoveddøra til stallen ble Gubben helt gal, han bukka, la på ørene og prøvde å bite Mette. Hun slapp ham raskt ut på beitet og stod å så på han en liten stund, plutselig kunne hun høre galopp tramp nede på banen! Gubben stod og steila mens han vrinsket høyt, han holdt på å løpe ned strømgjerdet!
Historie2: I Andre Verdenskrig kom tyskeren til stallen for å finne jøder, Kari Hafel hadde fortalt om de jødene hun hadde stengt inne under gulvet på utstyrsrommet. Tyskerne lot være der og det samme gjorde Hafel da dem hadde gått.
Mette og noen andre skulle skjekke om dette var sant, så de bestemte seg for å åpne denne luka inne på utstyrsrommet. der nede, etter hva jeg har hørt fant dem et hestedekken og skjelett, to barn og to voksne...
Det sies at om nettene kan man høre et tragisk, høylytt barnehyl oppe på høyloftet om nettene, jeg opplevde dette på dagtid, et fælt hyl for å si det sånn. Mette og jeg ver de eneste i stallen da, så det første jeg gjorde var å løpe ut til klubbrommet for se om det var noen der, nei, ute da? Nei, ingen der heller...
Historie3: Jeg stod å stelt yndlingshesten min Jerker en dag. Jeg så at Jerker oppførte seg temmelig rart, det var ingen ander hester i stallen, bortsett fra meg og Mette en tidlig fredags morgen. Jeg snudde meg for å ta opp penbørsten, reiste meg opp og renset den for hår, da jeg snudde meg mot Jerker igjen stod han klistret opp til et hjørne med den ene hoven bøyd opp, hodet var rettet høyt til værs og jeg kunne se det hvite i øynene hans! han pustet utrolig kraftig og raskt. Plutselig kom det en slags tåkedis ut av munnen min, jeg skalv på bena og begynte å fryse. Midt på sommeren! Jerker roet seg, og noen av de andre hestene ble leid inn i stallen. Etter en kort stund begynte de andre hesta å sparke og bite etter ting som jeg ikke kunne seg, en etter en. Jerker la litt på ørene, og plutselig ble alt svart... Jerker hadde sparket meg, noe han aldri har gjort i sitt liv, siden han er en traverhest. Heldigvis var det bare i knærne han hadde truffet meg, men jeg hadde ligget i boksen hans i en 6-7 min. ca. Han vekte meg ved å puste meg i ansiktet og da var alt normalt igjen.
Det er en mange andre ting som også har skjedd, jeg vet ikke alt, men Mette har nok opplevd mer enn det jeg har opplevd. Tunge skritt oppe på høyloftet, skrik fra møkkakjelleren, noen som prater og en del andre ting.
Håper det er noen som kan forklare historien om Prestegårdsstallen om de første årene da den ble bygd, kanskje dere vet noe?
Antall ord: 840
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Des 2006 01:07
- 17
- Lokalisering: et hus...
huff :mozilla_surprised:
jeg synes særlig at historie 1 og 2 var creepy!
jeg vet desverre ingenting og prestegardsstallen, så på det punktet kan jeg ikke hjelpe. :mozilla_frown:
jeg synes særlig at historie 1 og 2 var creepy!
jeg vet desverre ingenting og prestegardsstallen, så på det punktet kan jeg ikke hjelpe. :mozilla_frown:
Antall ord: 30
*++*Every Day Create Your History*++*-og det er helt sant!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Des 2006 14:52
- 17
så masse som har skjedd på korset!! prestegårdsstallen og sten tærud skole.. kan det ha noen sammenheng? (er en tråd her et sted om skolen)
Antall ord: 28
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Des 2006 14:52
- 17
!!! du har jo også skrevet om skolen!! :mozilla_surprised:
huff.. nå vet jeg ikke om jeg tør å gå forbi der noe mer..
huff.. nå vet jeg ikke om jeg tør å gå forbi der noe mer..
Antall ord: 23
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
vel...
det er ikke bare jeg som har skrevet om prestegårdsstallen og sten-tærud, kjenner mange flere som har lagt ut sine egne historier på samm tema, men med dems historie. venninnen min hellyjelly (som ikke er medlem noe mer) har lagt ut en del slike nedover på samme side her!
Antall ord: 52
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Jan 2007 23:50
- 17
Re: Prestegårdsstallen
Jeg har selv vært i det rommet, nede under greiprommet der.Jerker skrev: Historie2: I Andre Verdenskrig kom tyskeren til stallen for å finne jøder, Kari Hafel hadde fortalt om de jødene hun hadde stengt inne under gulvet på utstyrsrommet. Tyskerne lot være der og det samme gjorde Hafel da dem hadde gått.
Det eneste som lå der, var et muggent og ødelagt dekken. Ingen skjelett.
Det var også et ganske stort hull inn til siloen. Ingenting annet.
Jo, det var noen døde mus. Men ingen skjelett.
Antall ord: 201
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
og forresten. Så tror jeg at jeg var en av de første som var der nede.
Antall ord: 17
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Jun 2006 15:27
- 18
-
- Nybegynner
- 19
endelig fikk jeg den etterlengtede telefonen fra åndenes makt PS skal kanskje på TV!!!!
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
det har vært noen der før deg...blablablaaalblaaa skrev:og forresten. Så tror jeg at jeg var en av de første som var der nede.
Antall ord: 28
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Des 2006 20:34
- 17
- Lokalisering: Holter
utrolig spennende historie. hadde vært spennende å dra dit selv en gang, i likhet med Sten-Tærud skole, som jeg skrev i den andre tråden. men hvor er egentlig skedsmo kirke uansett ? er relativt kjent der, men kan ikke si jeg husker hvor krika er... men veldig spennende og troverdig historie, speiselt historie 1 og 2 var creepy.
Antall ord: 60
every wish is just a journey away
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Skal prestegården på tv? :00Jerker skrev:endelig fikk jeg den etterlengtede telefonen fra åndenes makt PS skal kanskje på TV!!!!
Antall ord: 22
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
-
- Nybegynner
- 19
Kirka ligger like ved sten-tærud.. bare et steinkast unna stallen!!chupacabra16 skrev:utrolig spennende historie. hadde vært spennende å dra dit selv en gang, i likhet med Sten-Tærud skole, som jeg skrev i den andre tråden. men hvor er egentlig skedsmo kirke uansett ? er relativt kjent der, men kan ikke si jeg husker hvor krika er... men veldig spennende og troverdig historie, speiselt historie 1 og 2 var creepy.
Antall ord: 74
Hide post links |