Fakta, teori & skepsisHva er det som plager/hjemsøker meg?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2006 21:08
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Moelv

Hva er det som plager/hjemsøker meg?

Innlegg av Nettin »

Vel, jeg vet ikke om det er meg eller om det virkelig er noe, men jeg vil nå iallefall fortelle det.
Jeg har skrevet en fortelling her før, som heter 'Min Bestefar', og noen år etter at han døde følte jeg nærværet hans her. Jeg har liksom hatt den følelsen av at han er her enda på en måte. For å passe på meg eller noe.

Jeg har også fått et maleri av en gammel dame i Oslo. Hun døde for snart 10 år siden. Jeg fikk maleriet i arv fra henne da hun døde.
Jeg fikk da med meg maleriet hjem, og hengte det over senga mi nede. Før jeg fikk maleriet, så hadde jeg ikke merket noe som helst. Det var førstes når jeg fikk det. Det avr da jeg fikk fornemmelser av en gammel dame som satt på sengekanten min når jeg sov. Hun gjorde ikke noe, bare så på meg. Og jeg fikk fornemmelsen av at hun strøk meg på pannen.
Hver gang jeg er nede, fornemmer jeg henne. Hun står alltid på samme plassen (måtte skifte rom for ca 2 år siden, pga søvnproblemer). Tilogmed katten min likte seg ikke nede. Hun sto å kveste i tomme luften. Og skøyt pelsen opp. Det var da jeg skjønte at det var mer mellom himmel og jord enn det jeg trodde fra før.
Jeg liker meg ikke nede i kjelleren her i det hele tatt. Når jeg er nede der, så føler jeg at det er noen som følger etter meg. Men det stopper akkurat før døra opp i hovedetasjen her. Da føler jeg meg fri, akkurat i gangen.

Jeg er ofte trett og sliten når jeg er hjemme. Men aldri når jeg er hos andre. Fornemmer ikke noe da. Er bare her i huset.

Ofte når jeg sover, så har jeg den følelsen av at noen stirrer på meg. Har faktisk den følelsen nå, nå som jeg sitter å skriver det her. Og følelsen er at noe eller noen prøver å stoppe tankene mine, sånn at jeg ikke skal fortsette å skrive.

Hører ofte barnegråt. Ligner på min tantunges. Men hun er hjemme der hun bor, og jeg er hjemme her. Nesten 3 mil fra hverandre. Og er ingen barn her i det hele tatt. Og er som oftest på natten jeg hører det.

Jeg hører også stemmer. Er ikke tydelig, bare mumling. Men er ekkelt allikevel. for jeg vet at pappa ikke snakker i søvne, og jeg vet at han ligger å sover.

Når jeg ser på film, så pleier jeg alltid la fjernkontroller ligge langt unna meg. Men i dag/kveld da jeg så på film, så lå de som vanlig langt unna meg. Og plutselig begynte volumet å gå opp og ned. Jeg kan umulig ha fått trykt på noe, siden jeg ikke var i kontakt med fjernkontrollen i det hele tatt. Og det er ikke første gangen dette skjer.
Men iallefall, jeg satt å så på film. Og plutselig begynner tårene å trille. Jeg satte meg sammen i en fosterstilling, og da følte jeg at noen slo meg!

Så det store spørsmålet er da, hva kan dette være ? Og hvorfor føler jeg meg aldri alene hjemme, når jeg føler meg det når jeg er borte ? Og hvorfor merker ikke pappa eller noen av de andre noe av dette ?
Takk på forhånd for svar . :)
Antall ord: 605

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Kanskje du er mer åpen for den slags ting enn resten av familien din.
Har opplevd noe lignende med den mumlingen du nevnte... Huset vårt er over 100 år gammelt, men det er kun vår familie som har bodd der. Og av og til når jeg og moren min, eller bare jeg sitter nede i stua, så kan vi høre fotskritt fra andre etasjen (soverom) og snorking/mumling... akkurat som om det er noen der, selv om vi vet at det ikke er det. Litt creepy, når jeg tenker på det. Men det plager jo ikke oss egentlig på samme måten som deg.
Dessverre vet jeg ikke noe om hva du kan gjøre for å bli kvitt det der, jeg har nemlig ikke no erfaring med åndeutdrivelse...

Moren min sa at hun trodde det var bestefaren min... :D
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Nettin »

Kanskje du er mer åpen for den slags ting enn resten av familien din.
Har opplevd noe lignende med den mumlingen du nevnte... Huset vårt er over 100 år gammelt, men det er kun vår familie som har bodd der. Og av og til når jeg og moren min, eller bare jeg sitter nede i stua, så kan vi høre fotskritt fra andre etasjen (soverom) og snorking/mumling... akkurat som om det er noen der, selv om vi vet at det ikke er det. Litt creepy, når jeg tenker på det. Men det plager jo ikke oss egentlig på samme måten som deg.
Dessverre vet jeg ikke noe om hva du kan gjøre for å bli kvitt det der, jeg har nemlig ikke no erfaring med åndeutdrivelse...

Moren min sa at hun trodde det var bestefaren min...
Helsesøsteren min trodde også at jeg var mer åpen enn dem , før hun sendte inn søknad til psykisk hjelpesentral på Hamar. :mozilla_undecided:
Huset her er ikke så gammelt. har bare vært 2 eiere før. Tror huset ble bygd på 70-tallet eller noe. Husker ikke.
Hører også fotskritt noen ganger også. Også forsvinner alltid tingene mine ett øyeblikk, men ligger der det skulle ligge like etterpå. Og er ingen som har vært der i mellomtiden! Glemte å legge det til. :P
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Nettin »

Jeg vil også legge til det at i løpet av de 2 timene jeg har sittet her, så har det kommet smelllyder som fra ei dør!
Og pappa sover. For hører at han ligger å sover.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

hva er psykisk hjelpesentral?
Du skrev at du ikke hadde noen problemer før du fikk det bildet.. så er det vel noe som kom med bildet, da... kanskje hvis du fjerner det? hvis det plager deg, er det kanskje verdt et forsøk?
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Nettin »

wicced skrev:hva er psykisk hjelpesentral?
Du skrev at du ikke hadde noen problemer før du fikk det bildet.. så er det vel noe som kom med bildet, da... kanskje hvis du fjerner det? hvis det plager deg, er det kanskje verdt et forsøk?
Vel, kanskje litt feil ordbruk. Men hu har sendt meg på en hjelpelinje for folk som ikke har det så greit med psyka si.
Vel, det vil vel fjerne et av problemene. Men jeg tror ikke mormoren min vil like at jeg fjerner det. Siden det var en vennine av henne. blabla. Og jeg fikk det i arv. blabla.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

Hva hvis du bare flytter litt på det? til et annet rom/etasje... kanskje spøkelsene flytter etter? Bare for å teste.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Nettin »

wicced skrev:Hva hvis du bare flytter litt på det? til et annet rom/etasje... kanskje spøkelsene flytter etter? Bare for å teste.
hm. er det som er. Jeg er nå på rommet mitt i hovedetasjen, mens bildet er på rommet mitt i kjelleren. Altså, jeg har to rom! :o
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Hm..dette kan godt være og høres ut som energier som du selv skaper. En tid da jeg selv var veldig fokusert på og opptatt av gjenferd, opplevde jeg mye rart som jeg ikke kan finne en naturlig forklaring på den dag i dag. Jeg sier ikke at døde ikke kan gå igjen, men ofte tror jeg der er flere faktorer inn i bildet for det en opplever. Det kan ha noe med hva en fokuserer på, frykt, elementer i ens egen underbevissthet osv. Ofte tror jeg det er en kombinasjon av energier og hvordan underbevisstheten vår tolker disse. Tolkningene våre projiseres da til bilder,lyder, opplevelser.

At katten din reagerte slik den gjor, kan rett og slett være for at den responderer til det du skaper. Kanskje katten merker frykten din? Men det kan godt også være at noe av energien til denne kunstner damen er på besøk inn i mellom. Kanskje hun var veldig knyttet til maleriene sine?

Tror du kan slappe av. Det er ingenting som du trenger å frykte for iallefall. Be en bønn om hjelp før du sovner om kvelden, kanskje det vil hjelpe deg. Lykke til :mozilla_smile:
Antall ord: 203
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Nettin »

Appelsin skrev:Hm..dette kan godt være og høres ut som energier som du selv skaper. En tid da jeg selv var veldig fokusert på og opptatt av gjenferd, opplevde jeg mye rart som jeg ikke kan finne en naturlig forklaring på den dag i dag. Jeg sier ikke at døde ikke kan gå igjen, men ofte tror jeg der er flere faktorer inn i bildet for det en opplever. Det kan ha noe med hva en fokuserer på, frykt, elementer i ens egen underbevissthet osv. Ofte tror jeg det er en kombinasjon av energier og hvordan underbevisstheten vår tolker disse. Tolkningene våre projiseres da til bilder,lyder, opplevelser.

At katten din reagerte slik den gjor, kan rett og slett være for at den responderer til det du skaper. Kanskje katten merker frykten din? Men det kan godt også være at noe av energien til denne kunstner damen er på besøk inn i mellom. Kanskje hun var veldig knyttet til maleriene sine?

Tror du kan slappe av. Det er ingenting som du trenger å frykte for iallefall. Be en bønn om hjelp før du sovner om kvelden, kanskje det vil hjelpe deg. Lykke til :mozilla_smile:
Hvordan kan jeg selv skape en energi ?

Damen som jeg merker husker jeg ikke så mye av (hun døde da jeg var tre, men fikk det maleriet da hun som hun bodde sammen med døde), men jeg ser henne tydelig. Fikk se bilde av henne hos mormoren min, og det var henne!
Men hun var ikke kunstner. Hun ble bare malt bilde av da hun var 4 år ca.

Hvordan kan jeg slappe av, når jeg er livredd for å sove her?
Antall ord: 289

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Appelsin »

Jeg har den oppfatningen av at vi påvirker mye mer vår opplevelse av virkeligheten enn hva vi er klar over. Det jeg mener med at du kan skape mye av dette selv er følgende: Det kan godt hende du har kontakt med energien til denne damen. Energien er sannsynlig knyttet til maleriet. Din underbevissthet sin tolkning av denne energien kan bidra til at du opplever flere uforklarlige ting, hører stemmer osv. Din egen underbevissthet, dine tanker, frykt osv ovenfor denne energien du har kontakt med..kan foreksempel bidra til at du opplever at volumet går opp og ned uten at du har rørt fjernkontrollen. Og dermed trekker du konklusjonen at det er denne damen som driver å kødder med volumet ditt, mens det egentlig er din egen energi som skaper det.

Håper du forstår noe av hva jeg mener. Men dette er uansett bare min teori. Håper det går bra med deg :mozilla_smile:
Antall ord: 164
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Nettin »

Appelsin skrev:Jeg har den oppfatningen av at vi påvirker mye mer vår opplevelse av virkeligheten enn hva vi er klar over. Det jeg mener med at du kan skape mye av dette selv er følgende: Det kan godt hende du har kontakt med energien til denne damen. Energien er sannsynlig knyttet til maleriet. Din underbevissthet sin tolkning av denne energien kan bidra til at du opplever flere uforklarlige ting, hører stemmer osv. Din egen underbevissthet, dine tanker, frykt osv ovenfor denne energien du har kontakt med..kan foreksempel bidra til at du opplever at volumet går opp og ned uten at du har rørt fjernkontrollen. Og dermed trekker du konklusjonen at det er denne damen som driver å kødder med volumet ditt, mens det egentlig er din egen energi som skaper det.

Håper du forstår noe av hva jeg mener. Men dette er uansett bare min teori. Håper det går bra med deg :mozilla_smile:
så det du mener, er at jeg har skapt selv en energi ut fra tanker og frykt ?
Eller misforstår jeg deg helt ?
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Kult

Innlegg av Metodisten »

Kult innlegg.
Om du ikke tuller med allt dette da? Neida , jeg tror deg.
Det du beskriver er litt sånn klassisk. Jeg har hørt lignende før. Det att du føleer noen stryker deg er ett godt tegn.
Dem passer nok på deg.
At vi her i den fysiske verden blir redde av sånt er også typisk. Om du har sett seriene på TV Norge , hvor mange ganger har ikke mediumene sendt bort ånder som har skremt folk , men som bare mente å hjelpe og beskytte..? Men så skremmer det jo folk da når de ser ting å sånt.
Sikkert ok , men ett medium er tingen om det blir for mye av det gode.
Kult å lese var det.
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Appelsin »

Nettin skrev:
Appelsin skrev:Jeg har den oppfatningen av at vi påvirker mye mer vår opplevelse av virkeligheten enn hva vi er klar over. Det jeg mener med at du kan skape mye av dette selv er følgende: Det kan godt hende du har kontakt med energien til denne damen. Energien er sannsynlig knyttet til maleriet. Din underbevissthet sin tolkning av denne energien kan bidra til at du opplever flere uforklarlige ting, hører stemmer osv. Din egen underbevissthet, dine tanker, frykt osv ovenfor denne energien du har kontakt med..kan foreksempel bidra til at du opplever at volumet går opp og ned uten at du har rørt fjernkontrollen. Og dermed trekker du konklusjonen at det er denne damen som driver å kødder med volumet ditt, mens det egentlig er din egen energi som skaper det.

så det du mener, er at jeg har skapt selv en energi ut fra tanker og frykt ?
Eller misforstår jeg deg helt ?
Nei, ikke nødvendigvis ut i fra tanker og frykt. Slik jeg tenker det, kan det også være andre elementer i din underbevissthet som skaper opplevelsene dine. Du kan være veldig åpen for energier og du kan som sagt få inn noe av energien knyttet til maleriet, og derfor tolker underbevisstheten din at damen går igjen. Når du allerede har fått fornemmelser av et "gjenferd" så er underbevisstheten din fokusert på dette og kombinert da gjerne med tanker, følelser så kan du oppleve merkelig ting. Dette er selvsagt bare en mulig forklaring..det finnes nok mange flere. Jeg har egentlig ikke så mye peiling :mozilla_wink:

Når det gjelder bestefaren din forresten, tror jeg nok at han er på besøk hos deg innimellom :mozilla_smile:
Antall ord: 324

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Nettin
Nybegynner
Nybegynner
18

Re: Kult

Innlegg av Nettin »

Metodisten skrev:Kult innlegg.
Om du ikke tuller med allt dette da? Neida , jeg tror deg.
Det du beskriver er litt sånn klassisk. Jeg har hørt lignende før. Det att du føleer noen stryker deg er ett godt tegn.
Dem passer nok på deg.
At vi her i den fysiske verden blir redde av sånt er også typisk. Om du har sett seriene på TV Norge , hvor mange ganger har ikke mediumene sendt bort ånder som har skremt folk , men som bare mente å hjelpe og beskytte..? Men så skremmer det jo folk da når de ser ting å sånt.
Sikkert ok , men ett medium er tingen om det blir for mye av det gode.
Kult å lese var det.
Hvorfor skulle jeg tulle om noe sånn ? :P
Hvis det er 'Åndenes makt' og 'Hjemsøkt' du mener, så har jeg fulgt med på dem.
Men det med strykingen kan jeg forstå at kanskje kan være hjelpere, men det med slåingen ?
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links