Hecate skrev:Nei, en kan ikke lære naturvitenskap kun ved å lese bøker. Det må eksperimenter, feltøvelser og omfattende beregninger til.
Jeg synes ikke forskere generelt er sneversynte i det hele tatt. Synes dere virkelig det? Hvordan vil dere da forklare at vi har kommet så langt? Det er ikke bare uhell som har ført frem til revolusjonerende oppdagelser
Jeg nevnte "bøker" som et naivt enkelt eksempel for å få frem et poeng; At naturvitenskapelig forskning er basert på nedskreven offisiell kunnskap. Alle oppdagelser krever en forklaring som er i overensstemmelse med vitenskapens trange rammer; noe som kan bevises med dagens begrensede teknologi, eller beregnes frem til med dagens formler.
Mange i slike miljøer avfeier alt som ikke kan forklares naturvitenskapelig, og det er sneversynt. Det samme ser vi blant leger, her er det også mye sneversynthet og arroganse. Tanker og idèer som går på tvers med det som står i lærebøkene blir ikke godt mottatt. De vet ikke hvor begrenset den kunnskapen de lærer seg er, at antall år på skolebenken ikke på noen som helst måte kan kvalitetssikre kunnskap.
Kunnskap kan kun kvalitetskontrolleres ved å stole på seg
selv og sin
indre visdom, da gir sjelen tilbakemelding.
Heldigvis er det stort sett tidligere generasjoners forskere og leger som lider av denne trangsyntheten, denne forsvinner nok helt i årene som kommer
Har jeg først fått tak i utstyret jeg trenger, er det bare fantasien som setter grenser. Da burde jeg nå langt
Ja det er nettopp det. Siden det er utstyret som setter grensene vil vitenskapen alltid henge etter