Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderTungetale

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Petroosha
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Des 2006 17:13
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest Agder

Tungetale

Innlegg av Petroosha »

Er det noen her som har opplevd tungetale? Vet noen hva som skjer under et slikt fenomen?
Jeg har hørt det mange ganger skjer i kirker og under kristne ritualer, men har det noe med det paranormale å gjøre?

...

lenge leve nysgjerrigheten (ånæi)
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chupacabra18
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Des 2006 17:39
17
Kjønn (valgfri): Mr.man
Lokalisering: Akershus

Innlegg av chupacabra18 »

hva er tungetale? :)
Antall ord: 3
-Lars-

*Hominus Nocturna*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

når noen snakker igjennom deg. man kan vel tale i tunger når man er besatt, så da trenger det ikke ha med kirken å gjøre.. ??
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Petroosha
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Des 2006 17:13
17
Lokalisering: Vest Agder

Innlegg av Petroosha »

livingdeaddoll skrev:når noen snakker igjennom deg. man kan vel tale i tunger når man er besatt, så da trenger det ikke ha med kirken å gjøre.. ??
Ja.. det er det jeg mener med i kirker, siden de folkene som opplever tungetale tror at det er Gud som snakker gjennom de. Men jeg tror egentlig det er ånder. Ikke sant?
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
line001
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Okt 2005 20:04
19
Lokalisering: Norge
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av line001 »

hmm.. ja si det du.. hehe..

har ikke peiling på tungetale, jeg trodde at om ånder bestter deg eller snakker gjenom deg så var det selve åndene og ikke gud .. :mozilla_undecided:
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tungetale finner man ikke bare blandt de kristne, men faktisk i flere kulturer.
Noen definerer det som "åndespråk" - andre som trolldomsspråk - heksekunster osv.
Spesielt sjamaner, trollmenn, medisinmenn osv som bruker tungetale, danner en ekstra respekt fra sine "medborgere" - fordi denne trollmannen / sjamanen snakker noe "rart" de andre ikke forstår.

Min teori på dette bygger faktisk på reinkarnasjon !
At man "husker" ett eller annet språk man har snakket i ett tidligere liv.
Eller iallfall brokker av det.
Dette er noe som følger ens egen sjel / ånd, og derfor ikke "huskes" av nåværende "kropp".
Dermed er det vanskelig å forklare tungetale med nåværende liv.

Jeg har hørt historier ( fra kristne misjonærer ) om at tungetale faktisk har blitt forstått av fremmedspråkelige, slik at misjonærenes utfordringer faktisk ble løst. ( hus, mat, osv ).
Hvorvidt dette er tilfelle har jeg ingen bekreftelse på , men nevner det da jeg ser det som mulig i min tro på reinkarnasjon.
Og at det er ens egen sjel / ånd som har sørget for å snakke det rette språket.

Tro kan flytte fjell - sies det, og det ser jeg ikke vekk ifra, dersom man tror på at sjelen / ånden kan leve evig.

Selvfølgelig er dette bare noe jeg tror på, hva andre mener, kan våre en helt annen sak ;-)
Men jeg "finner" iallfall en forklaring på fenomenet, som ikke går på "onde ånder" og troll.... ;-)

mvh Asbjørn
Antall ord: 245

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Lokalisering: Tranby
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

men står det ikke i bibelen om en mann eller kvinne som snakket i tunger i, fordi han/hun var besatt av onde ånder? orker ikke å lete etter bibelen min akkurat nå..
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Tungetale

Innlegg av Jael »

Petroosha skrev:Er det noen her som har opplevd tungetale? Vet noen hva som skjer under et slikt fenomen?
Jeg har hørt det mange ganger skjer i kirker og under kristne ritualer, men har det noe med det paranormale å gjøre?

...

Heisann!

Bibelen snakker om to forskjellige tungetaler:
1) å snakke et fremmed språk som man ikke kan fra før av, for å kunne spre evangeliet.

2) å snakke et språk som bare Gud forstår.

Det er helst det andre punktet folk flest tenker på og som er mest utbredt. Jeg har flere kristne venner som taler i tunger, selv gjør jeg ikke det.

Det som skjer er at man rett og slett ber til Gud på et språk bare Gud forstår. Dette er en overnaturlig gave som Gud gir, det kalles Åndens språk.

Man kommer ikke i transe mens man taler, og man har full kontroll over seg selv og kan stanse når man vil. De fleste kristne kan tale i tunger hvor som helst, det er ikke noe mystisk ved det sånn sett.

Det er ikke en form for besettelse som tar over kroppen til den kristne.

Alle kristne er Guds bolig, Den hellige ånd har sitt tempel i de kristnes kropp. Men til forskjell fra onde ånder tar ikke Den hellige ånd over styringen, og vil aldri gjøre noe mot en persons vilje. Ånden er Guds kjærlighet utøst i våre hjerter, Ånden går i forbønn for oss og elsker oss.

Hvis du selv vil finne ut hva kildene sier om tungetale, anbefaler jeg 1. Korinterbrev kapittel 14 i bibelen.
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aron

Innlegg av Aron »

Petroosha skrev:Er det noen her som har opplevd tungetale? Vet noen hva som skjer under et slikt fenomen?
Det har nok neppe noe med paranormalt å gjøre. Mitt inntrykk er at enkelte i "karismatiske" kristensamfunn lar seg rive med i et meningsløst babbel. Man observerer en masse halloy og armer som svaier fra side til side, og alle i babler et språk som ingen forstår. Men,... ofte vil det være en tilsted som opptrer som oversetter så menigheten kan forstå hva som blir sagt. Pussige greier. :mozilla_undecided:

Det påfallende er at de som får ånden over seg neppe har språkøre, og de fremfører budskapet på et norsklydende dialekt, men ordene er stokket om så de ikke gir mening. Og da er det jo godt å ha en tolk. :mozilla_wink:

Noen ganger så vil de som har fått ånden over seg også ramle i gulvet, noe jeg betrakter som "special effects".

Jeg ville faktisk ha trodd mer på en som ikke har medfødte oratoriske talegaver, men som likevel, og ulikt sin vanlige væremåte, taler så meningsfylt at alle tilstede kan forstå det, uten en tolk. Jeg tror at "Gud" ikke har noe problem med å forstå norsk, og at han/hun oppfatter hva man sier og mener inne i seg, og er i stand til å luke ut det som kun er påtatt meningsløs babbel.

Tungetale kommer ofte i samband med kristenshow, der blikk og hender er rettet oppover, taler fremføres høylydt og påtrengende, og "budskapet" blir banket inn i forsamlingen med dommedagsstemmer.

Jeg må si at jeg hater slike show, og slike aktørern. Jeg tror at ens bønn blir mottatt av ens gud uansett hvilken religion man har, og at Gud ikke er tunghørt. Jeg tror at en bønn bør fremføres med en dempet stemme eller inne i seg i taushet, med blikket slått ned i ærbødighet og respekt.
Sist redigert av Aron på 18 Jan 2007 07:57, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 361

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Apr 2005 22:43
19

Innlegg av Frokost »

Tungetale mennesker er koko i hodet. Nok en psyko ting organiserte religiøse sekter har påført verden.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

chupacabra18 skrev:hva er tungetale? :)
Det er et fenomen som helst oppstår i karismatiske menigheter.

En person reiser seg og babler i vei uten mål eller mening. Noen ganger reiser da en annen seg og påtar seg oppgaven å tolke dette sprøytet for de andre. :)

Det råder usikkerhet om de involverte er klar over tullet eller om de tror på dette selv. Jeg er tilbøyelig til å tro de faktisk tror på det. Ihvertfall den som babler i vei. Jeg er litt mer usikker på den som later som den ser noen sammenheng i det som blir sagt.
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Hehe, noen som har sett Borat? :mozilla_laughing:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Nov 2005 09:09
19
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

BA skrev:
chupacabra18 skrev:hva er tungetale? :)
Det er et fenomen som helst oppstår i karismatiske menigheter.

En person reiser seg og babler i vei uten mål eller mening. Noen ganger reiser da en annen seg og påtar seg oppgaven å tolke dette sprøytet for de andre. :)

Det råder usikkerhet om de involverte er klar over tullet eller om de tror på dette selv. Jeg er tilbøyelig til å tro de faktisk tror på det. Ihvertfall den som babler i vei. Jeg er litt mer usikker på den som later som den ser noen sammenheng i det som blir sagt.
Hvis noen her hadde opplevd en slik forsamling, ville en nok fort innsett at de tror på dette selv.. Den som tolker slikt er ifølge dem selv også i en slik "opphøyet rus" at de tror på det de selv sier der og da.

Som et apropos: Bjørn Sand måtte slutte med den samfunnsrefsende figuren Stutum - fordi denne figuren hans tok over Sands liv og han skjemtes over og var så uenig i det som Stutum sa..

Det er ikke bare droger og alkohol som har skylden for alt i verden nei. :mozilla_wink:
Antall ord: 202
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Aron skrev:
Det har nok neppe noe med paranormalt å gjøre.
Interessant kommentar dersom du i utgangspunktet egentlig er åpen for det paranormale.
Mitt inntrykk er at enkelte i "karismatiske" kristensamfunn lar seg rive med i et meningsløst babbel. Man observerer en masse halloy og armer som svaier fra side til side, og alle i babler et språk som ingen forstår. Men,... ofte vil det være en tilsted som opptrer som oversetter så menigheten kan forstå hva som blir sagt. Pussige greier. :mozilla_undecided:
Hvor har du dette inntrykket fra?

Svært mange av de som taler i tunger taler også i tunger hjemme når de ber. Det handler derfor ikke om suggesjon, men det er helt klart at stemning påvirker oss alle.
Det påfallende er at de som får ånden over seg neppe har språkøre, og de fremfører budskapet på et norsklydende dialekt, men ordene er stokket om så de ikke gir mening. Og da er det jo godt å ha en tolk. :mozilla_wink:
Sist jeg var i en forsamling der de talte i tunger var nå på tirsdag. Jeg må si at jeg ikke er enig i at de fremfører budskapet på "en norsklydende dialekt". Jeg er ikke helt sikker på om jeg vet hva du legger i dette uttrykket. Men språket mange av dem snakker minner ikke om norsk. Jeg la spesielt merke til en dame som snakket noe som minnet om hebraisk (jeg studerer forøvrig hebraisk).
Noen ganger så vil de som har fått ånden over seg også ramle i gulvet, noe jeg betrakter som "special effects".
Det har jeg aldri opplevd. Det virker veldig voldsomt etter mitt syn.
Jeg ville faktisk ha trodd mer på en som ikke har medfødte oratoriske talegaver, men som likevel, og ulikt sin vanlige væremåte, taler så meningsfylt at alle tilstede kan forstå det, uten en tolk.
Artig at du sier det, for det sier bibelen også! Den sier at den som taler i tunger kun oppbygger seg selv - med mindre det finnes en som kan tyde talen. Å tale meningsfylt på tilhørernes språk er det som anbefales.

[quoteJeg tror at "Gud" ikke har noe problem med å forstå norsk, og at han/hun oppfatter hva man sier og mener inne i seg, og er i stand til å luke ut det som kun er påtatt meningsløs babbel.[/quote]

Det handler ikke om å tale til Gud på et annet språk fordi norsk ikke duger. Det handler om å få ord til å be selv når du ikke har flere ord eller ikke vet helt hva du vil be om, men fortsatt ønsker å tilbe og lovprise. Det er helt sant som du sier - dette er meningsfylt for Guf, han oppfatter det vi sier og mener med tungetale.
Tungetale kan være fint hvis den kristne har private ting å be om og ikke ønsker at alle i forsamlingen skal forstå det. Nesten som et røverspråk ;)
Tungetale kommer ofte i samband med kristenshow, der blikk og hender er rettet oppover, taler fremføres høylydt og påtrengende, og "budskapet" blir banket inn i forsamlingen med dommedagsstemmer.
Helt feil. De som taler i tunger gjør det gjerne i bilen på vei til jobb, om kvelden før de legger seg og på kristne bønnemøter med kun enkel pianomusikk, og hvor det ikke er noen talere eller noe særlig budskap som skal fremføres.

Slike møter som du sikter til her har jeg aldri vært på, og jeg har vært flere steder.

Kanskje er dette din oppfatning av pinsemenighetenes søndagsmøter, der man faktisk har tale? Jeg må si at tungetalen er mer utbredt på enkle bønnemøter enn på søndagsgudstjenestene. Førstnevnte er nemlig forum for bønn spesielt, det siste er et forum hvor nykommere inviteres og hvor man skal nå ut med et budskap. Tungetale får derfor ikke så stor plass der.
Jeg må si at jeg hater slike show, og slike aktørern. Jeg tror at ens bønn blir mottatt av ens gud uansett hvilken religion man har, og at Gud ikke er tunghørt. Jeg tror at en bønn bør fremføres med en dempet stemme eller inne i seg i taushet, med blikket slått ned i ærbødighet og respekt.
Selvfølgelig blir bønn hørt av Gud dersom man ber med dempet stemme eller inne i seg! Det handler ikke om å gradere bønn. Det handler om at det finnes forskjellige måter å be på alt etter hvilken person vi er (noen er mer utadvendte enn andre) og hvilke gaver Gud gir oss.

Jeg er på bønnemøter med mye tungetale minst én gang i måneden selv om jeg ikke er pinsevenn. Jeg har aldri bedt i tunger, jeg synes det er lettere å be inni meg. Men jeg setter pris på å få oppleve tungetale og være på et bønnemøte der folk ikke bryr seg om hvordan du ber, men hvor alle former for bønn blir respektert.
Antall ord: 907

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aron

Svar til Jael

Innlegg av Aron »

Hei Jael :mozilla_smile:

Jeg takker for din respons på mitt innlegg. Du høres ut som en reflektert person. Så jeg tar for gitt at du også aksepterer at "enhver er salig i sin tro". Det er tross alt full meningsfrihet i dette landet, enten man nå tror på tungetale eller det motsatte. Jeg må innrømme at mitt syn er sterkt påvirket av høylydte inntrykk fra "kristne" TV-programmer såvel som sekter i mitt nærområde og enkeltpersoner i slekta jeg er giftet inn i.
Ikke misforstå meg; Bibelen og Koranen har jeg stort sett ikke noe problem med. Jeg tar det for det jeg tror at det er.
Nei, det er disse menneskene som skal tolke alt etter sin oppfatning, påberoper seg posisjonen som sannhetens forvaltere, og som gjerne lager et show for å fremstå som veldig personlig frelste,... det er disse menneskene jeg har et problem med.

Tungetale oppfatter jeg som babbel, og det er min mening om det. Og jeg er også var for det faktum at tungetale må passe spesielt godt for sjarlataner og folk som gjerne vil fremstå som "frelste med en særstilling".
Mitt negative inntrykk av enkelte "frelste" har jeg fra mitt kjennskap til enkeltpersoner jeg har lært å kjenne gjennom arbeidslivet og bekjentskaper i mitt nærområde. Det blir liksom et antiklimax når man vet hva disse personer virkelig står for i en privat sammenheng (når de ikke føler at de blir observert).

Så; jeg insisterer på min rett til å mene hva jeg vil, og å gi uttrykk for det også, på samme måte som du har en tilsvarende rett til å tro på din overbevisning.

Sett bort ifra min mening om saken, så skal du ha honnør for din saklige og velinformerte argumentasjon. Det var sikkert opplysende for de som føler seg tiltrukket av tungetale.
Antall ord: 316

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links