Fakta, teori & skepsis ⇒ Definisjon på en kristen
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Hm, ja det var ikke så dumt. Må sjekke om de har gudstro også.
Antall ord: 14
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Jan 2007 19:33
- 17
- Blitt takket: 1 gang
madjava skrev:
I NT er det forsatt ein dom ved døden
Tja. NT er oppfyllinga av GT. Det vil seia at dødsdommen si i GT blir gjort ugyldig i NT. Så ja, NT reflekterer ei tru på dødsdommen (med det meiner eg fortapinga, ikkje spesielle brot på Loven).
samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss.
Igjen er du litt uklar. Det er sant at NT viser kampen mellom det gode og det onde, men den blir utkjempa mellom Jesus og Satan. Jesus vant, forresten.
NT seier ikkje at me må gjera gode gjerningar fordi elles vil det vonde vinna oss. Me skal gjera gode gjerningar av kjærleik til menneska og Gud. Gode gjerningar kan aldri redda oss frå det vonde.
Korfor syns du kristendommen er negativ?Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle.
Koss får han fram masse negativt i menneska?
Jael;)
Antall ord: 203
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hvorfor er det tåkeprat, enkel teologi, simpelt, kunnskapsløst og uten logikk?hipstank skrev:Selvom jeg ikke er kristen, så synes jeg innlegget ditt er tåkeprat utifra en enkel telologi. Innlegget er simpelt, og viser kun manglende kunnskap om teologi og logikk fra din side. Det ligger en dypere fornemmelse i sammenhengen enn som så. Prøv heller å sette deg inn i ting, forså å forsøke å se sammenhengen fra ulike hold og vinkler før du uttaler deg.I NT er det forsatt ein dom ved døden, samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss. Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle.
Hva er den dypere fornemmelsen i sammenhengen?
Hadde jeg visst hva du mener kunne jeg kanskje funnet ut hvorvidt jeg er enig med deg eller ikke.
Jael
Antall ord: 187
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg forventer litt mer respekt for andre sitt språk. Du gjør deg rett og slett litt dum ved å kreve av folk skal skrive på bokmål. Nynorsk er et språk du hører hver dag, både på tv og når du snakker med folk som snakker dialekt.hipstank skrev:og hvis du ikke starter å skrive på bokmål, skal jeg heretter kun skrive på samisk til deg
Hvis du føler deg bedre ved å skrive samisk kan du gjerne gjøre det, men jeg aner ikke hva du ønsker å oppnå med det. Samisk og nynorsk kan ikke sammenlignes.
Nynorsk er et offisielt norsk språk som er sidestilt med bokmål, og alle nordmenn kan lese det. Om du synes det er vanskelig å skrive, er det ingen sak å lese.
Kanskje mente du det som en spøk, men da kunne du satt inn en smiley. Slik innlegget ditt står nå, vitner det om manglende respekt for andre mennesker.
Eg skal skriva nynorsk kvar gong eg skriv til deg frå nå av
Antall ord: 177
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Skjerp deg. Dette er en helt latterlig uttalelse! Hvis ikke du er klar over det har vi faktisk to offesielle skriftspråk i Norge, og det er helt opp til hver enkelt å velge hvilke av disse en skal ta i bruk. Du har på ingen måte rett til å kreve noe annet, og som Jael sier, så gjør du deg selv dum som et brød ved å si noe slikt. Jeg syns selv det er slitsomt å lese nynorsk, men jeg gidder ikke være så selvsentrert og egoistisk at ber andre om å innrette seg etter min egen særhet.hipstank skrev:og hvis du ikke starter å skrive på bokmål, skal jeg heretter kun skrive på samisk til deg
Eg trur eg skriver nynorsk til deg frå no eg også!
Antall ord: 131
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Jesus var ikke kommet for å oppheve loven men for å oppfylle den. Det vil vel si at lovene gjelder også etter Jesus.Jael skrev:madjava skrev:
I NT er det forsatt ein dom ved døden
Tja. NT er oppfyllinga av GT. Det vil seia at dødsdommen si i GT blir gjort ugyldig i NT. Så ja, NT reflekterer ei tru på dødsdommen (med det meiner eg fortapinga, ikkje spesielle brot på Loven).
Jesus formidler også budskapet om dualisme. Er du ikke med oss er du mot oss. Så vet vi hvor Bush og FrP har hentet dette fra.samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss.
Igjen er du litt uklar. Det er sant at NT viser kampen mellom det gode og det onde, men den blir utkjempa mellom Jesus og Satan. Jesus vant, forresten.
NT seier ikkje at me må gjera gode gjerningar fordi elles vil det vonde vinna oss. Me skal gjera gode gjerningar av kjærleik til menneska og Gud. Gode gjerningar kan aldri redda oss frå det vonde.
Fordi den uttrykker glede ved at mennesker skal gå i den evige ildsjø?Korfor syns du kristendommen er negativ?Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle.
Ved å fremme dualismen.Koss får han fram masse negativt i menneska?
Antall ord: 267
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Des 2005 21:35
- 18
- Blitt takket: 4 ganger
Mulig det ja, at du ikkje er kristen alså. Mulig at du kanskje burde sette deg inn i dette. Skjønt viss du leiter vil du nok finne ein eller anna kristen retning som går vekk fra det eg nevner, kan jaffal være mulig, eg har ikkje den totale oversikt. Men det eg her nevner kan eg stå for og vise ørten døme på fra NT. Mulig eg ikkje gidd faktisk.hipstank skrev:Selvom jeg ikke er kristen, så synes jeg innlegget ditt er tåkeprat utifra en enkel telologi. Innlegget er simpelt, og viser kun manglende kunnskap om teologi og logikk fra din side. Det ligger en dypere fornemmelse i sammenhengen enn som så. Prøv heller å sette deg inn i ting, forså å forsøke å se sammenhengen fra ulike hold og vinkler før du uttaler deg.I NT er det forsatt ein dom ved døden, samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss. Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle.
Antall ord: 221
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence
with intelligence
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Du kan nok ikkje bestemme korleis eg skal skrive, så for all del, skriv gjerne samisk til meg.hipstank skrev:og hvis du ikke starter å skrive på bokmål, skal jeg heretter kun skrive på samisk til deg
Antall ord: 38
with intelligence
with intelligence
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Jael;
BA forklarte det så enkelt, det du lurte på. Mine forklaringar vil sikkert bare tåkelegge meininga mi.
BA forklarte det så enkelt, det du lurte på. Mine forklaringar vil sikkert bare tåkelegge meininga mi.
Antall ord: 19
with intelligence
with intelligence
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Nov 2006 17:27
- 18
Hvis du tror at Jesus er sent for å frelse oss fra syndene våre. Og hvis du tror at ved å tro på Jesus så blir du tilgitt. Da kan du kalle deg Kristen. Hvis du tror på Gud og alt det andre, men ikke på Jesus, da kan du ikke kalle deg Kristen. For Kristen - det er å tro at Jesus har frelst oss fra syndene våre. Altså, det er cluet. De Kristne mener at det gamle testamentet ikke lenger er gjeldene, reglene er ikke lenger like rigide, fordi Jesus tok på seg synden. De mener at Gud forsto menneskene ikke kunne overholde reglene og derfor sendte Jesus. På den måten kunne menneskene, gjennom å tro på Jesus, bli frelst. Det er derfor de legger så stor vekt på Jesus - eller Kristus. Altså er det ikke noen få utvalgte som blir frelst, men ALLE som tror på Jesus. Det er Jehovas vitne, og muligens andre religioner som tror at noen få blir frelst - men de er IKKE kristne.
Jeg kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig. Det er egentlig veldig enkelt. Og om vi kanskje ikke er så kristelige selv, så må vi vel klare å forstå noe så elementært som dette her. Hva er vitsen med å dra inn gamle testamentet og argumentere i vildensky?
Karina - dersom du tror at Jesus kom og frelste menneskene, da kan du kalle deg kristen. Dersom du IKKE tror at Jesus er frelseren, da kan du IKKE kalle deg kristen. Du kan likevel ha en gudstro. Men ønsker du å kalle deg kristen, da tror du at Jesus har frelst deg og da er du allerede frelst.
De kristne vil likevel ønske å følge budene så godt de kan. Fordi Gud forsto at menneskene ikke klarte det, han sa ikke at de skulle slutte å prøve. De kristne tror også at kjærlighet til andre mennesker er en bra ting. De tror at man skal gjøre elske sin neste som seg selv. Derfor vil de fortsette å prøve å oppfylle de 10 bud for å hedre sin Gud og være en god Kristen.
Jeg fatter ikke problemet her. At dere gidder.
Jeg kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig. Det er egentlig veldig enkelt. Og om vi kanskje ikke er så kristelige selv, så må vi vel klare å forstå noe så elementært som dette her. Hva er vitsen med å dra inn gamle testamentet og argumentere i vildensky?
Karina - dersom du tror at Jesus kom og frelste menneskene, da kan du kalle deg kristen. Dersom du IKKE tror at Jesus er frelseren, da kan du IKKE kalle deg kristen. Du kan likevel ha en gudstro. Men ønsker du å kalle deg kristen, da tror du at Jesus har frelst deg og da er du allerede frelst.
De kristne vil likevel ønske å følge budene så godt de kan. Fordi Gud forsto at menneskene ikke klarte det, han sa ikke at de skulle slutte å prøve. De kristne tror også at kjærlighet til andre mennesker er en bra ting. De tror at man skal gjøre elske sin neste som seg selv. Derfor vil de fortsette å prøve å oppfylle de 10 bud for å hedre sin Gud og være en god Kristen.
Jeg fatter ikke problemet her. At dere gidder.
Antall ord: 359
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Madjeva har vel rett til skrive på det målet han vil vel...? vi har tross alt to offisielle målformer for norsk.. ifølge loven...madjava skrev:Du kan nok ikkje bestemme korleis eg skal skrive, så for all del, skriv gjerne samisk til meg.hipstank skrev:og hvis du ikke starter å skrive på bokmål, skal jeg heretter kun skrive på samisk til deg
he he.. så så jeg at det var et par til fornuftige som mente det samme. ja ja..
Globeline... egentlig satte du eit punktum for meg og.. men bare vent og sjå.. dei vil kome dei som ikkje er enige i ein god konklusjon ja...
Antall ord: 111
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
av solidaritet for frihet til å velge målform.. kan vi vel svare en viss nynorsk usympatisør på nynorsk?? he he... nå tråkker jeg noen på tærne.. men jeg er i godt humør ;9
Antall ord: 37
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Hvor ofte snakker man med noen uten dialekt? Så vidt jeg har hørt, er det kun noen få i Troms og Finnmark som snakker rent bokmål og kan sies å være uten dialekt...Jael skrev:Jeg forventer litt mer respekt for andre sitt språk. Du gjør deg rett og slett litt dum ved å kreve av folk skal skrive på bokmål. Nynorsk er et språk du hører hver dag, både på tv og når du snakker med folk som snakker dialekt.hipstank skrev:og hvis du ikke starter å skrive på bokmål, skal jeg heretter kun skrive på samisk til deg
Edit:...og beklager avsporingen...
Sist redigert av Svartepus på 17 Jan 2007 23:14, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 113
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
snuppedilla skrev:
Globeline... egentlig satte du eit punktum for meg og.. men bare vent og sjå.. dei vil kome dei som ikkje er enige i ein god konklusjon ja...
Jamen. Noen ting er bare som de er. Liksom vi mener at det er stygt og drepe. Det er bare sånn det er. Jeg tror ikke jeg vet om en eneste en som syns det er greit å drepe (tenker nå på mennesker) Og jeg syns dette spørsmålet her er like enkelt. Hvordan i allverden går det ann å diskutere rundt det? De Kristne tror på Kristus. Punktum - det ligger jo i ordet.
Det blir som å diskutere om Buddhistene tror at Buddha hadde noen gode ideer eller om de egentlig tror mest på det gamle testamentet. Ingen ville vel funnet på å uttale seg slik? Men med kristendommen da skal vi mene oss i firkant. Det blir helt latterlig mange ganger.
Uff - jeg er visst litt hissig i dag, men blir så lei av de samme runden om og om igjen, helt uten mål og mening. Bare tullpreik som ikke har noe med saken å gjøre. Men er om alt mulig annet. Og ikke bare det, Men de kristne blir tillagt alt mulig rart. Er det ikke ille nok som det er? Hvorfor lage det verre enn det er fra før.
Syns det er ille nok at de kristne velger å tro at det er djevelen som forårsaker vanskeligheter i stede for å tillegge enkeltpersonen ansvar for eget liv og handlinger. Kan vi ikke heller diskutere det? Det har i hvert fall relevans til virkeligheten. Og det er noe som de faktisk gjør, ikke noe som vi bare sier at de gjør for å finne noe nedsettende og si.
Antall ord: 291
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Jeg syns det er kjempestress å lese nynorsk jeg. Omtrent som å lese dansk. Men jeg innfinner meg med at det er like norsk og like godkjent som bokmål. Ellers må jeg nok si at jeg syns samisk er ganske mange hakk verre - jeg hadde nok vært døv for dem som pratet samisk. Sånn er det.
Jeg reiser heller ikke til Kina og snakker norsk.
Jeg reiser heller ikke til Kina og snakker norsk.
Antall ord: 67
Hide post links |