Forskjellen mellom troslæren i Jehovas vitner og andre kristne (katolikker, pinsevenner eller lutheranere) er ganske stor. Noen eksempler:MikkelRev skrev:Jeg er uenig. Jehovas vitner kaller seg støtt og stadig for de "sanne kristne". Jeg mener også at likheten er større enn begge parter skal ha det til. Feks som du sier at begge har bibelen til felles. Og det er en stor ting. Sånn jeg ser det, er det ikke større forskjell på feks en protestant og en pinsevenn enn på en protestant og et jehovas vitne utenom at begge parter kaller den andre parten for ikke-sanne kristne.Jael skrev: Både "vanlige" kristne og JV kan kalle seg kristne, men de legger forskjellig innhold i begrepet som utelukker hverandre. JV kaller seg for JV offentlig for å unngå å bli satt i samme bås som andre kristne.
Hvem som er "sann" kristen var ikke tema her, det var et ønske om å vise at de to nevnte grupper har lite til felles annet enn bibel og misjon - noe som grovt sagt er omtrent samme fellestrekk som muslimer og kristne.
Og ja, er fullt klar over at muslimer tror bibelen er forandret. Men de tror på deler av den - lest i lys av koranen tror de på det som stemmer overens med den. JV leser på sin side bibelen i lys av Vakttårnet.
- Gudssyn
- Hvem Jesus er
- Den hellige ånd
- Hvem som kommer til himmelen
- Hva man må gjøre for å bli frelst
Dette er bare noen eksempler, og svarene de respektive partene gir er totalt forskjellige. Det er ikke hensiktsmessig å late som om disse to religionene likere enn de er, spesielt når vi vet at begge sider ikke ser det slik selv. Det er da også en grunn til at man i religionsvitenskapen setter et ganske skarpt skille mellom "kristendom" og Jehovas vitner.
I disse eksemplene kan du være sikker på at for eksempel pinsevennen og lutheraneren er enig i svarene, men de vil aldri være enige med Jehovas vitners svar.
Det er ikke en så stor ting å ha bibelen felles, det er bruken av denne og troen som må analyseres. Både kristne og Jehovas vitner er det vi kan kalle bibelske religioner, og til en viss grad kan vi også kalle islam og jødedom bibelske religioner. Det er fordi de gjør bruk av bibelen. Men bruker de den på samme måte?
Forskjellene større enn likhetene, og det må vi ta konsekvensene av når vi omtaler dem.
Hvem som kaller seg hva har ingenting med saken å gjøre, det er innholdet i det partene tror på som er interessant.