Globeline:
Og veldig mange sjamaner klarer seg ypperlig uten narkotiske stoffer. Og de har flotte seremonier og opplevelser - selv om de er motstandere av rusmidler. For det er ikke alle sjamaner som har det fokuset du sier. Selv om du gjerne velger å tro at jeg bare ikke vet hva jeg prater om,. så har det seg nå slik at de gode sjamanene er de første til å si at rus er ikke et godt utgangspunkt for åndelighet. En sjaman vet å lytte til naturen og kontakte sine forfedre, uten noen som helst narkotisk påvirkning. Og han vet også at narkotisk påvirkning gjør at de ikke kan stole på sine opplevelser.
Jeg vil gå mer i dybden av dine påstånder her. Jeg står for at en dyktig sjaman som mener at psykoaktive planter er narkotika at de ikke har peiling eller vet hva det dreier seg om og garantert ikke har erfaringer med det(har jo et eks på en sjaman som var skeptisk til Ayahuasca o.l. - han hadde ikke erfaringer med det- men fikk erfaringer med det og synet var totalt endret). Jeg kjenner ingen sjamaner pr i dag fra Norge eller Utlandet som ikke anerkjenner psykoaktive planters misjon,virkninger og deres egenskaper som hellige planter for det åndelige og allierte til Moder Jord.
Nå driver ikke alle sjamaner med psykoaktive planter - det stemmer, men jeg kjenner som sagt flere sjamaner i inn- og utland og de anerkjenner disse plantene for akkurat det jeg sier i denne tråden.
Det du sier tilslutt at de kan ikke stole på sine erfaringer med f.eks Ayahuasca fordi det er en plante som er verktøyet er jo helt latterlig,fordi en plante er jo endel av Naturen og det å kommunisere med planteånder kan man gjøre på forskjelige måter - det samme ang kraftdyr,forfedreånder o.l. - en kan gjøre det via tromming eller psykoaktive planter om man vil. Flere og flere sjamaner eller dem som praktiserer sjamanisme her i Europa kombinerer begge metoder og verktøy: Tromme og psykoaktive planter.
Men pga den ILLEGALE merkelappen psykoaktive planter har fått i store deler av Europa skapt av kristningens demonisering av sjamanisme blant annet for flere århundre siden og nå overtatt av den rasjonelle vestlig vitenskaps demonisering av slike planter så må de dra til steder hvor det er lovlig. Det er endel rettsaker og kamper ute og går nå for at psykoaktive planter er lov i religiøs setting og da går også sjamanistiske seremonier under det. Men likevel så er det store begrensninger ute og går.
Har du noen sjamanvenner som ikke anerkjenner psykoaktive planter? Nå er det veldig få som egentlig kan karakteriseres som sjamaner her i Norge - og jeg kjenner flere sjamanspirer - flere som driver på med sjamanisme og noen få som er virkelig sjamaner her i Norge. Og også noen i utlandet - Peru,Amazonas. Og alle anerkjenner psykoaktive plantene som verktøy og metoder innenfor sjamanismen. Unntaket var ei sjamanspire som jeg kjente og hun likte ikke mitt syn på psykoaktive planter og vi mistet kontakten - like greit - om hun ikke aksepterer det jeg står for ang slike planter så trenger jeg ikke ha kontakt med vedkommende. Men det var hun som ikke ville ha mer kontakt - og at den er brutt. Hun hadde heller ikke hatt erfaringer med slike planter.....snakk om troverdighet...
Jeg er iallefall med å få slike planter til å få en slags anerkjennelse her i landet under "sjamanistiske seremoner" - sjamanistisk setting. Og evt organisasjoner som Santo Daime kan også få operere lovlig her i landet.
Og om det finnes personer jeg møter som sier direkte til meg at slike planter er narkotika så skal jeg fyre løs med endel saklig informasjon som jeg kjenner til inkl mine erfaringer. Da har de egentlig ikke så mye greie på det likevel fordi de er bare nikkedukker for myndighetenes eller den rasjonelle vitenskaps syn på slike ting(noe som flere ikke er bevisst på - men det er ubevisst agenter for disse som demoniserer disse plantene).