Jeg tenkte litt på gravitasjon og tyngdekraft... Kan ikke sånn vanvittig mye om det, men jeg har skjønt det sånn at hvis astronautene som er ute i rommet og cruiser, er for lenge uten tyngdekraften så får de etterhvert fysiske problemer og kroppens muskler omtrent forvittrer..
Skulle det ikke være mulig å opprettholde jordas gravitasjon og tyngdekraft inni romkapslene? Kanskje via magnetisme? Bare i en mye mindre skala enn på jorda. De har jo fått det til i starwars og i startrek da! :mozilla_laughing: hehe.. Helt vill teori, i know.. men hadde vært artig å se om andre har tenkt samme tanken :mozilla_laughing:
Eller kanskje forskerne er igang med problemet?
Universet & dets hemmeligheter ⇒ tyngdekraft
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jan 2007 22:56
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
tyngdekraft
Antall ord: 117
There will never be world peace as long as religion exists.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: tyngdekraft
Kunstig tyngdekraft kan produseres ved å oppholde seg i et roterende kammer i rommet.Deep Space skrev:Jeg tenkte litt på gravitasjon og tyngdekraft... Kan ikke sånn vanvittig mye om det, men jeg har skjønt det sånn at hvis astronautene som er ute i rommet og cruiser, er for lenge uten tyngdekraften så får de etterhvert fysiske problemer og kroppens muskler omtrent forvittrer..
Skulle det ikke være mulig å opprettholde jordas gravitasjon og tyngdekraft inni romkapslene? Kanskje via magnetisme? Bare i en mye mindre skala enn på jorda. De har jo fått det til i starwars og i startrek da! :mozilla_laughing: hehe.. Helt vill teori, i know.. men hadde vært artig å se om andre har tenkt samme tanken :mozilla_laughing:
Sentrefugal kreftene lager kunstig gravitasjon. :mozilla_smile:
Antall ord: 140
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jan 2007 22:56
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
Aha :mozilla_laughing: Men det hørtes sykt vanskelig å få til. Eller?Krull skrev:Kunstig tyngdekraft kan produseres ved å oppholde seg i et roterende kammer i rommet.Deep Space skrev:Jeg tenkte litt på gravitasjon og tyngdekraft... Kan ikke sånn vanvittig mye om det, men jeg har skjønt det sånn at hvis astronautene som er ute i rommet og cruiser, er for lenge uten tyngdekraften så får de etterhvert fysiske problemer og kroppens muskler omtrent forvittrer..
Antall ord: 154
There will never be world peace as long as religion exists.
Hide post links |
Neida. Det er ikke luftmotstand der oppe, så når man først har fått noe til å rotere, så går det av seg selv. Man må bruke bremserakketter for å stoppe rotasjonen igjen.Deep Space skrev:Aha :mozilla_laughing: Men det hørtes sykt vanskelig å få til. Eller?Krull skrev:Kunstig tyngdekraft kan produseres ved å oppholde seg i et roterende kammer i rommet.Deep Space skrev:Jeg tenkte litt på gravitasjon og tyngdekraft... Kan ikke sånn vanvittig mye om det, men jeg har skjønt det sånn at hvis astronautene som er ute i rommet og cruiser, er for lenge uten tyngdekraften så får de etterhvert fysiske problemer og kroppens muskler omtrent forvittrer..
Tips: Se filmen romoddysse 2001 fra slutten av 60 tallet.
Der har de en slik roterende romstasjon :mozilla_smile:
Antall ord: 210
Hide post links |