eg kjenner 2 unge som har fått diagnosen og 1 voksen...Globeline skrev:Men dere prater stadig om at diagnosen ADHD stadig blir brukt. Og dere prater om at de blir neddopet osv. Vil det si at dere IKKE tror det finnes ADHD? Eller vil det si at dere tror diagnosen blir brukt i for stor grad?
Jeg tenker - kjenner dere noen som for eksempel har fått diagnosen ADHD i voksen alder - eller ung-voksen alder? Har dere hørt hva de har å si. For jeg tror nemlig at disse ville vært svært uenige i tanken om "dere trenger bare å få utfolde dere". Dette fordi de har fått et nytt liv etter medisinen. Noen - ikke alle.
han ene unge er så full av energi at han viste ikke hvor han skulle gjøre av med det. så han fekk medesiner for å roe ned.han som har fult av energi begynte å trene istede. å slutta med medesinene.. å lever fint uten di. mens han andre har store problemer med agresjon. han har kjontrol over det. man må være klar over at den er der før man kan øve til kontrol.
eg selv fekk diagnosen ADHD av lærerne på skolen. men mamma viste eg ikke hadde det så hu nekta å gå til lege med de akkuratt som -Marie- gjør.
levd med kosentrasjons vansker hele livet. dorlige karakterer i alt som heter "sitte still å følge med" timer. men alt som heter sløyd. var eg flinkest i. da eg jekk i grunnkurs å jekk mekanisk. da var eg en av di flinkeste. i både teori og praktisk. du lerte hvordan du skulle bruke det praktiske. er en forkjell mellom å vite hvordan ein eller annen forfatter skrev den å den boken. selv om eg jobber i kontor. så sitter eg her å hopper og digger etter musik. la en eller annen muskel være for lenge i ro føler eg kribling som både er vonn å plagsom. kan du tenke deg hvordan det var da eg ikke kunne ha musik å MÅTTE sitte stille i klasserom. har også hatt problemer med agresjon i yngre alder. men ble selv klar over det i tidlig alder at eg svartna for fort.(eg banka alle som såg rart på meg i 8 klasse. så var ganske hissig) så har øvd meg til tolmodighet og kontroll siden tidlig alder. eg har da kommet så langt at da eg ble banka på min egen 20 års dag så fekk eg ingen agresjons oppbygging. klarte ikke å svartne for å ta igjen. (og ja det var helt uten å provosere til en kamp. di var 4 stykker som hoppa på bak fra)
han voksne som har fått diagnosen som eg kjenner. han fekk eit bedre liv etter medesinene en liten periode.. ja han hadde mer kontrol over seg selv og agresjonen hans. men doseringa ble så sterk at han jekk jo nesten på ren medesinsk speed til slutt.. for speed virker motsatt hos ADHD menesker. di ga han sterkere å sterkere doser. at han tilslutt kjente seg selv mindre å mindre igjen. så han slutta. men da klikka han lett å havna i fengsel igjen pågrunn av en slostkamp.
A4 samfunnet er ikke for alle.
ei veninna av meg måtte gi meg en klem med tårer i augene en gang vi diskuterte skole. eg sa "skole er berre noe som ikke er for alle". det er noe hu har prøvd å si i mange år. uten å komme noen vei liksom. så det var en lettelse for na å høre.
noen får det bra med medesiner.. andre ikke..
medesiner kan unngås. uansett om man får diagnosen ADHD eller man berre har kosentrasjons vansker. eg syns medesiner er den lette utveien.. å hva skal du da gjøre den dagen du ikke har medesiner?