Nikkaba skrev:Noen ganger hender det at man får flekker og tåke på fotografier og filmsnutter, uten noen påviselig årsak. Kan det være at man har fanget en ånd på film? Eller finnes det en sk. "naturlig" forklaring på disse fenomenene?
Jeg har gjort en del research om dette fenomenet, og dette er mine konklusjoner, ikke vitenskapelig bevist forskning, bare så det er sagt.
Det finnes mange teorier om orber, men jeg fester størst lit til forklaringen om ånder som er delvis materialiserte. Disse kan følgelig oppstå overalt der det eksisterer liv, siden åndene trenger å "låne" ektoplasma for å materialisere seg.
Ekte Orber;
Inni orbene er det bevegelig energi, noe som kan sees som spiraler, mønster eller tom. ansikter inni orbene om man er heldig og fanger et bilde av en stillestående orb. De fleste orber er helt runde i formen, men kan virke tilsynelatende utflytende om den ikke står i ro idet bildet tas. Orber behøver ikke være stillestående, de er like gjerne bevegelige. Ofte kan de etterlate en "hale" omtrent som en komet, og det kan se ut som om noen blåser røyk etter orben.
Felles for alle EKTE orber, er at man kan se at de inneholder "noe"...
(En Orb kan utvikle seg videre til å bli en fullt materialisert ånd.)
Falske Orber;
Reflekser er ikke helt runde, de er ofte kantete, gjerne som sekskanter eller åttekanter. Og de er gjerne gjennomsiktige.
Eksempler på falske orber og hvordan du kan avsløre om de er uekte;
http://home.hetnet.nl/~lichtbol/Noballseng.htm
Støv vises gjerne på flere bilder, spesielt dersom kameraet brukes i en serie bilder tatt med kort mellomrom. Støvpartikler er heller ikke helt runde i formen, og, som reflekser; gjerne gjennomsiktige.
Disse får man som oftest om man bruker blitz eller det er en ekstern lyskilde som treffer støvet idet bildet tas.
Men jeg har også fanget orber på bilder UTEN å ha brukt blitz...
;o)
Jeg har sett og tatt mange bilder av både orber og ektoplasma, og er helt overbevist om at dette er et høyst reellt fenomen utifra mine egne erfaringer.
Men jeg har også sett mange fakebilder; det er lett å la seg forlede... Bruk din sunne kritiske sans, det er så utrolig viktig når man ferdes i dette miljøet; man skal ikke sluke alt rått! Krev beviser, og utelukk andre muligheter før konklusjoner trekkes.