Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerHar alle sjel?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

keynine

Innlegg av keynine »

Liis skrev: Jeg tror ingen kan ta den ut og måle den
Det har jeg heller ikke noe tro på at går ann :mozilla_tongue:

Men det er jo folk som tror at vi blir født, lever og dør..ferdig med den saken :)
Altså at vårt liv som menneske er det eneste store..litt kjipt å tro på det kanskje. Men man må respektere andres tro og meninger, og da må jeg bare tilføye at jeg har lett for å komme med uttalelser som sier at lissom "jeg har rett"..Det burde man være forsiktig med, å heller respektere andres tro og meninger :)
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.



I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Innlegg av Liis »

keynine skrev:
Liis skrev: Jeg tror ingen kan ta den ut og måle den
Det har jeg heller ikke noe tro på at går ann :mozilla_tongue:

Men det er jo folk som tror at vi blir født, lever og dør..ferdig med den saken :)
Altså at vårt liv som menneske er det eneste store..litt kjipt å tro på det kanskje. Men man må respektere andres tro og meninger, og da må jeg bare tilføye at jeg har lett for å komme med uttalelser som sier at lissom "jeg har rett"..Det burde man være forsiktig med, å heller respektere andres tro og meninger :)
Ja, det er sant. Man kan bli litt revet med idet man sitter og skriver, så formuleringen blir litt sånn: ...kunne vært annerledes :D
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av BA. »

Liis skrev:Hvem er så denne som samler opp all kunnskapen og erfaringen? Er det kroppen din? Din hjerne? Sånn rent fysisk.
Det er hjernen som velger hva som skal lagres, og det er i hjernen det lagres.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Min opplevelse av sjelen gjennom meditasjoner og andre øvelser:

Sjelen er en eviglevende energi som ikke er I oss, men over oss som ett stort
lysende punkt, den er vår forbindelse med altet, den har all informasjon og
alle visdom vi har ervervet oss gjennom alle våre liv både på jorden og i andre
univers. Den leder oss til de oppgaver og utfordringer vi skal ha med innsikt om
akkurat din personlighets behov. Vi får hjelp enten vi vet det eller ikke, men dens mål
er at vi skal være ett, forde vi da arbeider i samklang og med de beste forutsetninger
for akkurat oss. Jo mer vi er villig til å slippe personlighetens egoisme og jo mer vi klarer
å leve i nuet uten en masse følelsesstøy og bekymringer over alt som kan skje jo lettere
kommer den igjennom og kan gi oss den riktige veiledningen.
Da først ER vi sjelen. Å være sin sjel er ett åndelig mål og jobbe mot ikke noe som bare
kommer av seg selv.
Antall ord: 179
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Liis skrev:Hvem er så denne som samler opp all kunnskapen og erfaringen? Er det kroppen din? Din hjerne? Sånn rent fysisk.
Det er hjernen som velger hva som skal lagres, og det er i hjernen det lagres.
da lurer eg på hvordan du kan forklare det med at noen kan se hva folk har opplevd i sine tidligere liv? hvordan kan di få tak i den infoen? den finnes ikke i hjernen.. det er jo noe som di selv ikke har opplevd... det er jo minner di henter frem da
Antall ord: 94
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
soulstar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 24 Feb 2005 17:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: kommer ann på...

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av soulstar »

BA skrev:
Liis skrev:Hvem er så denne som samler opp all kunnskapen og erfaringen? Er det kroppen din? Din hjerne? Sånn rent fysisk.
Det er hjernen som velger hva som skal lagres, og det er i hjernen det lagres.
Hjernen velger hva som lagres? Lever den helt av seg selv den? tror sjelen har en viss kontroll om hva som lagres der jeg,(underbevisstheten) akuratt som du velger om du vil lagre et dokument på dataen, det er dataen som velger om d skal lagres eller ikke? Selvfølgelig, kan man være uheldig og få virus, å alt blir slettet..Vis enn får en hjerneskade eller noe slikt, så fungerer ikke kroppen,men sjelen kan ikke forlate kroppen, man blir ikke automatiskt forandret til og være noen helt andre? Er forsatt samme person?
sjelen er inni oss, det er det som er oss, men den kan heller ikke komme ud med mindre du dør da.. ?
Antall ord: 160
...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av Liis »

BA skrev:
Liis skrev:Hvem er så denne som samler opp all kunnskapen og erfaringen? Er det kroppen din? Din hjerne? Sånn rent fysisk.
Det er hjernen som velger hva som skal lagres, og det er i hjernen det lagres.
Vet ikke om jeg ble oppfattet helt som jeg prøvde.. Jeg vil gjerne legge litt trykk på HVEM, ikke HVA som samler opp erfaringen. HVEM er så denne personen med denne hjernen?
:mozilla_smile:

JEOPARDY! Hva er hjerne? Hvem er du? :mozilla_wink: Prøver ikke å være morsom med deg, BA. Liker å lese dine innlegg, du har fått meg ned på landejorda et par ganger også :D
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av BA. »

Liis skrev:
BA skrev:
Liis skrev:Hvem er så denne som samler opp all kunnskapen og erfaringen? Er det kroppen din? Din hjerne? Sånn rent fysisk.
Det er hjernen som velger hva som skal lagres, og det er i hjernen det lagres.
Vet ikke om jeg ble oppfattet helt som jeg prøvde.. Jeg vil gjerne legge litt trykk på HVEM, ikke HVA som samler opp erfaringen. HVEM er så denne personen med denne hjernen?
:mozilla_smile:

JEOPARDY! Hva er hjerne? Hvem er du? :mozilla_wink: Prøver ikke å være morsom med deg, BA. Liker å lese dine innlegg, du har fått meg ned på landejorda et par ganger også :D
Dette er et spørsmål som blir vanskelig å gi et forståelig svar på.

Først hva er jeg? I min oppfatning består jeg først og fremst av et fysisk legeme. Dette legemet er bygd opp av celler med spesielle oppgaver for hver enkelt. I hver celle finnes DNA, som er spesifikt for hvert menneske og for hvert vesen.

DNA gjør meg til den fysiske personen jeg er. Det har bestemt min øyenfarge, min hårfarge, min profil, min mottagelighet for spesielle sykdommer m.m.

Fra jeg var et foster har jeg blitt foret med informasjon. Jeg har lært min mors rytme å kjenne, jeg lærte hvordan min fars stemme var, og senere lærte jeg hvordan de mente jeg skal takle motgang, og hvordan jeg skal reagere på medgang. Andre har senere gitt meg andre innspill, noe som har ført til at jeg har utviklet meg en egen form for sosial omgang. Dette er litt av det som har gjort meg til den jeg er.

Arv og miljø.

Hjernen min er mitt kontrollsenter, der er alt lagret fra miljøpåvirkningene, og det er disse erfaringene som gjør at jeg velger slik jeg gjør.

Så den som samler erfaring er meg, med hjernen min som det bestemmende organ.
Antall ord: 329

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av Hecate »

soulstar skrev:
BA skrev:
Liis skrev:Hvem er så denne som samler opp all kunnskapen og erfaringen? Er det kroppen din? Din hjerne? Sånn rent fysisk.
Det er hjernen som velger hva som skal lagres, og det er i hjernen det lagres.
Hjernen velger hva som lagres? Lever den helt av seg selv den? tror sjelen har en viss kontroll om hva som lagres der jeg,(underbevisstheten) akuratt som du velger om du vil lagre et dokument på dataen, det er dataen som velger om d skal lagres eller ikke? Selvfølgelig, kan man være uheldig og få virus, å alt blir slettet..Vis enn får en hjerneskade eller noe slikt, så fungerer ikke kroppen,men sjelen kan ikke forlate kroppen, man blir ikke automatiskt forandret til og være noen helt andre? Er forsatt samme person?
sjelen er inni oss, det er det som er oss, men den kan heller ikke komme ud med mindre du dør da.. ?
Jeg tror faktisk hjernen lagrer alt, men at tilgjengeligheten til de bestemte områdene blir svekket eller er mindre utviklet. I hvertfall lagres det for en liten stund, men overskrives kanskje etterhvert dersom det ikke er av videre interesse...?
Da jeg hadde anatomi og fysiologi for ti år siden, så lærte vi at hukommelsen sitter i hippocampus; korttidshukommelse var elektriske impulser, mens langtidshukommelse var varig kjemisk endring. Det er mulig de har gått bort fra dette etter nye forskningsresultat, jeg er ikke helt oppdatert i nevrofysiologi for å si det sånn :)
Uansett, så ser vi jo på eldre at hukommelsen svikter etterhvert og de minnene dom vedvarer er de eldste de har. Det behøver jo ikke bety at ikke hjernen oppfatter ting, men at ledningsevnen er dårligere?? *utepåtynnisnå*
Antall ord: 295
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av BA. »

Hecate skrev:Jeg tror faktisk hjernen lagrer alt, men at tilgjengeligheten til de bestemte områdene blir svekket eller er mindre utviklet. I hvertfall lagres det for en liten stund, men overskrives kanskje etterhvert dersom det ikke er av videre interesse...?
Da jeg hadde anatomi og fysiologi for ti år siden, så lærte vi at hukommelsen sitter i hippocampus; korttidshukommelse var elektriske impulser, mens langtidshukommelse var varig kjemisk endring. Det er mulig de har gått bort fra dette etter nye forskningsresultat, jeg er ikke helt oppdatert i nevrofysiologi for å si det sånn :)
Uansett, så ser vi jo på eldre at hukommelsen svikter etterhvert og de minnene dom vedvarer er de eldste de har. Det behøver jo ikke bety at ikke hjernen oppfatter ting, men at ledningsevnen er dårligere?? *utepåtynnisnå*
Dette er jeg enig med deg i. Det skrev jeg forsåvidt også i forrige innlegg, men dette var en veldig forenklet måte å skrive at man velger hva som som er verdt å huske og hva man kan glemme. Selv det som er glemt ligger i hukommelsen og man husker det gjerne hvis man bare blir påminnt om det. :)
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: sjelen er følgende....

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:da lurer eg på hvordan du kan forklare det med at noen kan se hva folk har opplevd i sine tidligere liv? hvordan kan di få tak i den infoen? den finnes ikke i hjernen.. det er jo noe som di selv ikke har opplevd... det er jo minner di henter frem da
Beklager at jeg ikke så dette innlegget tidligere.

Det som folk husker fra sine tidligere liv er sannsynligvis fantasi. Delvis oppblandet med kunnskap de har ervervet fra tidligere. F.eks. TV-programmer, evt. hypnotisørers ledende spørsmål, bilder, fortellinger osv.

En måte å se at hypnose er ens egen fantasi på er f.eks. å se voksne som hypnotiseres til å huske sin egen barndom. De snakker da et språk som minner om barns språk, slik de tror barn snakker, men ved nærmere undersøkelse er det ikke slik barn faktisk prater eller snakket på det tidspunkt den hypnotiserte var barn.

De "hypnotiserte" er fullstendig klar over hva de gjør hele tiden, men de bryr seg ikke om at de er tullete, for de er jo "hypnotiserte", og ikke ansvarlig for hva de gjør.

Hypnose for å huske ting tilbake i tid er igrunn det samme. Man snakker hypnotisøren etter munnen, og gir de svar man tror hypnotisøren vil like. Alt fordi man tror man er uten egen vilje og dermed følger hypnotisørens anvisninger.
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Enig med BA her. Det er skremmende hvor lett hjernen klarer å lage bilder på rekordtid bare den får assosiasjoner nok. Se bare på Derren Brown. Hvor lekende lett er det ikke han utnytter dette?
Og så er det sånn at vi kan ikke lage oss bilder av noe helt unikt. Alt er sammensatt av deler av noe som er kjent fra før. Vi kan visst ikke gå utenfor vår egen opplevelseshorisont. Dette kan tale både i troendes og skeptikernes favør.
Antall ord: 86
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 192
Startet: 26 Apr 2005 22:43
19

Innlegg av Frokost »

Tror i hvert fall min sjel veier mer enn 21 gram. Det er alt jeg har lyst til å tilføye i den "endeløse filosofiske tråden om sjelens eksistens".
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Jeg tror alt levende har en sjel .
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Er det ikke sånn at når man dør så gjør man på seg?
Tarmer og blærer blir jo helt slappe så det er ikke noe som "holder igjen" mer.
Derfor blir man litt lettere.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !