Du gikk litt inn på mange forskjellige temaer ser jeg. Får dele litt kommentarer til noen av meningene dine da

Har du 5 sanser bare? Vitenskapen sier 27 (Illustrert Vitenskap)

Når det gjelder big bang, så har du også rett ifølge mange vitenskapsfolk som hevder at big bang bare er en av en uendelig rekke med big bang. Altså et pulserende univers som går mellom big bang til den store klemme og ny big bang osv.
Ifølge determinismen, er vi omtrent bare roboter, alt kan forhåndsutregnes og alle våre valg kan forutsies, kjenner vi bare til alle parametre. Det er nemlig ikke tilfeldig hvilke valg vi tar. Vi kunne omtrent blitt programmert i BASIC e.l.:
IF thirst AND ingen_hindring THEN drikk
IF sulten AND ingen_hindring THEN spis
Bare endel mer avansert. Ifølge noen, vil denne tankegangen stå i opposisjon mot fri vilje.
Ifølge Dion Fortune styrer vi alle våre valg pågrunnlag av tre hovedinstinkter (selvkonsumerings-, reproduksjons- og sosialinstinktet).
Når det gjelder aliens, så synes jeg de aliens-troende begrenser seg skikkelig til mulighetene av liv i rommet. Vi setter krav og på en måte forhåndsbestemmer hvordan et eventuelt liv på en annen planet skal være
1) liv på andre planeter forutsetter noenlunde samme klima som vi her på jorden krever
2) liv ute i rommet er på en planet
3) livet er mindre utviklet, mer primitive enn mennesker
4) livet uvikler seg på samme evolusjonistiske måte som mennesker
5) liv utenfor jorden ligner på de fleste måter på liv på jorden
6) liv utenfor jorden kan sanses og observeres av mennesker
Og om det er noe annet liv, er det nødvendig at det livet har en sånn utforskertrang og nysgjerrighet som oss?
Når det gjelder dyr, intelligens og verdi, så er vi mennesker igjen egoistiske nok til å ta det forgitt av vi er desidert overlegen alle andre dyr, iom at de ikke er så flink til å skade jorden som oss. De nøyer seg med enkle reir og huler. Og det er vi som bestemmer hvem som er verdt noe. De dyrene som kan gi mest kjøtt og mat, er oss mest verdt. Hva som er kjæledyr, skadedyr og nyttedyr og ressursdyr, er ikke en absolutt fasit på, men bestemmes utifra kultur og tradisjon. Norge bruker katter som kjæledyr, Kina skjønner at det er mat. Da jeg var liten hadde jeg sneiler og biller som kjæledyr, men nå har jeg lært at de skal bare trakkes på. På en verdiskala, så er de på minussiden, fordi de er plage- og skadedyr (iflg oss igjen).