Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderNjaa..Skeptisk.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Pjoltergeist
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Nov 2006 01:58
18

Njaa..Skeptisk.

Innlegg av Pjoltergeist »

Har akkurat registrert meg på paranormal.no. Kom tilfeldigvis over siden for noen uker siden og har stadig vært inne å kikket litt. Jeg har ofte hatt lyst til å kommentere et tema her og der, men har ikke vært grunn nok til å registrere en bruker, nå har jeg derimot et par ting jeg lurer på om noen kan svare litt på.
Det skal sies at jeg er en skeptisk person, faktisk rimelig overbevist om at "spøkelser" ikke finnes, men temaet interesserer meg veldig og jeg kan jo ta feil :mozilla_wink:

En ting jeg syntes er virkelig merkelig er: Om så mange mennesker går rundt å ser, hører og føler alt fra ånder til spøkelser, hvorfor er det ikke noensinne blitt bevist? For all del, det ligger masse bilder av "gjenferd" bare på dette nettstedet, men jeg snakker om virkelige klare bevis. Jeg regner med det er veldig mange som drar på "spøkelsejakt" rundt om i verden og man skulle da kunne tro at noen klarte å få filmet iallefall noe.

Jeg har også merket meg at de historiene som jeg, tross min skeptiske natur, kan tro litt på er de som åpenbart ikke er overdrevne. Ser en tendens når jeg leser tråder at enten så har omtrent himmelen åpnet seg og ned har det dalt spøkelser, eller så er det som noen sier en sterk følelse av alt fra frykt, respekt eller til og med trygghet når de opplever noe. Jeg må si at det sistnevnte virker litt mer trolig, iallefall for min del.
Noe mer mellom himmel og jord enn det vi så langt vet er det jo åpenbart at finnes.

Jeg skjønner jo at noen er mer mottagelige enn andre. For en del år siden var jeg i auscwitz og diverse andre konsentrasjonsleire og som vi alle vet er det ikke få mennesker som har dødd der. Burde det ikke være så mye aktivitet der at tilogmed en som meg hadde merket noe? Må sies at ubehag føler alle som er å besøker disse stedene, men det er av andre naturlige årsaker vil jeg tro.

Er det mange her på forumet som opplever ting daglig? Altså at der er en hverdagslig ting? Jeg har jo bare hollywood å forholde meg til når det gjelder hvordan spøkelser skal se ut så jeg lurer litt på disse opplevelsene. Hvordan ser et gjenferd ut for dere som har sett et egentlig? Regner ikke med det er små jenter i nattkjole og hår forran øynene :mozilla_laughing:

Håper ingen ser på dette som noe angrep for det er ikke ment som et:) Bare lufter litt tanker om temaet gjenferd og ånder.

Beklager langt innlegg.
Antall ord: 460

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Nov 2004 12:37
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av RasCzaK »

Det at du er skeptisk tyder bare på at du er fornuftig.

En av mange grunner til at folk ser "spøkelser" og at ting flytter seg i husene deres, er magnetisme. Folk som f.eks lever i et hus med mye elektronikk, eller i nærheten av sterke elektiske felt, får vieffekter av dette.
Hjernen er et bioelektronisk organ, ettersom "signalene" som sendes innenfor hjernen er elektroniske, og av den grunn blir hjernen påvirket av magnetiske felt o.l. Folk som bor i et sterkt magnetisk felt vil derfor oppleve at rare og mystiske ting skjer, men i realiteten er det kun hjernen deres som spiller dem et puss.
Dette er bare ett av mange forklaringer på hvorfor folk opplever rare ting.

Når man spør seg selv: Hvorfor ser jeg aldri sånne ting som du ser, er det fordi det kun finnes der du bor? Naturligvis ikke. Hadde naturens lover hatt paragrafer som tillot usynlige mennesker og gjenferd osv, ville verden vært helt anderledes! Noe alà Scooby Doo, kanskje?
Antall ord: 176
Stay strong - Live long!
Ateisme er flott - Kristus er en fjott!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Okt 2006 03:08
18

Innlegg av Liis »

Hei på deg!

Jeg kan iallefall beskrive så godt jeg kan min egen erfaring med det vi kaller ånder, spøkelser, energier...

Første gang jeg så dette var jeg ikke eldre enn 10-11 år. Frem til den dagen hadde ikke dette intressert meg, spøkelser var noe jeg så på tegnefilm..
Men slik var det altså:

En helt vanlig hverdag, sto i gangen for å gjøre meg klar til å gå ut. I gangen er døren inn til badet. Jeg sto og så inn i speilet, da oppmerksomheten min ble trukket mot en bevegelse inne på badet. Jeg så inn på badet, der så jeg en form av en skikkelse/kropp/person som beveget seg igjennom rommet. I løpet av de neste sekundene for det mange tanker igjennom hodet mitt. Min umiddelbare oppfatning var: Mamma som skal inn på toalettet? Så gikk det et sekund hvor jeg registrerte at det jeg så ikke var mamma, som gled videre rett igjennom døren fra vaskerommet til toalettet. Skikkelsen var grå/gjennomsiktig/tydelig og jeg oppfattet et bånd i livet som på en badekåpe.

Jeg forsøker å beskrive så detaljert og nøyaktig som mulig, fordi jeg forstår at det virker veldig ufattelig for en som ikke har sett dette. Det tok lang tid før jeg opplevde noe igjen. Hadde en periode i tenårene med noen snodige opplevelser. Så har det vært "stille" i noen år, jeg har levd hektisk, utdannet meg og stort sett vært veldig aktiv. Nå er jeg 24.
For to år siden begynte jeg å oppleve merkelige ting igjen, i tråd med at jeg har funnet mer ro i hverdagen. Jeg prøver å finne svar på alt selv, så jeg kan ikke gi deg noe forklaring på noe som helst. Alt jeg har er mine opplevelser og min visshet om at jeg ikke ser syner osv. Det er opp til enhver hva de vil tro, jeg vet hva jeg vet. Er en ganske oppegående jente, som synes det er sunt å bevare litt skepsis.
:mozilla_wink:

Jeg har også tenkt på dette med bevis, jeg tror at dette ikke kan dokumenteres så godt fordi det antagelig er utenfor vår rekkevidde på en måte, dimensjoner osv.

Håper du lærer mer her på paranormal og at du vil trives.

Mvh. Liis
Antall ord: 395

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av RasCzaK »

Liis skrev:Hei på deg!

Jeg kan iallefall beskrive så godt jeg kan min egen erfaring med det vi kaller ånder, spøkelser, energier...

Første gang jeg så dette var jeg ikke eldre enn 10-11 år. Frem til den dagen hadde ikke dette intressert meg, spøkelser var noe jeg så på tegnefilm..
Men slik var det altså:

En helt vanlig hverdag, sto i gangen for å gjøre meg klar til å gå ut. I gangen er døren inn til badet. Jeg sto og så inn i speilet, da oppmerksomheten min ble trukket mot en bevegelse inne på badet. Jeg så inn på badet, der så jeg en form av en skikkelse/kropp/person som beveget seg igjennom rommet. I løpet av de neste sekundene for det mange tanker igjennom hodet mitt. Min umiddelbare oppfatning var: Mamma som skal inn på toalettet? Så gikk det et sekund hvor jeg registrerte at jeg så en som ikke var mamma, som gled videre rett igjennom døren fra vaskerommet til toalettet. Skikkelsen var grå/gjennomsiktig/tydelig og jeg oppfattet et bånd i livet som på en badekåpe.

Jeg forsøker å beskrive så detaljert og nøyaktig som mulig, fordi jeg forstår at det virker veldig ufattelig for en som ikke har sett dette. Det tok lang tid før jeg opplevde noe igjen. Hadde en periode i tenårene med noen snodige opplevelser. Så har det vært "stille" i noen år, jeg har levd hektisk, utdannet meg og stort sett vært veldig aktiv. Nå er jeg 24.
For to år siden begynte jeg å oppleve merkelige ting igjen, i tråd med at jeg har funnet mer ro i hverdagen. Jeg prøver å finne svar på alt selv, så jeg kan ikke gi deg noe forklaring på noe som helst. At jeg har er mine opplevelser og min visshet om at jeg ikke ser syner osv. Er en ganske oppegående jente, som synes det er sunt å bevare litt skepsis.

Jeg har også tenkt på dette med bevis, jeg tror at dette ikke kan dokumenteres så godt fordi det antagelig er utenfor vår rekkevidde på en måte, dimensjoner osv.

Mvh. Liis
Det som overrasker meg mest - dvs, det overrasker meg ikke så mye lenger :P - er at ekstremt små, nesten ubetydlige hendelser, ofte er grunnlaget for, kanskje livsvarig, tro på det paranormale.
Men sånn er det vel med alle, I guess.. Når man ikke har forståelse for hvordan verden henger sammen, er det som regel fantasien som står for forklaringen. Sånn har det altid vært..
Antall ord: 453
Stay strong - Live long!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Liis »

Noe som kan virke ubetydelig for deg, trenger ikke å være ubetydelig for andre.
Er det riktig av deg å bedømme hva som er betydelig eller ikke ?

Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om noenting, men ha litt respekt for andres tro.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av RasCzaK »

Liis skrev:Noe som kan virke ubetydelig for deg, trenger ikke å være ubetydelig for andre.

Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om noenting, men ha litt respekt for andres tro.
Det er lov å tro hva man vil.. Men det er viktig å ikke overse fakta!
Om man ønsker å tro at det finnes spøkelser og overnaturlige ting, burde man holde seg unna forum og den slags - kunne jo hende man skiftet mening!
Om du ønsker respekt for troen din, så kan du gå i kirken på søndager.
Antall ord: 102
Stay strong - Live long!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pjoltergeist
Nybegynner
Nybegynner
18

Liis skrev:Hei på deg!

Men slik var det altså:

En helt vanlig hverdag, sto i gangen for å gjøre meg klar til å gå ut. I gangen er døren inn til badet. Jeg sto og så inn i speilet, da oppmerksomheten min ble trukket mot en bevegelse inne på badet. Jeg så inn på badet, der så jeg en form av en skikkelse/kropp/person som beveget seg igjennom rommet. I løpet av de neste sekundene for det mange tanker igjennom hodet mitt. Min umiddelbare oppfatning var: Mamma som skal inn på toalettet? Så gikk det et sekund hvor jeg registrerte at det jeg så ikke var mamma, som gled videre rett igjennom døren fra vaskerommet til toalettet. Skikkelsen var grå/gjennomsiktig/tydelig og jeg oppfattet et bånd i livet som på en badekåpe.

For to år siden begynte jeg å oppleve merkelige ting igjen, i tråd med at jeg har funnet mer ro i hverdagen. Jeg prøver å finne svar på alt selv, så jeg kan ikke gi deg noe forklaring på noe som helst. Alt jeg har er mine opplevelser og min visshet om at jeg ikke ser syner osv. Det er opp til enhver hva de vil tro, jeg vet hva jeg vet. Er en ganske oppegående jente, som synes det er sunt å bevare litt skepsis.

Mvh. Liis
Hei.
Det er bra du forklarer detaljert:)
Ja det kan jo godt være at ikke energier kan fanges på kamera, et menneske sinn er jo tross alt mer avansert og ikke minst individuellt. Jeg har akkurat rundet 24 selv og har aldri opplevd noe paranormalt, med min innstilling gjør jeg det nok ikke heller :mozilla_wink: . Jeg tror nok man må være oppriktig åpen for å kunne "se". Om det er som du sier at du ser ting, skikkelser osv., blir du ikke redd? Føler du at det er en grunn til du ser de?
Jeg kommer sikkert til å trives vet du:)
Antall ord: 502

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Okt 2006 10:12
18
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

Her har jeg skrevet om det jeg såg en gang:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... p?p=170594
Men jeg vet også om folk som har sett spøkelse i en tilstand helt lik et menneske.
Antall ord: 39
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pjoltergeist
Nybegynner
Nybegynner
18

RasCzaK skrev:
Liis skrev:Noe som kan virke ubetydelig for deg, trenger ikke å være ubetydelig for andre.

Det er lov å tro hva man vil.. Men det er viktig å ikke overse fakta!
Om man ønsker å tro at det finnes spøkelser og overnaturlige ting, burde man holde seg unna forum og den slags - kunne jo hende man skiftet mening!
Om du ønsker respekt for troen din, så kan du gå i kirken på søndager.
Det at lys som man trodde man skrudde av er på osv er jo en ting, men om man ser skikkelser så er det jo ikke rart man tror. Hadde vel fått meg til å tro også det igrunn. Kirken og det den står for er vel igrunn vanskeligere å tro på og mindre sannsynlig en "the ring" 1 & 2 tilsammen :mozilla_laughing:
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av RasCzaK »

Ingen som fatter at det er fysisk umulig at naturen har funksjoner slik folk på forumet skisserer?
Innta litt mer kunnskap og lær dere hvordan ting henger sammen.. Så slipper man å rote så veldig.

Men hvorfor bryr jeg meg egentlig? Bare kast bort bort tiden deres. Men kom ikke og si jeg advarte dere.. :D

BTW: Har sett mye rart jeg også, som ikke har hatt logiske forklaringer i det hele tatt - men med litt sunn fornuft og påbygning av kunnskap så løser det seg...
Antall ord: 87
Stay strong - Live long!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pjoltergeist
Nybegynner
Nybegynner
18

TrappedSoul skrev:Her har jeg skrevet om det jeg såg en gang:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... p?p=170594
Men jeg vet også om folk som har sett spøkelse i en tilstand helt lik et menneske.
Det er ganske sant som du sier at slike opplevenser sikkert gjør det lettere å akseptere andres erfaringer ja.
Jeg hadde en opplevelse der jeg trodde jeg så et gjenferd en gang, jeg var 12-13 år tenker jeg og våknet på natta. Syntes jeg kunne se noen i øyekroken og tittet veldig forsiktig bort. Og jammen stod det ikke en helt hvit dame der, jeg lukket øynene med en gang så jeg fikk ikke med meg detaljer. Jeg lå sikkert å svettet under en dyne som virket varmere å varmere i en times tid før jeg turte igjen å kikke forsiktig opp. "Hun" stod der ennå og da jeg hadde sett på henne en stund begynnte jeg å se konturene av kontorstolen min:) Hadde en med blå puter og en hvit rygg :mozilla_oops:
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pjoltergeist
Nybegynner
Nybegynner
18

RasCzaK skrev:Ingen som fatter at det er fysisk umulig at naturen har funksjoner slik folk på forumet skisserer?
Innta litt mer kunnskap og lær dere hvordan ting henger sammen.. Så slipper man å rote så veldig.

Men hvorfor bryr jeg meg egentlig? Bare kast bort bort tiden deres. Men kom ikke og si jeg advarte dere.. :D

BTW: Har sett mye rart jeg også, som ikke har hatt logiske forklaringer i det hele tatt - men med litt sunn fornuft og påbygning av kunnskap så løser det seg...
Er nok mange her som kaster bort tiden sin og andres ja, men å si at alle gjør det er jo å skyte seg selv i foten. Du har jo i skrivende stund 75 innlegg :mozilla_smile:
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Liis »

Pjoltergeist skrev:
Liis skrev:
Hei.
Det er bra du forklarer detaljert:)
Ja det kan jo godt være at ikke energier kan fanges på kamera, et menneske sinn er jo tross alt mer avansert og ikke minst individuellt. Jeg har akkurat rundet 24 selv og har aldri opplevd noe paranormalt, med min innstilling gjør jeg det nok ikke heller :mozilla_wink: . Jeg tror nok man må være oppriktig åpen for å kunne "se". Om det er som du sier at du ser ting, skikkelser osv., blir du ikke redd? Føler du at det er en grunn til du ser de?
Jeg kommer sikkert til å trives vet du:)
Vel..Redd...nei. Jeg er redd mennesker jeg :mozilla_surprised: Psykopatiske,spydige, dumme, egosentriske, fordomsfulle, ondskapsfulle folk uten empati. Det er noe å frykte det. Mye dritt som utvikler seg fra slike egenskaper....
Men det du sier om innstilling...jeg tror ikke det nødvendigvis handler om å være åpen eller ikke... Jeg tror det handler mer om at folk er raskere til å finne logiske forklaringer enn andre.Jeg prøver også alltid å finne naturlige årsaker til ting! Trekk, stress, sliten, skremt osv. Og det er som regel årsaken også...

Nå er det ikke sånn at jeg går og "ser" i tide og utide. Men det har skjedd. Og de gangene har jeg ikke vært "innstilt" på noen som helst måte. Nei, jeg føler ikke at det er noen grunn... Ikke er det et ønske heller, he he. Jeg er også av den oppfatning at man kan se mye rart bare man ønsker det nok :mozilla_wink:

Mvh. Liis
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Okt 2006 10:12
18
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

RasCzaK skrev:Ingen som fatter at det er fysisk umulig at naturen har funksjoner slik folk på forumet skisserer? Innta litt mer kunnskap og lær dere hvordan ting henger sammen.. Så slipper man å rote så veldig.
Hehe, måtte bare kommentere denne, for meg så er det sånn at jo mer logisk jeg tenker og jo mer jeg lærer av vitenskapen jo mer logisk blir det hele! Så jeg vil personlig si at det heller vil være deg som ikke vet "hvordan ting henger sammen".
Antall ord: 89
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Liis »

Pjoltergeist skrev:
RasCzaK skrev:Ingen som fatter at det er fysisk umulig at naturen har funksjoner slik folk på forumet skisserer?

Er nok mange her som kaster bort tiden sin og andres ja, men å si at alle gjør det er jo å skyte seg selv i foten. Du har jo i skrivende stund 75 innlegg :mozilla_smile:
HAHA!!!

Rasczak:
Kan ikke du med DIN overbevisning opplyse oss andre litt da? Virker som om du er ganske sikker på hvordan ting henger sammen. Så fint at du har alle svarene, så slipper vi å sitte her og diskutere noe mer.
Sist redigert av Liis på 29 Nov 2006 04:30, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links