Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDen gamle kjelleren min var et torturkammer på 1700 tallet..

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Dan skrev:Mulig jeg husker feil i farta, men var ikke de første kristne i Norge katolikker?

Det var vel Martin Luther som "grunnla" den luther-evangeliske varianten av kristendommen som protestantene stammer fra?

At det finnes både torturkammere (tukthus og fengsel) og andre uhumskheter er ikke noe nytt fenomen, faktisk så lenge som siden tidlig middelalder og frem til midten av 1800-tallet. I følge enkelte her inne er Lier også et eksempel på det, og da snakker vi helt opp i 1970-tallet.

Selv jobbet jeg på Galgeberg i Oslo en periode, og i huset etter skarpretteren (bøddelen) bodde det en eldre dame. Hun hadde til og med fangekjettingene boltet fast i grunnmuren i kjelleren ennå på den tiden. Gadd vite hvor aktivt det var der om natten ...

Mvh Dan

Den katolske kirke i Norge ble etablert i det 10. århundre, og var underlagt Roma. De første kristne i Norge var antagelig fra de britiske øyer. Med Olav den hellige ble kirken befestet som religion i Norge, og i årene etter hans død i 1030 ble kristendommen den dominerende og etterhvert eneste tro. Den katolske kirke var eneste kirke i Norge fram til Reformasjonen i 1537, da den ble forbudt. I 1843 ble det gitt dispensasjon til å opprette en ny katolsk menighet i Oslo. Det er nå ca. 46 000 katolikker i Norge, det vil si litt over 1% av befolkningen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_katolske_kirke_i_Norge
Antall ord: 249

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
alchemist
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Okt 2005 16:32
19

Innlegg av alchemist »

UriGneller skrev:
Du, skaff deg et liv i stede for å komme hit å prate dritt om folk! Hva i helskike er det du gjør her på siden om du ikke tror på noe? det blir litt dumt, eller hva??
blir nesten dummere om du kaller folk for "tard" fordi dem ikke tror på hva du og din 14 år gamle kompis sier....jeg spør....hva **BANNEORD!?** gjør du her? stiller spørsmål......for så så drite ut dem som ikke er enig......Du...jeg har et liv.....derfor trenger jeg ikke "waste" min tid til å tenke ut fjottete historier å legge dem ut på et forum.....hva slags liv har du og kompisen din?
Own3d!
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mats920
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Nov 2006 10:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Fy Faen

Innlegg av mats920 »

Jeg er en god venn av alex men har ikke merka noe i huse ditt trur dette er piss sorry=( :mozilla_cry: konge historie da
Antall ord: 23
Åssen legger man inn bilde?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2006 15:25
18
Lokalisering: Oppland

Re: Den gamle kjelleren min var et torturkammer på 1700 tall

Innlegg av Mononoke »

Alex!! skrev:Jeg fant ut fra min far at i det gamle huset jeg bodde i har vært et "middelalderersk" tortur kammer for katolikker. Grusomt... fordi en gang jeg satt i boblebadet føltes det alltid som en ropte på hjelp fra soverommet till Mamma og Pappa... vi har nå nylig flyttet... på grunna mange dårlige ting i dette huset, vi opplevde strømbrudd helt uforklarlige , plutselig skrudde lysene seg på.Faren min er elektriker og han strevde med det hver dag...Faren min kontaktet en "bedre" elektriker for å se på dette problemet han sa det var ikke noen problemmer han gikk sin vei uten og lukke igjen døren... plutselig hører vi et vindrag døren går igjen... strømmen går igjen.... det var da vi kontaktet en som visste historien om dette huset... han sa at det var gammelt og at det ble brent ned og bygd opp igjen... han visste at de som bodde her før var Katolikker...

Hvis noen som er intresert i resten av historien kontakt meg.... Thieryhenry93@msn.com
PISSPREIK! Og katolikker?! Har du ikke noe bedre å komme opp med?
Antall ord: 192
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2006 15:25
18
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

Jeg er døpt katolsk fordi faren min er fra Polen, men altså, dette hørtes jo litt sykt ut..
Antall ord: 20
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Putas
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Apr 2006 16:17
18

Innlegg av Putas »

Hva med å finne ut mere info og faktisk lage en god post tards ass.

En grunn til at jeg er lite på dette forumet fortiden er at det er alt for mange småunger som kommer opp med gammle spøkelsehistorier jeg hørte på barneskolen og det er MANGE år siden.
Alt for mange som bare skriver det spøker i huset mitt, helt sant ass, men jeg vet ikke noe om huset og gidder ikke finne ut noe mer heller.
Syns det skulle vært noe regler mot mongoposter av småunger.
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Putas skrev:Hva med å finne ut mere info og faktisk lage en god post tards ass.

En grunn til at jeg er lite på dette forumet fortiden er at det er alt for mange småunger som kommer opp med gammle spøkelsehistorier jeg hørte på barneskolen og det er MANGE år siden.
Alt for mange som bare skriver det spøker i huset mitt, helt sant ass, men jeg vet ikke noe om huset og gidder ikke finne ut noe mer heller.
Syns det skulle vært noe regler mot mongoposter av småunger.
Ja det kan du si, har blitt for mye av det i det siste faktisk..............
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
pottipot
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Nov 2006 20:07
18

Innlegg av pottipot »

De tror sikkert at alle tror på alt og er fullstendig freaka... :mozilla_surprised:
Antall ord: 14
NoBoDy ArE pErFeCt So I mUsT bE NoBoDy!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

pottipot skrev:De tror sikkert at alle tror på alt og er fullstendig freaka... :mozilla_surprised:
Ja, sikkert mange som tror vi er helt sprø her inne og tror på alt... Aller helst er vi vel skeptiske i utgangspunket, vil jo gjerne ha beviser vi også på det vi tror på.
Hvertfall jeg....
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Alex!! skrev:Jonas du husker den gangen da vi var der nede og vi skjønte **BANNEORD!?** ikke hvorfor lyse blinka? pæra var jo **BANNEORD!?** meg ny for 5 minutter siden:S
Får du betalt for å banne, eller?
Antall ord: 40
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jonette<3
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Mar 2006 19:00
18
Kjønn (valgfri): kvinne
Lokalisering: Fetsund

Innlegg av Jonette<3 »

syns den historia ble litt vel drøy. sorry meg men litt interresant også.
men skal man prøve å lure noen her inne burde man prøve å finne tids punktene og sånn:P
Antall ord: 34
There's more between heaven and earth

Ida Jonette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Eileen

Innlegg av Eileen »

ja, dette med katolikker, kristendommen kom jo under vikinger tiden allerede, så de har hatt god margin på å bli veletablerte hvis dette var et middelaldersk torturkammer. vikingertiden sluttet rundt 1300. Om historien er sann er vel en annen sak, men det finnes mer mellom himmel og jord, og faktaene er jo at det var godt mulig for dem både å være katolikker og at det var et torturkammer. hvorfor deres religiøse oppfatning er viktig skjønner jeg dog ikke. Er det noe spesiellt med katolikker?

eileen
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links