Ved Prestegårdsstallen ved Skedsmo kirke på Skedsmokorset skjer det så mye rart.
Daværende stallmester, Mette Thorsen, har hørt om de fleste historiene om stallen og alle har vært tragiske. Mange av de over 150 rideelvene har hørt og opplevd så mange uforkalrige hendelser, jeg har også opplevd noen utrolige ting.
Jeg kan lite om stallen, har prøvd og finne ut mer om den, men til ingen nytte... Har noen gamle bøker om Skedsmokorset, der står det litt om Prestegården og hva det var. Det var et gårdsbruk for presten hvor han hadde kuer, høner og griser + korn. Det står ingen årstall om når stallen ble bygd eller hva som har skjedd de første årene, det sies at den stod der under andre verdenskrig, mens andre sier den stod der under den første verdenskrig.
Mette Thorsen skulle passe på en syk hest for en tidligere stallmester, dette hendte på sommeren, så det var bare den hesten og henne selv som var der da. Hesten Gubben hadde skadet benet sitt og måtte derfor bli leid noen korte turer rundt på jordet ovenfor stallen, Mette hadde hørt rare lyder fra stallinngangen, men brydde seg egentlig ikke noe særlig, Gubben derimot begynte å legge på ørene og pruste kraftig.
Da dem var nesten framme ved stalldøra hørte Mette tydelige hovtramp nede på banen, galloperende hover. Gubben begynte å gå rundt i ring samtidig som han prøvde å steile!
Mette slapp han raskt ut på nærmeste beite og løp inn for å ringe etter Kai, den tidligere stallmesteren, han skulle komme umiddelbart! Gubben kastet, vred og løp som en gal rundt på beitet, han holdt på å løpe gjennom strømgjerdet!
Da Kai kom fram, var alt som før...
Vi har alle fått høre om familien som ble stengt nede under luka på gulvet inne på greiprommet (utstyrsrommet). Det sies at den onde stallmesteren Kari Hafel hadde stengt dem nede uten mat og vann, bare et lite hestedekken var alt dem hadde. Da hæren fra Den Andre Verdenskrig kom til stallen hadde Kari Hafel fortalt hvor dem var, da hæren fant dem lukket de dem der nede helt til døden tok dem...
Jeg har fått høre fra flere personer at dem var med Mette for å se om skjelettene dems og dekkenet virkelig var der nede ennå, slik som presten hadde fortalt oss - og det var de! Et fillete dekken og fire skjeletter, ikke vet jeg om det ligger der nede ennå.
Hver fredag dro jeg til stallen for å stelle yndlingen min Jerker, det var tidlig så det pleide som regel å være ganske så stille da. Den dagen var det bare Mette, meg og hestene som var der.
Mette hadde akkurat sluppet ut den siste hesten og satt seg på kontoret med en lukket dør, jeg gikk rett til klubbrommet for å legge fra meg sakene mine. Og som vanelig rute går jeg bort til boksen til jerker, nederst i et hjørne, for å skjekke om den er ille eller ganske så grei, den dagen var den ille...
Jeg gikk til greiprommet for å hente et greip, plutselig var det som om noen prøvde å snakke til meg, jeg hørte en slags hvisking i de gamle sementveggene.
Jeg gikk fort ut av greiprommet og inn på høyloftet for å hente en trillebår. Når du kommer inn på høyloftet er det tak over deg helt til du kommer inn til selve "høyloftet", akkurat når jeg var under taket hørte jeg et tragisk hyl fra ei lita jente, jeg slapp greipet og løp ut for å se om det kom utenifra, men der var det ikke en levende sjel! Jeg gikk tilbake for å hente trillbåra og startet på arbeidet mitt.
Det skjedde mer den dagen. Da jeg skulle stelle Jerker kom det ånder inn i boksen hans, noe det veldig ofte gjør. Hestene som stod rundt boksen hans begynte å sparke, legge på ørene og bite etter ting som ikke er der! Jerker la litt på ørene og plutselig tok han en brå sving med baken og så ble alt svart - han hadde sparket meg! Noe han aldri i hele sitt liv har gjort før.
Før dette hadde Jerker stått opp etter det ene hjørnet og rullet med øynene og stått med det ene benet fram, det så ut som om noen stod og holdt det oppe! Jeg ble dødsredd!
På en overnatting som Mette hadde arrangert hadde hun fortalt oss om de grusomme historiene om stallen, noen ganger begynte det å banke i taket, altså oppe på høyloftet, men lydene var så falske at vi alle skjønte at det bare var fleip.
Mette hadde fortalt om jenta som hadde blitt sperret inne eller falt ned i møkkakjelleren under stallen, nå går hun igjen der nede og banker i taket, altså gulvet i stallen, tre-fire langtrukkende dunk hver natt.
Når klokka var rundt kvart på tre om natten gikk jeg inn på salrommet som ligger vegg til vegg med stallgangen for å sove. Det var helt stille, men plutselig hørte jeg de tre lange høye dunkene, det fikk alle møkkalukene til å riste! Noen av jentene inne på klubbrommet begynte og skrike, så det var nok ikke bare jeg som hadde hørt det nei.
Jeg tror nå i ettertid at dette også bare hadde vært en fleip, men hvordan kan noen personer banke med en stolpe i dette tykke sementgulvet og samtidig få alle møkkalukene til å riste...?
Den stallen er noe av det skumleste jeg har vært borti! De fleste av hendelsen skjer om natten rundt halv to til fire, men en sjelden gang skjer det om dagen også, til samme tid som på natten.
De stakkars hestene får så vidt sove, de som jobber nærmere tjufire timer døgnet bare for at vi skal ha det gøy, stakkars!
Det er MYE mer som har hendt, men jeg vet ikke alt...
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Prestegårdsstallen
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Mar 2005 17:33
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: et øde sted kalt Skedsmokorset
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Okt 2006 18:35
- 18
- Lokalisering: Telemark
*Grøsse* Stakkars hester ikke rart de blir redde:S
Antall ord: 10
Woah!:*
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Jul 2006 11:25
- 18
- Lokalisering: Lillestrøm
da jeg red der merket jeg aldri noenting.. merkelig at jeg aldri har hørt noen av historiene :S skjønt, det er vel 8 år siden eller noe..
Antall ord: 29
Det er ikke gull alt som glitrer
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Okt 2006 03:08
- 18
Jeg vanket litt på Prestegårdstallen selv i 10-års alderen.
Men jeg opplevde ikke noe der, men jeg husker at hestene kunne være urolige til tider. Har ikke hørt disse historiene før.
Min søster derimot, som også gikk her, hun opplevde at lyset på høyloftet slo seg av og på.
....
Ja, det var det jeg kunne bidra med.
Men jeg opplevde ikke noe der, men jeg husker at hestene kunne være urolige til tider. Har ikke hørt disse historiene før.
Min søster derimot, som også gikk her, hun opplevde at lyset på høyloftet slo seg av og på.
....
Ja, det var det jeg kunne bidra med.
Sist redigert av Liis på 07 Nov 2006 11:36, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 64
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 18
Jeg kom faktisk på noe som skjedde for ca 4 år siden.. var med ei venninne som skulle ha ridetime. Da hun stod og salte opp hesten da den plutselig klikka mentalt, spant rundt og sparka etter hu, hadde ikke venninna mi dukka så fort hadde hun fått en svær tung hov rett i huet og sannsynligvis vært død i dag =/ dette var en forholdsvis rolig hest.. kanskje den ble haussa opp av de som går igjen der?
Antall ord: 83
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Var dette på Prestegårdstallen?blackmamba skrev:Jeg kom faktisk på noe som skjedde for ca 4 år siden.. var med ei venninne som skulle ha ridetime. Da hun stod og salte opp hesten da den plutselig klikka mentalt, spant rundt og sparka etter hu, hadde ikke venninna mi dukka så fort hadde hun fått en svær tung hov rett i huet og sannsynligvis vært død i dag =/ dette var en forholdsvis rolig hest.. kanskje den ble haussa opp av de som går igjen der?
Antall ord: 90
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Ikke det at jeg har vært der så mye, men jeg har aldri hatt inntrykk av at noe henger igjen der. Jeg synes dette høres mer ut som dårlige spøkelseshistorier og masse suggesjon.
Derimot har jeg holdt på med hester i over 20 år og jobbet bl.a. på rideskole. Og det er ingen hemmelighet at rideskolehester generelt er mer gretne og misfornøyde enn andre hester. De napper og biter og har en drøss med uvaner. Merker de at noen er engstelige eller ikke er bestemte nok, tar de rotta på dem med én gang.
Og det er ikke hestenes feil heller, det er hvordan mennesker rundt dem behandler dem. De har så mange som de må forholde seg til og svært ofte har de ikke mulighet til å gå ute mer enn et par timer i en sølete paddock. Det blir nesten som et fengsel..Tenk, hvilken tålmodighet disse hestene egentlig må ha for å finne seg i alt det de gjør. I tillegg må vi huske på relasjonene mellom disse hestene. Vi påtvinger dem rutiner og kanskje plasserer dem feil i forhold til dem interne rangordningen etc. Vi har lett for å glemme at dette er intelligente dyr som på ulike måter kommuniserer med hverandre og reagerer som en flokk.
Når alt dette er sagt, så tror jeg at hester er i stand til å fange opp lyder eller se ting i andre spektre enn vi tror/vet. Hvorvidt dette er forårsaket av paranormal aktivitet eller om det er så enkelt som trykkforandringer i enkelte deler av rommet kan jeg ikke svare på.
Derimot har jeg holdt på med hester i over 20 år og jobbet bl.a. på rideskole. Og det er ingen hemmelighet at rideskolehester generelt er mer gretne og misfornøyde enn andre hester. De napper og biter og har en drøss med uvaner. Merker de at noen er engstelige eller ikke er bestemte nok, tar de rotta på dem med én gang.
Og det er ikke hestenes feil heller, det er hvordan mennesker rundt dem behandler dem. De har så mange som de må forholde seg til og svært ofte har de ikke mulighet til å gå ute mer enn et par timer i en sølete paddock. Det blir nesten som et fengsel..Tenk, hvilken tålmodighet disse hestene egentlig må ha for å finne seg i alt det de gjør. I tillegg må vi huske på relasjonene mellom disse hestene. Vi påtvinger dem rutiner og kanskje plasserer dem feil i forhold til dem interne rangordningen etc. Vi har lett for å glemme at dette er intelligente dyr som på ulike måter kommuniserer med hverandre og reagerer som en flokk.
Når alt dette er sagt, så tror jeg at hester er i stand til å fange opp lyder eller se ting i andre spektre enn vi tror/vet. Hvorvidt dette er forårsaket av paranormal aktivitet eller om det er så enkelt som trykkforandringer i enkelte deler av rommet kan jeg ikke svare på.
Antall ord: 275
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
-
- Nybegynner
- 18
Ja, greit, hvis du mener rein, skjær fakta minner mer om en dårlig spøkelseshistorie.. takk skal du ha.. Kanskje det ikke var noe paranormlt over hendelsen i hele tatt, men det kan godt være en mulighet..Hecate skrev: Jeg synes dette høres mer ut som dårlige spøkelseshistorier og masse suggesjon.
og ja, liis, det var på prestegårdsstallen..
Antall ord: 65
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 20
Jeg vet ikke hva du mener er fakta. Det trådstarter forteller eller det med at venninnen din nesten ble sparket?blackmamba skrev:Ja, greit, hvis du mener rein, skjær fakta minner mer om en dårlig spøkelseshistorie.. takk skal du ha.. Kanskje det ikke var noe paranormlt over hendelsen i hele tatt, men det kan godt være en mulighet..Hecate skrev: Jeg synes dette høres mer ut som dårlige spøkelseshistorier og masse suggesjon.
Jeg betviler ikke at venninnen din ble nesten ble sparket for det er fort gjort, selv med de mest bedårende, tålmodigste hester. Har selv blitt sparket og tråkket på av verdens snilleste og stødigste gamp, så dette vet jeg er fullt mulig.
Derimot det som strå høyere opp i tråden virker på meg som kan være veeeeldig overdrevet og ja, faktisk oppdiktet.
Antall ord: 157
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 18
Hecate skrev:Jeg vet ikke hva du mener er fakta. Det trådstarter forteller eller det med at venninnen din nesten ble sparket?blackmamba skrev:Ja, greit, hvis du mener rein, skjær fakta minner mer om en dårlig spøkelseshistorie.. takk skal du ha.. Kanskje det ikke var noe paranormlt over hendelsen i hele tatt, men det kan godt være en mulighet..Hecate skrev: Jeg synes dette høres mer ut som dårlige spøkelseshistorier og masse suggesjon.
Jeg betviler ikke at venninnen din ble nesten ble sparket for det er fort gjort, selv med de mest bedårende, tålmodigste hester. Har selv blitt sparket og tråkket på av verdens snilleste og stødigste gamp, så dette vet jeg er fullt mulig.
Derimot det som strå høyere opp i tråden virker på meg som kan være veeeeldig overdrevet og ja, faktisk oppdiktet.
Historien min, siden du refererte til flere historier i innlegget ditt, og så vidt jeg kan se er det bare hennes og min historie som er her.. men kanskje litt dumt av meg å trekke konklusjoner med en gang, sorry, er bare litt på tampen i dag..
Antall ord: 205
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 20
Det var ikke din historie jeg refererte til, egentlig....beklager hvis du fikk inntrykk av at jeg gjorde det. Det var mer at det skal være levninger i kjelleren og en som spøker i møkkakjelleren....men for all del: det kan godt tenkes at det er fakta for alt jeg vet. Det bare høres så søkt ut.blackmamba skrev:Hecate skrev:Jeg vet ikke hva du mener er fakta. Det trådstarter forteller eller det med at venninnen din nesten ble sparket?blackmamba skrev:Ja, greit, hvis du mener rein, skjær fakta minner mer om en dårlig spøkelseshistorie.. takk skal du ha.. Kanskje det ikke var noe paranormlt over hendelsen i hele tatt, men det kan godt være en mulighet..Hecate skrev: Jeg synes dette høres mer ut som dårlige spøkelseshistorier og masse suggesjon.
Historien min, siden du refererte til flere historier i innlegget ditt, og så vidt jeg kan se er det bare hennes og min historie som er her.. men kanskje litt dumt av meg å trekke konklusjoner med en gang, sorry, er bare litt på tampen i dag..
Antall ord: 269
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |