Hecate skrev:..... Om ikke det er forutbestemt, så er det ihvertfall slik at vi former tilværelsen vår slik at ting passer mer eller mindre inn i et mønster. Noen er mer bevisst på dette enn andre
Viktig tanke! Men slik må det også være. Livet rommer for mye til at en skal kunne ta tak i alt, og det er nødvendig å fylle mønsteret på den måten en selv gjør det til.
Som zind er inne på, så er det veldig stilig når en begynner å legge merke til hvordan enkelte mennesker og hendelser åpner dører til nye områder av seg selv og sin tilværelse. Og hvor fort synkroniteten tar av når en bevisst benytter seg av dette.
Regel nr én er at zind alltid er inne på noe

Når det gjelder dette med synkroniteten, skjønner jeg dessverre ikke helt hva du mener... vil også du utype dette for meg? Jeg vil forstå.
Litt artig at dette temaet skulle komme opp igjen nå....
Helt tilfeldig(?) forvillet vi oss inn i et misjonshus (det var kafé) her om dagen, og der var det mange bibelsitater og kristne dikt. Jeg er ikke sikker på om dette er fra bibelen eller en salme, men jeg synes det var fint (tror det er fra GT). Og det gjelder forsåvidt uansett hvilken trosretning en sverger til:
"Ikke før veven har stilnet og skyttelen sluttet å slå. Vil Gud trekke teppet til side og la oss riktig forstå.
At også de mørke tråder, så vel som de hvite bånd. Var helt nødvendige, for mønsteret i Mesterens allmektige hånd."
Jeg synes også det er et veldig fint sitat, selv om det er stort kristent preg på det, så appellerer det til de fleste situasjoner; det er snakk om balanse mellom mørket og lyset, og hvilke sentrale roller de begge spiller for at vi skal se hva som er hva.
Temaet kom nok opp igjen for en grunn;
for min del fordi jeg ville starte en diskusjon jeg aldri får nok med svar på, fordi de aller fleste som tenker litt mer rundt eksistens enn det som er det "vanlige" har mange synspunkter på dette med forutbestemthet og egen fri vilje.
Derfor er det så uendelig mye å hente.