MikkelRev skrev:BA skrev:Hva er egentlig genialt med å ikke misbruke Guds navn?
Man har feks ikke unnskyldning til å gå i drepe i guds navn.
Godt svar. Hvordan vet man om det er Gud eller ikke som befaler deg å gjøre det da? Hva er genialt ved budet for den som ikke tror?
eller holde en spesiell ukedag hellig?
Jeg synest det bare er fint med en hviledag om jeg har jobbet i 6 dager. Jødene har i tillegg til en sabbatsdag også et sabbatsår. I det året skal du la jorden hvile, dvs ikke ødelegge den på noen måter.
Men ok, det er kanskje ikke særlig gunstig for industrien med hviledag og hvileår (økonomisk tap), så det blir vel litt gammeldags.
Ikke sant?
eller å ikke ha andre guder enn Jahve?
Så du slipper å ha guder som oppfordrer til ondskap.
Hva når den ene guden (Jahve) oppfordrer til ondskap da?
Det er også snakk om tilbedelse av døde guder, f.eks. gullkalver osv. De kan ikke oppfordre til ondskap.
Hvorfor vil du egentlig helst ha mange pappaer?
Gud er ikke pappa.
Jeg tror ikke det finnes noen gud, men hvis jeg kunne velge meg en gud, hadde jeg heller valgt en god gud.
Hvorfor skal en ikke bryte ekteskapet, hvis det viser seg at den en har giftet seg medhar forandret seg, og en ikke klarer å alske denne drittsekken lengre?
Alt er lov, men ikke alt gagner. Gulroten i kristendommen er at kjærligheten og livet skal seire over hatet, sjalusien og døden.
Budet slår fast at man ikke skal bryte ekteskapet. Det vise ingen nåde, for hvis en mann så mye som ser på en skilt kvinne bryter han budet.
Hvorfor skal en ikke kunne begjære sin nestes hustru eller andre eiendeler? Er det ikke langt fra tanker til handling?
Du skal ikke misunne din neste.
Misunne betyr her å "ikke godta at Kåre har fått Ferrarri i gave" eller det motsatte av å "være glad på hans vegne". Du unner han ikke gaven.
Misunne betyr her ikke at du ikke skal få lov å synest Kåre var heldig og å tenke at du skulle ønske det var deg.
I min bibel står det begjære, og på bibelen.no står det begjære.
Begjære betyr ikke å ønske at andre fikk det, men at du skulle onske du selv fikk det.
Hvis dette omsettes i handling, bryter du andre bud, f.eks. at du ikke skal stjele, eller at du ikke skal bryte ekteskapet.
Kan du styre dine tanker i så måte? Kan du bestemme deg for at dette er ikke lov å tenke, så det slutter jeg med?
Du kan ikke hindre en fugl i å fly over hodet på deg, men du kan hindre den i å bygge reir der.
Men idet fuglen flyr over hodet er begjæret der.