Fakta, teori & skepsisGud vs. Djevlen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

madjava skrev:Gud vs Djevlen

Det hadde blitt eit knall spill, eller eksisterer det allereie?
Ikke enda, men det kommer, Kristus vs Antikrist. Harmageddon-krigen. Særlig spennende blir det ikke, siden vi allerede er blitt fortalt utfallet :mozilla_cool:

Harmageddon er en fysisk plass som ligger ved Jerusalem. Les mer i Johannes' Åpenbaring.
Antall ord: 54
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

madjava skrev:Gud vs Djevlen

Det hadde blitt eit knall spill, eller eksisterer det allereie?
black and wite er jo på en måte en kamp mot ont og godt.

men der er du selv guden. så viser handa om du er slem eller god.
det er skam vanskligt å ha det gøy i det spillet og samtidig være god. :mozilla_tongue: (litt for gøy og kaste menesker noen ganger. )
Antall ord: 70
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Hva er egentlig genialt med å ikke misbruke Guds navn?
Man har feks ikke unnskyldning til å gå i drepe i guds navn.
Godt svar. Hvordan vet man om det er Gud eller ikke som befaler deg å gjøre det da? Hva er genialt ved budet for den som ikke tror?
eller holde en spesiell ukedag hellig?
Jeg synest det bare er fint med en hviledag om jeg har jobbet i 6 dager. Jødene har i tillegg til en sabbatsdag også et sabbatsår. I det året skal du la jorden hvile, dvs ikke ødelegge den på noen måter.
Men ok, det er kanskje ikke særlig gunstig for industrien med hviledag og hvileår (økonomisk tap), så det blir vel litt gammeldags.
Ikke sant? :)
eller å ikke ha andre guder enn Jahve?
Så du slipper å ha guder som oppfordrer til ondskap.
Hva når den ene guden (Jahve) oppfordrer til ondskap da?
Det er også snakk om tilbedelse av døde guder, f.eks. gullkalver osv. De kan ikke oppfordre til ondskap.
Hvorfor vil du egentlig helst ha mange pappaer?
Gud er ikke pappa.
Jeg tror ikke det finnes noen gud, men hvis jeg kunne velge meg en gud, hadde jeg heller valgt en god gud.
Hvorfor skal en ikke bryte ekteskapet, hvis det viser seg at den en har giftet seg medhar forandret seg, og en ikke klarer å alske denne drittsekken lengre?
Alt er lov, men ikke alt gagner. Gulroten i kristendommen er at kjærligheten og livet skal seire over hatet, sjalusien og døden.
Budet slår fast at man ikke skal bryte ekteskapet. Det vise ingen nåde, for hvis en mann så mye som ser på en skilt kvinne bryter han budet.
Hvorfor skal en ikke kunne begjære sin nestes hustru eller andre eiendeler? Er det ikke langt fra tanker til handling?
Du skal ikke misunne din neste.

Misunne betyr her å "ikke godta at Kåre har fått Ferrarri i gave" eller det motsatte av å "være glad på hans vegne". Du unner han ikke gaven.

Misunne betyr her ikke at du ikke skal få lov å synest Kåre var heldig og å tenke at du skulle ønske det var deg.
I min bibel står det begjære, og på bibelen.no står det begjære.

Begjære betyr ikke å ønske at andre fikk det, men at du skulle onske du selv fikk det.
Hvis dette omsettes i handling, bryter du andre bud, f.eks. at du ikke skal stjele, eller at du ikke skal bryte ekteskapet.
Kan du styre dine tanker i så måte? Kan du bestemme deg for at dette er ikke lov å tenke, så det slutter jeg med?
Du kan ikke hindre en fugl i å fly over hodet på deg, men du kan hindre den i å bygge reir der.
Men idet fuglen flyr over hodet er begjæret der.
Antall ord: 485

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Bilde

haha
Antall ord: 1
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Tror ikke på gud og tro dermed ikke på satan!!!
Mennesket er ondt i seg selv.
Uten at de trenger å ha noen å skylde på.
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Re: Gud vs. Djevlen

Innlegg av BA. »

mrs.mystic skrev:Biblen og de ti bud er i for seg geniale, for lever du etter det som står i disse, blir jo livet perfekt!
Her er hva George Carlin mener om de ti bud :D

http://youtube.com/watch?v=SWquwHlGXZE
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:
MikkelRev skrev:
Godt svar. Hvordan vet man om det er Gud eller ikke som befaler deg å gjøre det da? Hva er genialt ved budet for den som ikke tror?
Det er også snakk om tilbedelse av døde guder, f.eks. gullkalver osv. De kan ikke oppfordre til ondskap.
Si det, kanskje at du ikke er tjent med å tilbe en gullkalv eller noen andre falske usanne guder? Tatt i betraktning ang bibelens lære om at Yahweh er den eneste sanne gud.

Angående begjær, så er det tilgivbart. Det skilles mellom to typer synd
-ugjerninger som skyldes svakhet/begjær. Alle gjør dette fra tid til annen, og det er tilgivbart. Hvis fuglen flyr over hodet ditt og det får deg til å begjære den, vil nok det gå under denne første kategorien :mozilla_wink:
-onde gjerninger som gjøres for ondskapens skyld i full visshet. Dette fører til døden.
Antall ord: 210
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Dan skrev:Alle disse spørsmålene får du faktisk svar på hvis du leser bibelen ...

Mvh Dan
Tror man skulle få et brukbart svar på hvem Gud er om man tar en titt her: http://www.youtube.com/watch?v=pZJGoVQa ... ed&search=
Antall ord: 45
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Gud legger alltid skylda på oss mennesker at vi er så onde, men hvem var det som skapte ondskap? Jo, nettopp Gud. En av englene hans nektet å bukke for han, og dermed ble han forvist. Hadde Gud heller tatt han til seg, og vist han kjærlighet, som kristendommen burde dreie seg om, så hadde vi ikke hatt ondskap her i verden. Så slutt å klandre oss Gud, det er din egen feil!
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:
MikkelRev skrev:
Si det, kanskje at du ikke er tjent med å tilbe en gullkalv eller noen andre falske usanne guder? Tatt i betraktning ang bibelens lære om at Yahweh er den eneste sanne gud.
Kanskje du heller ikke er tjent med å tilbe denne usanne guden? Men nå havner vi på siden av temaet her. Det var snakk om geniale bud, og spørsmålet ble da hva som var genialt ved å ikke tilbe gullkalver. At det er nytteløst er greit, men det er da ikke genialt å la vær å gjøre noe nytteløst.
Angående begjær, så er det tilgivbart. Det skilles mellom to typer synd
-ugjerninger som skyldes svakhet/begjær. Alle gjør dette fra tid til annen, og det er tilgivbart. Hvis fuglen flyr over hodet ditt og det får deg til å begjære den, vil nok det gå under denne første kategorien :mozilla_wink:
-onde gjerninger som gjøres for ondskapens skyld i full visshet. Dette fører til døden.
Tilgivbart er også på siden av spørsmålet. Hva er genialt ved å ikke begjære den nestes esel eller hustru eller noe som hører din neste til?
Antall ord: 302

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Kanskje du heller ikke er tjent med å tilbe denne usanne guden?
Jo, mange er tjent med det. Hvorfor vil du ta fra dem det? Hva er genialt med å ta fra dem troen, gleden, og håpet dems de har i denne guden?

Den er usann sier du, da mener du vel også at det er nytteløst å tilbe denne guden. At det er nytteløst er greit, men det er da ikke genialt å la vær å gjøre noe nytteløst.

Forresten så svarte jeg på spørsmålet ditt allerede før du stilte det for 2. gang:
MikkelRev skrev:Tatt i betraktning ang bibelens lære om at Yahweh er den eneste sanne gud.
Tilgivbart er også på siden av spørsmålet. Hva er genialt ved å ikke begjære den nestes esel eller hustru eller noe som hører din neste til?
Kanskje fordi det, (selv om du sannsynligvis er et av mange hellige unnkak) har veldig ofte ført til "ufine" handlinger?
Kan nevne utroskap-skilsmisser, nasking av din nestes eiendel fordi du måtte bare ha den, zoofili, overgrep generelt osv. Så hva er det som gjør det helt genialt å begjære den nestes esel eller hustru eller noe som hører din neste til?
Antall ord: 213
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Kanskje du heller ikke er tjent med å tilbe denne usanne guden?
Jo, mange er tjent med det. Hvorfor vil du ta fra dem det? Hva er genialt med å ta fra dem troen, gleden, og håpet dems de har i denne guden?

Den er usann sier du, da mener du vel også at det er nytteløst å tilbe denne guden. At det er nytteløst er greit, men det er da ikke genialt å la vær å gjøre noe nytteløst.

Forresten så svarte jeg på spørsmålet ditt allerede før du stilte det for 2. gang:
Nja. Hvorvidt noen er tjent med å tilbe denne guden er et spørsmål om tro. Du tror det, jeg tror det ikke. På samme måte kan vi stille spørsmålet om andre (av)guder. I de fleste tilfeller vil vi nok være enige om at det ikke hjelper noe, men i dette ene tilfellet mener du det hjelper.

Du har kopiert mitt svar om nyttesløshet og genialitet til ingen nytte. Jeg har ikke sagt hva som er genialt, jeg har stilt spørsmålet ved hva som er genialt ved å tilbe kun en maktesløs gud.
MikkelRev skrev:Tatt i betraktning ang bibelens lære om at Yahweh er den eneste sanne gud.
Dette forutsetter da troen på bibelens lære, noe som ikke jeg oppfattet at mrs. mystic selv forutsatte.
Kanskje fordi det, (selv om du sannsynligvis er et av mange hellige unnkak) har veldig ofte ført til "ufine" handlinger?
Kan nevne utroskap-skilsmisser, nasking av din nestes eiendel fordi du måtte bare ha den, zoofili, overgrep generelt osv. Så hva er det som gjør det helt genialt å begjære den nestes esel eller hustru eller noe som hører din neste til?
Utroskap-skilsmisser dekkes av å budet om å ikke bryte ekteskapet, nasking av din nestes eiendeler går inn under tyveribudet, overgrep dekkes også av andre bud, så rent begjær i seg selv ser jeg ingen genial grunn til å forby.

Hva skal egentlig være genialt med å forby noe som kan føre til at et menneske og et dyr kan ha det godt sammen? Da forutsetter jeg at begge trives med ordningen.
Antall ord: 406

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
fru_luna
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jan 2007 00:26
17
Lokalisering: Norge

Innlegg av fru_luna »

Religion er galskap. Mener jeg. Og skremmende. Men interessant.
Antall ord: 9
Steik vafler for samfunnet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bouncer
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Nov 2006 05:47
18