Drømmer, NDO & ut av kroppenLucid dreaming? Hvordan?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Et tips var forresten å dra seg selv i tommelen :D Dette skal man gjøre mange ganger om dagen (med hvilken som helst finger så lenge man bruker den samme konsekvent åff kårs!). Hvis man gjør dette over en lenger periode, er det stor sjanse for at man vil gjøre det i en drøm også. I drømmen vil for eksempel fingeren bli lengre og lengre enn lang når du drar i den, og da vil du koble det opp mot virkeligheten og forhåpentligvis skjønne at du drømmer.
Antall ord: 95
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

karina skrev:Lucid dreaming og ut av kroppen opplevelse er vel ikke det samme??
Nei, det er slik Ulvar beskriver:
Er Ikke Lucid dreaming rett og slett å ta kontroll over drømmen?
Og til trådstarter, så er dette noe de fleste opplever, spesielt i barndommen. Enkelte bare opplever det oftere enn andre, og det finnes teknikker og metoder (tilogmed enkelte tankemønstre å følge) for å utvikle denne "evnen" ytterligere.

Karina: Forbindelsen mellom ut-av-kroppen opplevelser og lucid dreaming er visstnok at man mestrer kontrollert (selv-indusert) ut-av-kroppen opplevelse (astral projection da) dersom man også mestrer å ha lucide drømmer med intensjon.

Og til deg som anbefaler Monroe Institute og andre subliminale kassetter/CD'er/etc. Så vil jeg bare si at brainwaves ikke er så bra å bruke, da det er dokumentert å kunne gi hjerneskade i enkelte tilfeller. Hjernebølger er noe helt naturlig som hjernen produserer, men å tvinge hjernen til å operere under visse frekvenser (og ikke minst at disse skifter) kan være skadelig for en. Derfor ville jeg ikke gjort det. Eksperimenterte selv med hjernebølger som jeg genererte med diverse programmer da jeg var yngre (14-15 år) og endte opp med hodepine og svimmelhet mange ganger. Dette var jo fordi det var "morsomt" da, og vi prøvde å overgå hverandre jeg og kameratene ved å stille opp til maksimale nivå, osv. (ja - det er derfor jeg er slik jeg er!) :D

Jeg vil heller anbefale en sunnere måte å utvikle denne mestringen på, av lucid dreaming. Det er simpelthen enklere og sunnere å følge dette opplegget, som du finner mer detaljer om rundt på enkelte sider på nettet (men som jeg gjengir her bare etter hukommelsen, kort og enkel versjon):

-Legg deg og sov i cirka 5-6 timer, ha på en alarm, stå opp av senga, ikke LIGG våken, gjør noe i en 45-60 minutter (se TV, les ei bok, etc). Legg deg ned til å sove igjen.
-Gjenta dette noen netter, og etterhvert vil du oppleve at drømmene du har når du sovner igjen etter denne våketimen er lucide drømmer.

Slik er det ihvertfall mange som har sagt fungererer for dem.
I tillegg finnes det en side som heter Dream Emporium eller noe slikt.
Husker ikke helt. Søk det opp på google f.eks.
Her er det masse fin informasjon å finne! :)
Antall ord: 395
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

livingdeaddoll skrev:av en eller annen grunn drømmer jeg ofte at jeg selv blir drept. men da tenker jeg i drømmen, at det kan jo ikke ende slik, så da drømmer jeg den samme drømmen på nytt, men denne gangen tar jeg et annet valg, eller gjør noen annet for å ikke bli drept.. er dette lucid dreaming?
Jepp, dette er lucid dreaming :)
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

zind skrev:Et tips var forresten å dra seg selv i tommelen :D Dette skal man gjøre mange ganger om dagen (med hvilken som helst finger så lenge man bruker den samme konsekvent åff kårs!). Hvis man gjør dette over en lenger periode, er det stor sjanse for at man vil gjøre det i en drøm også. I drømmen vil for eksempel fingeren bli lengre og lengre enn lang når du drar i den, og da vil du koble det opp mot virkeligheten og forhåpentligvis skjønne at du drømmer.
Godt tips! Poenget er nemlig å bli klar over at man drømmer,
det er en slags mellomting mellom bevisst tilstand og det underbevisste
dette med lucid dreaming.
Forøvrig kan det være lurt å bare spille inn en lyd av deg selv som forteller at du drømmer. Enkelte alarmklokker (slik som min kjøpt på IKEA) lar deg spille inn dine egne lyder som alarm. Evt. spill inn på dataen og sett på en timer eller noe sånt. Det fins også programmer spesielt beregnet på dette. Noen lager også bare et lite pip, som skal gjøre deg oppmerksom på at du drømmer. Ha dette i bakgrunnen mens du sover, så vil du nesten garantert få lucide drømmer. :)

Fins som sagt mange geniale metoder å ta i bruk.
Enkelt også.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

ludoburgero skrev:
Jepp, dette er lucid dreaming :)
yey for meg!!:)
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Hm... de gangene jeg har lucide drømmer er vel de gangene jeg har blitt vekka av alarmen, og sovna igjen... men for meg er dette helt vanlig fra siden jeg var liten... Da drømte jeg f.eks den samme drømmen hver jul, og jeg kunne styre den forskjellig hver gang.. Jeg har og drømt at jeg prøver febrilsk å klype meg i armen for å finne ut om jeg drømmer, og det gjør faktisk vondt, men jeg våkner ikke og jeg vet jeg drømmer...
Jeg foretrekker vanlige drømmer, de er så messed up :P
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

stinebaben
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jun 2006 12:18
18
Lokalisering: der eg bor:P

Innlegg av stinebaben »

eg klarer iksom å få meg ut av drømmen selv!...det eg pleier å gjøre i drømmen er at eg går vekk fra alt sammen....men klarer det ikke hvist det er noen som holder meg fast! men hvist eg er aleine så går eg vekk fra alt, og lukker øynene mine og teller til 3, det funker faktisk, men no i det siste så har eg bare drømt om krig og sant, og det kommer eg meg ikke ut av, det er døds ekkelt, eg våkner rett før eg blir drept!!! og det er mangen som sier at du pleier og drømme behovene dine....ikke at eg har så behov for krig no liksom??!?? hehe jaja :mozilla_tongue: men det kan jo og hende at du drømmer det du er redd for skal skje :mozilla_tongue: ikke vet eg hehe
Antall ord: 146
<3Du er ikke voksen før du innrømmer at du er barnselig<3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

^Idril^ skrev:Hm... de gangene jeg har lucide drømmer er vel de gangene jeg har blitt vekka av alarmen, og sovna igjen... men for meg er dette helt vanlig fra siden jeg var liten... Da drømte jeg f.eks den samme drømmen hver jul, og jeg kunne styre den forskjellig hver gang.. Jeg har og drømt at jeg prøver febrilsk å klype meg i armen for å finne ut om jeg drømmer, og det gjør faktisk vondt, men jeg våkner ikke og jeg vet jeg drømmer...
Jeg foretrekker vanlige drømmer, de er så messed up :P
:D

Høres morsomt ut. Har vært borti noe ala det samme der, kjente meg igjen i det å klype seg i armen i drømmen. Forresten så er det avogtil slik at jeg får lucide drømmer, men underbevisstheten min adlyder meg når jeg ikke vil de skal være lucide drømmer, og at alt skal skje av seg selv. Det er av og til minst like morsomt. Men så er bare spørsmålet:
Er det virkelig slik at jeg kan stoppe den lucide drømmen? For dersom jeg fragir meg kontrollen over drømmen, har jeg jo allerede tatt et VALG i drømmen... :o
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Lockert
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Aug 2006 13:56
18
Lokalisering: Sandnes City

Innlegg av Lockert »

Er Ikke Lucid dreaming rett og slett å ta kontroll over drømmen?
Antall ord: 12

Man United Er Min Religion,
Rooney Min Gud.
Ronaldo Min Jesus.
Heinze , Giggs , Scholes Og Saha Mine Disipler
Van Der Sar Er Min Hellige Ånd.
Og Old Trafford Mitt Tempel

Joga Bonito :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

stinebaben skrev:eg klarer iksom å få meg ut av drømmen selv!...det eg pleier å gjøre i drømmen er at eg går vekk fra alt sammen....men klarer det ikke hvist det er noen som holder meg fast! men hvist eg er aleine så går eg vekk fra alt, og lukker øynene mine og teller til 3, det funker faktisk, men no i det siste så har eg bare drømt om krig og sant, og det kommer eg meg ikke ut av, det er døds ekkelt, eg våkner rett før eg blir drept!!! og det er mangen som sier at du pleier og drømme behovene dine....ikke at eg har så behov for krig no liksom??!?? hehe jaja :mozilla_tongue: men det kan jo og hende at du drømmer det du er redd for skal skje :mozilla_tongue: ikke vet eg hehe
Den telle-teknikken din må du ta vare på!
Den er viktig dersom du skal utvikle videre kontakt med underbevisstheten din, ettersom du har funnet en metode som funker for deg... :)
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

stinebaben
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jun 2006 12:18
18
Lokalisering: der eg bor:P

Innlegg av stinebaben »

hehe oki :mozilla_laughing: tøft
Antall ord: 6
<3Du er ikke voksen før du innrømmer at du er barnselig<3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av ^Idril^ »

ludoburgero skrev: Er det virkelig slik at jeg kan stoppe den lucide drømmen? For dersom jeg fragir meg kontrollen over drømmen, har jeg jo allerede tatt et VALG i drømmen... :o
Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om...

...men på en måte blir jo drømmen lucid i den mening at du har valgt at du vil ha den drømmen, men ikke luicid i og med at du ikke bestemmer selv i selve drømmen...

...lucid drømming er vel noe alle har i oss, og det er ikke noe som bare kan forsvinne, men det virker som den kan fortrenges, og som at den kan forsterkes...

Personlig har jeg aldri prøvd å verken fortrenge eller forsterke disse drømmene, men sett på det som en anderledes måte å drømme på. En annen grad på en måte.
Hvis jeg har drømt noe fryktelig spennende, og brått blir vekka av noe så klarer jeg som regel å komme meg inn i drømmen igjen, men er jo ikke alltid jeg får den til å bli luicid etter dette... men hva er egentlig det... når du klarer å komme tilbake dit du var? Drømmeland er et merkelig land!
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

^Idril^ skrev:
ludoburgero skrev: Er det virkelig slik at jeg kan stoppe den lucide drømmen? For dersom jeg fragir meg kontrollen over drømmen, har jeg jo allerede tatt et VALG i drømmen... :o
Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om...

...men på en måte blir jo drømmen lucid i den mening at du har valgt at du vil ha den drømmen, men ikke luicid i og med at du ikke bestemmer selv i selve drømmen...

...lucid drømming er vel noe alle har i oss, og det er ikke noe som bare kan forsvinne, men det virker som den kan fortrenges, og som at den kan forsterkes...

Personlig har jeg aldri prøvd å verken fortrenge eller forsterke disse drømmene, men sett på det som en anderledes måte å drømme på. En annen grad på en måte.
Hvis jeg har drømt noe fryktelig spennende, og brått blir vekka av noe så klarer jeg som regel å komme meg inn i drømmen igjen, men er jo ikke alltid jeg får den til å bli luicid etter dette... men hva er egentlig det... når du klarer å komme tilbake dit du var? Drømmeland er et merkelig land!
Helt enig! Lik deg der, på alle punkter.
Jeg lurer også på hvordan i all verden man kan komme tilbake der man slapp.
Men så er jeg tilhenger av teoriene som går på at det astrale plan faktisk eksisterer. Selv om det ikke eksisterer fysisk, så tror jeg det er en "verden" vi alle har forbindelse til, og hvor vi kan kommunisere. Så jeg tror simpelthen at noen fremdeles drømmer det der, og at det er derfor man kan havne der man slapp. Likevel vet jeg ikke HVORDAN man får til å komme tilbake.. det er et større mysterium for meg.
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av ^Idril^ »

ludoburgero skrev:
Men så er jeg tilhenger av teoriene som går på at det astrale plan faktisk eksisterer. Selv om det ikke eksisterer fysisk, så tror jeg det er en "verden" vi alle har forbindelse til, og hvor vi kan kommunisere. Så jeg tror simpelthen at noen fremdeles drømmer det der, og at det er derfor man kan havne der man slapp. Likevel vet jeg ikke HVORDAN man får til å komme tilbake.. det er et større mysterium for meg.
Jeg har igrunn ingen peiling på hva det astrale plan går ut på... Kunne du forklart det med enkle trekk? Har liksom aldri klart å sette meg inn i det...
Mener du liksom at en annen person ute i verden drømmer det samme som meg? For seriøst, av og til skjønner jeg ikke hva drømmene mine har med meg å gjøre, og hvem personene i drømmene er...
Mange ganger når jeg kommer tilbake i drømmen hvor jeg slapp, så forandrer drømmen seg på en slik måte at jeg føler at det egentlig ikke er den samme drømmen jeg ville hatt om jeg ikke hadde våkna, at den tar en annen retning enn det som egentlig var meningen..
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

^Idril^ skrev:
ludoburgero skrev:
Jeg har igrunn ingen peiling på hva det astrale plan går ut på... Kunne du forklart det med enkle trekk? Har liksom aldri klart å sette meg inn i det...
Mener du liksom at en annen person ute i verden drømmer det samme som meg? For seriøst, av og til skjønner jeg ikke hva drømmene mine har med meg å gjøre, og hvem personene i drømmene er...
Mange ganger når jeg kommer tilbake i drømmen hvor jeg slapp, så forandrer drømmen seg på en slik måte at jeg føler at det egentlig ikke er den samme drømmen jeg ville hatt om jeg ikke hadde våkna, at den tar en annen retning enn det som egentlig var meningen..
Jeg har skrevet om det i andre tråder. Husker ikke hvor.
Andre har nok også gjort det.
Kort fortalt er det slik, i mine øyne, at man befinner seg i en annen virkelighet, hvor det som du drømmer det "skjer" også for andre. Det er en dimensjon. Hvis noen sover samtidig som deg, kan de ha samme drøm, og det har de mest sannsynlig, hvis du drømmer om dem. Da er det rimelig stor sjanse for at de har den samme drømmen og drømmer om deg. Tingen er at man husker den drømmen man hadde rett før man våkna, men glemmer de andre, mennesket drømmer jo bortimot hundre drømmer og kanskje vel så det iløpet av REM-søvnen. Våkner de som er med i drømmen din samtidig som deg, og husker det (det er ikke alltid man husker drømmen, selv om man våkner i den, right?) så kan du jo spørre dem... tingen er vel bare at man må våkne på samme tidspunkt. Jeg har opplevd dette flere ganger selv, å ha samme drøm som andre, og vi har fullført hverandres setninger etterpå, og hatt identiske drømmer samme natt.
Så jeg for min del er overbevist om at det finnes noe vi kan kalle det astrale plan.
Antall ord: 465

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links