Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderLier Mentale Sykehus!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
kthon2

Innlegg av kthon2 »

Min far jobbet i kjelleren der, han sier at han aldri vil gå dit mer, det var helt forferdelig.
Han har skrevet en taushetserklæring som ikke kan ligge åpenlyst eller kan vises til media.

Men han har nevnt litt, i kjelleren låste de inn "mennesker" som ikke var som "oss" de var gjerne født av søster og bror disse ble ofte "gale" og født med store skavanker.

Det fantes også mennsker som lignet mer dyr der, før i tiden skulle disse låses inne og gjømmes, da var lier en slik plass de tok de imot, men hva tror dere skjedde når de ble låst inne i en kjeller? det sier seg vel selv at det "klikket" mer

Kenneth
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Staale
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2006 13:07
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Re: Lier Mentale Sykehus!

Innlegg av Staale »

Jeg kan tippe at mange av dem ble slått voldtat osv av pleiere.. Snakka med en kar som hadde en onkel som jobba på lier i den tiden det var i drift, han sa det at ned i kjelleren burde ingen gå... noe som tyder på at det er ikke noe gøy!

Der skrev du det. I siste delen.

Takk for info! :) Nå vet jeg mye mer og!
Men vet du hvorfor sykehuset ble lagt ned? Var det pga alt det grusomme som har skjedd der? Eller....
Ja, der skrev jeg det. :D Hadde helt glemt det. Nei, jeg vet dessverre ikke hva som skjedde i kjelleren. Men det som Kenneth sier høres jo logisk ut siden faren hans har fortalt dette. Og hvorfor det er så farlig å gå ned ditt i dag er på grunn av at hvis disse personene til å med døde innesperret, så er dems skjeler forstsatt der i dag å prøver å komme ut. Kjelleren kan være et av de mest aktive området på hele sykehuset. Og der hvor folk flest kan få noe på tape. Kan tenke meg kanskje at likovnen (scary) kan også være i en av kjellerne som på sykehus flest ligger lik avdelingen i kjelleren.
Antall ord: 208
Staale

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jul 2005 13:11
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Denne tråden tar virkelig kaka hva konspirasjonsteorier på dette forumet angår.

Det er vel ingen som virkelig *tror* på det våset?

Mvh Dan
Antall ord: 26
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Staale
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2006 13:07
18

Innlegg av Staale »

Dan skrev:Denne tråden tar virkelig kaka hva konspirasjonsteorier på dette forumet angår.

Mvh Dan
Hva mener du? Mener du at ingenting av dette er sant? Forklar deg selv!

Da burde du finne lese stoff fra sånne sykehus fra før i tiden så kan du se selv. Dette har blitt dokumentert og er sant. Dem gjorde sånne ting før i tiden. Les 24 salen, bare for å nevne et stoff.

Mange av de som jobbet der var bare bønder fra lansbygda, og de behandlet pasientene som dyr.
Antall ord: 104
Staale

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fettgeiser
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Okt 2006 21:43
18
Lokalisering: bærum

Innlegg av fettgeiser »

staale skrev:
Dan skrev:Denne tråden tar virkelig kaka hva konspirasjonsteorier på dette forumet angår.

Mvh Dan
Hva mener du? Mener du at ingenting av dette er sant? Forklar deg selv!

Da burde du finne lese stoff fra sånne sykehus fra før i tiden så kan du se selv. Dette har blitt dokumentert og er sant. Dem gjorde sånne ting før i tiden. Les 24 salen, bare for å nevne et stoff.

Mange av de som jobbet der var bare bønder fra lansbygda, og de behandlet pasientene som dyr.
ja, må si meg enig her, det slenges ut påstander over en lav sko i denne tråden, uten at man kommer med kildehenvisninger av noen som helst form.
vanskelig å ta slikt alvorlig. om det var så ille på lier, ja, da burde det vel finnes publiserte artikler og rapporter man kunne henvise til?
Antall ord: 161
are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Azurah
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Okt 2006 21:03
18
Lokalisering: Buskerud

Innlegg av Azurah »

Ambjørnsen har skrevet en bok om Lier Psykiatriske Sykehus,han har jo tross alt jobbet der. Boken er ikke oppdiktet,her er pasientene reelle,det eneste er at de har fått nytt navn. En oppdiktet person i boken er en mann som brydde seg om hva som foregikk på sykehuset, denne mannen eksisterte ikke hevder Ambjørnsen- Bokne heter 23-Salen (Lukket avdeling) Jeg skal lese denne boken.

Legger inn deler av det viktigste,resten kan dere finne på linken.

23-salen!

Tittel: 23-salen.

Forfatter: Ingvar Ambjørnsen.

Kategori: roman.

Sidetall: 238

Forlag: Forfatterforlaget

Før du leser boka bør du vite:

I denne boken får du høre om en avdelig for kronikere på Lier psykiatriske sykehus.

Der foregår det ulovelige og umenneskelige ting, og det er blitt avslørt hos andre psykiatriske sykehus i senere tid også.

Forfatteren sier at mange vil kjenne seg igjen i boken, og han vil at alle skal vite at denne romanen ikke går an å skille fra dikt og virkelighet.

Boken ble skrevet for å prøve å få pasientene som han var med på å behandle til å få litt mer rettferdighet. For han mente vis noen skulle ordne opp i disse uverdige forholdene for pasientene, så måtte folk få vite hva som skjedde da dørene ble lukket.

Hendelsene som er beskrevet i boka har han skrevet ut fra det han opplevde som hjelpepleier på Lier sykehus i 1974 og 1975.

I boka er det bare navnene på personene som er oppdiktet, den eneste personen han har diktet opp er han som har kritiske holdinger til sykehuset. For det var dessverre ikke en slik person i virkeligheten.

Handling:

Til å begynne med, så handler boka om barndommen til Andreas. Der får du høre om alt det kjekke han og onkel Benjamin har jort sammen.

Da Andreas er ferdig med skolen, så begynner han å jobbe på en fabrikk som heter Eckov & Søn a/s plastprodukter. Der jorde han 8 timers meningløst arbeid hver dag. Etter en stund søkte han på en stilling som hjelpepleier på Lier Psykiatriske sykehus. Og der fikk han jobb, på 23-salen. Der så han pasientene bli nedbrutt dag etter dag. På denne avdelingen var alt håpet ute for pasientene, istedenfor å prøve å bedre pasientene, slik at de kunne komme seg ut i livet igjen, så gav de rett og slett faen! De bare gjorde det de måtte, skifte laken på sengene, skifte kler som var oppbrukte og gamle, gi pasientene et bad, eller et toalett besøk vis de gadd. Også ikke minst legge dem i belter. Belter så var så stramme at pasientene noen ganger fikk sår. De ble lagt i belter av kvar minste grunn. Vis de var morgen gretten en dag, eller kanskje vis pleieren hadde en dårlig dag. Pasientene fikk ikke den behandlingen de trengte, det tok alt for lang tid. ja faktisk det meste tok alt for lang tid, til og med og følge pasientene på toalettet. Og de kunne ikke gå alene, så de tisset og dreit på seg, og de klærne måtte de gå i helt til noen ville være så vennlige å skifte.

Etter en stund så kom det en ny pasient, en litt gammel mann som ble følget inn av sønnen sin. Det viste seg at han hadde blitt innlagt her pga. dårlig hukommelse. Pleierne på salen mente han burde blitt lagt inn på en bedre avdeling, ikke på den verste av de verste. Men de kunne ikke gjøre noe med det. Det skjer galne og umenneskelige ting i hele boken, klarer de og ordne opp med disse forholdene? Eller bare fortsetter det slik som det alltid har gjort?

Hovedpersonen:

Andreas Wiegert.

I begynnelsen av boka så er Andreas en liten gutt. Du får ikke vite så mye om hvordan han ser ut, forfatteren legger heller vekt på hvordan Andreas oppfører seg. Som person så er Andreas en omtenksom person, og tenker på det meste. Da han er 18 år og begynner å jobbe på Lier psykiatriske sykehus, opplever han mange umenneskelige ting, som han ikke liker. Det er Andreas som forteller det han opplever.

Han er i begynnelsen den av pleierne som er kritiske til holdningene på avdelingen. Men etter hvert begynner han å bli akkurat slik som de andre, godta det som blir gjort, og gjøre det uten å klage.

Bipersoner:

Familie:

Benjamin alias Noah er onkelen til Andreas. Da Andreas var liten, så kom onkel Benjamin på besøk Hver sommer. Andreas gledet seg alltid til onkel benjamin kom på besøk. Onkel benjamin var ikke som de andre voksne, han snakket nesten aldri, og brukte det meste av tiden da han var på besøk, sammen med Andreas. De to hadde det kjempe koselig sammen, og Benjamin laget fine trebåter som han og Andreas satte på havet.

En dag fortalte Benjamin Andreas et eventyr, og fra den dagen kalte Andreas han for onkel Noah. Da Andreas var 7 år gammel, hengte onkel Benjamin seg selv. Noen år etter ble det oppklart at onkel Benjamin hadde vært pasient på Lier. Moren og faren og de to storebrødrene hans Kurt og Jakob får du bare høre litt om i begynnelsen av boka. Så de er ikke så viktige.

Arbeidere på Lier:

Reidar og Nora er Andreas beste venner på Lier.

Anette Moe er en kontor dame.

Bent, Bernt, Lennart, Peder, Britt og Bente er noen andre arbeidere på Lier.

Søster Signe sjefs sykepleier. Alle som jobber på Lier, er enig i at hun er jævelig.

Pasienter:

Jesper

Aslak

Ernst

Severin

Thorsrud

Freddy

Hervig

Willy

Samuel ble kalt for støvsugeren, han spiste alt han fant. Samuel var nesten alltid i bevegelse, han beveget seg stivt og robot artig. Han snakket aldri av eget initiativ, og viss han svarte på ting andre sa så var det oftest med enten et ja eller nei. På kveldene ble han alltid lagt i stramme belter, og det hadde han jort i mange år nå.

Arthur Iversen var den mest ordløse pasienten på Lier, han hadde ikke sakt et eneste ord mens Andreas jobbet der. Han bare godtok det som ble gjort med han, protesterte verken med ord eller handlinger.

Ivar Bremer var født og oppvokst på liten går, og han var en normal gutt helt til midten av tenårene. Da han var 16 ble han mer og mer innesluttet, han sluttet og svare da andre snakket til han. Han låste seg inne på rommet mesteparten av døgnet. Og viss noen sa han i mot så fikk han enorme raserianfall. Han ble innlagt på en lettere avdeling da han var 18 år gammel. Da han var 22 år låste dørene seg for godt, og han ble innlagt på 23 salen. I boka har han nettopp blitt 40.

Oddvar var den på salen som hadde vert der inne lengst, hver dag var han fastbunnet til en stol. Han hadde så si aldri eid en eneste ting, plagg eller gjenstand som han kunne kalle sitt eget. Da Oddvar var liten var han med i en ulykke, han ble overkjørt av en kjerre. Det er derfor han er på Lier.

Sigmund var overvektig og sengeliggende. Alle trodde han verken kunne snakke eller bevege seg. Det hendte at han fikk noen rykk i kroppen, akkoratt slik som han fikk elektrisk støt i seg. Men en dag beviste han noe annet, og da var det mange av pleierne som skammet seg. Finn den blinde gamle.

Johannes stilte seg alltid ved siden av døren i håp om å få en liten tur ut.

Astor Hegg var 92 år, men fremdeles ganske oppegående. De som kjente han kunne ikke tenke seg en snillere mann.

Jakob en pasient som ligger for døden.

Andre personer:

Søsteren til Jakob, en fisefin dame. Som ikke har besøkt broren sin på 10 år. Og hun kommer først da han ligger og skal dø. Hun er bare ute etter arven hans.

Klatre-petter og Sebra-Jensen, er noen arbeidere på fabrikken som Andreas jobbet på før han begynte på Lier.

Tema/budskap:

Temaet er jo de umenneskelige forholdene som var på Lier Sykehus. Der folk ble låst inne og lagt i belter, fordi de var annerledes enn verden utenfor. Det ble innlagt mange forskjellige typer folk, alt fra gamle med dårlig hukommelse til personer som er farlige for samfunnet og seg selv og personer som ble tvangsinnlagt på grunn av at de hadde en krangel med kona eller mannen. Budskapet er at ingen mennesker skal være nødt til å lide så enormt, som de som var på Lier.

Miljø:

Som jeg allerede har sakt så foregår handlingen på Lier Psykiatriske Sykehus i 1974. Miljøet er veldig dystert og anspent. Urettferdige og grusomme hendelser foregår oftere enn pasientene skifter sokker. Du merker allerede på de første sidene at dette ikke er noen koselig bok…

Språk:

Ingvar Ambjørnsen bruker Andreas til å fortelle det som skjer, i stedet for tredje person. Noen ganger bruker han replikker, andre ganger ikke. I replikkene skriver han for det meste på dialekt, noe som er felles i de fleste av bøkene hans. I måten han skriver på, så blir det ikke alltid brukt like fine ord, For eksempel: ”Du er en helvetes pleierfaen som alle de andre her! EN PLEIERFAEN! Måtte jesusjævelen brenne både deg og hele kostebinderiet” Han bruker altså mye banding for å beskrive hvor forferdelig grusomt det er...

Min mening om boka:

Dette er faktisk den kjekkeste boka jeg har lest, utenom Pet Sematary av Stephen King selvfølgelig. 23-salen var veldig imponerende, den er en spennenes, grusom, forferdelig og ekkel bok, med humor. Og Ingvar Ambjørnsen klarer å formidle budskapet på en veldig fin måte.

Anbefaling:

Jeg anbefaler denne boka til alle personer, både gutter og jenter fra de er gamle nokk til å forstå hva som skjer i boka. Det er en lærerik bok, som vi kan lære mye av. Folk bør ta ting som har skjedd som en erfaring, og lære av det slik at det ikke hender igjen. Alle bør lese denne boken minst en gang i livet, og vis du leser den så kommer du nok ikke til å angre, for den er verd det.

Terningkast: 6
Antall ord: 1756

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

royviste
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Aug 2006 04:20
18

Re: Lier Mentale Sykehus!

Innlegg av royviste »

Staale skrev:Hei alle sammen.

Her Litt av de tingene pasientene på lier mentale sykehus måtte gjennomgå mens det var i drift. Fant dette innlegge på et annet forum hvor dem snakket om stedet. Mesteparten av dere vet sikkert allerede om dette og mer, men til dere som bare har hørt om stedet og ønsker å vite litt mer vil finne dette veldig lærerikt, og vil forstå hvorfor så mange prøver å advare folk mot å dra ditt. Tenk dere all den negative energien som er innesperret blant de veggene, og alle de uskyldige skjeler som døde en grotisk død enda vandrer rundt.

Har noen forresten vært gjennom alle bygg, alle rom det er mulig å komme til? Det finnes sikkert låste dører og slikt som det ikke er mulig å ta seg gjennom. Jeg har sett på bilder at utstyr osv... ligger slengt rundt, har dere finnet noe spenne. Jeg tenker da på pasient journaler, dokumenter og slikt? Da må dere i så fall legge ut tekst og bilder her på forumet.

På dette forumet var det også en som snakket om 2 andre ukjente bygninger som ligger lenger opp i skogen, og de skal være gjenngrodd. Men det hindrer vell ikke de som virkelig vil finne ut mer. Jeg hadde plannlagt å dra ditt i dag, men ser ikke så veldig fristene ut i forhåld til været, og jeg som skal sykle. Men når jeg skal ditt å utforske, vil jeg i så fall prøve å finne noe som ingen andre har funnet. Nye rom, kanskje det er et loft, flere kjeller ganger osv...Jeg skal ta med video kamera å filme det jeg eventuelt finner. Vil prøve da å få med en del folk, aldri i livet om jeg gjør det alene.

Lobotomi:

Lobotomi er et fint ord for hva det egentlig inneholder. Det som ble gjort under et Lobtomi inngrep var å borre hull i den pasientens kraniet med håndborr for så å kutte av en del til hjernen, slik at personen skulle få et mer rolig sinn.

Metoden ble brukt på personer med schizofreni og depresjoner. Veldig mange inngrep var velykka! Men en del som ble "offer" for dette ingrepet, døde av betendelse og blødning på hjernen.

Mange som i dag enda lever har fått erstatning i senere tid! En person som har vert igjenom noe slikt som det vil aldri bli 100% friskt igjen.

Elektro Sjokk behandling eller ECT:

Ect ble brukt på pasienter for å framkalle sterke krampe trenkninger (ikke spør meg hvorfor) Metoden var å koble til et strøm aperat til hode på pasienten for så å fremkalle disse krampetrekkningene ved veldig sterk støm. Metoden var mest beregna på pasienter med sterke depresjoner.

ECT ble utført lenge uten bedøvelse og noe forvarsel, det ble heller ikke brukt lukkede rom for dette. ECT ble utført mens andre pasienter kunne se på enten di ville eller ei! Jeg vet også at ect er blitt brukt som en "straffe" metode på di syke!

Ect brukes den dag i dag men da under helt andre omstendigheter Du er nå i full narkose og under full overvåkning men ikke minst ved mye myndre stømbruk!

Badekar og dusj:

Mange pasienter ble lagt i lange gode varme bad, det som var meninga med dette var å få et mer rolig sinn hos pasienten. Dette er faktisk dokumentert å ha en bra effekt hos den syke. FLott? joda

Men dette ble også brukt som en staff for mange! Når pasienter satt i badekaret å ante ingen fare og fred, kunne en pleier trykke hode til pasient under vannet helt uten videre slik at vedkommende skulle få seg et sjokk! samme brukte di dusjen til! Dette er også en metode som skulle roe ned pasienten!

LSD:

Det ble testet med LSD på pasienter på lier, men det ble for slutt på det pga folk flippa ut
Det som skjer ved intak av LSD er at kroppstemperaturen stiger, blodet og hjerte pumper fortere, du svetter og kan få heftige halliser. Ikke rart dem flippa.

Pillebruk:

Det ble også eksperimentert med piller på lier... DI blanda mange slags piller for å se hva slags reaksjon pasienten ville få. Flere personer ble mongo rett som det var!

Likovn:

På lier hadde dem egen likovn, folk som var gitt opp av familie å slike ting ble brent på stedet! Løse rykter sier også at på lier brant dem folk for kirka også. Kan godt tenkte meg at personer med famile ble også prent pga av dem var så misshandla at di ikke kunne vise dem til famile.

Mishandling

Jeg kan tippe at mange av dem ble slått voldtat osv av pleiere.. Snakka med en kar som hadde en onkel som jobba på lier i den tiden det var i drift, han sa det at ned i kjelleren burde ingen gå... noe som tyder på at det er ikke noe gøy!

Det er fint at du liker teksten min... men du kunne veldig godt spørt meg om lov til å bruke den her! Den er faktisk copy rigtha! Har du lest reglene her inne?
Antall ord: 860

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
hmmfff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 19:53
18
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hmmfff »

Er nok mye rart som har foregått på lier, men ikke noe værre enn på andre psykiatriske avdelinger landet rundt..
Folk og rapporter er ikke altis til og stole på.. som her f.eks.

Etter at de begynnte og granske lier: http://www.friheten.no/lang/2002/08/medik.html
så kom rapporten : http://odin.dep.no/hod/norsk/aktuelt/pr ... b-n-a.html
Og : http://tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.vi ... vp_id=3535
Og så krittik : http://www.oslo.net/historie/MB/utg/9520/opinion/5.html

Ikke bare bare.. *S*

Men synes mange fjåser og blåser opp lier. Lier var et anerkjent psykiatrisk sykehus. Og det er klart mange metoder vi i dag mener er grusome ble utprøvd. Men er det så rart.. Før vi fikk antipsykotiske medisiner satt pasienter og slo hodet i veggen, vugget og var "gale". Til fare for seg selv og andre. Vilket annet valg har man da en og sperre de inne? En annen ting er at psykoser er like ille i dag men vi har medisiner. Pasientene er fortsatt like psykotiske som før men det synes ikke lenger på overflaten. Dette har ført til nedleggelser av psykiatriske plasser og en økning i vold. I Usa er en gangske stor prosent av uteliggerne faktisk psykiatriske pasienter som ikke får tilbud, det er for lite plasser. slik er vi også på vei til og gjøre i norge, selv om det i år faktisk ble litt penger til psykiatrien.

Tenk deg om det var en av dine kjære som ble psykotisk, og du ikke kunne hjelpe... Hvor langt hadde du vært villig til og strekke deg når det gjelder nye behandlingsmetoder?

Og angående taushetsplikten.. Det virker som om folk her inne synes den er SÅÅÅ spesiell på lier, folk sier ; ja det er ikke rart med tanke på alt som skjedde der...
For F.. folkens.. taushetsplikt har alle helsearbeidere, uansett hvor de jobber.
Antall ord: 335

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Azurah
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Azurah »

Poenget er jo at man skal ikke mange årene tilbake før de virkelig forsket på forskjellige psykotiske tilstander,og virkemidlene de brukte var ikke akseptable i dagens lys. Men jeg er inneforstått med at disse virkemidlene MÅTTE brukes uansett for å komme til den status forskning har i dag. Man prøver..feiler og lærer.

Det er skrevet en bok om alt som foregikk på Lier sykehus,en annen bok enn den jeg har nevnt over. Og disse "eksperimentene" har jo også foregått på andre Psykiske anstalter om jeg kan kalle det det. Husker ikke hva boken heter :(

Ta det gedigne bygget som ligger i Sogn og Fjordane,høyt oppi fjellet. Et veldig gammelt rekreasjons hjem langt oppi fjellet,lang bratt vei. Ligger ikke så langt fra Gaupne. Der har jeg vært en gang og ALDRI mer. Øde of forlatt,5 etasjer høyt stort hus formet som en boomerang med en sinnsyk utsikt. Vi var ikke inne,men det var ikke akkurat "velkommen inn" heller. Stakk fra stedet kjapt. Nå driver de visst,om de ikke alt er ferdig med å gjøre om dette bortkommne bygget til leiligheter. Hadde ikke bodd der om det var siste bosted på jord. Dette stedet skulle vært en del mer fokus på for klarsynte her tror jeg de hadde fått opplevelser som overgår Lier. *Grøsser* bare ved tanken på det. Jeg er IKKE lettskremt,men der følte jeg meg alt annet enn velkommen. Det ble automataisk slik at du scannet alle vinduene kjapt før beina dine gikk mot bilen av seg selv.
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

Azurah skrev:Poenget er jo at man skal ikke mange årene tilbake før de virkelig forsket på forskjellige psykotiske tilstander,og virkemidlene de brukte var ikke akseptable i dagens lys. Men jeg er inneforstått med at disse virkemidlene MÅTTE brukes uansett for å komme til den status forskning har i dag. Man prøver..feiler og lærer.

Det er skrevet en bok om alt som foregikk på Lier sykehus,en annen bok enn den jeg har nevnt over. Og disse "eksperimentene" har jo også foregått på andre Psykiske anstalter om jeg kan kalle det det. Husker ikke hva boken heter :(

Ta det gedigne bygget som ligger i Sogn og Fjordane,høyt oppi fjellet. Et veldig gammelt rekreasjons hjem langt oppi fjellet,lang bratt vei. Ligger ikke så langt fra Gaupne. Der har jeg vært en gang og ALDRI mer. Øde of forlatt,5 etasjer høyt stort hus formet som en boomerang med en sinnsyk utsikt. Vi var ikke inne,men det var ikke akkurat "velkommen inn" heller. Stakk fra stedet kjapt. Nå driver de visst,om de ikke alt er ferdig med å gjøre om dette bortkommne bygget til leiligheter. Hadde ikke bodd der om det var siste bosted på jord. Dette stedet skulle vært en del mer fokus på for klarsynte her tror jeg de hadde fått opplevelser som overgår Lier. *Grøsser* bare ved tanken på det. Jeg er IKKE lettskremt,men der følte jeg meg alt annet enn velkommen. Det ble automataisk slik at du scannet alle vinduene kjapt før beina dine gikk mot bilen av seg selv.
Oj, det hørtes da voldsomt ut, kan du fortelle mer om det stedet/bygningen? Hva eksakt opplevde du der?
Antall ord: 293
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Azurah
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Azurah »

Jeg fant jeg fant!!!

Var inne på hjemmesiden til Sogn og Fjordane og spurte på forumet hva dette stedet het.

SJEKK LINK for bilder fra stedet http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 42283.html

(rull nedover for skikkelige bra bilder) Samt video fra 1950-tallet sjekke denne også, sjekk egentlig bare alt :mozilla_tongue:

Var ikke der så lenge,30 min eller noe. Men det var nok for meg. Gikk bare rundt bygget og så/følte. IKKE behagelig

Vanskelig å si hva jeg følte.. følte med skikkelig ille beglodd fra alt som var av vinduer. Blikket mitt ble automatisk dratt mot alle vinduene for å scanne de. Da jeg gikk på den ute-plassen med alle avlukkene følte jeg en ro, tilfredsstillelse. Der kunne jeg vel campet og sovet som en stein.Men hver gang øynene landet på bygget reiste gåsehuden og nakke-hårene seg. Vanskelig å beskrive. Jeg hadde ikke vært modig nok til å gå inn dit uansett, jeg har ikke god oversikt over hva som er godt og vondt,men har lært med meg selv at blir jeg automatisk redd så stikker jeg. Sterk intuisjon.

NB! Har laget egen tråd på dette stedet!
Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links