Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDet er noe på hytta til foreldrene mine....

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Enenya
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Sep 2006 00:43
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Det er noe på hytta til foreldrene mine....

Innlegg av Enenya »

Vel... Det er vel egentlig ikke noe hytte, men et lite hus som de bruker som hytte. Den ligger på Finnskogen i Hedmark fylke.
Jeg er helt ny her på forumet, men har lest og tittet en del før jeg ble medlem. Har lest flere innlegg om katter som oppfører seg unormalt, men hva med hunder?

Hunden min er en veldig rolig og rimelig avbalansert hund hjemme og overalt andre steder :) Men på hytta til mamma og pappa ligger hun ikke rolig mange minuttene. Hun knurrer og bjeffer og "ser" noe rundt seg hele tiden. :mozilla_surprised: Er skikkelig slitsomt og ha hun med på hytta.
Dette er et gammelt hus, bygget på 1800 - tallet en gang kan jeg tenke meg. Det har utedo og på stien fra hytta til utedoen er det så...ekkelt. Kan ikke helt forklare det, men jeg liker meg ikke utenfor hytta. Føler det er noen der og det hjelper ikke akkurat at hunden min oppfører seg sånn som hun gjør.

Jeg har opplevd gjenferd noen ganger før og jeg får samme kalde, redde følelsen på det ene soverommet på hytta , så der holder jeg meg unna.
Jeg drømmer også mye om dette rommet... Mareritt :( + at jeg drømmer mye om gjenferd da jeg er der.
Hunden min oppfører seg rart inne i hytta og. Piper og knurrer.

Da vi kommer hjem , så er bikkja heeeelt utslitt og kan sove i hvertfall 20 timer uten tisseturer eller noenting. ( pleier jo å "tvinge" henne,men da er det fort inn igjen og sove videre )

Tror dere det kan være noe der? Nå har jeg ikke sett noen, men har heller ikke villet se etter. Tenkte og ta noen bilder rundt der neste gang jeg er der.
Men det som egentlig var spørsmålet mitt er om det er andre som har opplevd hunden sin sånn? Og kan det være ånder hun reagerer på?
Antall ord: 331
Følg hjertet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
JanM
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Sep 2006 11:44
18

Innlegg av JanM »

Hei, Enenya!

Jeg har hund selv, og det er ikke uvanlig at "de ser spøkelser". Med det mener jeg at de er usikre på nye ting, ting de ikke har sett før, ting som kan minne om personer og så videre. Dette har litt med alderen på hunden å gjøre også, men det er ganske vanlig at de for eksempel reagerer på søppelkasser, veiskilt, busker med mer.

Når det er sagt; hvis hunden er vant til å ferdes der, og er godt kjent i området, så kan det selvsagt være ett eller annet. Men det kan kanskje også skyldes din egen oppførsel, ditt kroppspråk når dere befinner dere i området. Hunden senser nok den, og muligens kan det være nok til å utløse usikkerhet hos hunden. Men det blir igjen bare spekulasjon.

Tips: ta med deg en annen hund dit. Se hvordan den reagerer.

Jan.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silky
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Des 2005 00:12
18
Lokalisering: vestfold

Innlegg av Silky »

JanM skrev:Hei, Enenya!

Jeg har hund selv, og det er ikke uvanlig at "de ser spøkelser". Med det mener jeg at de er usikre på nye ting, ting de ikke har sett før, ting som kan minne om personer og så videre. Dette har litt med alderen på hunden å gjøre også, men det er ganske vanlig at de for eksempel reagerer på søppelkasser, veiskilt, busker med mer.

Når det er sagt; hvis hunden er vant til å ferdes der, og er godt kjent i området, så kan det selvsagt være ett eller annet. Men det kan kanskje også skyldes din egen oppførsel, ditt kroppspråk når dere befinner dere i området. Hunden senser nok den, og muligens kan det være nok til å utløse usikkerhet hos hunden. Men det blir igjen bare spekulasjon.

Tips: ta med deg en annen hund dit. Se hvordan den reagerer.

Jan.
Jeg tror faktisk dyr har en egen evne til å se ting ikke vi ser.. de er meget følsomme og fanger opp fler frekvenser enn oss..det er bevist. Så at hunden din er litt "skvetten" på hytta synes ikke jeg er noen god forklaring... men nå kjenner jeg ikke hunden din da.. klem:)
Antall ord: 211
"If you want to catch something, running after it isn't always the best way."
- Lois McMaster Bujold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JanM
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Sep 2006 11:44
18

Innlegg av JanM »

Ja, Silky, det er helt riktig det du sier. Men nå "forutsetter" du nærmest at det er noe "uvanlig" der :mozilla_smile: . Jeg velger å bruke motsatt innfallsvinkel; dvs. først søke etter det vi oppfatter som naturlig, inntil det foreligger mere informasjon eller fotografier. Det gjorde jeg i mitt eget tilfelle også, men da jeg ikke kunne forklare det, måtte jeg begynne og lete etter andre løsninger. Det medførte blant annet at jeg havnet her inne. Men... det er ikke spøkelser alt som rører seg. Med all respekt har jeg vel fått et inntrykk av at mange poster innlegg her inne når de oppdager noe uvanlig på brødskiva, uten at jeg vil putte Enenya i den kategorien.

Jan.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Enenya
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Enenya »

Takk for svar dere!
Vet ikke hvordan man lager sånne firkanter rundt tekstene så jeg skriver felles svar :)

Hunden min er snart 2 år. Vi har hun med oss overalt hvor vi er. På besøk til folk, hytteturer osv. Som sagt så reagerer hun ikke noe spesielt på de andre nye stedene hun kommer. Det er altså kun på hytta til foreldrene mine. Og det kan ikke kalles skvetten heller.. Hun klager og er litt skremt på en måte..Blir veldig urolig. Bjeffer og knurrer. Og dette er en hund som så og si aldri gir noe lyd fra seg. Vi kjenner ikke hunden igjen og det gjør ingen andre heller. :?
Første gang vi var der og hun ble helt tullete, tenkte vi det var tilfeldig. Men hun er sånn hver eneste gang vi har vært der og foreldrene mine har hatt hytta i over 3 år nå.

MEN jeg skal ikke si at forklaringen er gjenferd altså. Det kan jeg naturligvis ikke si for sikkert. Men noe rart er det der.. Jeg kan bare ikke skjønne annet.
Tenk deg hvis hunden din Jan , plutselig oppfører seg på en så merkelig måte som den aldri har gjort før. Kun på et spesielt sted. Det får jo tankene til å løpe litt...

Hadde vært interessant og tatt med en annen hund dit og se hvordan den reagerer. Det skal jeg jammen gjøre :)
Også må jeg bare få tatt noen bilder!
Antall ord: 253
Følg hjertet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Sep 2005 15:25
19
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av Mysticool »

Enenya skrev:Takk for svar dere!
Vet ikke hvordan man lager sånne firkanter rundt tekstene så jeg skriver felles svar :)

Hunden min er snart 2 år. Vi har hun med oss overalt hvor vi er. På besøk til folk, hytteturer osv. Som sagt så reagerer hun ikke noe spesielt på de andre nye stedene hun kommer. Det er altså kun på hytta til foreldrene mine. Og det kan ikke kalles skvetten heller.. Hun klager og er litt skremt på en måte..Blir veldig urolig. Bjeffer og knurrer. Og dette er en hund som så og si aldri gir noe lyd fra seg. Vi kjenner ikke hunden igjen og det gjør ingen andre heller. :?
Første gang vi var der og hun ble helt tullete, tenkte vi det var tilfeldig. Men hun er sånn hver eneste gang vi har vært der og foreldrene mine har hatt hytta i over 3 år nå.

MEN jeg skal ikke si at forklaringen er gjenferd altså. Det kan jeg naturligvis ikke si for sikkert. Men noe rart er det der.. Jeg kan bare ikke skjønne annet.
Tenk deg hvis hunden din Jan , plutselig oppfører seg på en så merkelig måte som den aldri har gjort før. Kun på et spesielt sted. Det får jo tankene til å løpe litt...

Hadde vært interessant og tatt med en annen hund dit og se hvordan den reagerer. Det skal jeg jammen gjøre :)
Også må jeg bare få tatt noen bilder!
Hei! Du klikker på "siter" (til høyre oppe) på innlegget du vil ramme inn på ditt.!
At hunden din blir "gal" er fordi hun ser og hører det vi som regel ikke gjør.
En venn av meg hadde også en hund som reagerte kraftig, han kunne
stå stille (paralysert) og nistirre på et spesielt punkt i lang lang tid.
Så vær glad du ikke er hunden din og ser det den sansyneligvis gjør ;)

Ps: Jeg tror du må sende meg PM, hint hint....!
Antall ord: 343
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lee
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Nov 2005 20:22
19
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Lee »

Jeg er ganske sikker på at hunden din merker noe du ikke merker. De fleste dyr har generelt sterkere sanser enn mennesker og de handler jo stort sett på instinkt Jeg vil ikke skremme deg, men uansett hva det er, er det neppe farlig. For å virkelig bekrefte om det er kun et spesifikt sted den oppfører seg sånn, prøv å legg en godbit på gulvet der. Hvis hunden din nekter å ta godbiten, er det noe der! Men dette kan faktisk dreie seg om noe så enkelt som en lukt. Hunder har en utrolig luktesans og kan med letthet lukte ting vi ikke lukter. Lukt selv, kanskje du kan merke en veldig svak lukt. Hunden din derimot, kjenner denne 100 ganger så sterkt som deg. Kanskje hunden rett og slett finner lukten veldig ubehagelig. Men sef syns jeg du skal ta med en annen hund dit. Det kan jo bli kjempespennende.
Lykke til :mozilla_smile:
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Enenya
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Enenya »

Hei! Du klikker på "siter" (til høyre oppe) på innlegget du vil ramme inn på ditt.!

Det var vel ikke helt rett...Hehe. Hva gjør jeg etter jeg har trykket på siter da? Jeg merker teksten, men.... Den merkingen blir jo borte da jeg skal skrive... Kall meg dum, men.... Må ha det inn med teskje... ](*,)

Pm - kommer :mozilla_smile:
Antall ord: 62
Følg hjertet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Enenya
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Enenya »

Lee skrev:Jeg er ganske sikker på at hunden din merker noe du ikke merker. De fleste dyr har generelt sterkere sanser enn mennesker og de handler jo stort sett på instinkt Jeg vil ikke skremme deg, men uansett hva det er, er det neppe farlig. For å virkelig bekrefte om det er kun et spesifikt sted den oppfører seg sånn, prøv å legg en godbit på gulvet der. Hvis hunden din nekter å ta godbiten, er det noe der! Men dette kan faktisk dreie seg om noe så enkelt som en lukt. Hunder har en utrolig luktesans og kan med letthet lukte ting vi ikke lukter. Lukt selv, kanskje du kan merke en veldig svak lukt. Hunden din derimot, kjenner denne 100 ganger så sterkt som deg. Kanskje hunden rett og slett finner lukten veldig ubehagelig. Men sef syns jeg du skal ta med en annen hund dit. Det kan jo bli kjempespennende.
Lykke til :mozilla_smile:
Kanskje sånn ja.....? Merkingen altså :)

Det med lukt har jeg ikke tenkt på før.. Det skal jeg sjekke ut. Hun spiser nesten ikke da hun er der, men det har jeg koblet som at hun ikke har tid fordi hun er så opptatt med å....ja hva skal man si.. Klikke..? :)

Jeg må på hytta igjen snart skjønner jeg. Nå er jeg veldig nysgjerrig! Men jeg kommer til å dø på meg hvis jeg ser noe på bildene.. Har blitt så redd da jeg har opplevd gjenferd før at jeg nesten har tissa på meg :lol:
Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg blir så redd når jeg egentlig vil, og syns det er spennende men... :)
Antall ord: 275
Følg hjertet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Sep 2005 15:25
19
Lokalisering: Lørenskog

Re: Det er noe på hytta til foreldrene mine....

Innlegg av Mysticool »

[quote="Enenya"

Enenya

Har prøvd å sende deg PM men de legger seg bare i utbox, blir ikke sendt....
Hva skjer? Hvorfor går de ikke igjennom til deg?

Kan jo hinte her: 1FOC! Vi var nesten naboer?
Antall ord: 38
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Enenya skrev:Jeg må på hytta igjen snart skjønner jeg. Nå er jeg veldig nysgjerrig! Men jeg kommer til å dø på meg hvis jeg ser noe på bildene.. Har blitt så redd da jeg har opplevd gjenferd før at jeg nesten har tissa på meg :lol:
Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg blir så redd når jeg egentlig vil, og syns det er spennende men... :)
Hunder , katter og andre dyr har en annen form for bevissthet enn hva vi mennesker har.
Jeg tror det kan være årsak til at dyr av og til opplever noe mer enn vi.
Som nevnt er jo og luktesansen mye sterkere.
At hunden reagerer på noe, det er jo tydelig, men hva den reagerer på - det kan være mye.
er hytta lite i bruk til "hverdags" , kan det være smådyr ( mus, med mer ), som kravler inni veggene, under gulvet osv.. Da kan de avsette lukter som hunden merker, men som mennesker knapt nok registrerer.
Slike dyr lager gjerne svake lyder - som hunden kan reagere på - og når den ikke finner de som lager lyder / lukter ( de er f.ex under gulvet ) , finner den ikke roen - fordi det er noe der...
Ikke spøkelser, men mus.. f.ex

Nå skal vi ikke helt avskrive muligheten for at det KAN være noe paranormalt der, da...
Så når du skal ta bilder der oppe, bør du ta bilder både MED og UTEN BLITZ.
Ha gjerne med et stativ til kameraet når du skal ta bilder uten blitz...

Uansett kan jeg ta en titt på bildene, men da vil jeg ha de slik de er fra kameraet, og ikke minsket i størrelse, utsnitt el.l.
Alt slikt komprimerer bildene, og verdifull info går tapt, samt at nye mønstre kan oppstå og lage falske bilder.

Gi meg en PM når du har tatt bilder, så tar vi det derfra ;-)

mvh Asbjørn
Antall ord: 328

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaktis`s`
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Mai 2006 23:49
18
Lokalisering: i en skog

Re: Det er noe på hytta til foreldrene mine....

Innlegg av jaktis`s` »

Enenya skrev:Vel... Det er vel egentlig ikke noe hytte, men et lite hus som de bruker som hytte. Den ligger på Finnskogen i Hedmark fylke.
Jeg er helt ny her på forumet, men har lest og tittet en del før jeg ble medlem. Har lest flere innlegg om katter som oppfører seg unormalt, men hva med hunder?

Hunden min er en veldig rolig og rimelig avbalansert hund hjemme og overalt andre steder :) Men på hytta til mamma og pappa ligger hun ikke rolig mange minuttene. Hun knurrer og bjeffer og "ser" noe rundt seg hele tiden. :mozilla_surprised: Er skikkelig slitsomt og ha hun med på hytta.
Dette er et gammelt hus, bygget på 1800 - tallet en gang kan jeg tenke meg. Det har utedo og på stien fra hytta til utedoen er det så...ekkelt. Kan ikke helt forklare det, men jeg liker meg ikke utenfor hytta. Føler det er noen der og det hjelper ikke akkurat at hunden min oppfører seg sånn som hun gjør.

Jeg har opplevd gjenferd noen ganger før og jeg får samme kalde, redde følelsen på det ene soverommet på hytta , så der holder jeg meg unna.
Jeg drømmer også mye om dette rommet... Mareritt :( + at jeg drømmer mye om gjenferd da jeg er der.
Hunden min oppfører seg rart inne i hytta og. Piper og knurrer.

Da vi kommer hjem , så er bikkja heeeelt utslitt og kan sove i hvertfall 20 timer uten tisseturer eller noenting. ( pleier jo å "tvinge" henne,men da er det fort inn igjen og sove videre )

Tror dere det kan være noe der? Nå har jeg ikke sett noen, men har heller ikke villet se etter. Tenkte og ta noen bilder rundt der neste gang jeg er der.
Men det som egentlig var spørsmålet mitt er om det er andre som har opplevd hunden sin sånn? Og kan det være ånder hun reagerer på?
En hund vil reagere på enkelte begrensede plasser , huske på at dyr ikke er opplest på dette og bruker sine uggammle iniusjoner den dag i dag som for 1000 vis av år siden. Dette er evner vi som morderne meneskes ikke har behov for, dermed tynnes de ut. Har selv en meget god kjennskap til hunder og dyrs oppførsel og det er absolutt ingen tvil at dyr fanger opp slike ting bedre en oss,

Jaktmann
Antall ord: 409

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Enenya
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Enenya »

Asbjørn skrev:
Enenya skrev:Jeg må på hytta igjen snart skjønner jeg. Nå er jeg veldig nysgjerrig! Men jeg kommer til å dø på meg hvis jeg ser noe på bildene.. Har blitt så redd da jeg har opplevd gjenferd før at jeg nesten har tissa på meg :lol:
Hunder , katter og andre dyr har en annen form for bevissthet enn hva vi mennesker har.
Jeg tror det kan være årsak til at dyr av og til opplever noe mer enn vi.
Som nevnt er jo og luktesansen mye sterkere.
At hunden reagerer på noe, det er jo tydelig, men hva den reagerer på - det kan være mye.
er hytta lite i bruk til "hverdags" , kan det være smådyr ( mus, med mer ), som kravler inni veggene, under gulvet osv.. Da kan de avsette lukter som hunden merker, men som mennesker knapt nok registrerer.
Slike dyr lager gjerne svake lyder - som hunden kan reagere på - og når den ikke finner de som lager lyder / lukter ( de er f.ex under gulvet ) , finner den ikke roen - fordi det er noe der...
Ikke spøkelser, men mus.. f.ex

Nå skal vi ikke helt avskrive muligheten for at det KAN være noe paranormalt der, da...
Så når du skal ta bilder der oppe, bør du ta bilder både MED og UTEN BLITZ.
Ha gjerne med et stativ til kameraet når du skal ta bilder uten blitz...

Uansett kan jeg ta en titt på bildene, men da vil jeg ha de slik de er fra kameraet, og ikke minsket i størrelse, utsnitt el.l.
Alt slikt komprimerer bildene, og verdifull info går tapt, samt at nye mønstre kan oppstå og lage falske bilder.

Gi meg en PM når du har tatt bilder, så tar vi det derfra ;-)

mvh Asbjørn
Ja, muligheten er tilstede at det kan være mus i veggene på hytta. Det er jo et gammelt hus. Så det kan ha sin forklaring inne, men det er vel egentlig mest utenfor og rundt utedoen at hunden reagerer på noe. Dag som kveld!
Jeg gir deg en PM når jeg har tatt bilder. Blir desverre enda noen uker til.
Antall ord: 393
Følg hjertet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links