Fakta, teori & skepsisVend dere om!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:
Gaute skrev:Jeg har kanalisert en kommentar til de siste innleggene på tråden...
Jeg har lest den, og har såpass stor tillit til andre brukere her på forumet at jeg antar de lett gjennomskuer løgnene dine her.

Derfor skal jeg benytte meg av to av de hersketeknikkene oceanism skriver om tidligere her. Jeg ler høyt av denne demonstrasjonen på kunnskapsmangel, og neglisjerer fullstendig hele innlegget. Bilde
Sashaian sa det. Selv om jeg syntes det var å ta litt hardt i.
Likevel preges dine innlegg og kommentarer med gjentagelse og trangsynhet,
og fordommene dine holder derfor på å bare vokse seg større i deg.
Jeg vet du klamrer deg fast til hva du MENER du er TILLATT å tro på,
og det lyser av innleggene dine gang på gang.

Du vil rett og slett ikke UNNE enkelte i å påstå ting,
fordi du kanskje har et indre ønske om å kunne bevise folk din evne til å avkrefte samtlige påstander. Tingen er bare at de samme argumentene går igjen og igjen, og at de samme strukturene og reglene du holder deg til går på det samme:
Litteratur som er verifiserbar, og forskningsresultater som er svært anerkjente.
Ingenting uten om det vanlige, med andre ord, som faktisk siden i hovedsak derimot dreier seg om; nemlig det uvanlige/paranormale.

Greit, du er en skeptiker, men taktikken din begynner å sjangle på krykker i Afrika.
Antall ord: 235
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg liker å lese disse kanaliseringene. jeg synes det er oppløftende og inspirerende, for jeg kjenner meg på en måte igjen i mye av det som meddeles.
Antall ord: 28
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

torgeir skrev:Jeg liker å lese disse kanaliseringene. jeg synes det er oppløftende og inspirerende, for jeg kjenner meg på en måte igjen i mye av det som meddeles.
Jeg også. Så jeg vil rette en takk til Gaute! :)
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

ludoburgero skrev:
torgeir skrev:Jeg liker å lese disse kanaliseringene. jeg synes det er oppløftende og inspirerende, for jeg kjenner meg på en måte igjen i mye av det som meddeles.
Jeg også. Så jeg vil rette en takk til Gaute! :)
Takk heller BA, det er hun som motiverer meg :D

Det er skeptikerne som får meg til å stille spørsmålene - og slik får vi svar. Dette er faktisk en av livsoppgavene til skeptikere, å hjelpe mennsker indirekte til å nå opplysthet.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Sashaian skrev:BA skrev
Jeg har lest den, og har såpass stor tillit til andre brukere her på forumet at jeg antar de lett gjennomskuer løgnene dine her
Det eneste som gjennomskues her er din fullstendige lukkethet og motvilje til å få inn noe nytt enn den indoktrinerte vitenskapen du har blitt gjennomsyret og hjernevasket med fra du var liten.
Dette er en demonstrasjon på projisering. Den som er hjernevasket her må i tilfelle være deg, for vitenskap kan ikke kombineres med hjernevask. Det er totalt umulig.
ludoburgero skrev:
BA skrev: Du ser altså ikke at det ikke er åpenhet. Å drite i informasjon er å utelukke (i motsetning til å åpne for) mulighetene denne informasjonen gir.
Å drite i å ta noe for gitt er ikke å fornekte det. Å drite i å høre om noe er snarere et valg om å ikke legge vekt/fokus på noe. Det betyr heller ikke at det er totalt eksludert fra resten av tankene rundt et bilde.
Å drite i det er å utelukke det fra prosessen som fører til en konklusjon. Din tro er da basert på helt andre ting enn den viten du kunne basert kunnskapen din på.
Så vidt jeg kan huske har jeg ikke skrevet at drømmer må være løgner og misforståelser. Derimot kan hverken du eller jeg utelukke at de er det i en del tilfeller.
Når du refererer til det jeg kalte drømmer og ønsker, refererer du til det omtalt som løgner og misforståelser. Konsekvent.
Ikke akkurat slik, men jeg forstår at det kan misforstås slik.
Når en baserer sin "viten" på drømmer og ønsker, er det ikke løgner, men det kan godt være misforståelser. Å basere seg på hva andre sier, kan det godt være løgner. Da henviser jeg til Gautes innlegg her. Du ser nok selv også at han lyver f.eks. vedr. AIDS-diskusjonen.

Når jeg skrev som jeg gjorde, var det fordi du sier at du heller vil basere din oppfatning på drømmer (som kan være misforståelser) og hva andre sier (som kan være løgner), enn på kontrollerbare kilder.
Hvis du driter i den kunskap vitenskapen sitter med, og heller forholder deg til dine egne tolkninger av egne og andres opplevelser, tyder det på at du mener du sitter med kunnskap vitenskapen ikke har.
Er det å overstige? Hvorfor legge ord i munnen på meg med "at jeg mener at jeg sitter med kunnskap vitenskap ikke har"? Jeg har allerede forklart hva jeg mener, og da er det ikke vits å feilsitere meg som basis for dine motargumenter. Da blir det udugelig.
Når man sitter med kunnskap andre ikke sitter med, da overstiger man kunnskapen på akkurat det feltet ja. Du er ikke en eneste plass feilsitert. Jeg har vist hva jeg mener er konsekvensen av dine påstander/meninger, og viser også hvordan jeg kom fram til disse konklusjonene. Vi kan være uenig i om disse er relevante eller ikke, men du må da argumentere for at mine konklusjoner er feil, framfor å bare si at jeg tar feil.
Jeg selv sa:
Dette er ikke noe jeg tror, men noe jeg føler meg sikker på. Både fordi jeg kjenner det, og føler det i hele meg. Og det er det nærmeste og letteste jeg kan beskrive situasjonen.

Deretter kommenterer du med:
Altså noe du tror. :D
Nei. Du har visst en oppfatning av hva tro innebærer som ikke stemmer overens med min detaljerte beskrivelse. Da du velger å se noe jeg er veldig sikker på selv som tro, innebærer dette at du selv nettopp tror du vet dette.
Hva er da viten? Når du forteller at du vet fordi du føler, tyder det på en sær form for viten. Den er ikke kontrollerbar, andre kan ikke dele denne kunnskapen.

Jeg avbrøt deg i argumentet ditt, det var ikke pent gjort, men akkurat her kunne jeg vise at ditt argument er bygget på tro og ikke viten. Resten av argumentet var sitert og kommentert det også.
Beklager, men dette tror jeg like mye på som en som påstår hun aldri lyver.
Ikke mitt problem at du ikke klarer å tro på at jeg er sikker på noe.
Så du får jo tro hva du vil, men tro egner seg best i kirka, hvisket en fugl i øret mitt.
Med din definisjon på tro og viten, egner nok viten seg også best i kirka. :D
Hvordan kan du bedømme hvor ofte du hører feil og ikke minst hvor ofte du ikke hører feil. Får du bekreftet hver eneste gang du hører riktig? Kan det ikke hende du hører feil uten at du får vite om dette? Dette har med selvinnsikt å gjøre. Å innse at en ikke kjenner seg selv så godt i det hele tatt er en viktig innsikt i seg selv.
Nei, jeg får ikke bekreftet det, men det er noe jeg går utifra så lenge ingen sier at jeg har hørt feil, eller gjør meg oppmerksom på det på andre måter, eller at jeg senere innser det selv. At jeg hører riktig. Og dette innebefatter seg ikke med å være orientert rundt min egen psyke uansett, da det var du som brakte dette på bane for å argumentere med mot noe som ikke var spesielt relevant til det min påstand dreide seg om i første omgang; nemlig å ha ekstremt god selvinnsikt. Husker?
Ja, jeg husker, og å si noe slikt regner jeg omtrent likt med å si at en aldri lyver.

Det å høre feil var et argument som skulle vise at en ikke selv kan vurdere sin egen selvinnsikt, og man kan heller ikke stole på andre som skal vurdere dette på vanlig kjennskaps basis.

Tenk selv på hvor mange ganger du merker at andre hører feil, hvor resultatet ikke betyr noe, så du velger å overse at vedkommende hørte feil. I tillegg er det mange ganger andre hører feil uten at hverken du eller de selv oppdager det. Du kan nok ikke regne med at du hører riktig hver gang du ikke får beskjed om at du har hørt feil.
Når en oppdager dette, ser man også at man ikke kan stole på de vanlige sansene våre som syn, hørsel, lukt osv. Og andre sanser er påvirket av disse sansene igjen.
Jeg stoler veldig godt på sansene mine, også de du her beskriver.
Det du her sier er nok personlige erfaringer.
Det er basert på personlige erfaringer, og det er basert på at andre hører feil, ser feil, misforstår det de ser eller hører, osv.
Du har påstått at du har ekstremt god selvinnsikt. Noe jeg mener er eksempel på at du ikke har det, og som jeg har brukt disse eksemplene på å vise.
At du bruker eksempler som ikke har noe med selvinnsikten min å gjøre, fordi du selv ikke helt klarer å skjønne hva jeg sier og løper tom for argumenter, og dermed fremstiller dem som relevante til noe jeg har sagt, uten at det er den minste anelse av kobling til det fra min side, men kun slik du ser det jeg sier og prøver å forstå det, er dessverre som jeg sa tidligere, de såkalte eksemplene dine udugelige.
At du ikke forstår relevansen betyr ikke at de er irrelevante. Din innsikt i hvor mye du hører feil er absolutt relevant i forhold til din selvinnsikt.
Sashaian sa det. Selv om jeg syntes det var å ta litt hardt i.
Likevel preges dine innlegg og kommentarer med gjentagelse og trangsynhet,
og fordommene dine holder derfor på å bare vokse seg større i deg.
Jeg vet du klamrer deg fast til hva du MENER du er TILLATT å tro på,
og det lyser av innleggene dine gang på gang.

Du vil rett og slett ikke UNNE enkelte i å påstå ting,
fordi du kanskje har et indre ønske om å kunne bevise folk din evne til å avkrefte samtlige påstander. Tingen er bare at de samme argumentene går igjen og igjen, og at de samme strukturene og reglene du holder deg til går på det samme:
Litteratur som er verifiserbar, og forskningsresultater som er svært anerkjente.
Ingenting uten om det vanlige, med andre ord, som faktisk siden i hovedsak derimot dreier seg om; nemlig det uvanlige/paranormale.

Greit, du er en skeptiker, men taktikken din begynner å sjangle på krykker i Afrika
Dette var mye på en gang. :)

At mine kommentarer preges av gjentagelser er ikke så rart når man tenker på at det er stort sett de samme påstandene jeg kommenterer hver gang.

Jeg har sikkert fordommer jeg også, og vil sette pris på en saklig forklaring på hva som er fordommer og hva som er reellt. Jeg klamrer meg ikke fast til noe som helst. Hvis jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke oppsøkt andre meninger og gått i diskusjon rundt disse.

Siden du fokuserer veldig på meg her, får jeg også svare med veldig selvsentrert fokus, og jeg synes det er morsomt når påstandene flyr. Når jeg kan tilbakevise påstandene gjør jeg det, både fra skeptisk synspunkt og fra troendes synspunkt. Når noen lyver her, og gjør det bevisst og er lette å gjennomskue i sin løgnaktighet viser jeg at de farer med løgn. Det har ikke med å unne folk i å tro ting, men jeg unner dem å få vite litt om hva som er sant og hva som er løgn.

"Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis."

Dette er en vitenskapelig tese, og den er gjennomtenkt. Her på forumet slår den dessverre ikke så godt igjennom, her er det det ekstraordinære som ikke trenger bevis.

Jeg kan også akseptere nye/uvanlige påstander/teorier, men de bør ha noe kjent i bunnen, så en kan forstå hvorfor og hvordan en tenker.

Nå blir jeg faktisk forbauset her. :mozilla_surprised: Til tross for at jeg viser gjentatte ganger at Gaute farer med ren løgn, er det flere brukere som takker for løgnene hans. :cry:
Antall ord: 1720

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Jeg lurer nå mest på hvor Joh 3,16 har gjemt seg... Rart at han er så lite engasjert i tråden sin når han har så sterk tro på saken, og blir utfordret så til de grader av folk her.

Venter han på innlegg nr 666 så han kan slå fast en gang for alle at vi alle her på paranormal.no er djevelens barn?
Ka du sei, Joh?
Antall ord: 71
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kaliiha
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Apr 2006 18:18
18
Lokalisering: Årnes

Innlegg av Kaliiha »

til Joh 3,16

svar på de spørsmålene jeg har stilt deg, men som du ved flere anledninger har ignorert, og jeg skal se om jeg vender om.

jeg har sendt deg minst to pm, med de spørsmålene jeg har lurt på,men du har ikke sendt meg noe svar, ehller har du ikke svart på de, alle de gangene jeg, og andre har spurt deg her på selve tråden
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lux
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2006 15:20
18
Lokalisering: Telemark

Innlegg av Lux »

Lucifer Finnes, Og Han Er Min Gud
Antall ord: 7
Bare Du Vet Hemligheten Bak Ditt Falske Smil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

har du tenkt på at hvis du annerkjenner Lucifer så annerkjenner du Gud?

Har hatt religion som hobby siden jeg var barn og er ennå ikke omvendt...Les bibelen du, aldri sett så mange motsigelser noen steder..Med unntak i Koranen. Skjønner ikke helt hvorfor mennesker fyrer opp under religion når det stort sett er det samme greiene som står i alle hellige bøker.

Får en sånn liten tanke på at "pappan min er sterkere enn pappan din" når jeg hører religiøse krangle over hvilken tro som er riktig. Ville det egentlig ikke bare være nok å tro på det beste i mennesker og ikke gjøre andre vondt? Hvis det hadde eksistert en almenn Gud ville jeg aldri tro at denne Gudommen ville finne seg i alt ondskapen som foregår i hans/hennes navn. Ville heller ikke tro at det hadde vært så viktig på hva man kallte den.. Så lenge man annerkjenner en kraft større enn menneskene, vi synes alt for bra om oss selv. Om man kaller den Gud, Jehova, Gudinnen, profeter, ånder, Nirvana, Bestemor, Elvis, Buddha, Khali eller hva pokker, så må det da være likegyldig så lenge man tror på en høyere bevissthet?

Og Lucifer gutten.... Beklager å skuffe deg, men myten om helvete oppsto senere enn myten om en himmel. Ble "kun" brukt som skremselspropaganda for å få uopplyste mennesker til kirken.
Og hvis det er ett helvete og du lengter etter og å brenne hos sjefen. Har du da
tenkt på at en kanne med bensin og en fyrstikk gir samme nytta?Hvem menneske lengter etter noe sånt? har du noe anelse over hvor vondt slikt sikkert gjør?
latterlige pubertet mennesker.....

Sorry, men blir så inni granskauen provosert av fjortiser med kjemisk ubalanse i hjernen som fører til sånne tanker og årevis med depresjoner....Som ødelegger for seg selv så godt de kan for oppmerksomhet.....

oi....leste igjennom, høres ut som en sur gammel kjerring, hehe
Antall ord: 339

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev: ...
Det er bare et par ting jeg gidder å sitere og besvare, resten er allerede besvart.
Også det jeg kommer til å sitere og besvare, men for å tydeliggjøre det på en mulig og eventuell enda klarere måte (sett utifra at du forhåpentligvis synes det selv), så gjør jeg et nytt forsøk.
Jeg kan også akseptere nye/uvanlige påstander/teorier, men de bør ha noe kjent i bunnen, så en kan forstå hvorfor og hvordan en tenker.
Dette kommer mye av at kravene du stiller for at noen skal gå til bunns i noe, ikke stemmer med dine egne indre overbevisninger.

Dette er kjernen i din argumentering; du må være enig med dine indre overbevisninger, hvis ikke må man referere til kilder du liter til som vurderingsverdige.
At mine kommentarer preges av gjentagelser er ikke så rart når man tenker på at det er stort sett de samme påstandene jeg kommenterer hver gang.
Og dette kommer av at du ser disse såkalte påstander, hvor noe faktisk er påstander og annet bare er antagelser eller lett filosofi, som noe lignende du ser hver gang.
Hvorfor? Det kan jeg gi deg svar på:
Fordi dine indre overbevisninger, nok en gang, ikke tillates av deg å rokkes ved, og dermed er du en av dem her inne som er hardest blokkert for andres synspunkter straks de blir personlige. Du har nok som alle andre her inne også "mistet" deg selv i ny og ne?
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev: ...
Det er bare et par ting jeg gidder å sitere og besvare, resten er allerede besvart.
Også det jeg kommer til å sitere og besvare, men for å tydeliggjøre det på en mulig og eventuell enda klarere måte (sett utifra at du forhåpentligvis synes det selv), så gjør jeg et nytt forsøk.
Nei, det er mye du ikke har besvart.
F.eks. beskyldningene mine om at løgn vedr. AIDS-årsaken.
Du har heller ikke gitt meg svar på hvorfor du mener jeg tar feil vedr. at din kunnskap overstiger vitenskapens.
Dette kommer mye av at kravene du stiller for at noen skal gå til bunns i noe, ikke stemmer med dine egne indre overbevisninger.

Dette er kjernen i din argumentering; du må være enig med dine indre overbevisninger, hvis ikke må man referere til kilder du liter til som vurderingsverdige.
Det handler ikke så mye om mine indre overbevisninger, hva nå det måtte være.
F.eks. hørte jeg på radio i dag at meteorologene kan forutsi en god del helsemessige plager. I utgangspunktet hørtes dette merkelig ut, og jeg var skeptisk, men etter å ha hørt litt mer, forsto jeg sammenhengen, og aksepterte argumentene for dette.

Det samme er tilfelle her, jeg har tidligere endret mening om påstander ut fra pålitelige kilder og god forklaring for påstanden.
Og dette kommer av at du ser disse såkalte påstander, hvor noe faktisk er påstander og annet bare er antagelser eller lett filosofi, som noe lignende du ser hver gang.
Hvorfor? Det kan jeg gi deg svar på:
Fordi dine indre overbevisninger, nok en gang, ikke tillates av deg å rokkes ved, og dermed er du en av dem her inne som er hardest blokkert for andres synspunkter straks de blir personlige. Du har nok som alle andre her inne også "mistet" deg selv i ny og ne?
I denne delen av tråden har jeg kun påpekt påstandene fra Gaute, som lett kunne tilbakevises, og viste at han ikke var til å stole på. Påstanden om at alt kommer fra hans kanaliseringer, og underforstått da kommer fra kilder som er oss overlegne, skjønner jeg overhodet ikke at noen faller for. Hans filosofiske vurderinger har jeg ikke kommentert.

Det har altså ingenting med overbevisninger å gjøre eller at jeg ikke kan rokke ved mine forestillinger. Det har å gjøre bl.a. med at når en person er avslørt som løgner, er tilliten forsvunnet, og enhver løgn senere da forsterker mistilliten. Nå skal det enormt mye til for å bygge opp denne tilliten igjen.
Antall ord: 499

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kattavår
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Okt 2006 16:22
18

Re: Vend dere om!

Innlegg av Kattavår »

Joh. 3,16 skrev:Til okkultister kanaliserere, sjamanere, spiritister, medier og guruer - Til de som er nysgjerrige, søkende, utilfredsstilt i livet. Du finner intet sant svar i dine okkulte leker. Kanskje du får svar, men da er det løgn. For det er demoner\satan som svarer deg. Og de har sant og visst mange forkledninger, sånn som gode hjelpere, veiledere, vismenn fra gamle tider, det overbevisste sinn, osv.. Men det er egentlig bare Satan . og han taler løgn.Uansett. Når han taler, så taler han løgn. Det eneste han gjør er lete etter folk han kan oppsluke. Djevelen går omkring som en brølende løve for å finne noen å sluke. Han vil sluke sjelene deres. Satan vil ikke at noen skal tro på Jesus Kristus.

Den eneste person, Den eneste sanne Gud som kan noensinne sette deg virkelig fri er Jesus Kristus. Omvend deg fra alt det okkulte! Bare Jesus kan hjelpe deg. Han vil sette Deg som leser dette i frihet. For Han er Veien, Sannheten, Og livet! Du kommer ALDRI til himmelen utenom ved ham. Bekjenn dine synder for ham, og så skal han rense deg for all urett. Du kan ikke gjøre deg fortjent til det evige liv. Det gis deg bare ved troen på Guds Sønn, av nåde.

"Dagen etter ser han Jesus komme, og han sier: «Se, der er Guds lam, som bærer verdens synd." Joh. 1, v. 29.

Jesus har tatt på seg all verdens synd. All synd bar han og naglet det til korset for at du og jeg skulle gå fri. Men du må ta imot denne gaven. Omvend deg og tro på Herren Jesus Kristus! Du skal en gang stå til regnskap for Den evige opphøyede Gud, han som har skapt deg. Det eneste som kan redde deg fra den evige fortapelsen er troen på Jesus Kristus.

Du kan søke mange plasser, i mange ting, i mange tomme døde religioner. Du kan prøve alt mulig og gjøre alt mulig, men du finner intet. Det er bare tomhet. Kjære leser! Alt det du noengang har måtte ønsket, det har du i Kristus. Og bare i ham.

Jesus sier: "Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er tålsom og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for deres sjeler." Mat. 11. 28.

Hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Jesus lever. Han er oppstanden. Han skal komme igjen for å dømme levende og døde. Venn, ta imot hans frelsende hånd.
Alt er tomhet uten Jesus.

"Det var Guds vilje å la
hele sin fylde ta bolig i ham,
og ved ham forsone alle ting med seg selv,
alt i himmelen og på jorden,
da han skapte fred ved hans blod, på korset.
Også dere var en gang fremmede og fiender av Gud i sinn og tanke på grunn av deres onde gjerninger. Men nå har han forsonet dere med seg selv, da Kristus led døden med sitt jordiske legeme. Hellige, uten feil og uangripelige ville han stille dere fram for seg. Dere må bare bli stående i troen, grunnfestet og faste, uten å la dere rokke i det håp som evangeliet gir. Og evangeliet har dere hørt, for det er blitt forkynt for alle skapninger under himmelen, og jeg, Paulus, er blitt en tjener for det." Kol. 1, v. 19 - 23.
Hei Joh,

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at du mener vel. Personlig har jeg min tro på Gud og de verdiene jeg selv opplever som sanne og riktige. Jeg snakker med Gud - og opplever av og til at h*n svarer også, så min tro er på ingen måte i dårligere forfatning enn din.

Og her kommer vi til kjernen av det jeg vil si deg idag: Det at både du og jeg tror på Gud, betyr på ingen måte at det ikke er mulig å tro på andre ting også. Å ha tro på en Gud og å tro på det som finnes i en åndeverden er ikke gjensidig ekskluderende. Jeg - som veldig mange andre her, reagerer meget sterkt på måten å opptre som den som "har sett lyset" og som innhar den ene - og dessuten eneste sannhet.

Det du gjør, er at du fremmedgjør det du vil formidle på en måte som gjør at du oppnår stikk motsatt av det du ønsker. Å fremstå som en Messias vil gjøre flere ting. Blant annet at du oppfattes som særdeles arrogant, med null respekt for andres tro, og om du tror at du gjør Gud noen tjeneste på denne måten, så kan jeg med like stor sikkerhet som du prediker din tro, informere deg om at du vil få den respekt for budskapet ditt den fortjener. I dette tilfellet, og fremsatt på denne måten, fortjener du ingen respekt - ikke før du begynner å respektere andre for det de tror på, på samme vis som du selv ønsker på bli respektert for ditt budskap.

Jada - jeg også tror på Gud, men det innbærer på ingen måte at jeg ikke i tillegg tror på en del andre ting. Og dessuten er det noe om man faktisk kan lære noe av andre, da.... Selv om du leser bibelen hele døgnet, er dette et ubestridelig faktum.
Antall ord: 928

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Gaute »

Kattavår skrev:Det du gjør, er at du fremmedgjør det du vil formidle på en måte som gjør at du oppnår stikk motsatt av det du ønsker. Å fremstå som en Messias vil gjøre flere ting. Blant annet at du oppfattes som særdeles arrogant, med null respekt for andres tro, og om du tror at du gjør Gud noen tjeneste på denne måten, så kan jeg med like stor sikkerhet som du prediker din tro, informere deg om at du vil få den respekt for budskapet ditt den fortjener.

Jada - jeg også tror på Gud, men det innbærer på ingen måte at jeg ikke i tillegg tror på en del andre ting. Og dessuten er det noe om man faktisk kan lære noe av andre, da.... Selv om du leser bibelen hele døgnet, er dette et ubestridelig faktum.
Der sa du det =D>
Sist redigert av Gaute på 06 Okt 2006 14:48, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kattavår
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Okt 2006 16:22
18

Innlegg av Kattavår »

Svartepus skrev:Jeg lurer nå mest på hvor Joh 3,16 har gjemt seg... Rart at han er så lite engasjert i tråden sin når han har så sterk tro på saken, og blir utfordret så til de grader av folk her.

Venter han på innlegg nr 666 så han kan slå fast en gang for alle at vi alle her på paranormal.no er djevelens barn?
Ka du sei, Joh?
Jah! Det lurte jeg på og, Svartepus! :mozilla_cool: Kanskje han ligger nede for telling, eller har gått i tenkeboks!
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Gaute »

BA skrev:Det har altså ingenting med overbevisninger å gjøre eller at jeg ikke kan rokke ved mine forestillinger. Det har å gjøre bl.a. med at når en person er avslørt som løgner, er tilliten forsvunnet, og enhver løgn senere da forsterker mistilliten. Nå skal det enormt mye til for å bygge opp denne tilliten igjen.
Tenkte jeg skulle la være å bry meg, men nå er jeg møkk lei disse anklagelsene dine.
BA skrev:Her viser igjen Gaute at han lyver. AIDS er ikke skapt av mennesker, den kommer fra viruset HIV. Mange tror at AIDS ikke kommer fra HIV, Gaute er tydeligvis en av dem.
Her sier du at jeg BÅDE lyver OG ikke vet - om en og samme ting! Det er jo umulig! :D
Det LYSER desperasjon og mangel på argumenter i alt du skriver her. Ser du ikke det selv?

Det som går igjen i de fleste diskusjonene du tar del i her på forumet, er at du plukker ut ord eller setninger ifra de innleggene som du ikke klarer å ta til deg pga din motvilje mot å utvikle deg videre fra der du nå står, prøver å vri disse ordene eller setningene til det mest urimelige - og drar konklusjoner utifra urimeligheten.

Kan ta det høne og egg-eksempelet igjen :) ;
Dersom du sitter på skolebenken (la oss si i ungdomskolen da for å unngå ytterligere kveruleringer fra deg), og spørsmålet er hvem som skapte høna, så rekker du ikke opp hånda og sier: "Egget!" -Gjør du vel?

Og dersom noen rakk å svare før deg, at det er hanefar og hønemor som skapte høna, så bryter du vel ikke inn og kaller denne personen en løgner, og påstår at han ikke vet at høna ble klekket ut fra et egg?

Ser du likhetene denne gangen? Jeg tror du er oppegående nok til at du gjør det.
Men om du VIL det, er en helt annen sak.
ludoburgero skrev:Greit, du er en skeptiker, men taktikken din begynner å sjangle på krykker i Afrika.
Det har han rett i. Og når du i tillegg går så langt som å anklage noen for å lyve, så har du beveget deg opp mot Sahara - og der funker det dårlig med krykker.
Antall ord: 391

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links