ludoburgero skrev:Alle kan jo "tippe over" til å ikke være konstruktive og objektive hele tiden. Siden vi er mennesker alle sammen. Uansett, BA, jeg liker å være åpen og drite i mange godt dokumenterte kilder. Og synes absolutt at du på den andre side har et poeng med det du sier angående drømmer og ønsker, og i hvilken grad dette påvirker folks meninger.
BA skrev:Dette er selvmotsigende. Du liker å være åpen, og samtidig drite i mange godt dokumenterte kilder.
Ser du selv at dette ikke er åpenhet? At dette tyder på at du foretrekker løgner og misforståelser, som støtter din tro fremfor sannheten.
Nei, det mener jeg ikke. Er jeg åpen tar jeg det ikke for gitt. Driter jeg i noe tar jeg det ikke for gitt, jeg mener ikke at jeg neglisjerer det. Ikke at jeg fornekter det.
Bare at jeg ikke tar det med i betraktning når jeg skal komme frem til en eventuell hypotese, eller at jeg tenker fritt om noe helt generelt.
Og du... slå ifra deg det at drømmer og ønsker MÅ være løgner og misforståelser.
Det er det overhodet ikke, og det finnes mye i drømmer som sier noe om hvordan det virkelige liv er. Det er ikke bare pjatt og drømmetydning og tolkning og alt det der. Det finnes ingen fasit på det, men et astralt plan eksisterer, og det er like "virkelig" som vår våkne tilstand.
ludoburgero skrev:Likevel må vi se det i et slikt perspektiv:
Dette er et sted for folk som søker det "ukjente", det paranormale.
Av den grunn vil det her havne mennesker som har opplevelser som får dem til å tvile på om "det de har lært" alltid stemmer. Og når enkelte av oss også har opplevd å se fysiske begrensninger til det vi trodde var naturlover det ikke går an å rokkes ved, så vil vi etterhvert begynne å tenke i disse mønstrene; "finnes det smutthull ved alle veldokumenterte teorier? finnes det unntak ved alt som vi idag ser og rører rundt ved oss, unntak som gjør ALT mulig?"
BA skrev:
Javisst er dette forumet spekket med mennesker som etter opplevelser føler at de har en kunnskap som overstiger den kunnskapen vitenskapen sitter med. Derfor har vi alle en viktig rolle der vi kan informere med at deres opplevelser slett ikke er bevis mot naturlovene. Opplevelsene kan forklares ved fysisk og psykisk velkjente årsakssammenhenger.
Jeg kan ikke på noen måte påstå at jeg har kunnskaper som overstiger den kunnskapen vitenskapen sitter med, for det blir selektivt å bruke verbet overstige her. Jeg vil derimot påstå at jeg har kunnskaper som har alternative teorier enn den vitenskapen sitter med. Og hva de andre her har, det vet jeg ikke, og hvordan de vil si det.
BA skrev:
F.eks. har mange fått en overraskelse når de her får informasjon om at søvnparalyse ikke er så uvanlig, men at det gir en opplevelse som bryter alle naturlover.
Så er det ikke dermed gitt at alt folk opplever her må være paranormalt, selv om det finnes forklaringer på det som er helt naturlige heller. Ei heller er det gitt at det dermed ikke er NOEN som helst opplevelser som kan beskrives som paranormale, fordi om de har rot i noe naturlig. Og vice versa. Verden er ikke svart-hvit.
ludoburgero skrev:Nå har jeg selvsagt brukt mine innerste tanker selv som referanser her,og jeg kan ikke si at dette er gjeldende for folk flest, selv om jeg også har mine "drømmer" om det
Poenget mitt er ihvertfall at du sannsynligvis vil oppleve de fleste som er slik du beskriver på grunn av deres erfaringer og møter med det ukjente.
Slik er det ihvertfall for meg. Jeg er en person med ekstremt god selvinnsikt, men må også ærlig tilføye at jeg ikke er så kunnskapsrik av meg, noe du for lengst har fått med deg. Jeg vet du er veldig belest selv, og jeg synes det er fint at vi har en skeptiker som deg her på forumet. Selv vil jeg nok helle mer over til den "troende" siden eller den skeptiske, men prøver bestandig å holde meg så nøytral og åpen som mulig.
BA skrev:
Hvoirfor tror du at du har "ekstremt god selvinnsikt"? Er dette noe du har oppdaget selv, eller er det noe andre har fortalt deg?Hva er vanlig selvinnsikt, hva er veldig god selvinnsikt og hva i all verden betyr ekstremt god selvinnsikt?
Dette er ikke noe jeg tror, men noe jeg føler meg sikker på. Både fordi jeg kjenner det, og føler det i hele meg. Og det er det nærmeste og letteste jeg kan beskrive situasjonen.
Andre har fortalt meg det, og jeg selv føler/mener/kjenner det.
Jeg kjenner meg selv fra innsiden, det betyr det. Og jeg kjenner mine egne begrensninger, jeg føler jeg har en intuisjon, og at ikke alt er linket til at jeg i tillegg er flink til å lese kroppsspråk og subtile gesturer og mimikker hos andre person. Jeg mener det er noe man opplever dersom man får revet i stykker og brutt ned alt man eier og har, og alle tanker om alt og alle og seg selv og spesielt med vekt på eksistensielle spørsmål, da det åpner seg en slags dør i sjelen som får en til å se ting slik som de er.
Jeg er svært orientert i min egen personlighet og min egen psyke, det er også en måte å si det på. Håper du fikk det forklart slik at du skjønte mer?
BA skrev:
Jeg har nok ikke så god selvinnsikt, og derfor stoler jeg heller ikke alltid på sansene mine. Jeg vet at jeg hører feil, husker feil, at jeg misoppfatter det jeg ser og at jeg tror jeg har forstått en hypotese, for senere å oppdage at jeg ikke har skjønt noenting.
Så er det ikke først og fremst de sansene vi bruker til vanlig jeg sikter til heller. For også der er jeg lik deg. Og det har ingenting med selvinnsikten å si, ikke slik jeg ser det ihvertfall. Jeg hører også feil enkelte ganger, men få. Jeg misoppfatter det jeg ser litt oftere, og ofte har jeg også opplevd å senere oppdage at jeg tok feil av noe, men like ofte oppdaget at selv om jeg trodde jeg tok feil forsto jeg det hele tiden.
BA skrev:
I og med at jeg ikke tror jeg er så veldig spesiell, tror jeg også at de fleste andre kan høre feil, misoppfatter og misforstår. Når jeg da hører om noen som påstår de ikke gjør det, lurer jeg litt på hvordan deres evne til å vurdere seg selv.
Hva er det jeg har påstått? At jeg ikke hører feil, misoppfatter og misforstår?
Det er jo ingen andre enn du selv som har nevnt dette...