Fakta, teori & skepsisVend dere om!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Joh. 3,16 skrev: - Jeg sier at den som ikke tror på Jesus Kristus, han er djevelens barn.
Hadde du hatt tilstrekkelig åndelig kontakt med Jesus Kristus, hadde han nok avkreftet dette. For jeg er ikke et av Djevelens barn.
Men er man åndsforlatt, så er man jo det... så jeg kan jo ikke klandre deg heller. ;)
Antall ord: 57
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Joh. 3,16 skrev:
Men likevel kaller du oss djevelens barn? Det er en form for dømming det også, og Karina, tror jeg det var, som lurte på hvilken rett du har til å kalle oss det.
- Jeg sier at den som ikke tror på Jesus Kristus, han er djevelens barn.
Og det er oss. Du skjønner kanskje ikke at det er å dømme? Det som du noen ganger sier er en pilkt og andre ganger sier at bare Gud skal gjøre. Skjønner du hvordan dette kan oppfattes av den som tror,men har litt tvil? Den som ikke er sikker på at en tror nok, men bare mener at det må jo være noe?
Føler du det som din oppgave å fordele plasser i himmel og helvete?
Det er bare Èn som dømmer rettferdig, og det er Kristus Jesus. Han er den som dømmer. Og hver tunge skal bekjenne at Kristus er Herre.
Hvorfor gjør du det da?
Det er vel ikke rettferdig at de som bruker hodet selv, og ikke klarer å tro noe som strider mot deres fornuft, skal svi av en evighet i brennende svovel?
- Det er sant – vi klarer ikke å tro. Vi har på en måte bare en tom hand som kan ta imot troen. Det er Gud som gir troen, Det vil si frelsen, syndenes forlatelse ved Kristus. Jesus er troens opphavsmann og fullender.
Akkurat!

Det er Gud som bestemmer hvem som skal få troen, og denne troen er inngangsbilletten til himmelen eller livet etter døden.

Altså er det ikke vår fortjeneste hvem som havner hvor.

For vi kan ikke bare ta imot denne troen, for vi har prøvd, og vi klarte det ikke.

Jesus var jøde, og han trodde ikke på noen kristusfigur, fordi denne ble oppfunnet av Paulus etter Jesu død.
Jesus Kristus er Kristus selv. Han er alfa og omega, begynnelsen og enden. Kristus betyr Den Salvede (Messias). Det var og er og blir bare en sann Gud, og det er Kristus Jesus.
Jesus var og ble Jesus så lenge han levde, (Jeg forventer at noen sier fra hvis dette er feil) deretter kom tilnavnet Kristus.
Du vet jo at bare et fåtall skal finne den smale vei, altså holder det ikke å tro på Jesus Kristus, for det er det mange som gjør. Du må også velge en mer innsnevret versjon og velge enten Smiths venner, Jehovas vitner, statskirken, pinsemenigheten, scientologi eller Gud vet hvilke muligheter du har. Og da blir det vanskelig å vite om du har valgt riktig, tror du ikke det?
- Troen på Kristus holder. Men det er få som tar imot Ham som den han er. Den han er i Bibelen.
Nei. To milliarder mennesker er kristne i verden i dag. Det vil si at 2 000 000 000 mennesker tror på Jesus Kristus i dag. Da har vi ikke tatt med alle de avdøde som trodde. Dette er ikke få. Ikke under noen omstendighet kan dette kalles få. Og når bare noen få skal finne den rette veien er det da nødt til å være flere kriterier for denne utvelgelsen.
Antall ord: 530

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Jul 2006 19:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Men hvorfor blir vi da til egentlig? Vi blir altså født som et av djevelens barn, siden man ikke vet hvem jesus er og kan da altså ikke tro på han de første årene man lever. Litt rart siden man visst er skapt av gud?

Men, det går da ikke ann å mene at alle mennesker som ikke har hørt om gud kommer til å treffe på styggen sjøl? Hadde det vært så viktig at alle trodde og viste om gud og jesus hadde vel gud ordnet det slik at alle viste? Eller sitter det urfolk inne i regnskogen uviten om gud bare så satan skal få noe å gjøre?
Tror ikke det nei.

Men la det være dagt.. Jeg har full respekt for kristne og personer som tilhører andre religioner. Men jeg går ikke rundt å forteller dem at spiritismen er den eneste rette trosretningen. Så håper trådstarter kan respektere mitt valg, for jeg tror gjensidig respekt er viktig..
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jaja. kjære paranormalvenner...jeg tror vi kan få det riktig så hyggelig sammen i helvete....da kan vi mimre om de heftige diskusjonene våre i all evighet.
Kanskje det er grunn nok til å bli kristen! :shock:
Antall ord: 37
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Bare en menneskeskapt gud dømmer andre slik du gjør, og du låter som en hjernevasket etterdilter som ikke aner hvilket sinne en slik beskyldning for utilstrekkelighet vekker i meg, jeg som faktisk ER en troende så til de grader. Hvordan ville du reagert på en sånn påstand? Jeg blir faktisk rett og slett såret.

Jeg er lei for det, men det er ikke noe som heter Guds vrede. For Gud har ikke vrede! For Gud er bare godhet! Det er jo opplagt! Til og med de som ikke tror på hn er enige i det, for det er logisk. Ellers har ikke Gud noe poeng, eller som jeg sa, det blir til en diktatorisk Gud, som truer oss til å tro.

Og hvilken synd gjør vel jeg? Jeg tror jo bare det beste om min gud.
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Magikeren »

Guds vrede er vel skapt for å kunne kontrollere mennesker. Og ja, hvis gud er godheten selv, hvorfor er han da så opptatt av at alle skal gjøre sånn og sånn? Og slik jeg forstår det av innleggene her, så er det til sist gud som sender folk til satan. Om så inndirekte...
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

karina skrev:
Bare en menneskeskapt gud dømmer andre slik du gjør, og du låter som en hjernevasket etterdilter som ikke aner hvilket sinne en slik beskyldning for utilstrekkelighet vekker i meg, jeg som faktisk ER en troende så til de grader. Hvordan ville du reagert på en sånn påstand? Jeg blir faktisk rett og slett såret.

Jeg er lei for det, men det er ikke noe som heter Guds vrede. For Gud har ikke vrede! For Gud er bare godhet! Det er jo opplagt! Til og med de som ikke tror på hn er enige i det, for det er logisk. Ellers har ikke Gud noe poeng, eller som jeg sa, det blir til en diktatorisk Gud, som truer oss til å tro.

Og hvilken synd gjør vel jeg? Jeg tror jo bare det beste om min gud.
Gud er vel like mye ond som god, dersom h*n kun er et uttrykk for summen av vår energi.
Slik jeg ser det er vi ansvarlige for alt. (Selv om vi ikke aksepterer det ;) )
Antall ord: 194
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Vel, slik jeg ser det er Gud den gode kraften som skal holde oss mennesker oppe og reparere tilværelsen. Og det gjør hn.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Slik jeg ser det er Gud et symbol vi trenger for å stabilisere vårt verdenssyn.
Noen mer enn andre.

Og noen trenger ham mer som en unnskyldning eller snarere sagt en syndebukk, og tillater seg å gjøre ting de selv er restrikterte ifra i forbindelse med nettopp denne religionen; enda et paradoks. Det gir livet mer mening å kunne ha noe "feil" og noe "riktig" å forholde seg til. Spesielt dersom det er et delt tradisjonelt syn på det, og gjerne noen skrifter i tillegg, for det utgjør enda mer troverdighetens grunnlag.

Ikke nok med det, men så tror jeg også at mange har opplevd uforklarlige hendelser, og føler det enklest å kalle det Gud dersom de heller over til å tro fra før.
Andre blir bare hjernevasket med tro, ofte nevrolingvistisk av meget taleføre prester og andre prekere som har fått sin talegave av denne Gud igjen.

Vel, vel. La folk få tro hva de vil.
Men Djevelen og Gud og alt det der.
For meg finnes det godt og vondt, men det er menneskedefinert alt sammen.
Hva som skapte oss, vet jeg ikke. Men om Gud skapte oss - hvem skapte Gud?
Skapte Gud alt, er dette også kanskje like logisk?
Har Gud alltid vært der, eller ble Gud også til en gang av seg selv?
Og HVA er isåfall Gud?

Jeg velger vekk Gud, og får et mer åpent syn på det hele ihvertfall.
Slik fungerer det for meg, og likevel føler jeg meg ikke som noen Djevels barn.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Joh. 3,16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 16:02
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Joh. 3,16 »

Ingen som sier at han fikk en bjørn til å rive istykker 42 smågutter, f.eks. Slikt gjør bare Gud.
- Et utdrag fra ”Saken gjelder tro”der Lee Strobel intervjuer Normann L. Geisler, Ph.D:

Profeten Elisja gikk nedover veien mot Betel da han møtte noen smågutter som ertet ham og gjorde narr av at han var skallet. ”Kom deg vekk, din fleinskalle!” spottet de. ”Kom deg vekk, din fleinskalle!” Han reagerte med å forbanne dem i Herrens navn. Da, i en rystende gjengjeldelseshandling, kom plutselig to bjørner ut av skogen og rev i hjel førtito av dem. Se 2. kongebok 2, 23-35.
- Vel, professor Geisler, du insisterte på at Gud ikke er lunefull, sa jeg. – Men dette høres da ut som er uhyrlig reaksjon på en liten og dum forseelse. Å rive i stykker førtito barn bare fordi de gjorde narr av en annen skallet fyr, er fryktelig alvorlig.
Geisler kjente godt til denne hendelsen. – Utgangspunktet for spørsmålet ditt er galt, svarte han. – Dette var ikke små uskyldige barn.
Jeg var forberedt på den reaksjonen og dro frem en fotokopi med tekstavsnittet som jeg skjøv bort til ham. – Jo, der var det, svarte jeg nokså skarpt tilbake. – Bare se der, sa jeg og pekte på ordene. – Det er står ”små barn”.
Geisler kastet et kjapt blikk på arket og så med en gang hvor det kom fra. – Dessverre har King James-utgaven av Bibelen en villedende oversettelse på dette stedet, sa han. – Forskere har kommet til at det opprinnelige hebraiske uttrykket best oversettes med ”unge menn”. Noen bibeloversettelser bruker ”ungdommer”. (Det gjelder for eksempel den norske oversttelsen Bibelen – Guds ord. Overs. Anm.)
Etter all sannsynlighet var dette en voldelig bande med farlige tenåringer, lik de moderne gategjengene i mange storbyer. Profetens liv var i fare bare ut fra det store antallet av dem. Hvis førti ble maltraktert, hvem vet hvor mange det er som til sammen truet ham?
- Truet Ham? Spurte jeg. – Nå må du gi deg! De gjorde jo bare narr av at han var skallet.
- Når man forstår sammenhengen dette står i, ser man at det var mye mer alvorlig enn som så, svarte Geisler. – Bibelforskere har påpekt at hensikten deres var å spotte, var å så tvil om at Elisja var en profet slik han påstod. Det de egentlig sa, var: ”Hvis du er en Guds mann, hvorfor drar du ikke da opp til himmelen slik profeten Elia gjorde?” (På hebraisk står det egentlig ”dra opp” hvor for eksempel Bibelselskapets oversettelse ”kom deg vekk”. Overs. Anm.) De gjorde narr av at Gud tidligere hadde latt Elia fare opp til himmelen. I sin vantro var de fulle av forakt for det Gud hadde gjort gjennom begge disse profetene.
Og kommentarene deres om at Elisja var skallet, var mest sannsynlig en hentydning til det faktum at den gang pleide spedalske å barbere hodene. Så han som hadde verdighet og autoritet som en Guds profet, gikk de løs på som om han var utstøtt, stakkarslig og foraktet. De svertet ikke bare hans karakter, men også Guds, siden han representerte Gud.
- Likevel, sa jeg, er det ikke en ganske liten foreeselse?
- Ikke i datidens sammenheng, svarte han. – Elisja følte seg med rette truet av gjengen. Livet hans var i fare. I virkeligheten angrep de ham og Gud. Reaksjonen skulle være til skrekk og advarsel for andre som kunne tenke seg å gjøre noe liknende. Ellers kunne det ha fått farlige ringvirkninger. Hvis en truende gjeng med tenåringer hadde kommet seg unna Gud og ikke hadde grepet inn for å forsvare sin profet, tenk hvilken hvilken negativ effekt det kunne ha fått. Det kunne ha åpnet for flere angrep på profetene og dermed også for en manglende respekt for det livsviktige budskapet de forsøkte å formidle fra Gud.

En Bibelforsker har sagt det slik: ”Bjørneangrepet vitner ikke om ondskap på vidvanke, men snarere om hvordan Gud gjentatte ganger forsøker å bringe sitt folk tilbake til seg gjennom mindre straffehandlinger. Men til slutt er folkets synd så stor at straffen må komme med full tyngde … Samarias katastrofale fall kunne ha vært unngått om folket hadde vendt om etter bjørneangrepet.”

Sist, men ikke minst, tilføyde Geisler, - vil jeg enda en gang understreke at vi må ta Guds suverenitet med i betraktningen. Det var ikke Elisja som drepte ungdommene. Det var den Gud som skapte dem, som slapp løs bjørnene. Og hvis han skapte livet, da har han all rett til å ta det tilbake. Denne gjengens angrep på profeten avslørte deres sanne holdning overfor Gud. Og det å forbanne og motsette seg på Gud på en utfordrende og hardnakket måte er alltid å begi seg inn på en farlig veg som fører til ødeleggelse......
Ingen som sier at han slo ihjel alle førstefødte i et helt land. Slikt gjør bare Gud.
- Det spørsmål får du svar på i samme bok. Hvis du vil ha et tilfredstillende svar på det og mange andre spørsmål, så lån boken ”saken gjelder tro” (The case for faith)av Lee Strobel på biblioteket!

Mvh, meg.
Antall ord: 875
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige. Åp. 1, 8.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Magikeren »

Her får man jo gode eksempler på en hel del må jeg si. For det første, bjørner er ondskapsfulle dyr som dreper 40 mennesker på 123. Nei, vet du hva? det tror jeg ikke.

Man får jo et godt eksempel på at bibelen er skrevet om.

Og ikke minst brytes jo ett av de ti bud. "Du skal ikke slå ihjel". Eller det vil si det budet brytes 40 ganger. Og hvem er det som bryter det? Jo, det er vel gud. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør har jeg hørt. Men dette tar vel den berømte kaka...

Og man får vel vite her at bibelen er fritt fram å tolke som man selv vil... Eller?
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Joh. 3,16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 16:02
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Joh. 3,16 »

- Bibelen er klar:

”Også dere har han gjort levende, dere som var døde ved deres overtredelser og synder. I disse vandret dere før på denne verdens vis, etter høvdingen over luftens makter, den ånd som nå er virksom i vantroens barn”. Ef. 1-2.

”Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over i sin elskede Sønns rike.” Kol. 1, 13.

”Den som gjør synd, er av djevelen. For djevelen synder fra begynnelsen. Til dette ble Guds Sønn åpenbaret, for at han skulle gjøre ende på djevelens gjerninger. Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud. På dette kan Guds barn og Djevelens barn kjennes. Hver den som ikke gjør rettferdighet, er ikke av Gud, heller ikke den som ikke elsker sin bror.” 1. Joh. 3, 8-10.

Hør hva Jesus svarte Jødene:

”Jesus sa til dem: Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg kommer fra Gud og er utgått fra ham. For jeg er heller ikke kommet av meg selv, men han har utsendt meg. Hvorfor skjønner dere ikke det jeg taler? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! Dere har djevelen til far, og deres vil gjøre etter deres fars lyster. Han var en drapsmann fra begynnelsen og står ikke i sannheten. For det er ikke sannhet i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. Men fordi jeg sier sannheten, tror dere meg ikke. Hvem av dere kan overbevise meg om synd? Men sier jeg sannheten, hvorfor tror dere meg da ikke? Den som er av Gud, hører Guds ord. Dere hører ikke, fordi dere ikke er av Gud.” Joh. 8, 42-47.

Hvordan blir man et Guds barn? Jo, man tar imot Ham som Gud har send, og det er Kristus.

”Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.” Joh. 1,13.

Vi alle kan gå fra å være syndens treller til å bli Guds barn, ved troen på Jesus. For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre. Når dere blir frigjort fra synden, er dere blitt tjenere forrettferdigheten. Himmel og jord skal forgå, men Jesu Ord skal for alltid bestå. Salige er de som hører Guds ord og tar vare på det!

”Og jeg sier dere: Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Og den som leter, han finner. Og den som banker på, for ham skal det lukkes opp.” Luk. 11. 9-10.
Antall ord: 558
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige. Åp. 1, 8.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Joh. 3,16 skrev: bla bla bla... Jesus... brenn i Helvete... *refererer, repeterer, retorikerer, kverulerer, personifiserer*... bla bla bla... Djevelens barn! bla bla bla
Hva gjør du egentlig her inne?
Et godt forslag fra meg er istedenfor å tilbringe ditt kristne liv i engasjert negativitet i et forum på nettet, er at du heller burde gå tilbake til IMI-kirken og spille på orgelet ditt mens du utbasunerer hallelujafrelsene dine og forherliger alle dine gode handlinger her på jord, høyt nok til at Gud hører deg og tar deg imot med et skikkelig god-glis da du endelig finner din vei inn i Himmelen!
Kos deg, ta deg et par pils mann - det er helg!
Slapp av litt - jeg tror du kan trenge det!
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Joh. 3,16 skrev:
- Bibelen er klar:

(kortet ned)

Hør hva Jesus svarte Jødene:

(kortet ned)

Hvordan blir man et Guds barn? Jo, man tar imot Ham som Gud har send, og det er Kristus.

”Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.” Joh. 1,13.

Vi alle kan gå fra å være syndens treller til å bli Guds barn, ved troen på Jesus. For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre. Når dere blir frigjort fra synden, er dere blitt tjenere forrettferdigheten. Himmel og jord skal forgå, men Jesu Ord skal for alltid bestå. Salige er de som hører Guds ord og tar vare på det!

”Og jeg sier dere: Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Og den som leter, han finner. Og den som banker på, for ham skal det lukkes opp.” Luk. 11. 9-10.
Jepp. Den menneskeskapte bibelen.

Dessuten, det låter som om vi som er djevelens barn er født sånn, og sånn er vi, og det er ikke noe å gjøre noe med. Så hvorfor forkynne?

Og angående be så skal dere få, så lurer jeg på en ting. Jeg ber og jeg får. Ni av ti ganger får jeg. Det er alt for mye til å være tilfeldigheter. Men hvis jeg er djevelens barn, hvorfor hjelper Gud meg da?
Antall ord: 330

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Magikeren »

Nettop Karina, vi er født som djevelens barn men det er gud som har skapt oss.. Jeg blir litt forvirra egentlig.
Og det med å be, så er det nok satan som gir deg de tingene, skal man tro det man blir fortalt av enkelte her.. Merkelig så snill og god Satan er :)
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links