Fakta, teori & skepsisVend dere om!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

LunaWolfe
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Aug 2006 17:13
18

Innlegg av LunaWolfe »

Jeg blir sprø av dette her! Hvis Gud virkelig er så praktfull og herlig som alle skal ha det til, da må han da godta at folk er forskjellige og har ulike trosretninger! Alle MÅ ikke være kopier av hverandre. Og verden har faktisk klart seg helt fint uten alt religionshysteriet i de deler av den hvor folk fremdeles lever i pakt med det som er igjen av naturen.
Folk som ikke gjør annet enn å sitere Bibelen, uten en tanke på respekt for andre selvstendige mennesker, får virkelig til å spekulere. Hva slags barndom og oppvekst har de hatt? Gjør de noe annet enn å lese i tidenes mest omdiskuterte bok?

Dette hadde såklart ikke så mye å gjøre den forgående diskusjonen, men jeg måtte bare få det ut. For all del, overse meg. Jeg er vant til det.
Antall ord: 144
Tempus Fugit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

LunaWolfe skrev:Jeg blir sprø av dette her! Hvis Gud virkelig er så praktfull og herlig som alle skal ha det til, da må han da godta at folk er forskjellige og har ulike trosretninger! Alle MÅ ikke være kopier av hverandre. Og verden har faktisk klart seg helt fint uten alt religionshysteriet i de deler av den hvor folk fremdeles lever i pakt med det som er igjen av naturen.
Folk som ikke gjør annet enn å sitere Bibelen, uten en tanke på respekt for andre selvstendige mennesker, får virkelig til å spekulere. Hva slags barndom og oppvekst har de hatt? Gjør de noe annet enn å lese i tidenes mest omdiskuterte bok?

Dette hadde såklart ikke så mye å gjøre den forgående diskusjonen, men jeg måtte bare få det ut. For all del, overse meg. Jeg er vant til det.
Det er vel ikke så mange her, som ser på Gud som en god gud, uten aksept for annerledeshet?

De som mener det finnes en god gud mener vel oftest at denne guden er god mot alle, og at bibelen har tegnet et feil bilde av denne guden. De som tror på bibelguden har et forklaringsproblem med "Gode Gud". Den viser nemlig en sjalu og humørsyk drittsekk av en gud.
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

opps... ser jeg har blitt ganske svarskyldig her :mozilla_foot:

Først og fremst er ikke religion ment for at det skal virke logisk på oss, så mye som forklares, fortelles i bilder og symboler. Er du kun styrt av fast og hard logikk – mangler følelses- og intuisjonsskapasitet, så skjønner jeg at det er vanskelig for deg å forstå noen religioner som helst. Det jeg skriver, er ikke ment å settes inn i formler eller tas bokstavelig. Det er også bare en av mange subjektiv forståelse på et tema. Allikevel forventer jeg at svaret blir noe sånt som “det der høres ikke logisk ut for meg” eller “Ha! der tok jeg deg – du sa imot deg selv”. Jeg mener ikke nødvendigvis at kristendommen er bedre enn alle andre religioner, jeg bare prøver å forklare den.
Jesus har altså tatt på seg all verdens synd, ikke sant, og naglet det til korset, for at jeg skal gå fri. FETT, så er jeg altså i følge norsk språkforståelse fritatt for den synd jeg begår, og du sier at jeg må tro på JC, ja det gjør jeg da, kanskje ikke helt som du fremstiller dette, men altså, jeg gjør det alikevel, men i neste vending sier du for f**** at jeg må stå til ansvar for Gud, og dette på tross av at JC har sonet våre og da sansynligvis min synd også, så babler du om fortapelse
Det finnes mange synsvinkler på det. Her er en: Gud skapte livet, Jesus eviggjorde livet. Livet er liv, kjærlighet og det gode. Døden er død, synd ondskap.
Mennesket ble ikke skapt gode, men heller ikke eksplisitt onde. Vi er levende, men døende mennesker. Når vi dør, går vi til Hades (graven).

At vi er døende, innebærer også at vi er bundet til destruktive handlinger (ondskap ).
Begrunnelse (Tilfeldighet / Uvitenhet / Begjær / Følelse) fører til Synd som er Ondskap. Ondskap går i Døden fordi det er ødeleggende/destruktivt for deg og/eller dine omgivelser, det er nedbrytende, det dreper seg selv. Det er motsatt av livet. Men alle mennesker gjør jo synd, inkludert både prester, muslimer og buddhister. Og da er vi alle døende.

At vi blir fritatt for den dom vi begår, er hverken realistisk eller rettferdig. Det er også imot karmaloven. Gjør du en synd (ugjerning), vil du bli straffet for det – her på jord. For å ta et litt ekstremt eksempel – en narkoman. Livet hans er inn og ut, inn og ut. Ny synd/ugjerning/kriminell handling -> ny straff og om og omigjen. Når han sitter i fengsel, tenker han hvordan han kunne unngå å bli tatt, og hvordan han skal hindre det neste gang, hvilken bil han lett kan stjele, eller om nye ordninger, dealer og nye skudd. Han soner sin dom, men er ikke ren i sitt hjerte fordi om. Han lengter etter å synde igjen. (bytt gjerne ut ordet “synd” til noe annet). I kristen symbolikk, er han også døende i og med at han går adskilt fra Gud (Jesus->Livet).

Et motsatt eksempel er en som tror. Han har lest at den som tror, skal ha evig liv. Det evige livet er allerede påbegynt, og varer for evigheten. Han vandrer med Gud, har Jesus i sitt hjerte. Symbolsk kan det sies når Jesus er veien, sannheten og livet, at du har livet i ditt hjerte. Og livet er godt. Dette betyr flere ting. I kristen numerologi er 3=Guds tall, 4=Menneskets tall, 7=Fullkommenhetens tall. 3 (Gud) + 4 (mennesket) = 7 (fullkomment menneske). (OBS! Denne numerologien er kun symbolsk å forstå, og ikke et offisiell dogme). Han er altså på livets vandring. I livet får han tro, håp og kjærlighet (og nådegave). Han er ren i sitt hjerte / synder ikke i sitt hjerte. Det betyr at han ikke anstrenger seg med å “knipe igjen” mot sine lyster, men at han rett og slett ikke vil synde. Men allikevel skjer det en glipp og to og tusen. Man er jo ikke styrt kun av sitt hjerte, men også av hjernen. Når han begår en synd, vil karmaloven spille inn/ bli straffet, slik som alle andre. Men han har fortsatt (det evige) livet /Jesus i sitt hjerte. Jesus’ død viste hvordan du står opp med ham. Jesus død viste også hvordan han beseiret døden.
Om alt med Gud og Jesus i virkeligheten er tull og oppspinn, så var det allikevel ikke bortkastet for ham å tro på det. I sitt liv han hadde tro, håp (inkludert trøst) og kjærlighet (“følte” han seg frelst -> nestekjærlighet & hengivenhet).

Over til det vanskelige tredje og fjerde eksemplet; den troende som lever svært ondskapsfult, og den ikke-troende som lever av nestekjærlighet og hengivenhet.

Når det gjelder det fjerde eksemplet, han gode mannen som ikke tror, enten fordi han mener det er et eventyr, eller han ikke har hørt og forstått evangeliet, så vet jeg ikke svaret på hans etter-liv. Der er det opp til en å dømme. Og dømmes det av en allkjærlig og rettferdig Gud, så tror jeg ikke noen trenger å bekymre seg. Det finnes mange svar her.

En teori er at alle går til Himmelen/Paradis/Evig liv: http://www.trim.no/pub/art.php?id=362

Paulus sier: "For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. "

I et skrift av Vakttårnet, står det at de urettferdige vil ha oppstandelse i 1000-årsriket eller ved Kristi nærvær, og her får de en ny god sjanse til å bli kjent med Jesus.

Hva døden etter livet innebærer, aner ikke, kan være en av:
-om du blir til jord,
-tinlintetgjort
-reinkarnert
-reinkarnert i en uheldig inkarnasjon
-svir i Gehenna

Hva livet etter livet innebærer, aner ikke, kan være en av:
-om du blir til jord
-reinkarnert
-blir reinkarnert i en ny heldig inkarnasjon
-om du kommer til himmelen, den nye jord eller paradis,
Uoppgjorte ugjerninger blir altså like difus, men du snakker om angre, og angre er jo bare enda mere difust og at det ved at anger skulle ha noen virkning, ja så hadde nok verden vært helt annerledes.
Om du knuser din mors beste vase, oppstår det en strid. Du kan gjøre juridisk opp for deg ved å erstatte den, men om du erstattet den bare fordi du ble tvunget (mer eller mindre), er ikke problemet løst.
Du er ikke forsonet med din mor igjen når det ikke har skjedd en anger og unnskyldning fra din side og en tilgivelse fra din mor sin side. Når man viser anger, viser man også tegn på at man ikke har lyst å begå samme ugjerning engang til. Man kan i en rettsak til og med få mildnet dom. Så å angre er ikke bare for hjernevaskete kristne mongolider.

difor har eg prøvd å sette meg inn i noe.. fra alle .. især de 5 store.. nettopp pga sammenligning og bla interesse.. ingen av de ga meg helt den sannheten jeg kunne føle meg hjemme i..
Hvilken sannhet søker du (vil føle deg hjemme i) ?
Kristendommen gir en trygghet for de få som er sikre i sin tro. Alle de som er usikre, går en utrygg framtid i møte. De vil ikke kunne vite om de tror nok til å komme til himmelen eller ikke.
Det var før de hadde hørt om den lille bibel (trådstarterts nick).
Og nei, de som føler seg utrygg, tror på det. Ellers hadde de vel ikke hatt noen grunn til å føle seg utrygge?
Da forstår jeg det som at det er opp til menneskene å dømme
Ja selvfølgelig. Kriminelle dømmes av politifolk.
Men om du unnslipper menneskenes dom, får du Guds dom etterpå?
Ifølge en teori ja. Det er jo det som er rettferdig. Noen mener man blir hvitvasket i Skjærsilden/Purgatoriumet. Se forøvrig det første spørsmålet også.
Satan (slangen i paradis) snakker sant, mens Gud lyver. Ikke sant?
Ja, det er ikke sant.
Vi ser nøyaktig at det ikke behøver å stå noen skaper bak. Har vi ikke funn som viser at evolusjon har skjedd og fortsatt skjer, og har vi ikke funn som viser at bibelens skapelseshistorie er feil?
Jeg har hverken sett big bang eller evolusjon. Har du? Evolusjon er ingen betingelse for skapelsesberetningen, men kan allikevel gå hånd i hånd med den. Og ja, vi har ikke funn som viser at bibelens skapelseshistorie er feil, bare misforstått.
Hva er en ugjerning?
En misgjerning, ugjerning, synd, negativ handling.
En umoralsk eller kriminell handling. Det kan være alt mulig, som å baktale, naske, mobbe osv. Synden utløser en negativ effekt. Konsekevensene av synd kan være dårlig livskvalitet, motgang, ødeleggelse og disharmoni. Det greske ordet for synd "hamartia", betyr å bomme på målet. Målet er et godt liv.
Ta en straff som en eller annen maktsyk person har bestemt, og det skal liksom virke befriende på verdens ugjerninger, hæææææ?
Hæææææ? Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt.
Så Abrahem var en synder da han ville drepe sønnen sin i Guds navn?
Abraham er "åndelig stamfar" både for jøder, kristne og muslimer. Men også biologisk stamfar. De alle ser opp til han, men av forskjellige grunner. Jødene fordi han holdt "loven". Kristne fordi han trodde på gud. Muslimene fordi han underrettet seg gud. Abraham ville ikke drepe sin sønn. Og Gud ville heller ikke la han drepe ham. Det er mange tolkninger av historien, og er et populært skriftsted å trekke frem blant bibel-attackere. For kristne, går det ikke på at han var "helten som ville drepe i guds navn" (for en som dreper i guds navn er ingen helt for kristne ihvertfall), men heller det å ha tillit til Gud.
Hva er muslimenes argumenter, og hva mener du med at qumran-funnene avkrefter myter?
Jeg tror jeg kanskje misforstod deg her, når du snakket om at bibelen var blitt forandret. Hva i bibelen er det som er blitt forandret? Canon'en? Oversettelser? Grammatiske korreksjoner? Eller mente du at det var jukset oppdiktet historie inn og ut av enkelte skrifter?
Hva er en religion, om man ikke ser på hva dens utøvere faktisk utøver?
En religion er en lære, en teori. Rettesnoren for kristendommen er bibelen. Rettesnoren til islam er koranen og hadith. Osv. Men forskjellige sekter innenfor den samme religionen tolker samme tingen forskjellig. Derfor kan to som har samme rettesnor være uenig med hverandre og utføre ting på hversin måte, slik de selv mener og tror at er best og mest riktig å gjøre.
Men selv om man har funnet sin tolkning av læren, så er det ikke så at utøveren utfører sin tolkning korrekt og perfekt de heller. De gjør jo allikevel ting som ikke er rett å gjøre - ifølge deres egen tolkning av læren. Slik er det vel med alle mennesker, man handler ofte imot sin egen moral.
Og det var vel ca femti år etter hans død at man begynte å fortelle/skrive om hans gjerninger også.
Nei, det tok ikke så lang tid. De fleste skriftene ble skrevet lenge før 80 e.Kr.
Tidligere hadde man historier om hva Jesus sa, men nå begynte fortellertradisjonen å endres til også å ta med gjerninger.
Er det Skriftet Q du snakker om her?
At Gud krever sin sønns liv for den urett som er gjort av andre mot andre?

Det finnes flere synsvinkler på dette også. Noen mener feks at det var Satan som krevde offeret for at han skulle slippe fri mennesker.
Imidlertid viser studier av kilden Q at Jesus var nemlig akkurat en vanlig mann, en kyniker etter gresk tradisjon.
Q er jo ingenting annet enn en betegnelse på lignende vers som går igjen i to synoptiske evangelier, Matteus og Lukasevangeliet, men ikke i Markusevangeliet. Skriftet Q finnes ikke engang. Og har antakeligvis aldri funnet plass noen andre steder enn i noen menneskers fantasi etter spekulasjonen for par hundre år siden. Men det er jo selvfølgelig bare gjetning.
Og verden har faktisk klart seg helt fint uten alt religionshysteriet i de deler av den hvor folk fremdeles lever i pakt med det som er igjen av naturen.
De fleste kulturer og stammer har sin religion. Hvilke idylliske fredelige a-religiøse naturfolk er det du snakker om?
Folk som ikke gjør annet enn å sitere Bibelen, uten en tanke på respekt for andre selvstendige mennesker, får virkelig til å spekulere.
Jeg skjønner ikke hva som er likheten mellom å sitere bibelen og å ikke respektere andre mennesker.
Antall ord: 2207
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Karina skrev:Dette med at man kan velge er det dummeste jeg har hørt. Ingen velger sjebnen sin, og hvor man vokser opp, hvem man vokser opp hos, hvilket miljø man havner i og hva som skjer med en i livet har alt å si for om man klarer å tro. Noen arver troen sin og får det som en del av livet helt fra dåpen, mens andre(som meg selv) vokser opp i super-ateistiske hjem med absolutt ingen forutsetninger for å klare å tro. At jeg tror, har bare med min egen interesse for filosofi og ideologier å gjøre, at jeg valgte å finne ut av det uavhengig av det jeg har vokst opp med. Hadde jeg vært en annen slags person hadde jeg ikke trodd på noe som helst.

Du må jo forstå, at om alle VISSTE at alt i kristendommen faktisk var reelt, at det var allmenn sannhet, hadde det ikke vært noe spørsmål om å tro. Det er jo akkurat det som er problemet. Da hadde alle valgt Gud, fordi Gud tross alt er det naturlige valget når man må velge mellom h*n eller Satan. Men det er visse ting i livet man ikke velger. Hva man tror er en av dem, og det er kun en selvfølgelighet.

Jeg mener at hele idéen om dom og straff er urettferdig. Basert på karma kan jeg til nød gå med på den. Basert på tro er den forkastelig med total mangel på rettferdighet.
Denne var vel også egentlig ment til deg MikkelR.
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:opps... ser jeg har blitt ganske svarskyldig her :mozilla_foot:

Først og fremst er ikke religion ment for at det skal virke logisk på oss, så mye som forklares, fortelles i bilder og symboler. Er du kun styrt av fast og hard logikk – mangler følelses- og intuisjonsskapasitet, så skjønner jeg at det er vanskelig for deg å forstå noen religioner som helst. Det jeg skriver, er ikke ment å settes inn i formler eller tas bokstavelig. Det er også bare en av mange subjektiv forståelse på et tema. Allikevel forventer jeg at svaret blir noe sånt som “det der høres ikke logisk ut for meg” eller “Ha! der tok jeg deg – du sa imot deg selv”. Jeg mener ikke nødvendigvis at kristendommen er bedre enn alle andre religioner, jeg bare prøver å forklare den.
Du kan vri det trill rundt du. :D Ja, hvis du ser det som mangel å ikke være styrt av følelser og impulser men heller logiske resonnementer og fornuft, så lider jeg av den mangelen. :D
Kristendommen gir en trygghet for de få som er sikre i sin tro. Alle de som er usikre, går en utrygg framtid i møte. De vil ikke kunne vite om de tror nok til å komme til himmelen eller ikke.
Det var før de hadde hørt om den lille bibel (trådstarterts nick).
Og nei, de som føler seg utrygg, tror på det. Ellers hadde de vel ikke hatt noen grunn til å føle seg utrygge?
Jeg tror ikke du skjønte problemet.
Den som er usikker i sin tro klarer ikke å tro på grunn av fornuften, mens følelsene (innprentet fra barndommen av, eller med andre ord, hjernevasket) sier at det må jo være noe.
Den vet med seg selv at en ikke klarer å tro slik johannes 3.16 krever, men er likevel redd for konsekvensene av denne trosmangelen.
Da forstår jeg det som at det er opp til menneskene å dømme
Ja selvfølgelig. Kriminelle dømmes av politifolk.
Nei, ikke i en rettstat. Der er det rettsvesenet som dømmer, men jeg visste ikke at dette var godt nok for Gud. Jeg trodde det var slik at det ikke er opp til menneskene å dømme, for dommen er Herrens.
Men om du unnslipper menneskenes dom, får du Guds dom etterpå?
Ifølge en teori ja. Det er jo det som er rettferdig. Noen mener man blir hvitvasket i Skjærsilden/Purgatoriumet. Se forøvrig det første spørsmålet også.
Så noen blir tatt, og dømmes av menneskene, men slipper da å dømmes til evig skjærsild, mens den som ikke blir tatt, kanskje fordi synden var så liten at saken blir henlagt, skal dømmes av Gud til den evige svovelpøl.

[
quote]Satan (slangen i paradis) snakker sant, mens Gud lyver. Ikke sant?
Ja, det er ikke sant.[/quote]Ja, men nei?

Gud sa at den dagen Adam og Eva spiste av det spesielle treet skulle de dø, mens slangen sa at de ikke ville dø, men lære forskjell på godt og vondt, slik gudene.

Hvem av disse snakket sant og hvem løy?
Vi ser nøyaktig at det ikke behøver å stå noen skaper bak. Har vi ikke funn som viser at evolusjon har skjedd og fortsatt skjer, og har vi ikke funn som viser at bibelens skapelseshistorie er feil?
Jeg har hverken sett big bang eller evolusjon. Har du? Evolusjon er ingen betingelse for skapelsesberetningen, men kan allikevel gå hånd i hånd med den. Og ja, vi har ikke funn som viser at bibelens skapelseshistorie er feil, bare misforstått.
Jeg har sett evolusjon. Ikke med egne øyne, men jeg har sett at virus endrer egenskaper. Vi er jo redde for at fugleviruset skal gjennomgå en evolusjon nå, og smitte mellom mennesker.

Evolusjon er absolutt ingen betingelse for skapelsesteorien, nei. Heller et paradoks, fordi evolusjonsteorien og funn støtter en annen kronologisk rekkefølge enn skapelsesberetningen beskriver.
Ta en straff som en eller annen maktsyk person har bestemt, og det skal liksom virke befriende på verdens ugjerninger, hæææææ?
Hæææææ? Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt.
Jeg tror han sikter til at Jesus ble torturert og drept for at andre mennesker skulle kunne fortsette å synde uten å ende i svovelpølen. Gud krevde jo en menneskeofring.
Så Abrahem var en synder da han ville drepe sønnen sin i Guds navn?
Abraham er "åndelig stamfar" både for jøder, kristne og muslimer. Men også biologisk stamfar. De alle ser opp til han, men av forskjellige grunner. Jødene fordi han holdt "loven". Kristne fordi han trodde på gud. Muslimene fordi han underrettet seg gud. Abraham ville ikke drepe sin sønn. Og Gud ville heller ikke la han drepe ham. Det er mange tolkninger av historien, og er et populært skriftsted å trekke frem blant bibel-attackere. For kristne, går det ikke på at han var "helten som ville drepe i guds navn" (for en som dreper i guds navn er ingen helt for kristne ihvertfall), men heller det å ha tillit til Gud.
Ville ikke drepe ham? Han sto jo klar med kniven i neven og hadde bundet guttungen klar for denne avskyelige ofringen, som stemmen i hodet hans hadde forlangt.

At Gud stoppet ham befrir ikke Abraham for hva han hadde tenkt til å gjøre.
Hva er muslimenes argumenter, og hva mener du med at qumran-funnene avkrefter myter?
Jeg tror jeg kanskje misforstod deg her, når du snakket om at bibelen var blitt forandret. Hva i bibelen er det som er blitt forandret? Canon'en? Oversettelser? Grammatiske korreksjoner? Eller mente du at det var jukset oppdiktet historie inn og ut av enkelte skrifter?
Nei, jeg maser ikke så fælt om at bibelen er forandret, men jeg nevnte at Dan Brown fyret oppunder disse usanne ryktene om hvordan bibelen ble til. Du nevnte at qumran-funnene avkreftet noen rykter, noe jeg ikke kjenner til, vil du fortelle mer om det?
Hva er en religion, om man ikke ser på hva dens utøvere faktisk utøver?
En religion er en lære, en teori. Rettesnoren for kristendommen er bibelen. Rettesnoren til islam er koranen og hadith. Osv. Men forskjellige sekter innenfor den samme religionen tolker samme tingen forskjellig. Derfor kan to som har samme rettesnor være uenig med hverandre og utføre ting på hversin måte, slik de selv mener og tror at er best og mest riktig å gjøre.
Men selv om man har funnet sin tolkning av læren, så er det ikke så at utøveren utfører sin tolkning korrekt og perfekt de heller. De gjør jo allikevel ting som ikke er rett å gjøre - ifølge deres egen tolkning av læren. Slik er det vel med alle mennesker, man handler ofte imot sin egen moral.
Da vil kristendommen være bibelen, fordi der har du læren og der har du skriften. Kristendom er så mye mer, det påstås at kristendom er kjærlighet også. Vi må nok se på hva kristendommen er i praksi for å kunne si hva denne religionen er for noe.
Og det var vel ca femti år etter hans død at man begynte å fortelle/skrive om hans gjerninger også.
Nei, det tok ikke så lang tid. De fleste skriftene ble skrevet lenge før 80 e.Kr.
Vi har ikke belegg for å si noe slikt. Vi vet ikke om noe skrift som definitivt er skrevet før år 100, hvis ikke min hukommelse lurer meg, men man tror nok Markus som regnes som det eldste er skrevet rundt å 70 evt.
Tidligere hadde man historier om hva Jesus sa, men nå begynte fortellertradisjonen å endres til også å ta med gjerninger.
Er det Skriftet Q du snakker om her?
Ja, bl.a. Fortellertradisjonene har endret seg, og Q endret seg i takt med andre fortellertradisjoner. Thomasevangeliet, som riktignok er skrevet senere, bygger på den gamle tradisjonen.
At Gud krever sin sønns liv for den urett som er gjort av andre mot andre?

Det finnes flere synsvinkler på dette også. Noen mener feks at det var Satan som krevde offeret for at han skulle slippe fri mennesker.
Hvordan rettferdiggjør de en slik tolkning?
Imidlertid viser studier av kilden Q at Jesus var nemlig akkurat en vanlig mann, en kyniker etter gresk tradisjon.
Q er jo ingenting annet enn en betegnelse på lignende vers som går igjen i to synoptiske evangelier, Matteus og Lukasevangeliet, men ikke i Markusevangeliet. Skriftet Q finnes ikke engang. Og har antakeligvis aldri funnet plass noen andre steder enn i noen menneskers fantasi etter spekulasjonen for par hundre år siden. Men det er jo selvfølgelig bare gjetning.
Q er bortimot bevist som et tidligere evangelium, men kun som et fortalt evangelie. Det ble aldri nedskrevet, derfor finnes det ikke i dag, men man har i stor grad rekonstruert dette ved sammenlikning av de eksisterende evangeliene.
Folk som ikke gjør annet enn å sitere Bibelen, uten en tanke på respekt for andre selvstendige mennesker, får virkelig til å spekulere.
Jeg skjønner ikke hva som er likheten mellom å sitere bibelen og å ikke respektere andre mennesker.
Det behøver ikke være en likhet, men den som skrev dette mener tydelgvis at noen gjør begge deler.
Antall ord: 1563

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Joh. 3,16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 16:02
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Joh. 3,16 »

Er det ikke slik da at de aller fleste av jordens befolkning kommer til å havne i helvete?
- Jesus sier: ”gå inn gjennom den trange port! For vid er den port, og bred er den vei som fører til fortapelse, og mange er de som går inn gjennom den. For trang er den port, og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den.” Mat. 7, 13-14.

- Mange er de som går fortapt. Og det er få som blir frelst.
har du tatt deg tid til å undersøke hva spiritismen egentlig er?
- Ja. Men vi har nok antakelig helt forskjellige syn på hva den dypest sett er. For hvis du ikke tror på Jesus(hvis det er tilfelle), da tror du heller ikke at Satan eksisterer. Sannheten er som regel enkel, det er løgnen som pleier å være komplisert. Det er bare Èn vei til frelse, og det er Jesus Kristus. Alle andre veier er avgudsdyrking og løgner og fører til fortapelse.
Burde man leve rett etter det bibelen sier?
- Ja. Og det må da være å omvende oss fra de syndene vi lever i, og tro på Herren Jesus Kristus.
og den ene slo vel ihjel den andre for så å legge ut for å finne seg en kone?
- Ja. Altså Kain slo Abel i hjel, så drog Kain bort fra Herrens åsyn og bosatte seg i landet Nod, øst for Eden. Og Kain holdt seg til sin hustru.
er det ikke slik at bibelen er blitt forrandret en rekke ganger?
- Nei.
Er djevelen mer opptatt av kjærlighet mellom medmennesker enn Gud?
- Djevelen vet at han har kort tid igjen. Og denne tiden bruker han på å forføre mennesker med sin listighet. En dag skal han dømmes rettferdig av himmelens og jordens skaper, og det er Jesus Kristus. Det står at: ” Og Djevelen som forførte dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profet var. Og de skal pines dag og natt i all evighet.” Åp. 20,10.
- Satan taler bare løgn. Alt det han taler er løgn. Guds Ord er sannhets Ord.
Nå har jeg også påkalt Herrens navn, men jeg er fortsatt ikke frelst. Du lyver altså igjen?
- Den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Guds Ord slår aldri feil. Den som søker Jesus Kristus med et helt hjerte skal bli frelst. Har du søkt Jesus? Og hvis du har påkalt Herrens navn, hvordan vet du at du ikke er frelst?
Ser du selv hvor mye frykt det er i det du skriver?

Kan du tenke deg hvor ødeleggende det kan være for sårbare religiøse mennesker å lese det der?

- hvis det er forkynnelsen om Jesus Kristus, og at han er den eneste vei til himmelen, at han lot seg korsfeste og bar verdens synder for at vi skulle ha liv ved ham, og at alle som ikke tror på han kommer til den evige fortapelse, så er vel det et anstøt for mange, eller en dårskap. Men han er veien, sannheten og livet. Tror du på ham, så skal du bli frelst.

”For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror..” Rom. 1,16.
dør han om å\ om igjen da for at nye synder skal tilgis?
- er ikke det tortur?
- var jo 2006år siden liksom han døde?
- Jesus Kristus gjort et fullbrakt verk på korset. Han har allerede båret all verdens synd. Det vil si at han allerede har tatt straffen på seg for de synder vi har gjort, som vi gjør, og som vi kommer til å gjøre. Det gjorde Guds lam, da han bar våre synder på korset og naglet dem fast. Han gikk i døden for oss, for at vi skulle ha liv ved troen på ham.
hvorfor måtte han ofre sønnen sin når han var den høyeste på dne såkalte rangstigen?
- så hvem måtte Gud stå til rette for?

- ”Det var Gud som i Kristus forlikte verden med seg selv”. 2. Kor. 5, 19.

- forholdet vårt til Gud er det avgjørende for vår evighet. Allerede fra første Mosebok av leser vi om at mennesket har vært ulydig og har krenket Gud. Mennesket må forlike seg med Gud. Det må gjøres soning. Vi leser i det gamle testamente at Gud gav israelsfolket offerlover. Offerlovene ble nøyaktig skrevet ned og utført med en pinlig nøyaktighet. Og det var forskjellige offer som måtte bæres fram, som for eksempel brennoffer, syndoffer og skyldoffer. Også blir det fortalt hvilke dyr som skulle ofres. Men disse ofrene som ble båret fram var et speilbilde på det som skulle komme og skulle peke fram mot et endelig offer, nemlig Guds lam - Jesus Kristus.
I Hebreerbrevet står det at ”det er umulig at blod av okser og bukker kan bortta synder”. Hebr. 10,4.
Grunnlaget for at folket kunne få syndenes forlatelse, var at det skulle komme et fullkomment offer som oppfyllelse av alle de ofrene som før var brakt. Alle ofrene i GT peker fram mot Kristus.

Det var bare et fullkomment lyteløst offer og det er Jesus. Det var bare Jesus som kunne tilfredsstille alle Guds krav. Hvert stykke av Jesu liv og gjerning måtte holde mål for Gud. At Jesus tilfredstiller alle Guds krav, forteller oss mye om dybdene i Kristi kjærlighet og hengivenhet for sin Far. Jesus oppfylte alt med en fullkommen hengivelse. Slik måtte det være. For vi holder ikke mål på noe vis. Hør bare hvordan Jesus karaktiserer fariseerne:

” Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som ligner kalkede graver som utvendig er vakre å se til, men innvendig er fulle av dødningeben og all slags urenhet. Slik synes også dere i det ytre rettferdige for folk, men innvendig er dere fulle av hykleri og lovløshet”. Matt. 23, 27-28.

- Ikke engang de ypperste blant folket holdt mål når det indre skulle avsløres. Heller ikke vi holder mål da. Derfor er det trøsterikt å vite at Kristus representerer oss. For vårt vedkommende synes det å bli dårligere og dårligere dess dypere vi kommer i vårt indre. Kristus var like fullkommen i det indre som i det ytre. Hver detalj i hans person og liv, er en duft som behager Gud. Han er fullkommen!

- Da Kristus som offer sto overfor Gud, var det ikke for sin egen del, men han stod der for oss. Han representerer deg og meg for Gud. Gud ser den troende gjennom Kristi offer. Da Gud godtok Kristus, godtar han også oss som offeret er gitt til. Vi er blitt gjort til ett med offeret. Har vi Kristi gjerning som grunnlag for vår frelse, vil ikke Gud fordømme oss. Han fordømmer jo ikke sin egen gjerning.

”For en slik yppersteprest var det vi måtte ha – hellig, uskyldig, ren, skilt fra syndere og opphøyet over himlene, en som ikke daglig trenger til, lik yppersteprestene, å bære fram offer, først for egne synder og deretter for folkets. For det gjorde han èn gang for alle da han ofret seg selv.” Hebr. 7, 27.

Hvem må Gud sone overfor?
- ”Soning” er å gjøre opp noe man er skyldig i. Vi kan aldri gjøre godt igjen det vi har gjort mot Gud. Det er her Jesus går inn som stedfortreder for oss mennesker og betaler og soner den reelle straff, nemlig døden. Han måtte gi sitt liv og utøse sitt blod til soning for oss.

- ”Forsoning” innebærer at et ødelagt forhold mellom to parter blir gjennopprettet. Det som skjedde mellom Gud og mennesket ved syndefallet var en brutal atskillelse. Mennesket var tiltenkt å leve i samfunn med Gud. Nå var bruddet et faktum. Hva skulle til for at de kunne bli forlikt igjen? Ingen ting annet enn døden kunne være straff for å krenke den levende Gud.

- Døden betyr å skilles fra Gud. Men for at mennesket igjen kan få kontakt med ham, ofrer Gud et stedfortredende liv. For å redde oss inn i samfunn med seg, måtte han selv bli dette menneske som måtte dø.

Skillet som kom inn mellom Gud og mennesket ved syndefallet, gjenopprettes ved at Jesus soner skylden som menneske i menneskets sted. Jesu soningsdød er derfor en forutsetning for at forholdet mellom Gud og mennesker kan forsones eller gjennopprettes.

(Kai Ørebech. ”Veien til nådestolen.”)

”Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus”. Rom. 8,1.
Antall ord: 1488
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige. Åp. 1, 8.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dealbreaker
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Jun 2006 22:48
18
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av dealbreaker »

hysj med deg nå
Antall ord: 4
" Danger could be my middle name, but it's John."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Joh. 3,16 skrev:Mange er de som går fortapt. Og det er få som blir frelst.
Så hvorfor tror du atr du har funnet den smale vei? Er det ikke veldig sannsynlig at det er en ytterst liten sekt, du aldri har hørt om engang, som har funnet sannheten, når det igjennom alle tider kun er noen få som velger rett tro?
Burde man leve rett etter det bibelen sier?
- Ja. Og det må da være å omvende oss fra de syndene vi lever i, og tro på Herren Jesus Kristus.
Og ofre okser og ikke bære tøy av flere stoffer også videre?
er det ikke slik at bibelen er blitt forrandret en rekke ganger?
- Nei.
Bibelens innhold er endret noen ganger, men evangeliene er fortsatt de samme, og historien som helhet er ikke endret nevneverdig.
Er djevelen mer opptatt av kjærlighet mellom medmennesker enn Gud?
- Djevelen vet at han har kort tid igjen. Og denne tiden bruker han på å forføre mennesker med sin listighet. En dag skal han dømmes rettferdig av himmelens og jordens skaper, og det er Jesus Kristus. Det står at: ” Og Djevelen som forførte dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profet var. Og de skal pines dag og natt i all evighet.” Åp. 20,10.
Kan du vise til ett bibelsitat som viser noe galt Satan/djevelen/Lusifer gjør? Hittil har jeg bare sett påstander om at han er slem, men har ikke funnet annet enn ærlighet hos ham. (Jobs sak holdes utenfor, for det var et veddemål med Gud.)
- Satan taler bare løgn. Alt det han taler er løgn. Guds Ord er sannhets Ord.
I mitt innlegg til Mikkel Rev like ovenfor her, viser jeg til Guds løgn om at Adam og Eva skulle dø den dagen de spiste av treet. Slangen, snakket sant, som fortalte Eva at de ikke ville dø, men se forskjell på godt og ondt.
Nå har jeg også påkalt Herrens navn, men jeg er fortsatt ikke frelst. Du lyver altså igjen?
- Den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Guds Ord slår aldri feil. Den som søker Jesus Kristus med et helt hjerte skal bli frelst. Har du søkt Jesus? Og hvis du har påkalt Herrens navn, hvordan vet du at du ikke er frelst?
Da må du forklare meg hvordan jeg kan vite slikt. Jeg tror ikke på Jesus Kristus eller noen guder i det hele tatt. Kan jeg da være frelst?
Ser du selv hvor mye frykt det er i det du skriver?

Kan du tenke deg hvor ødeleggende det kan være for sårbare religiøse mennesker å lese det der?
- hvis det er forkynnelsen om Jesus Kristus, og at han er den eneste vei til himmelen, at han lot seg korsfeste og bar verdens synder for at vi skulle ha liv ved ham, og at alle som ikke tror på han kommer til den evige fortapelse, så er vel det et anstøt for mange, eller en dårskap. Men han er veien, sannheten og livet. Tror du på ham, så skal du bli frelst.

”For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror..” Rom. 1,16.
Mine tanker går til alle dem som ikke tror fordi de ikke klarer å forestille seg en gud, slik bibelen fremstiller ham, men som likevel frykter Satan og å havne i Helvete. Tankene går til de få kristne, muslimer og jøder som kan tenke klart nok til å se at de kanskje har valgt feil, at det finnes millioner muligheter for å velge feil form for kristendom, jødedom eller islam, men kun en som er rett.
dør han om å\ om igjen da for at nye synder skal tilgis?
- er ikke det tortur?
- var jo 2006år siden liksom han døde?
- Jesus Kristus gjort et fullbrakt verk på korset. Han har allerede båret all verdens synd. Det vil si at han allerede har tatt straffen på seg for de synder vi har gjort, som vi gjør, og som vi kommer til å gjøre. Det gjorde Guds lam, da han bar våre synder på korset og naglet dem fast. Han gikk i døden for oss, for at vi skulle ha liv ved troen på ham.
Så Martin Luther var på villspor da han anklaget ordningen med avlatsbrev?
Der du kunne kjøpe bevis for at en tror nok på Jesus Kristus.
hvorfor måtte han ofre sønnen sin når han var den høyeste på dne såkalte rangstigen?
- så hvem måtte Gud stå til rette for?
Alle ofrene i GT peker fram mot Kristus.
Jeg tror ikke du skjønner spørsmålet helt. Hvem krevde offeret? Hvorfor måtte menneskeheten begå en forbrytelse til for å gjøre opp for seg? Det er Guds krav at offeret måtte være et menneske og at det måtte være syndfritt, var det ikke?
Hvem må Gud sone overfor?
- ”Soning” er å gjøre opp noe man er skyldig i. Vi kan aldri gjøre godt igjen det vi har gjort mot Gud. Det er her Jesus går inn som stedfortreder for oss mennesker og betaler og soner den reelle straff, nemlig døden. Han måtte gi sitt liv og utøse sitt blod til soning for oss.
Igjen svarer du ikke på spørsmålet. Hvem må Gud sone overfor? Hvem er det Gud må stå ansvarlig overfor? Hvem er Guds overordnede, siden Gud ikke kan velge om han trenger ofring eller ikke selv.
Antall ord: 971

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

El Boss

Innlegg av El Boss »

Joh. 3,16 skrev:
- Mange er de som går fortapt. Og det er få som blir frelst.
Å huff så redd jeg ble......
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Den som proklamerer fortapelsen ovenfor andre, er selv "fortapt" (men aldri for evig, da det fins ikke noe fortapelse men erfaring som kan ligne på det).. den som påstår seg sannheten med fordømmelse innpakket i vennlige ordelag er selv en løgner uten respekt for andres følelser, fornuft og logikk... men heller ikke dette er evig ;)

den som kun kan sitere ved svar, mangler egen vilje og innsikt til å møte andres standpunkter på en intelligent og emosjonell måte i perfekt balanse... da Gudskraften.. mener jeg er en perfekt balanse mellom de to mens Johs.. er i ubalanse pga sin tro uten logikk... :mozilla_wink: ei heller evig tilstand

den som finner sannheten utenfor seg selv, er langtfra sannheten, da den ikke har søkt inni seg også, men velger å unngå sin frykt og sin vei og tar imot substitutt/pakkeløsning iform av andres påstander/tvang/tro for å slippe å møte veien som man må gå før man finner sannheten. (bibelen?) en syndfri vei er proklamert her fra Johs som kun mulig hvis du tar imot noe uten å stille spørsmål eller personlig granskning i noe så skråsikkert befestet av mange menn fra gamle tider og så ulogisk i dagens lys som en del ting er i bibelen, men ikke alt faktisk ;)

Jeg tror neppe Gud, setter pris på at vi ikke spør, erfarer og har fri vilje og tryner og gledes, synder.. ergo.. erfare alt et vesen skal erfare før det kan favne alt i seg, isteden for favner det fullt ut kun et utkast, en strime av noe som ligger som en undestrøm i alt, uten et fnugg av selvstendig tankekraft og intelligens... Gud er godt og vondt.. syn dog uskyld... forøvrig er ordet synd menneskeskapt.. men det tror jeg ikke tilhører Guds vokabular.. men er en naturlig løgn, del av utviklingen, mens vi er på vei...

på den annen side.. jeg vedder på at at vi alle skal igjennom både religiøst og irreligiøst aspekt igjennom inkarnasjonsyklus før vi kan i det hele tatt fatte noe.. ;) så Johs gjør som vi alle gjør... erfarer en liten bit av det hele....

jeg velger å ikke fordømme han eller noen andre, men godta at det er slik ting er og noe vi alle må igjennom bla meget vi skal igjennom...

"Amen"
:D
Antall ord: 403
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Joh. 3,16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 16:02
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Joh. 3,16 »

Har du rett til å dømme, selv ut fra skriften?
- Skriften dømmer. Jeg har ingen rett til å dømme.
Hvorfor peker du da på Satan, og sier hvor vi ender?
- Ja, hvorfor sier jeg at vi alle er syndere og fortapt uten Jesus, og at alle som ikke tror er djevelens barn og syndetreller? Det er denne tilstanden Jesus vil frelse oss fra. Vi må få lys over vår håpløse tilstand.
En som aldri har hørt om Gud, kan heller ikke holde Guds navn hellig, slik det står i loven. Hva skjer så med den som aldri har hørt om Gud?
- "Han lot alle folkeslag, som stammer fra ett menneske, bo over hele jorden, og han satte faste tider for dem og bestemte grensene for deres områder. Dette gjorde han for at de skulle søke Gud, om de kanskje kunne føle og finne ham. Han er jo ikke langt borte fra en eneste en av oss." Apg. 17, 26-27.

- Jesus sa at vi skulle gjøre alle folkeslag til hans disipler, og det er det vi skal forholde oss til alle folkeslag må få høre evangeliet og at menneskene er fortapt uten ham. Og som Bibelverset ovenfor sier, at Gud kan åpenbare seg for mennesker som ikke kjenner ham, hvis de søker ham, slik at de kunne finne ham. Gud er rettferdig.
Bibelen sier: Dåren sier i sitt hjerte: "Det finnes ingen Gud". i salme 53.
gå på www.drdino.com og last ned noen filmer der (seminar video). Dr. Kent Hovind argumenterer for hvorfor evoulusjon er feil med vitenskapelige fakta. Anbefales.
Du svarer ikke på spørsmålet, men jeg forstår deg dithen at alle jøder, som fortsatt venter på messias, eller ikke tror Jesus var messias, er fortapt?

- Gud gjør ikke forskjell på folk. Alle mennesker, inkludert jøder, er fortapt uten Jesus Kristus. Han er den eneste frelse for menneskeheten, for de som tror på Ham.
Hva med slike som meg, som har hørt ordet mange ganger, men fortsatt ikke klarer å tro på dette ordet?
- Om du søker han med et helt hjerte, så skal du finne ham. Hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Det navnet er Jesus Kristus. Og det gjelder også deg.
Er Lusifer den samme som Satan?
- Ja.

Bibelen sier om han: "How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!
For thou hast said in thine heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north:
I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High.
Yet thou shalt be brought down to hell, to the sides of the pit." Isaiah 14. (Jesaja)
Hvilken bibel mener du er rett, den katolske (opprinnelige) eller den protestantiske?
- Hva mener du med den katolske Bibel? Hva het den?
Under reformasjonen, så oversatte Luther Bibelen til tysk fra latinsk, fordi at folk flest ikke kunne latinsk. Romerkirken og paven førte folket bak lyset med f.eks. avlatsbrevene. Og folket visste jo ikke bedre når de ikke kunne lese Bibelen, derfor var det viktig at de kunne få lese Bibelens budskap som det er på et språk de kunne.
Så hvorfor tror du atr du har funnet den smale vei?
- Jeg tror på Kristus. Han er veien, sannheten og livet.
- Nei. Det endelige offeret er Jesus Kristus. Bare ved hans blod har du syndenes forlatelse. Det er bare troen på Kristus som kan redde deg. Et menneske blir ikke rettferdiggjort ved lovgjerninger.
Kan du vise til ett bibelsitat som viser noe galt Satan/djevelen/Lusifer gjør?
Noen steder:

"Du som var så stor og stolt,
er støtt ned til dødsriket
med dine klingende harper.
Nå ligger du på et råttent leie,
mark og kryp er ditt teppe.
12 Å, at du er falt fra himmelen,
du morgenstjerne, morgenrødens sønn!
At du er slengt til jorden,
du som seiret over folkeslag!
13 Det var du som sa med deg selv:
«Til himmelen vil jeg stige opp;
høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone.
Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord.
14 Jeg vil stige opp over de høye skyer
og gjøre meg lik Den Høyeste.»
15 Nei, til dødsriket er du støtt ned,
lengst ned i den dype hulen.
Jesaja 14.

Så sier Herren Gud:
Du var fullkommenhetens segl,
full av visdom og skjønnhet.
13 Du bodde i Eden, Guds hage,
og var dekket av alle slags edelstener:
rubin, topas og diamant,
krysolitt, karneol og jade,
safir, turkis og smaragd.
Dine håndtrommer og smykker
var innlagt med gull;
de ble gjort i stand
den dagen du ble født.
14 Jeg gjorde deg til en strålende
og vernende kjerub.
Du var på det hellige gudefjell
og vandret mellom funklende steiner.
15 Fra den dagen du ble født,
var du hel i din ferd,
inntil det ble funnet urett hos deg.
16 Din store handel førte med seg
at du ble fylt av vold og begynte å synde.
Da støtte jeg deg bort fra gudefjellet
og gjorde ende på deg,
du vernende kjerub,
mellom de funklende steiner.
17 Din skjønnhet gjorde deg hovmodig,
og fordi du var så strålende,
forspilte du din visdom.
Da kastet jeg deg til jorden
og overgav deg til konger,
så de kunne se på deg med skadefryd.

Esekiel. Kap. 28.

"Vær nøkterne og våk! Deres motstander djevelen går omkring som en brølende løve for å finne noen å sluke." 1. Pet. 5, 8.

"Ta på Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens lumske angrep. 12 For vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. 13 Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt." Ef. 6, 10-13.

"Den som synder, er av djevelen, for djevelen har syndet fra begynnelsen. Og det var for å gjøre ende på djevelens gjerninger at Guds Sønn åpenbarte seg." 1. Joh. 3,8
Jeg tror ikke på Jesus Kristus eller noen guder i det hele tatt. Kan jeg da være frelst?
- Nei. Bare troen på Kristus kan frelse deg. Han er den eneste redningen.
Hvem krevde offeret? Det er Guds krav at offeret måtte være et menneske og at det måtte være syndfritt, var det ikke?
- Gud krevde offeret. Det menneske var også samtidig Gud, og han er Jesus. Bare Guds Sønn kunne tilfredstille kravene. Jesus var syndfri og fullkommen.
Hvorfor måtte menneskeheten begå en forbrytelse til for å gjøre opp for seg?
- Jeg skjønner ikke spørsmålet.
Hvem må Gud sone overfor? Hvem er det Gud må stå ansvarlig overfor? Hvem er Guds overordnede, siden Gud ikke kan velge om han trenger ofring eller ikke selv.
Jesus sonet straffen vår for Gud, for at vi ved hans blod, ved troen på ham er forsonet med Gud. Gud gikk selv i døden for oss, helt frivillig, for at vi skulle ha liv i Ham og ikke skulle gå fortapt. Og frelsen får vi ved troen på Kristus. Stor er Guds nåde og Kjærlighet!

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem." Ef. 2, 8-10
Antall ord: 1394
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige. Åp. 1, 8.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Jul 2006 19:53
18
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Hva med alle menneskene som levde før jesus ble født.. De kunne jo ikke tro på Jesus, siden han ikke hadde eksistert da. Var alle de også djevelens barn?
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Mandi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Mar 2006 12:53
18
Lokalisering: østfold

Innlegg av Mandi »

Jeg syns det her er ganske ille jeg. Jeg tror ikke på Gud, til mine besteforeldres fortvilelse. Jeg synger ikke aftenbønn for ungane eller ber for dem. Jeg synger barnesanger og i steden for å be, så forteller jeg dem hvor unike dem er og hvor mye dem er verdt i MINE øyne. Ikke i Gud sine. Å tro på en Gud,samme hvem,er en trøst for å lene seg til noe. For å "gi byrdene" til en høyere makt, tror jeg. For meg er virker det som hjernevaskelse. En kan da ikke tro 100% på noe en faktisk ikke kan bevise. Jeg tror på meg selv, jeg tror at det finnes noe godt i alle-uansett.Vi kan ikke skylde på Gud for hverken gode eller onde ting som skjer her i verden. Det er kun vi mennesker som velger åssen verden vi lever i skal være. Om det letter en person sin byrde eller hjerte ved å tro på Gud så for all del,jeg skjønner det. Men ikke forvent at jeg skal tro det samme. Ikke døm meg til et helvete etter døden og Slutt med skremsels propaganda. Det er skikkelig provoserende. Ungene mine vet at jeg ikke tror på Gud, men de velger selv helt sin egen vei når de blir eldre. og det respekterer jeg.Men jeg følger ikke etter.
Ikke til en kirke som fordømmer homofile,som for bare noen år tilbake ikke tillot " krøplinger" å være i kirken. Ikke vil jeg gå til en kirke for å høre at jeg vil brenne i helvete hvis jeg ikke forandrer tro!
Antall ord: 273
Livet er herlig!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Joh. 3,16 skrev:
Har du rett til å dømme, selv ut fra skriften?
- Skriften dømmer. Jeg har ingen rett til å dømme.
Men likevel kaller du oss djevelens barn? Det er en form for dømming det også, og Karina, tror jeg det var, som lurte på hvilken rett du har til å kalle oss det.
Hvorfor peker du da på Satan, og sier hvor vi ender?
- Ja, hvorfor sier jeg at vi alle er syndere og fortapt uten Jesus, og at alle som ikke tror er djevelens barn og syndetreller? Det er denne tilstanden Jesus vil frelse oss fra. Vi må få lys over vår håpløse tilstand.
Føler du det som din oppgave å fordele plasser i himmel og helvete?
En som aldri har hørt om Gud, kan heller ikke holde Guds navn hellig, slik det står i loven. Hva skjer så med den som aldri har hørt om Gud?
- "Han lot alle folkeslag, som stammer fra ett menneske, bo over hele jorden, og han satte faste tider for dem og bestemte grensene for deres områder. Dette gjorde han for at de skulle søke Gud, om de kanskje kunne føle og finne ham. Han er jo ikke langt borte fra en eneste en av oss." Apg. 17, 26-27.

- Jesus sa at vi skulle gjøre alle folkeslag til hans disipler, og det er det vi skal forholde oss til alle folkeslag må få høre evangeliet og at menneskene er fortapt uten ham. Og som Bibelverset ovenfor sier, at Gud kan åpenbare seg for mennesker som ikke kjenner ham, hvis de søker ham, slik at de kunne finne ham. Gud er rettferdig.
Det er vel ikke rettferdig at de som bruker hodet selv, og ikke klarer å tro noe som strider mot deres fornuft, skal svi av en evighet i brennende svovel?
Bibelen sier: Dåren sier i sitt hjerte: "Det finnes ingen Gud". i salme 53.
gå på www.drdino.com og last ned noen filmer der (seminar video). Dr. Kent Hovind argumenterer for hvorfor evoulusjon er feil med vitenskapelige fakta. Anbefales.
Sjekk også svarene han får på spørsmålene hans. :) Da slipper jeg å besvare alle påstandene omigjen.
Du svarer ikke på spørsmålet, men jeg forstår deg dithen at alle jøder, som fortsatt venter på messias, eller ikke tror Jesus var messias, er fortapt?
- Gud gjør ikke forskjell på folk. Alle mennesker, inkludert jøder, er fortapt uten Jesus Kristus. Han er den eneste frelse for menneskeheten, for de som tror på Ham.
Jesus var jøde, og han trodde ikke på noen kristusfigur, fordi denne ble oppfunnet av Paulus etter Jesu død.
Hva med slike som meg, som har hørt ordet mange ganger, men fortsatt ikke klarer å tro på dette ordet?
- Om du søker han med et helt hjerte, så skal du finne ham. Hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Det navnet er Jesus Kristus. Og det gjelder også deg.
Jeg har søkt med hele mitt hjerte, men klarte det ikke. Det var for mye som ikke stemte med en slik tro.
Er Lusifer den samme som Satan?
- Ja.
Takk :)
Hvilken bibel mener du er rett, den katolske (opprinnelige) eller den protestantiske?
- Hva mener du med den katolske Bibel? Hva het den?
Den heter bibelen. :)

Forskjellen er at den katolske bibelen har med 7 bøker mer, de apokryfe bøkene. Mener du at disse 7 bøkene er guds ord, altså at den katolske bibelen er Guds ord, eller at de ikke er det og at kun den protestantiske er skrevet bare av Gud?
Så hvorfor tror du atr du har funnet den smale vei?
- Jeg tror på Kristus. Han er veien, sannheten og livet.
Du vet jo at bare et fåtall skal finne den smale vei, altså holder det ikke å tro på Jesus Kristus, for det er det mange som gjør. Du må også velge en mer innsnevret versjon og velge enten Smiths venner, Jehovas vitner, statskirken, pinsemenigheten, scientologi eller Gud vet hvilke muligheter du har. Og da blir det vanskelig å vite om du har valgt riktig, tror du ikke det?
- Nei. Det endelige offeret er Jesus Kristus. Bare ved hans blod har du syndenes forlatelse. Det er bare troen på Kristus som kan redde deg. Et menneske blir ikke rettferdiggjort ved lovgjerninger.
Nei, du glemmer konteksten her. Du sa vi måtte omvende oss fra de syndene vi lever i, og omvende oss. Syndene våre består bl.a. i at vi ikke lenger ofrer okser og sauer.
Kan du vise til ett bibelsitat som viser noe galt Satan/djevelen/Lusifer gjør?
Noen steder:
Nei, dette var ingen beskrivelse av hva han gjorde, det var bare bibelsteder som sier at Satan er slem.

Ingen som sier at han fikk en bjørn til å rive istykker 42 smågutter, f.eks. Slikt gjør bare Gud.

Ingen som sier at han slo ihjel alle førstefødte i et helt land. Slikt gjør bare Gud.
Jeg tror ikke på Jesus Kristus eller noen guder i det hele tatt. Kan jeg da være frelst?
- Nei. Bare troen på Kristus kan frelse deg. Han er den eneste redningen.
Det var det jeg også mente.
Hvem krevde offeret? Det er Guds krav at offeret måtte være et menneske og at det måtte være syndfritt, var det ikke?
- Gud krevde offeret. Det menneske var også samtidig Gud, og han er Jesus. Bare Guds Sønn kunne tilfredstille kravene. Jesus var syndfri og fullkommen.
Hvorfor ønsket han å kreve et offer? Og hvorfor valgte han en menneskeofring, med inkludert tortur?
Hvorfor måtte menneskeheten begå en forbrytelse til for å gjøre opp for seg?
- Jeg skjønner ikke spørsmålet.
Den som måtte foreta denne avskyelige menneskeofringen var menneskene, og Gud krevde at menneskene måtte gjennomføre denne forbrytelsen en menneskeofring er.
Hvem må Gud sone overfor? Hvem er det Gud må stå ansvarlig overfor? Hvem er Guds overordnede, siden Gud ikke kan velge om han trenger ofring eller ikke selv.
Dette er igrunnen ikke aktuelt lenger, for vi har vel blitt enige om at Gud ikke var nødt til å kreve denne ofringen, han ønsket det for sin egen del.
Antall ord: 1112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Magikeren skrev:Hva med alle menneskene som levde før jesus ble født.. De kunne jo ikke tro på Jesus, siden han ikke hadde eksistert da. Var alle de også djevelens barn?
Dette spørsmålet tror jeg faktisk Joh 3.16. eller Mikkel Rev har besvart tidligere i tråden.
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links