Fordi at livet rett og slett bare skal være forjævlig :mozilla_cool:vegar_m skrev:Hei!
Hvorfor er det slik at ofte det som oppfattes som veldig godt er usunt. Tenker på sukker, godteri, brus, fastfood. Mens det som er veldig sunt ofte kan smake helt forferdelig.
Noen som kan gi en forklaring på dette så ville jeg bli glad
Fakta, teori & skepsis ⇒ Hvorfor er godt usunt?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Re: Hvorfor er godt usunt?
Antall ord: 62
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Jammen det er nettopp det. Man må ha TOTALT forbud, ikke sånn forbud mot bare litt. Da er det mye lettere, for da blir det en ordentlig utfordring.^Idril^ skrev:Godterstreikene mine holder ikke 24 timer en gang... Shit, jeg skylder ei venninne 3 retters middag fra forrige gang...
Antall ord: 50
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bergen
Ikke dumt spørsmål, og hvorfor er det om å gjøre å selge mest mulig usunn og dårlig mat?vegar_m skrev:Hei!
Hvorfor er det slik at ofte det som oppfattes som veldig godt er usunt. Tenker på sukker, godteri, brus, fastfood. Mens det som er veldig sunt ofte kan smake helt forferdelig.
Noen som kan gi en forklaring på dette så ville jeg bli glad
-Junkfood er alltid billig og tilgjengelig
-Mørk (sunn) sjokolade er dobbelt så dyr som lys sjokolade
-Økologisk mat er dobbelt så dyrt som ikke-økologisk/sprøytet mat.
-Hvorfor kalles snop for "godt"?
-Hvorfor alltid artige figurer på godteposer og gjerne en leke inni?
-Egg fra frittgående høner er dobbelt så dyre som egg fra innestengte høner
Antall ord: 129
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Mar 2005 23:15
- 19
- Lokalisering: Jessheim
- Blitt takket: 11 ganger
jeg er utolig glad i sjokolade, men har fått vite at jeg har høyt kolesterol. derfor prøver jeg å spise usaltede nøtter og mørk sjokolade når suget melder seg.
krom demper også søthunger, så jeg tar det når jeg husker det...
krom demper også søthunger, så jeg tar det når jeg husker det...
Antall ord: 48
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jul 2005 13:11
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Jeg tror mennesket har en trang til søte/fete matvarer ettersom det på et tidlig stadium i vår utvikling var synonymt med liv. Vi trengte fet mat for å ha nok karbohydrater å forbrenne under jakt og andre aktiviteter samtidig som det var viktig for å bygge næringslagre (les:fett) på kroppen for både magre tider og for å lettere komme gjennom vinteren.
Et annet viktig element i dette er at vi også var mye mere aktiv før, og hadde forbrenning som klarte å ta unna alle fettstoffene vi puttet i oss. Samtidig var maten heller ikke tilsatt så mange stoffer tidligere, hvilket bidrar til å endre måten vi opptar næring på, og svekker immunsystemet vårt.
En svenske kuttet ut all mat av produserte råvarer og gikk helt og holdent over til økologiske råvarer, dvs grisekjøtt av gris oppdrettet på gress og korn, melk fra kuer som ikke har fått tilsetningsstoffer i foret etc - og han gikk ned seksti kilo på to år.
Ergo, dagens "usunne" mat har ikke alltid vært det. Kombinasjonen av tilsetningstoffer og manglende aktivitet og forbrenning, har gjort den slik. Da Nansen og Amundsen tuslet rundt på ski i de arktiske strøk spiste de tørket kjøtt blandet med størknet fett, og gikk faktisk ned i vekt.
Som diabetiker er det et helvete å vite hva man kan spise - selv makrell i tomat inneholder sukker. Og det er riktig som noen sier i tråden her - sukker er vanedannende - og har ingen egentlig annen funksjon enn å gi deg lyst på mer.
Mvh Dan
Et annet viktig element i dette er at vi også var mye mere aktiv før, og hadde forbrenning som klarte å ta unna alle fettstoffene vi puttet i oss. Samtidig var maten heller ikke tilsatt så mange stoffer tidligere, hvilket bidrar til å endre måten vi opptar næring på, og svekker immunsystemet vårt.
En svenske kuttet ut all mat av produserte råvarer og gikk helt og holdent over til økologiske råvarer, dvs grisekjøtt av gris oppdrettet på gress og korn, melk fra kuer som ikke har fått tilsetningsstoffer i foret etc - og han gikk ned seksti kilo på to år.
Ergo, dagens "usunne" mat har ikke alltid vært det. Kombinasjonen av tilsetningstoffer og manglende aktivitet og forbrenning, har gjort den slik. Da Nansen og Amundsen tuslet rundt på ski i de arktiske strøk spiste de tørket kjøtt blandet med størknet fett, og gikk faktisk ned i vekt.
Som diabetiker er det et helvete å vite hva man kan spise - selv makrell i tomat inneholder sukker. Og det er riktig som noen sier i tråden her - sukker er vanedannende - og har ingen egentlig annen funksjon enn å gi deg lyst på mer.
Mvh Dan
Antall ord: 266
Google er din venn
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Ja dette er skikkelig rart egentlig - ettersom det er mye mer økonomisk lønnsomt å la dem gå ute enn inne ...MikkelRev skrev: -Egg fra frittgående høner er dobbelt så dyre som egg fra innestengte høner
Mvh Dan
Antall ord: 40
Google er din venn
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 05 Des 2004 19:52
- 19
- Lokalisering: Trondheim
Er vel billigere å plukke eggene fra ett samlebånd, enn å måtte være nødt til å lete etter egga til de frittgående høneneDan skrev:Ja dette er skikkelig rart egentlig - ettersom det er mye mer økonomisk lønnsomt å la dem gå ute enn inne ...MikkelRev skrev: -Egg fra frittgående høner er dobbelt så dyre som egg fra innestengte høner
Mvh Dan
Antall ord: 68
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Akkurat eggeplukkingen er nok kanskje rimeligere, men utendørs finner hønene mange proteinrike insekter og vegetasjon de spiser. Noe som reduserer forprisene og bidrar til mindre veterinærkostnader etetrsom utegående høner faktisk er mindre syke enn burhøns.
Nå lar vel de store produsentene av egg fra "frittgående" høner ikke hønsene gå ute i friluft, men i en stor binge innendørs. Men - det er de samme fordelene som gjelder. Høner som trives legger flere og bedre egg.
Mvh Dan
Nå lar vel de store produsentene av egg fra "frittgående" høner ikke hønsene gå ute i friluft, men i en stor binge innendørs. Men - det er de samme fordelene som gjelder. Høner som trives legger flere og bedre egg.
Mvh Dan
Antall ord: 87
Google er din venn
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Etter det jeg har hørt så har Høner fra Prior frittgående tre ganger så store bur, men samtidig tre ganger så mange høner presset inn i de. Er vel ikke så veldig frittgående da? Jeg ser bare fordelen med at Prior har unnskyldning til å selge de dyrere enn sine standardegg.
Antall ord: 55
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
- Blitt takket: 4 ganger
Prior måtte fjerne det idylliske bildet/tegning av søte tupper ute på en gårdsplass eller noe.. misvisende da frittgående egg fra høns som de selger er ikke helt som bildet/tegningen påsto...MikkelRev skrev:Etter det jeg har hørt så har Høner fra Prior frittgående tre ganger så store bur, men samtidig tre ganger så mange høner presset inn i de. Er vel ikke så veldig frittgående da? Jeg ser bare fordelen med at Prior har unnskyldning til å selge de dyrere enn sine standardegg.
velg egg fra mindre leverandører som også skriver at det er frittgående.. da dette ofte stemmer mer... høna der i gården har faktisk ofte større plass og ganske så mer naturlig lys enn priors leverandører hvor de ofte er overstuet i "frihet" i et digert rom med rødt lys... og alt på rekke og rad i "luksuriøse" fæle fengsler....
høner som blir født og oppvokst under dette lyset, kan "tippe" når de blir utsatt for normalt dagslys.. de ribber og hakker også hverandre unormalt mye mer enn ved naturlige og bedre forhold...
Antall ord: 199
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Okt 2006 01:25
- 18
- Lokalisering: sandefjord
viss du er god i engelsk kan jeg å det sterkeste anbefale dette dokumente som omhandler dyreforsøk ang den diige maten...
msg du finner det overalt nesten[url] vill og legge til at jeg har lite tr ... kke værre!
msg du finner det overalt nesten[url] vill og legge til at jeg har lite tr ... kke værre!
Antall ord: 40
Root: open (38%)
Sacral: under-active (6%)
Navel: open (25%)
Heart: open (50%)
Throat: open (19%)
Third Eye: open (38%)
Crown: over-active (81%) 2007
(Crown: open (69%) 2006 )
Sacral: under-active (6%)
Navel: open (25%)
Heart: open (50%)
Throat: open (19%)
Third Eye: open (38%)
Crown: over-active (81%) 2007
(Crown: open (69%) 2006 )
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Aug 2005 15:13
- 19
- Lokalisering: Lørenskog
Noe som heter sunt og godt, men det har kanskje noe med innstilling og standaftighet og gjøre også! :mozilla_laughing:
Antall ord: 21
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL
Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.
Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Se også denne tråden, er snakket litt om aspartam og tilbakeholding av sunn sukkererstatningjon skrev:viss du er god i engelsk kan jeg å det sterkeste anbefale dette dokumente som omhandler dyreforsøk ang den diige maten...
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=8653
Antall ord: 67
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |