Fakta, teori & skepsis ⇒ Vend dere om!
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jul 2006 19:53
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bodø
Er det ikke så at det er bevist at Jesus har levd? Alt tyder vel på det, så da må man jo velge å tro om han var guds sønn eller ikke.
Synes det er litt merkelig at Gud har skapt mennesker, mens vi alle (så og si) er djevelens barn. Merkelige greier...
Synes det er litt merkelig at Gud har skapt mennesker, mens vi alle (så og si) er djevelens barn. Merkelige greier...
Antall ord: 53
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Men kjære deg(nå blir jeg oppgitt), du KAN ikke komme her og påstå at jeg er djevelens barn. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg har en gudstro så sterk som et fjell, jeg tror så sterkt at jeg tenker med meg selv at jeg ikke tror, men VET. Jeg vil til og med si at jeg kommuniserer med Gud, for det er få av mine bønner som ikke har blitt besvart. Og ikke kom her og si at det er djevelen, for den gjør ikke gode ting.
Samtidig tror jeg på ånder, reinkarnasjon, men ikke på Bibelen.
Men likevel, på tross av alt dette; jeg vil da virkelig si at jeg tror mye mer en de aller fleste ungdommer gjør.
Jeg vil gjerne påpeke at du ikke svarer på det aller viktigste i innleggene mine. Og jeg venter fortsatt på svar på dette:
Samtidig tror jeg på ånder, reinkarnasjon, men ikke på Bibelen.
Men likevel, på tross av alt dette; jeg vil da virkelig si at jeg tror mye mer en de aller fleste ungdommer gjør.
Jeg vil gjerne påpeke at du ikke svarer på det aller viktigste i innleggene mine. Og jeg venter fortsatt på svar på dette:
karina skrev:Dette med at man kan velge er det dummeste jeg har hørt. Ingen velger sjebnen sin, og hvor man vokser opp, hvem man vokser opp hos, hvilket miljø man havner i og hva som skjer med en i livet har alt å si for om man klarer å tro. Noen arver troen sin og får det som en del av livet helt fra dåpen, mens andre(som meg selv) vokser opp i super-ateistiske hjem med absolutt ingen forutsetninger for å klare å tro. At jeg tror, har bare med min egen interesse for filosofi og ideologier å gjøre, at jeg valgte å finne ut av det uavhengig av det jeg har vokst opp med. Hadde jeg vært en annen slags person hadde jeg ikke trodd på noe som helst.
Du må jo forstå, at om alle VISSTE at alt i kristendommen faktisk var reelt, at det var allmenn sannhet, hadde det ikke vært noe spørsmål om å tro. Det er jo akkurat det som er problemet. Da hadde alle valgt Gud, fordi Gud tross alt er det naturlige valget når man må velge mellom h*n eller Satan. Men det er visse ting i livet man ikke velger. Hva man tror er en av dem, og det er kun en selvfølgelighet.
Jeg mener at hele idéen om dom og straff er urettferdig. Basert på karma kan jeg til nød gå med på den. Basert på tro er den forkastelig med total mangel på rettferdighet.
Antall ord: 407
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Apr 2006 12:11
- 18
- Lokalisering: Akershus
rart om noen klarer å ta dette seriøst som noe svar, da det stort sett bare er sitater fra bibelen eller gjentagelser av det som er sagt med noen linjer i begynnelsen av innlegget...Joh. 3,16 skrev:Jeg får svare på noen spørsmål.
Så denne lusifer har mange forkledninger sier du?
- Ja, det har han. Han er tusenkunstneren. Han forfører og vil sluke sjeler til fortapelsen. Den eneste som kan redde deg er Jesus Kristus og troen på ham.
- Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg er utgått fra Gud og er kommet til dere. Jeg er ikke kommet av meg selv, men han har sendt meg. Hvorfor skjønner dere ikke det språk jeg taler? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen og står ikke i sannheten; det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. Men jeg sier sannheten, og derfor tror dere meg ikke. Hvem av dere kan vise at jeg har gjort synd? Men når det er sannheten jeg sier, hvorfor tror dere meg da ikke? Den som er av Gud, hører Guds ord. Dere hører ikke, for dere er ikke av Gud.»Jeg blir SÅ provosert av at du kommer her og kaller alle som ikke tror eller alle som ikke er døpt for djevelens barn. Hvilken rett har du til det?
Joh. 8, 44-47.
- Bibelen er klar på det. De som ikke tror på Jesus er djevelens barn.
- Jeg vil peke på Jesus og si at han er veien, sannheten og livet.Hva vil du? Skremme oss til å tro?
- Jesus sier: "Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den." Mat. 7, 13-14.Er det ikke slik da at de aller fleste av jordens befolkning kommer til å havne i helvete?
- Jesus er den vei som fører til livet!
- I Rom. 2, 11-16 står det : For Gud gjør ikke forskjell på folk. Alle de som syndet uten å ha loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle de som syndet og hadde loven, skal dømmes etter loven. For ikke de som hører lovens ord, blir rettferdige for Gud, men de som gjør det loven sier, skal godtas som rettferdige. For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. De viser med dette at lovens krav står skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres egen samvittighet, når deres tanker enten anklager eller forsvarer dem.Ifølge deg vil indianere i verdens dypeste skoger som aldri har hørt om Jesus engang få tilværelsens verste straff. Folk som prøver og ønsker å tro, men ikke klarer det, vil anses som søppel. Og dette på tross av om de så er godheten selv. Hvor er rettferdigheten i dette?
- Hvis du ikke tror, så er du allerede dømt. Men du har muligheten til å omvende deg. Vi alle er lovbrytere og fortjener døden og fortapelsen, men Jesus har sonet vår straff på korset, sånn at vi blir frelst når vi tror på ham. Gud knuste Jesus på korset. All vrede som vi skulle hatt, det tok Jesus og naglet til korset. Han døde for at vi skulle gå fri. Ved hans sår har vi legedom. Jesus er den eneste redningen for deg og dine barn. Gud vil at alle skal bli frelst, og komme til å kjenne sannheten. Jesus elsker deg. Det har han vist da han tok på seg alt det gale du har gjort. Vi skulle ha straffen, men den tok jesus på seg. Anbefaling: les i Johannes evangelium i det nye testamente. Guds Ord er liv for oss. Guds Ord er det som kan gi deg tro.Jeg har tre " lausunger" jeg og jeg tror ikke på Gud. Jeg har brutt et av budene: Du skal ikke drive hor... jeg må jo bare være dømt til å komme til helvete... eller har du noe anna svar joh 3.16??? hvis det sku være noe i kristendommen jeg vil lære mine barn så må det være at du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg..
- Ja, helt enig. Stakkars de som tror de kan bli frelst ved gjerninger, for de er under forbannelse. Guds nåde setter fri. Du kan ikke gjøre noe for å fortjene himmelen. Bare Jesu liv var perfekt fullkomment i Guds øyne. Ingen av oss strekker til. Når du tror på Jesus, så blir hans rettferdighet tilregnet deg. Ja, det er nåde over nåde.Det må være tungt å hele tiden tenke på om hva må en må gjøre rett for å komme til himmelen?
- Ja, jeg er en elending synder som har krenket Gud med mine tanker, ord og gjerninger. I meg selv er jeg fortapt. Men i Jesus har jeg liv.Tenk om du gjør en synd du og?
- Gud har skapt deg, såvel som himmelen og jorden. Gjennom skaperverket ser vi at det må stå en skaper bak. Men vi kan ikke bli frelst ved å tro på hvilken som helst gud. det finnes bare EN sann Gud. Og Gud har åpenbart seg for oss da han tok på seg sin tjeners skikkelse. Og det er Jesus Kristus. Det var Guds vilje å la hele sin fylde ta bolig i ham. Jesus Kristus er Gud. Han døde for deg, for at du, hvis du tror på ham skal ha evig liv.Hvem som har skapt hva er vell ikke så nøye? Vi er da her lell... sant?
Din evighet avgjøres av hvilket forhold du har til Jesus.Søk Herren mens han er å finne, kall på ham den stund han er nær!
"For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Joh. 3,16.
- De som ikke tror på Jesus går fortapt. Gud gjør ikke forskjell på folk. Det eneste navnet som kan frelse et menneske er Jesus Kristus, for det ingen andre navn under himmelen som vi kan bli frelst ved.I såfall går alle jøder i den evige fortapelsen?
- Jeg kan anbefale deg på lese i det nye testamente i Johannes evangelium. Mennesket lever av hvert ord som går ut av Guds munn.hvordan ska jeg få til å ta imot denne gaven...
"Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord."
Rom. 10, 17.
- Ja, skapelsen var perfekt før synden kom inn og skilte menneskene fra Gud. For våre misgjerninger skiller mellom oss og Gud.Vi mennesker har nemlig alt vi trenger inne i oss, skapelsen er jo perfekt - ikke sant?
Alle mennesker har synd. Og Gud tåler ikke synd. Han er Hellig. Og han kan ikke ha synd i himmelen.
"Alle er kommet på avveier, alle er fordervet,det finnes ikke én som gjør det gode, ikke en eneste." Rom. 3, 12.
Bare Jesus kan redde deg. Han naglet all verdens synd på korset. Han har tatt straffen som vi skulle hatt. Ingen kommer til Faderen utenom ved ham.
"Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige på grunn av forløsningen i Kristus Jesus." Rom. 3,24.
Du oppnår bare kontakt med demoner. De har mange forkledninger. Omvend deg og Bekjenn dine synder for Jesus Kristus, så skal han rense deg for urettferdigheten.Jeg kanaliserer. Det vil si at ulike energier kommer inn i kroppen min og tar over stemmebåndet. Og vet du hvem som har kommet gjennom?
-Jesus er Guds lam som bar ALLE verdens synder. Det vil si all den uretten vi har gjort, som vi gjør, og som vi kommer til å gjøre. Jesus har gjort et fullbrakt verk.problemet er vell det at ja han døde for våre synder. men hvilket tids rom? dør han om å\ om igjen da for at nye synder skal tilgis?
"Da Jesus hadde fått eddikvinen, sa han: «Det er fullbrakt!» Så bøyde han hodet og oppgav sin ånd." Joh.19, 30.
"Det var Guds vilje å ladu sier at Gud måtte gjøre soning, ovenfor hvem da?
hele sin fylde ta bolig i ham,
og ved ham forsone alle ting med seg selv,
alt i himmelen og på jorden,
da han skapte fred ved hans blod, på korset." Kol. 1, 29-20.
hvor er egentlig den sterke argumentasjonen som skal omvende oss...?
Antall ord: 1545
søker vi guds ord der vi boltrer oss i syndens gods.
med bibelen til hjertet,
på vandring tekkes vi djevelens fristelser
skrevet av... -meg
med bibelen til hjertet,
på vandring tekkes vi djevelens fristelser
skrevet av... -meg
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Det er bra du kommer innom av og til og besvarer noen spørsmål, men det hadde vært OK om du tok deg tid til å besvare de skikkelig, og at du systematiserte svarene litt. Slik det er nå er det for mange spørsmål som blir stående ubesvart.Joh. 3,16 skrev:Jeg får svare på noen spørsmål.
- Så denne lusifer har mange forkledninger sier du? Har det falt deg inn at han kan ha skrevet noe i bibelen? (torgeir)
- vet du hva spiritismen står for? (Magikeren)
- Hvem er denne jesus dere snakker om... (Nøkken)
- Er det ikke slik da at de aller fleste av jordens befolkning kommer til å havne i helvete?
- har du tatt deg tid til å undersøke hva spiritismen egentlig er?
- Burde man leve rett etter det bibelen sier?
- og den ene slo vel ihjel den andre for så å legge ut for å finne seg en kone?
- er det ikke slik at bibelen er blitt forrandret en rekke ganger? (Magikeren)
- hvordan kan du vite med sikkerhet at det ikke er Djevler og demoner som har besatt de som skrev den?
- Er djevelen mer opptatt av kjærlighet mellom medmennesker enn Gud? (Hecate)
- Satan (slangen i paradis) snakker sant, mens Gud lyver. Ikke sant?
- Gud bedre. Nå har jeg også påkalt Herrens navn, men jeg er fortsatt ikke frelst. Du lyver altså igjen? (BA)
- Ser du selv hvor mye frykt det er i det du skriver?
- Kan du tenke deg hvor ødeleggende det kan være for sårbare religiøse mennesker å lese det der? (Gaute)
- dør han om å\ om igjen da for at nye synder skal tilgis?
- er ikke det tortur?
- var jo 2006år siden liksom han døde?
- hva var så spesielt med den tiden at han måtte bli født da å dø da?
- da det er mer problemer på denne jorda enn da? (Dj Devil)
- hvem F*** var de? Aper? eller søstre? (Kaliiha)
- hvorfor måtte han ofre sønnen sin når han var den høyeste på dne såkalte rangstigen?
- så hvem måtte Gud stå til rette for? (Kaliiha)
Dette var kun spørsmaålene som var rettet direkte til deg. I tillegg er det mange spørsmål rettet til Mikkel Rev, som det også hadde vært morsomt om du ville besvare.
Spørsmålet var hvilken rett har du til å kalle alle som ikke tror eller som ikke er døpt for djevelens barn. Du siterte noe Jesus sa til jødene som hørte på ham. Har du rett til å dømme, selv ut fra skriften?Jeg blir SÅ provosert av at du kommer her og kaller alle som ikke tror eller alle som ikke er døpt for djevelens barn. Hvilken rett har du til det?
- Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg er utgått fra Gud og er kommet til dere. Jeg er ikke kommet av meg selv, men han har sendt meg. Hvorfor skjønner dere ikke det språk jeg taler? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen og står ikke i sannheten; det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. Men jeg sier sannheten, og derfor tror dere meg ikke. Hvem av dere kan vise at jeg har gjort synd? Men når det er sannheten jeg sier, hvorfor tror dere meg da ikke? Den som er av Gud, hører Guds ord. Dere hører ikke, for dere er ikke av Gud.»
Joh. 8, 44-47.
- Bibelen er klar på det. De som ikke tror på Jesus er djevelens barn.
Hvorfor peker du da på Satan, og sier hvor vi ender?Hva vil du? Skremme oss til å tro?
- Jeg vil peke på Jesus og si at han er veien, sannheten og livet.
Dette var heller ikke svar på spørsmålet. Kommer flesteparten til å havne i helvete eller ikke?Er det ikke slik da at de aller fleste av jordens befolkning kommer til å havne i helvete?
- Jesus sier: "Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den." Mat. 7, 13-14.
- Jesus er den vei som fører til livet!
Dette er heller ikke svar på spørsmålet. En som aldri har hørt om Gud, kan heller ikke holde Guds navn hellig, slik det står i loven. Hva skjer så med den som aldri har hørt om Gud?Ifølge deg vil indianere i verdens dypeste skoger som aldri har hørt om Jesus engang få tilværelsens verste straff. Folk som prøver og ønsker å tro, men ikke klarer det, vil anses som søppel. Og dette på tross av om de så er godheten selv. Hvor er rettferdigheten i dette?
- I Rom. 2, 11-16 står det : For Gud gjør ikke forskjell på folk. Alle de som syndet uten å ha loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle de som syndet og hadde loven, skal dømmes etter loven. For ikke de som hører lovens ord, blir rettferdige for Gud, men de som gjør det loven sier, skal godtas som rettferdige. For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. De viser med dette at lovens krav står skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres egen samvittighet, når deres tanker enten anklager eller forsvarer dem.
Og hvis du så tar feil, har du slitt et helt liv for kanskje å oppleve å havne i ildsjøen ved min side.Det må være tungt å hele tiden tenke på om hva må en må gjøre rett for å komme til himmelen?
- Ja, helt enig. Stakkars de som tror de kan bli frelst ved gjerninger, for de er under forbannelse. Guds nåde setter fri. Du kan ikke gjøre noe for å fortjene himmelen. Bare Jesu liv var perfekt fullkomment i Guds øyne. Ingen av oss strekker til. Når du tror på Jesus, så blir hans rettferdighet tilregnet deg. Ja, det er nåde over nåde.
Vi ser nøyaktig at det ikke behøver å stå noen skaper bak. Har vi ikke funn som viser at evolusjon har skjedd og fortsatt skjer, og har vi ikke funn som viser at bibelens skapelseshistorie er feil?Hvem som har skapt hva er vell ikke så nøye? Vi er da her lell... sant?
- Gud har skapt deg, såvel som himmelen og jorden. Gjennom skaperverket ser vi at det må stå en skaper bak. Men vi kan ikke bli frelst ved å tro på hvilken som helst gud. det finnes bare EN sann Gud. Og Gud har åpenbart seg for oss da han tok på seg sin tjeners skikkelse. Og det er Jesus Kristus. Det var Guds vilje å la hele sin fylde ta bolig i ham. Jesus Kristus er Gud. Han døde for deg, for at du, hvis du tror på ham skal ha evig liv.
Din evighet avgjøres av hvilket forhold du har til Jesus.Søk Herren mens han er å finne, kall på ham den stund han er nær!
Du svarer ikke på spørsmålet, men jeg forstår deg dithen at alle jøder, som fortsatt venter på messias, eller ikke tror Jesus var messias, er fortapt?I såfall går alle jøder i den evige fortapelsen?
- De som ikke tror på Jesus går fortapt. Gud gjør ikke forskjell på folk. Det eneste navnet som kan frelse et menneske er Jesus Kristus, for det ingen andre navn under himmelen som vi kan bli frelst ved.
Hva med slike som meg, som har hørt ordet mange ganger, men fortsatt ikke klarer å tro på dette ordet?hvordan ska jeg få til å ta imot denne gaven...
- Jeg kan anbefale deg på lese i det nye testamente i Johannes evangelium. Mennesket lever av hvert ord som går ut av Guds munn.
"Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord."
Rom. 10, 17.
Derfor måtte han få mennesker til å torturere en uskyldig, slik at andre som hadde syndet skulle slippe straffen for dette?Vi mennesker har nemlig alt vi trenger inne i oss, skapelsen er jo perfekt - ikke sant?
- Ja, skapelsen var perfekt før synden kom inn og skilte menneskene fra Gud. For våre misgjerninger skiller mellom oss og Gud.
Alle mennesker har synd. Og Gud tåler ikke synd. Han er Hellig. Og han kan ikke ha synd i himmelen.
Igjen unngår du spørsmålet, og bare lirer av deg bibelsitater. Hvem må Gud sone overfor?du sier at Gud måtte gjøre soning, ovenfor hvem da?
"Det var Guds vilje å la
hele sin fylde ta bolig i ham,
og ved ham forsone alle ting med seg selv,
alt i himmelen og på jorden,
da han skapte fred ved hans blod, på korset." Kol. 1, 29-20.
Antall ord: 1591
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Mikkel Rev:
Du har også en del ubesvarte spørsmål liggende på vent. For ordens skyld, tar jeg dem også igjen, slik at du slipper å lete igjennom hele tråden for å få med alle.
- Hva er en ugjerning?
- Ta en straff som en eller annen maktsyk person har bestemt, og det skal liksom virke befriende på verdens ugjerninger, hæææææ?
- Er det plutselig slik at alle maktsyke menneskers dom er i tråd med Guds oppfattelse?
- Hvor er rettferdigheten hen da, om man ser på at de maktsyke skal styre disse oppfatninger og skal være representanter for Gud?
- Logisk forklaring på dette er.........? (El Boss)
- Hvem er det da å anklage for at jeg ikke klarer å tro på denne guden? Har Satan større makt enn Gud?
- Så Gud vil heller tilbringe evigheten med troende massemordere og terrorister enn med dem som valgte feil religion, som. f.eks. Dalai Lama?
- Blir kristendommen bedre ved at andre religioner også har en logisk brist?
- Da forstår jeg det som at det er opp til menneskene å dømme, men om du unnslipper menneskenes dom, får du Guds dom etterpå?
- Vil unnlatelse av dømmeplikten også da være en synd?
- vi lurer på om Gud vil dømme alle disse som er nevnt.
- Så Abrahem var en synder da han ville drepe sønnen sin i Guds navn?
- Hva er muslimenes argumenter, og hva mener du med at qumran-funnene avkrefter myter?
- Hva er en religion, om man ikke ser på hva dens utøvere faktisk utøver? (BA)
Du har også en del ubesvarte spørsmål liggende på vent. For ordens skyld, tar jeg dem også igjen, slik at du slipper å lete igjennom hele tråden for å få med alle.
- Hva er en ugjerning?
- Ta en straff som en eller annen maktsyk person har bestemt, og det skal liksom virke befriende på verdens ugjerninger, hæææææ?
- Er det plutselig slik at alle maktsyke menneskers dom er i tråd med Guds oppfattelse?
- Hvor er rettferdigheten hen da, om man ser på at de maktsyke skal styre disse oppfatninger og skal være representanter for Gud?
- Logisk forklaring på dette er.........? (El Boss)
- Hvem er det da å anklage for at jeg ikke klarer å tro på denne guden? Har Satan større makt enn Gud?
- Så Gud vil heller tilbringe evigheten med troende massemordere og terrorister enn med dem som valgte feil religion, som. f.eks. Dalai Lama?
- Blir kristendommen bedre ved at andre religioner også har en logisk brist?
- Da forstår jeg det som at det er opp til menneskene å dømme, men om du unnslipper menneskenes dom, får du Guds dom etterpå?
- Vil unnlatelse av dømmeplikten også da være en synd?
- vi lurer på om Gud vil dømme alle disse som er nevnt.
- Så Abrahem var en synder da han ville drepe sønnen sin i Guds navn?
- Hva er muslimenes argumenter, og hva mener du med at qumran-funnene avkrefter myter?
- Hva er en religion, om man ikke ser på hva dens utøvere faktisk utøver? (BA)
Antall ord: 258
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Nei, det er ikke så.Magikeren skrev:Er det ikke så at det er bevist at Jesus har levd? Alt tyder vel på det, så da må man jo velge å tro om han var guds sønn eller ikke.
Likevel regnes det som sannsynlig at han har levd, men det er et spørsmål som egentlig ikke spiller så stor rolle.
Hvis han har levd, så er spørsmålet om hvorvidt han var guds sønn eller ikke like relevant.
Hvis han ikke har levd, så er han et symbol på en kraft eller noe, så vi kommer uansett ikke lenger i noe tilfelle. Dette er min mening, og jeg vet andre er uenig med meg i meningen, men få er uenig med meg i at Jesus sin eksistens ikke er bevist, men sannsynlig.
Antall ord: 157
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Aug 2006 16:02
- 18
- Blitt takket: 1 gang
Noen svar her og noen senere, antakelig. Og takk til deg, du som systematiserte spørsmålene.
"Den hele skrift er innblest (inspirert) av Gud." 2.Tim. 3, 16.
For det første var det den Hellige Ånd som ga profeter og apostler tilskyndelse til å skrive. "Og Herren sa til Moses: Skriv dette i en bok." 2. Mos. 17, 14. "Skriv dette i en bok." Åp. 1,11. En lang rekke steder blir det nevnt slike tilskyndelser.
For det andre meddelte Ånden dem hva de skulle skrive, og måten de skulle skrive det på. Den Hellige Ånd har dratt omsorg for at Bibelen inneholder nøyaktig det den skal inneholde. 2. Pet. 1. 20-.
For det tredje betyr inspirasjonen at den Hellige Skrift er den Hellige Ånds verktøy idag. Den tyske bibelfortolker Bengel forklarer 2. Tim. 3,16 slik: "Skriften er inspirert på guddommelig vis, ikke bare slik at Gud inspirerte forfatterne da den ble skrevet, men også slik at Gud inspirerer ved Skriften idet den blir lest, og slik at Skriften ånder av Ham. Derfor er den så "nyttig"."
Guds Ord er i ett og alt avgjørende for vår tro.
(Carl. Fr. Wisløff. "jeg vet på hvem jeg tror.")
For det første har verden forarget seg over hans høyhet og storhet, at han som bare var en alminnelig mann kunne komme med slike veldige utsagn om seg selv. Han kalte seg for Guds Sønn og sa at alle måtte ære ham akkurat som de æret Gud. Johs. 5,23. Han sa at han hadde liv i seg selv, likesom Faderen. Johs. 5, 26. Det vil si: Likesom Gud lever evig, lever et liv som aldri er begynt og aldri skal slutte, så eier også jeg et slikt liv.
Det var da ikke mer enn en kunne vente at han likefrem kunne sette kronen på verket og si : "Jeg og Faderen er ett!" joh. 10, 30.
Enten måtte han være gal. Eller- han må være den han sier han er. Og da har han krav på hele mitt liv. Jeg må da i ett og alt rette meg etter det han sier. Den som ville leve med Gud, måtte ta imot Jesus, sønn av en snekker i en liten filleby - det mente jo folk han var - og ha hele sitt liv og sin salighet i ham. For han er veien, sannheten og livet. (joh. 14, 6)
Det finnes med andre ord ingen annen vei til Gud, ingen annen sannhet, intet annet som med rette kan kalles liv. Han var det brød som kom ned fra himmelen for å gi verden liv. (Johs. 6, 51). Han var kommet for å gi sitt liv til en løsepenge for mange. Mat. 20, 28.
Og da nå Jesus var død, ble det ikke bedre. For så fortsatte hans disipler dette vitnesbyrdet. De fortsatte å hevde at denne Jesus, som de hadde sett dø en ynkelig død på korset som den verste forbryter, han var Guds sønn. Han var stått opp fra de døde den tredje dagen. Legemlig var han stått opp, for graven var tom. Men han skulle komme igjen, og da skulle han dømme levende og døde. Det var ikke så lenge til at han skulle komme heller, og den korte tiden som han ennå kunne drøye, måtte alle mennesker bruke snarest mulig til å vende om og tro på denne Jesus. Ap.Gjern. 2, 22 ff. 4, 11 f.
Derfor har verden fortsatt med dette anstøt på Jesu høyhet. De kan ikke forstå han, som er så ringe, kan være så stor. De foretrekker å tvile på at Bibelens vitnesbyrd om ham er sant.
Men verden har også - for det andre - forarget seg over hans ringhet, at han som sa seg å være så stor og som i mange henseender sikkert var det, at han kunne være så liten og ussel. Og dette er et like stort anstøt på Jesus.
Det er jo nemlig ikke tvil om, mener mange, at Jesus var en stor mann; han har jo sagt mye som er skjønt og opphøyhet. Han gjorde også mye godt. Hvorfor skal han da være så ringe og ussel, leve sammen med tollere og syndere, engstes i Getsemane, og til sist dø så forsmedelig? Og hvis han virkelig er den han sier seg å være, da blir denne motsigelse uløselig. For hvilken sammenheng er det mellom å være Guds Sønn og verdens dommer - og så å svette blod av angst? Hvordan rimer det? - : å være ett med Gud i Himmelen, og så måtte dø kvalfullt på korset?
- Verdens dom er klar: Det rimer overhodet ikke.
Nei, for fornuften rimer det ikke. Dette er et anstøt mot all verdens visdom. Vi forkynner Kristus, for jøder et anstøt og for grekere en dårskap. 1. Kor. 1, 18-31.
Det er meget om å gjøre at ingen klusser med bildet av Jesus. Det verste av alt er de forsøk som har vært gjort på å pynte på Bibelens Jesus. Det verste av alt er de forsøk som har vært gjort på å pynte Bibelens Kristus-bilde, så han kunne bli noe lettere å forstå. Man har villet gjøre ham mer antagelig for menneskelig fornuft, og så har man skåret av noe både i høyden og i dybden, så å si. Man har gjort ham litt mindre guddommelig, og litt mindre svak og ussel i sin menneskelighet. Og så er resultatet blitt en sosial reformator, et religiøst geni, en interessant filosof, en dypsindig tenker - og hva en ellers har hatt bruk for. Men det er hjernespinn alt sammen.
- Her er bare ett valg: Enten å forkaste både Bibelen og Jesus. Eller å tro på Bibelens Jesus.
- Ja.Så denne lusifer har mange forkledninger sier du?
- Nei.Har det falt deg inn at han kan ha skrevet noe i bibelen?
For det første var det den Hellige Ånd som ga profeter og apostler tilskyndelse til å skrive. "Og Herren sa til Moses: Skriv dette i en bok." 2. Mos. 17, 14. "Skriv dette i en bok." Åp. 1,11. En lang rekke steder blir det nevnt slike tilskyndelser.
For det andre meddelte Ånden dem hva de skulle skrive, og måten de skulle skrive det på. Den Hellige Ånd har dratt omsorg for at Bibelen inneholder nøyaktig det den skal inneholde. 2. Pet. 1. 20-.
For det tredje betyr inspirasjonen at den Hellige Skrift er den Hellige Ånds verktøy idag. Den tyske bibelfortolker Bengel forklarer 2. Tim. 3,16 slik: "Skriften er inspirert på guddommelig vis, ikke bare slik at Gud inspirerte forfatterne da den ble skrevet, men også slik at Gud inspirerer ved Skriften idet den blir lest, og slik at Skriften ånder av Ham. Derfor er den så "nyttig"."
- Den står for Satan, for å si det enkelt. Og den finnes i flere former.vet du hva spiritismen står for?
-Jesus var en gåte for sin samtid. De kunne ikke bli klok på ham. Og etter hvert tok de anstøt av ham, og kom til å hate ham. Det var bare en liten flokk som var tro mot Jesus. Slik har det alltid vært, og slik vil det dypest sett alltid være i verden.Hvem er denne jesus dere snakker om...
For det første har verden forarget seg over hans høyhet og storhet, at han som bare var en alminnelig mann kunne komme med slike veldige utsagn om seg selv. Han kalte seg for Guds Sønn og sa at alle måtte ære ham akkurat som de æret Gud. Johs. 5,23. Han sa at han hadde liv i seg selv, likesom Faderen. Johs. 5, 26. Det vil si: Likesom Gud lever evig, lever et liv som aldri er begynt og aldri skal slutte, så eier også jeg et slikt liv.
Det var da ikke mer enn en kunne vente at han likefrem kunne sette kronen på verket og si : "Jeg og Faderen er ett!" joh. 10, 30.
Enten måtte han være gal. Eller- han må være den han sier han er. Og da har han krav på hele mitt liv. Jeg må da i ett og alt rette meg etter det han sier. Den som ville leve med Gud, måtte ta imot Jesus, sønn av en snekker i en liten filleby - det mente jo folk han var - og ha hele sitt liv og sin salighet i ham. For han er veien, sannheten og livet. (joh. 14, 6)
Det finnes med andre ord ingen annen vei til Gud, ingen annen sannhet, intet annet som med rette kan kalles liv. Han var det brød som kom ned fra himmelen for å gi verden liv. (Johs. 6, 51). Han var kommet for å gi sitt liv til en løsepenge for mange. Mat. 20, 28.
Og da nå Jesus var død, ble det ikke bedre. For så fortsatte hans disipler dette vitnesbyrdet. De fortsatte å hevde at denne Jesus, som de hadde sett dø en ynkelig død på korset som den verste forbryter, han var Guds sønn. Han var stått opp fra de døde den tredje dagen. Legemlig var han stått opp, for graven var tom. Men han skulle komme igjen, og da skulle han dømme levende og døde. Det var ikke så lenge til at han skulle komme heller, og den korte tiden som han ennå kunne drøye, måtte alle mennesker bruke snarest mulig til å vende om og tro på denne Jesus. Ap.Gjern. 2, 22 ff. 4, 11 f.
Derfor har verden fortsatt med dette anstøt på Jesu høyhet. De kan ikke forstå han, som er så ringe, kan være så stor. De foretrekker å tvile på at Bibelens vitnesbyrd om ham er sant.
Men verden har også - for det andre - forarget seg over hans ringhet, at han som sa seg å være så stor og som i mange henseender sikkert var det, at han kunne være så liten og ussel. Og dette er et like stort anstøt på Jesus.
Det er jo nemlig ikke tvil om, mener mange, at Jesus var en stor mann; han har jo sagt mye som er skjønt og opphøyhet. Han gjorde også mye godt. Hvorfor skal han da være så ringe og ussel, leve sammen med tollere og syndere, engstes i Getsemane, og til sist dø så forsmedelig? Og hvis han virkelig er den han sier seg å være, da blir denne motsigelse uløselig. For hvilken sammenheng er det mellom å være Guds Sønn og verdens dommer - og så å svette blod av angst? Hvordan rimer det? - : å være ett med Gud i Himmelen, og så måtte dø kvalfullt på korset?
Nei, for fornuften rimer det ikke. Dette er et anstøt mot all verdens visdom. Vi forkynner Kristus, for jøder et anstøt og for grekere en dårskap. 1. Kor. 1, 18-31.
Det er meget om å gjøre at ingen klusser med bildet av Jesus. Det verste av alt er de forsøk som har vært gjort på å pynte på Bibelens Jesus. Det verste av alt er de forsøk som har vært gjort på å pynte Bibelens Kristus-bilde, så han kunne bli noe lettere å forstå. Man har villet gjøre ham mer antagelig for menneskelig fornuft, og så har man skåret av noe både i høyden og i dybden, så å si. Man har gjort ham litt mindre guddommelig, og litt mindre svak og ussel i sin menneskelighet. Og så er resultatet blitt en sosial reformator, et religiøst geni, en interessant filosof, en dypsindig tenker - og hva en ellers har hatt bruk for. Men det er hjernespinn alt sammen.
- Her er bare ett valg: Enten å forkaste både Bibelen og Jesus. Eller å tro på Bibelens Jesus.
Antall ord: 1098
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige. Åp. 1, 8.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jul 2006 19:53
- 18
- Lokalisering: Bodø
- Den står for Satan, for å si det enkelt. Og den finnes i flere former.Joh. 3,16 skrev:vet du hva spiritismen står for?
/quote]
Nei, desverre så tar du nok ganske så feil der. Dette er en vanlig oppfattning blant folk som ikke gidder å sette seg litt inn i emnet. Da må jeg virkelig spørre deg, har du satt deg inn i hva spiritismen står for som trosrettning? Tror nok jeg kan svare nei på mitt eget spørsmål. Det er jammen utrolig hvor medmenneskelig, kjærlighetsfull og snill denne Satan da er. Med tanke på hva slags budskaper som kommer fra åndeverdenen altså.
Du må gjerne tro på det du vil, det har min aller største respekt. Men du klarer på ingen måte å skremme meg til å tro at jeg må vende meg om for å få det fint når jeg dør. Det er vel ikke fint gjort å skremme folk, er det?
Antall ord: 161
Hide post links |
Synd å si det, men det kan virke som om Joh 3.16 ikke har ryggrad eller egne meninger i det hele tatt.Joh. 3,16 skrev:Noen svar her og noen senere, antakelig. Og takk til deg, du som systematiserte spørsmålene.
- Ja.Så denne lusifer har mange forkledninger sier du?
- Nei.Har det falt deg inn at han kan ha skrevet noe i bibelen?
- Den står for Satan, for å si det enkelt. Og den finnes i flere former.vet du hva spiritismen står for?
-Jesus var en gåte for sin samtid. De kunne ikke bli klok på ham. Og etter hvert tok de anstøt av ham, og kom til å hate ham. Det var bare en liten flokk som var tro mot Jesus. Slik har det alltid vært, og slik vil det dypest sett alltid være i verden.Hvem er denne jesus dere snakker om...
Antall ord: 1124
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Apr 2005 11:50
- 19
- Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
- Lokalisering: Bergen
Jeg har vendt meg om så mange ganger at jeg er svimmel! :mozilla_laughing:
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Nei han har ikke mange forklaringer tatt fra eget hode akkurat.
Antall ord: 11
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Bare hyggelig, og jeg ser fram til resten.Joh. 3,16 skrev:Noen svar her og noen senere, antakelig. Og takk til deg, du som systematiserte spørsmålene.
Er Lusifer den samme som Satan?- Ja.Så denne lusifer har mange forkledninger sier du?
Tenk da på at bibelen først ble satt sammen en gang rundt 300 evt. Da ble den kristne bibelen satt sammen av jødenes Torah og de evangeliene, brev og bøker som var vanlige å bruke på den tiden. Altså var det ikke noe guddommelig over denne utvelgelsen. De valgte det som var brukt mest.- Nei.Har det falt deg inn at han kan ha skrevet noe i bibelen?
Siden ble jo kirken delt, og protestantene ble hivi ut av kirka. Da ble også deres bibel endret. Hvilken bibel mener du er rett, den katolske (opprinnelige) eller den protestantiske?
Dette er vel litt forenklet. Spiritisme handler om ånder, og kristne snakker jo også om ånder.- Den står for Satan, for å si det enkelt. Og den finnes i flere former.vet du hva spiritismen står for?
Dette er nok ikke så langt unna sannheten. Jesus kunne nok erte på seg mange med spissformuleringer. Men han roet det gjerne ned ved å forklare bedre hva han mente.-Jesus var en gåte for sin samtid. De kunne ikke bli klok på ham. Og etter hvert tok de anstøt av ham, og kom til å hate ham. Det var bare en liten flokk som var tro mot Jesus. Slik har det alltid vært, og slik vil det dypest sett alltid være i verden.Hvem er denne jesus dere snakker om...
F.eks. "Slår noen deg på det ene kinnet, så by fram det andre også. Om noen tar fra deg kappen, så nekt ham heller ikke skjorten." Dette var ord som gjorde at folk stoppet og lyttet, man skjønte ikke at han kunne mene noe slikt. Dermed fortsatte han med å si "Som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem. osv." Da forsto tilhørerne bedre hva han mente, og gemyttene roet seg ned igjen.
Det er slik FrP har holdt på her i noen år nå. Komme med oppsiktsvekkende påstander, så folket lytter, og deretter når alle lytter forklare hva de egentlig sa og mente på en enkel måte.
Sannsynligvis har de fleste bare blåst av ham, og ikke engasjert seg i hans påstander, mens et fåtall forarget seg over hans selvgodhet og egenrettferdighet. Det er slik vi ser i dag, at f.eks. de aller fleste ga blaffen da Otto Jespersen ville brenne en bibel på TV, mens noen få var veldig forarget, og fikk stoppet hele seansen.For det første har verden forarget seg over hans høyhet og storhet, at han som bare var en alminnelig mann kunne komme med slike veldige utsagn om seg selv. Han kalte seg for Guds Sønn og sa at alle måtte ære ham akkurat som de æret Gud. Johs. 5,23. Han sa at han hadde liv i seg selv, likesom Faderen. Johs. 5, 26. Det vil si: Likesom Gud lever evig, lever et liv som aldri er begynt og aldri skal slutte, så eier også jeg et slikt liv.
Og det var vel ca femti år etter hans død at man begynte å fortelle/skrive om hans gjerninger også. Tidligere hadde man historier om hva Jesus sa, men nå begynte fortellertradisjonen å endres til også å ta med gjerninger. Markus var vel den som ledet an denne metoden for evangelieskriving. Kildekritikk fantes ikke, opplysningstiden begynte ikke før om enda noen hndr år. Mye ble skrevet for å holde interessen oppe.Og da nå Jesus var død, ble det ikke bedre. For så fortsatte hans disipler dette vitnesbyrdet. De fortsatte å hevde at denne Jesus, som de hadde sett dø en ynkelig død på korset som den verste forbryter, han var Guds sønn. Han var stått opp fra de døde den tredje dagen. Legemlig var han stått opp, for graven var tom. Men han skulle komme igjen, og da skulle han dømme levende og døde. Det var ikke så lenge til at han skulle komme heller, og den korte tiden som han ennå kunne drøye, måtte alle mennesker bruke snarest mulig til å vende om og tro på denne Jesus. Ap.Gjern. 2, 22 ff. 4, 11 f.
Hehe. Du er enig i at det ikke rimer? At Gud krever sin sønns liv for den urett som er gjort av andre mot andre?Men verden har også - for det andre - forarget seg over hans ringhet, at han som sa seg å være så stor og som i mange henseender sikkert var det, at han kunne være så liten og ussel. Og dette er et like stort anstøt på Jesus.
Det meste av slik pynting kommer fra kirken selv.Det er meget om å gjøre at ingen klusser med bildet av Jesus. Det verste av alt er de forsøk som har vært gjort på å pynte på Bibelens Jesus. Det verste av alt er de forsøk som har vært gjort på å pynte Bibelens Kristus-bilde, så han kunne bli noe lettere å forstå. Man har villet gjøre ham mer antagelig for menneskelig fornuft, og så har man skåret av noe både i høyden og i dybden, så å si. Man har gjort ham litt mindre guddommelig, og litt mindre svak og ussel i sin menneskelighet. Og så er resultatet blitt en sosial reformator, et religiøst geni, en interessant filosof, en dypsindig tenker - og hva en ellers har hatt bruk for. Men det er hjernespinn alt sammen.
Imidlertid viser studier av kilden Q at Jesus var nemlig akkurat en vanlig mann, en kyniker etter gresk tradisjon.
Tja. Jesus har nok levd, men jeg ser ingen grunn til å tro at han var Guds sønn.- Her er bare ett valg: Enten å forkaste både Bibelen og Jesus. Eller å tro på Bibelens Jesus.
For å ta et eksempel til slutt. Hvis evangeliene hadde hatt rett i at Jesus ble korsfestet, og at denne rettsaken vakte så mye oppsikt som det fortelles om, burde ikke dette da være nevnt i romerske protokoller?
Antall ord: 1602
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Nå synes jeg du var urettferdig.El Boss skrev:Synd å si det, men det kan virke som om Joh 3.16 ikke har ryggrad eller egne meninger i det hele tatt.
Alle de første tre spørsmålene fikk vi klart og tydelig svar på. Samt henvisning til hvorfor hn tror som hn gjør.
Det siste spørsmålet fikk vi godt svar på, selv om det ikke var johs egne ord. Det kan være at Wisløff forklarte akkurat det Joh mener, bare mye bedre enn hn selv kan få det til.
Denne gangen ble spørsmålene besvart, og de ble besvart så en kan forstå johannes 3.16s egne forestillinger om emnene.
Antall ord: 118
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo
-- Terje Lømo
Hide post links |