Dessverre forsvant jo de tre siste sidene, men jeg skal prøve å gjenoppta diskusjonen. Blir litt repitisjon fra min side...
snuppedilla skrev:Rart... men alle religøse.. enten de er muslimer.. kristne eller gud vet hva... sier det samme... i kraft av å at de eier den ene og rette sannhet...
Ja, men du kan jo sette deg inn i forskjellige religioner og selv se hva som har mest sannhet i seg.
karina skrev:I følge deg går vi rett i ovnen, ikke sant? Men vet du, det er akkurat derfor jeg ikke klarer å tro på den måten du gjør. For hvilken gud vil vel sende noen som helst til evig pine?
Gud vil ikke sende noen i ovnen. Det er Satan som vil det. I verden finnes det gode krefter (fra Gud) og onde krefter (fra Satan). Man kan selv velge.... det er ikke rettferdig å anklage ham for at du ikke valgte gud.
mordecai skrev:Mener du at han burde tillate mordere, løgnere, pedofiler, og tyver entre himmelen? Mener du virkelig at han hadde vært en rettferdig Gud da?
Ingen mennesker er onde, det er kun gjerningene dems som er det. Det finnes psykologiske forklaringer til alle ugjerninger mennesker gjør. Og alle begår ugjerninger. Sånn sett hadde ingen hatt tilgang til himmelen... eller mener du at siden du har bare stjålet fire brød av bakeren så skal du få innpass, mens snekkeren som har stjålet hele 117 brød er for ond til å få adgang? For ikke å snakke om David Toska, han som har ranet en bank, han har vel ihvertfall ikke sjans?
Ugjerningene dine spiller ingen rolle for adgang til himmelen, det er jo nettopp derfor Jesus blir kalt offerlammet. Men det spiller allikevel rolle mht godt liv (både for deg og dine omgivelser), man blir straffet for uting man gjør, enten her eller der.
Magikeren skrev:Vet du i det hele tatt hva spiritismen går ut på?
Jeg vet ikke forferdelig mye, men jeg er sikkert ikke den eneste som har hørt skrekkhistorier om spiritisme. Jeg anser det som en farlig lek, for det finnes både gode og onde krefter. Men bruker du det til noe som er rent positivt, vet jeg ikke om det er noe gale i det. Feks healing istedetfor dyre tabletter med masse bivirkninger.
karina skrev:Angående spiritisme så står det i bibelen at en god kristen skal sky spiritister, uansett hvem de tilber. Aller meste av det som står på denne siden er fyfy for trad-kristne. Eller altså de konservative.
Hvor står det? Du tenker kanskje på vitnesbyrd (eidoth-lover/lovgjerninger) i GT, som er for jødene. Der det også advares mot svinekjøtt, tatovering, om bekledning og masse annet rart. Onder (både gode (DHÅ) og onde) finnes jo også i kristendom som du vet
Hecate skrev:Gud har ikke begrep om hva som er ondt eller godt. Det er det kun mennesker som har satt en definisjon på.
Hvilken gud snakker du om da?
karina skrev:Gud har ingen krav, dømmer ingen, stenger ingen ute. Og da mener jeg INGEN. I kristendommen er det Gud elsker alle, med untatt de og de og de i parantes.
Hvis du ser på det som et krav at du ihvertfall må tro på ham, så har han minst et krav. Kristendommens gud elsker alle ja, men ikke alle elsker kristedommens gud, mange hater og spotter ham. Skal han fungere som en støvsuger og suge til seg alle sammen, selv om de ikke vil (til) ham? Haugevis av folk vil ikke (til) ham (inkludert på dette forumet), så det er jo ikke rettferdig å bli tvunget til å ende opp på et rom du ikke vil være? heller ikke er han da god, siden han begrenser folks frie vilje. Og de som ikke tror på noe av det allikevel, de har jo heller ikke noe å frykte. Hvorfor angriper de da de som (eller det som) forteller/s om fortapelse?
torgeir skrev:Virker nesten sånn, med tanke på alt om begrensning og frykt!!!
"Du skal!" "Du skal ikke!" "Hvis ikke havner du i helvete!"
Jeg ser tydelig at du ikke forstår hva kristendommen er. Jesus/Kristendommen gir en trygghet - tro håp og kjærlighet.
Hva med norske lover? Der er det veldig masse "du skal", "du skal ikke" - for hvis ikke - så er det celler og bøter. Og du blir merket for livet (på rullebladet). Dette skaper jo masse begrensninger og frykt!!!
-eller?
Hva med andre religioner med sjelevandring som et sentralt tema? De har alle oppskriften til frelse, følger du ikke/klarer ikke å følge oppskriften, så må du leve om igjen, og kanskje får du en uheldig inkarnasjon i ditt neste liv? Dette skaper jo masse begrensninger og frykt!!!
-eller?
El Boss skrev:Jesus har altså tatt på seg all verdens synd, ikke sant, og naglet det til korset, for at jeg skal gå fri. FETT, så er jeg altså i følge norsk språkforståelse fritatt for den synd jeg begår, og du sier at jeg må tro på JC, ja det gjør jeg da, kanskje ikke helt som du fremstiller dette, men altså, jeg gjør det alikevel, men i neste vending sier du for f**** at jeg må stå til ansvar for Gud, og dette på tross av at JC har sonet våre og da sansynligvis min synd også, så babler du om fortapelse
Fortapelsen (uansett om det er en et brennende høl, en intetgjørelse eller en ny dårlig inkarnasjon) angår deg ikke lenger etter at du er frelst. For ugjerningene du gjør nå, vil du bli straffet av andre folk, men ikke alltid. Uoppgjorte ugjerninger, gjør du opp for deg (angre-bekjenne-ta den evt straffen ugjerningen fortjener).
El Boss skrev:Videre så må du eventuelt forkalre meg at Gud har skapt jorden, og alt dette her, og at det ikke er meg selv som har gjort det i henhold til mitt eget liv..
Hva mener du? at det kanskje du selv som har skapt jorden??
Magikeren skrev:Er det ikke slik da at de aller fleste av jordens befolkning kommer til å havne i helvete? Med tanke på hvor mange som ikke tilhører kristendomen eller eventuelt noen annen religion?
karina skrev:Ifølge deg vil indianere i verdens dypeste skoger som aldri har hørt om Jesus engang få tilværelsens verste straff. Folk som prøver og ønsker å tro, men ikke klarer det, vil anses som søppel.
BA skrev:I såfall går alle jøder i den evige fortapelsen?
Det er ikke opp til noen mennesker å ta den bestemmelsen (dømme).
Magikeren skrev:Og er det ikke slik at bibelen er blitt forrandret en rekke ganger?
Ja, kanonfortegnelsen har blitt noe justert på forskjellige kirkemøter, og det er litt avvik i protestantisk, ortodoks og katolsk kanon (innholdsliste over bøker).
Magikeren skrev:Hadde du heller fortalt litt om alt det positive som man kan oppleve hadde det kanskje blitt litt lettere. Skremselspropaganda hørte vel hjemme for 1000 år siden...
Enig der. Men "Skremselspropaganda" hører fortsatt hjemme i ymse sekter. Feks virker Jehovas Vitner mye mer opptatt av harmageddon enn evangeliet (="det gode budskap").
Hecate skrev:hvordan kan du vite med sikkerhet at det ikke er Djevler og demoner som har besatt de som skrev den?
Den viser sannhet, tro, håp og kjærlighet.
hege210 skrev:Jeg har brutt et av budene: Du skal ikke drive hor... jeg må jo bare være dømt til å komme til helvete...
Det må være tungt å hele tiden tenke på om hva må en må gjøre rett for å komme til himmelen? Tenk om du gjør en synd du og?
Du har heller ikke skjønt elementær kristendom. Du virker som en av alle de som anser kristendommen til å være en "gjør sånn og sånn-ikke gjør sånn og sånn--ellers kommer du i helvete". Ugjerningene dine rammer deg selv (evt medmennesker), ikke gud. Jesus tok skylden for dine uoppgjorte synder.
Se også svaret mitt til El Boss lenger oppe i innlegget mitt.
BA skrev:Nei, men dette er jo løgn. Satan (slangen i paradis) snakker sant, mens Gud lyver. Ikke sant?
Hvor(tid) lyger Gud ?
BA skrev:Like før dette sa han "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd."
Dette har vi snakket om før, og jeg tror jeg viste deg en grei forklaring på hva det betyr. Dermed er argumentet ditt grunnløst.
Dj_Devil skrev:så må vi ikke gleme at faktisk kristendomen kom til norge via krig.
det var vell kong olav som forente norge for å kriste norge.men det var ikke via preik. det var via krig. var du ikke kristen var du død.
Korstog er misbruk av religion.
Gaute skrev:Jeg tror på Jesus Kristus, og budskapet som han sto for FØR det ble nedskrevet og forvridd til fordel for den maktsyke kirken
Hva er forvridd? Til fordel for kirkens makt?
Gaute skrev:Vi mennesker har nemlig alt vi trenger inne i oss, skapelsen er jo perfekt - ikke sant?
Nei, ikke ifølge bibelen.
Gaute skrev:I stedefor å vende oss utover mot religioner, narkotika, materialisme og andre avhengigheter, kan vi heller vende oss innover mot vår egen sjel - det er nemlig her vi finner ekte ro og kjærlighet. Grunnen til at folk søker ytre avhengigheter er fordi de mangler den indre roen. Den kan man kun finne ved å gå innover i seg selv og forløse de innestengte følelsene som ligger og blokkerer for sjelskraften.
Jesus snakket også om dette.
Gaute skrev:Kristendomen begrenser oss til å ikke gjøre sånn og sånn, fordi det er "synd". Folk blir fylt av angst for å ikke komme til himmelen, eller for å brenne i helvetet når de dør.
Les svaret mitt til El Boss og hege210
Gaute skrev:Du har sannsynligvis både drept og drevet hor i tidligere liv, eller du vil gjøre det i fremtidige liv. Dette er et naturlig ledd i utviklingen av sjelen, det er nemlig ingenting som heter "synd" sett fra et holistisk spirituelt ståsted. Alt er erfaringer som vi trenger for å vokse som sjel.
Jeg forstår ikke mye av reinkarnasjon
1) Hva skal man med erfaring? man begynner jo omtrent på null når man blir født?
2) Veien er erfaring, men når man har erfart alt sammen, hva da? hva er målet?
3) Hvis din bestefar er død, kan din nyfødte sønn da være din egen bestefar?
mymor skrev:Jo, det betyr at ingen kan føle seg trygge mot å bli drept i "Herrens" navn - slik som også andre voldshandlinger har blitt utført i Hans navn. Er en slik Gud som krever slike handlinger for å "bli fornøyd" god og rettferdig?
Et av budene er: du skal ikke slå ihjel. Et annet er: du skal ikke misbruke guds navn. Å drepe noen i Herrens navn er klart misbruk av guds navn.
Dj_Devil skrev:å hva er da meningen med å drive å tilbe noe? er det ikke egoistiskt av en gud å måtta tilbes? skal ikke en gud være "over" slik egoisme? det er som eg såg på en film "eg trur ikke på noe eg ikke ser og får en mann ned på kne uten videre" dette er en god setning syns eg.
Tenk på det som et forhold mellom far og sønn, ikke som et forhold mellom soldat-offiser eller fange-betjent.
BA skrev:
Det er en vanlig myte at man har endret så mye på skriftene etter kirkemøtet i Nikea. Dan Brown hjalp jo ikke akkurat til mot mytene han heller.
Dan Brown er ingen kilde til kunnskap. Han er heller ingen etterforsker, som han har fått mye ufortjent skryt for. Muslimene derimot har idet minste litt saklige argumenter til hvorfor de mener mye i bibelen er blitt forandret, og det er nettopp derfor de ikke har tillit til bibelen. Qumran-funnene hjalp jo ikke akkurat til å støtte den myten heller. Men canon'en ble endret hvis det var det du først mente
BA skrev:
Se på Martin Luthers jøde- og kvinnehat. Hvordan hans bordtaler har ødelagt for kirkens renomme. At presten forteller hva som står i bibelen er greit nok, men når presten legger til sine egne tolkninger av hva som står der, da blir det galt. F.eks. Ludvig Nessa, Børre Knudsen, og en del homofobe prester i dag.
Det å dømme andre er en kjent ting blant kristne. I større grad enn blant resten av befolkningen. Se på hvordan kristne oppfører seg, så kan du si hva kristen handling er. Se på hva kristendommens grunnlag er, så ser du hvordan kristne bør oppføre seg.
Du kan ikke dømme kristendommen etter hva noen kristne gjør.
BA skrev:
Når noen påstår at bibelen er en god rettesnor, og at lovene er fornuftige, viser andre til at man ikke skal ha klær av to forskjellige stoffer, som f.eks. bomullsbukser og nylongenser. Det er synd. Menn skal ikke ligge hos menn som man ligger hos en kvinne, for det er også synd. Slike regler regner ikke folk flest som fornuftige regler i dag.
Dette er vitnesbyrd (eidoth-lover/lovgjerninger) rettet spesielt mot jødene der. Ikke tenk på det som "enten eller helvete"-lover for folk, for det er det ikke ment som og har heller ikke blitt oppfattet slik av andre enn av bibel-attack'ere. Homofili er et stort eget tema i seg selv.