Meum skrev:Det er dere ”skeptikeres” motiv jeg er ute etter. Det kunne ikke falle meg inn å gå inn på et kristent forum å legge ut om mine motforestillinger mot kristendom. Det ville for det første være et uttrykk for manglende folkeskikk, og for det andre bortkastet tid. Dette forumet heter paranormal og skulle tiltrekke folk med interesse for åndelige og paranormale fenomener. Det ser for meg ut som om det i enda større grad tiltrekker personer som ikke tror på hverken en åndelig virkelighet eller parapsykologien. Så hva er deres motiv?
Behov har enten et fysisk, mentalt eller åndelig grunnlag. Deltagelse på et forum har vel lite med fysiske behov å gjøre. Så må det være mentale eller åndelige behov som ligger bak. Det mentale behov som vel styrer de fleste her, er å få en følelse av å delta i et fellesskap. Ved å tråkke på andres tro, kan ikke det være ”skeptikernes” motiv. De markerer at de ikke hører til i fellesskapet. Det kan ha med ”det absurdes logikk” å gjøre. Det som også kalles gjentakelsesdriften. I så fall et alvorlig psykologisk problem.
Jeg tror egentlig at det er misjonering dere driver med. Altså et åndelig behov. Begrepet satanisme i kristendommen kan sammenlignes med Gudinnens og Gudens mørke aspekt i paganismen. Dyrking av dualismen altruisme/psykopati og det totale åndelige havari i dualismen masochisme/sadisme. I Gudinnens mørke aspekt rettes energiene mot en selv, så den kristne satanisme blir nok mer lik Gudens mørke aspekt psykopati og sadisme. Ondskapen rettes mot andre. Dersom det er organisert satanisme får ”skeptikerne” både i pose og sekk. De får utfolde sine tilbøyeligheter og de kan rive grunnen vekk under usikre mennesker for å få lokket dem inn i en satanistsekt hvor egoismen er den eneste gud.
Hva som er andre skeptikeres mål her vet jeg ikke, men jeg utfordrer bl.a. mine forestillinger.
Forumet er for de som interesserer seg for paranormale fenomener, og det gjør jeg. Til tross for at jeg har et annet syn på hva som forårsaker fenomenene synes jeg det er interessant å lese om mange av disse.
Hvis du interesserer deg for kristendommen, og har lyst til å lære mer om den, synes jeg du bør gå på et kristent forum og stille spørsmål. Du bør også lese innlegg der, og hvis du synes noe blir forklart feil, bør du enten stille spørsmål, eller komme med dine alternative forklaringer, slik at noen føler seg utfordret til å forklare dette bedre, slik at du forstår meningen, eller ser at din egen forklaring er mer plausibel.
De aller fleste her tror på en form for paranormal aktivitet. Så er de skeptiske til andre. Det er få, om noen som er skeptiske til alt, og det er få, om noen, som tror på alt.
I de tilfeller der jeg kan hjelpe noen til å spare pengene sine fremfor å kaste dem bort på svindlere, kan du kanskje kalle det misjonering. Men ikke i noe tilfeller prøver jeg å gi dem en alternativ tro. Det viktigste for meg er å tenke selv, og forsøke å vise folk at man ikke skal tro blindt på noen, uansett titler eller tidligere bragder. Ikke stol blindt på alt Einstein sa engang.