Jeg så ikke denne tråden før jeg allerede hadde skrevet på en annen tråd, så les den også, står mer der...
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 9&start=25
Leste nettopp gjennom alle innleggene, noen tilfeldige svar
Det finnes svært dårlig med skrevet litteratur som Maya-folket har forfattet. Mayaenes teorier innen diverse felt er nok for det meste oppfunnet av andre etterpå..
Nei, mye av mayaens skrifter er gått tapt, og mye som er bevart er foreløbig ukodet/utolket. Men fremdeles finnes det mye maya litteratur av mayaene selv. Popul Vuh, den viktigste skriften. Dresden Codex, Madrid Codex, Paris Codex og Grolier Codex. Dessuten sier de nålevende mayaene i f.eks Mexico og Guatemala det samme.
Mayafolket ser ut til å ha levd fredfullt på jorden, måtte vi oppnå samme ettermæle.
Både og. De hadde menneskeoffringer til gudene. Og en av grunnene til at riket gikk til grunnet, var at forskjellige mayastammer kriget mot hverandre.
Hvorfor vil barn ha medfødte telepatiske evner?
Ikke bare barn, men alle. Og det heter intuisjon. Det er et naturlig neste trinn i vår mentale utvikling etter instinkter, følelser, logikk kommer intuisjon. (overfladisk svar)
Jeg lurer på, hvordan VET de alt dette? Og hvorfor akkurat den datoen?
De var enormt dyktige astronomer. Mayaene så på seg selv som spillere i universet. Så man burde kjenne spillereglene. De hadde ballspill som var bygget på astronomi og mytologi, byene, pyramidene og templene var bygget etter astronomiske data. De var veldig opptatt av astronomi/-logi, og fikk derfor stor kunnskap om det. Det gjorde de med feks å observere stjernehimmelen og himmellegemer, for så å regne ut hvor lang tid til samme himmellegeme oppstår på samme sted.
Uansett er det interessant lesning, men for meg så ble dette en altfor billig etterlikning av en dårlig Hollywood sci-fi!
Ja kanskje de var synske, for både kulturen og kalenderen er minst 2500 år eldre enn den første Hollywood filmen.
Jeg tror det dreier seg om åndelig oppvåkning, i mer eller mindre grad.Noe vi allerede er godt i gang med.
Ja, en utvikling av intuisjon.
nå har eg sakt før at polane di fløtter seg gradvis pågrunn av rotasjonen til jorda. men den er så treg at polane fløtter seg berre noen få milimeter per år. så at polane er helt omvent om 6 år. neppe. om 6000år? det ville eg trudd mer på.
Hvis jordens geografiske nordpol peker opp, så peker den magnetiske nordpolen 23,5grader skeivt. Den magnetiske aksen roterer rundt jordens geografiske polpunkter, en runde på 26000 år ca. I 2012, vil det altså være 26000 år siden sist gang den stod på samme punkt.