Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Innspill fra Bertoni
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Jan 2005 17:55
- 19
Innspill fra Bertoni
Følgende ble skrevet av unormal:
Bare fordi det er et forum for paranormale ting så trenger man ikke å se på det paranormale som et svar med en gang. Alt merkelig som skjer er ikke overnaturlig. Så da kan man prøve å finne ut om dette har en naturlig forklaring, før man bestemmer seg for å tro at du er besatt?
Dette reiser spørsmålene, hva er normalt, og hva er unormalt?Hvorfor må man være schizofren (les:gal) fordi om man hører stemmer? Hva er det som gjør det så forferdelig logisk at dette er en sykdom? Det hele bygger på et negativt menneskesyn i fra et system som fra før har lobotomering, LSD eksperimenter, og elektrosjokk på samvittigheten. For meg har den "naturlige forklaringen" på mitt problem vært at jeg har fått schizofreni diagnosen fordi jeg hører "stemmer utenfra".Spør du meg er det en ganske haltende logikk. Vi vet jo alle at de vi hører og ser på radio og tv ikke fysisk sitter inne i apparatene. Så hvorfor kan det ikke være slik at noen av oss tar inn kanskje lignende type informasjon - utenfra. Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette er mindre logisk en psykiatriens forklaring. De har jo ikke noe annet en en teori de heller.
Bare fordi det er et forum for paranormale ting så trenger man ikke å se på det paranormale som et svar med en gang. Alt merkelig som skjer er ikke overnaturlig. Så da kan man prøve å finne ut om dette har en naturlig forklaring, før man bestemmer seg for å tro at du er besatt?
Dette reiser spørsmålene, hva er normalt, og hva er unormalt?Hvorfor må man være schizofren (les:gal) fordi om man hører stemmer? Hva er det som gjør det så forferdelig logisk at dette er en sykdom? Det hele bygger på et negativt menneskesyn i fra et system som fra før har lobotomering, LSD eksperimenter, og elektrosjokk på samvittigheten. For meg har den "naturlige forklaringen" på mitt problem vært at jeg har fått schizofreni diagnosen fordi jeg hører "stemmer utenfra".Spør du meg er det en ganske haltende logikk. Vi vet jo alle at de vi hører og ser på radio og tv ikke fysisk sitter inne i apparatene. Så hvorfor kan det ikke være slik at noen av oss tar inn kanskje lignende type informasjon - utenfra. Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette er mindre logisk en psykiatriens forklaring. De har jo ikke noe annet en en teori de heller.
Antall ord: 223
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Jul 2006 00:48
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: telemark
Det går jo an å spørre seg hva slags "håndfast vitenskap" psykologien baserer seg på også.
Antall ord: 18
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Jun 2006 15:30
- 18
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Jan 2006 15:38
- 18
- Lokalisering: Stord
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Mai 2006 01:29
- 18
Godt spørsmål i grunn.. men det håndfaste, det eneste håndfaste psykoloigien har er undersøkelser og teorier. Psykologien er læren om mennesket... og en spørreundersøkelse som rekker seg ut til 500 stk er vel nesten like "vitenskapelig" som det faktum at sigaretter kan være farlig.. det hele går ut på gjennomsnittsregning og spørreundersøkelser, samt observasjon..sr.vinter skrev:Det går jo an å spørre seg hva slags "håndfast vitenskap" psykologien baserer seg på også.
Under psykologien finner du jo også flere "retninger".
Og ser du på diagnosene, er ikke det noe mer farlig enn en samling av symptomer et menneske har.. hadde alle kommet inn på en undersøkelse på et psykiatrisk sykehus, ville nok alle kunne kommet ut med minst en diagnose på seg..
Antall ord: 138
I NASA er verdensrommet fremdeles høyt prioritert.
George W. Bush
George W. Bush
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Det har blitt en del "løse" påstander, så jeg vil konkretisere litt mer min påstand. Mye av det psykiatrien fremhever som fakta, har lite/ingen forskning i bunn. F.eks har man undervist psykiatriske sykepleiere i at man ikke skal snakke med de som hører stemmer om hva de hører. Dette skal etter sigende være farlig.Det er blitt forsket på dette og resultatet sier at man skal gjøre det motsatte - snakke om "stemmene". Et annet moment er om man hører stemmer utenfra (seg selv), eller denne stemmen kommer innenfra. Hvis den kommer innenfra er dette mer "normalt" en om "stemmen" kommer utenfra. Undersøkelser viser her at nærmest hundre prosent av de som hører stemmer hører disse fra utsiden. Så hva skal man da bruke et slikt skille til?
Så har vi det fakta at "symptomer " som ligger til grunn for en diagnose blir bestemt med håndsopprekkning på store konferanser. Disse tingene er ikke allment kjent.Psykiatrien prøver å danne et bilde av en "håndfast "vitenskap, men ganske mye bygger på antagelser. Hvis dette psykiatri systemet er så fantastisk, hvorfor har det seg da slik at personer i u-land (uten medisinering og psyk.instisjoner) blir raskere friske enn i I-land?
Så har vi det fakta at "symptomer " som ligger til grunn for en diagnose blir bestemt med håndsopprekkning på store konferanser. Disse tingene er ikke allment kjent.Psykiatrien prøver å danne et bilde av en "håndfast "vitenskap, men ganske mye bygger på antagelser. Hvis dette psykiatri systemet er så fantastisk, hvorfor har det seg da slik at personer i u-land (uten medisinering og psyk.instisjoner) blir raskere friske enn i I-land?
Antall ord: 216
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Jul 2006 19:22
- 18
- Lokalisering: En by ved navn Oslo
jeg skjønte at du var schizofren, men ikke noe lengre enn det. Tror ikke mitt blonde hue har så godt av for mange avanserte gloser som tydeligvis krever over 150 i IQ.
Antall ord: 33
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Det er mange som bruker ord og utrykk som de egentlig ikke kjenner betydningen av. Så også med ordet schizofren(i). Det blir ofte brukt nedsettende eller som et skjellsord. Faktisk er det ingen som ER schizofren, men de kan ha en schizofren lidelse. Personer med denne type diagnose kan være like forskjellige som alle andre personer i samfunnet. Diagnosen er faktisk så pass "ullen" at det meste kan komme inn under diagnosen. Jeg tror at fremtiden vil vise at dette ikke var sykdom, men egenskaper noen personer har eller har utviklet. Psykiatrien har tidligere dømt f.eks homofili som psykisk sykdom. Personer, som meg, som hører stemmer kan faktisk ha "normale" liv. VI har fått diagnosen fordi vi hører en stemme som ikke er fra oss selv. I manges øyne er dette schizofreni, men undersøker man litt av det som er det "alternative" har disse utøverene mange ganger opplevelser som overgår dette med 1000%. De prater med Gud, Jesus, erkeengler, utenmojordiske og jeg vet ikke hva. Disse menneskene er ofte på "papiret" "normale.
Antall ord: 182
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
Hvor vil du hen?
Er usikker på om jeg fanger hvor du vil hen med innleggene?
Vil du den psykiatriske forskningen til livs?
Alle forskninngsmiljøer er preget av sine egne oppfattelser og regler.
Dette kan gi seg utslag i mange merkelige ting, noe vi må leve med.
En kan lett se at de gjør feil, og med ett så komplekst materiale å forske på som menneskesinnet ville noe annet være sensasjonellt egentlig. Allikevel tror jeg vi skal være glad det er noen som har inntressert seg for emnet. Hvor ville vi vært uten?
Så kan en mene at diagnosene blir feil og så klart skjer det hele tiden. En psykolog er ett vanlig menneske som har lært seg en liten del av det lille vi vet om menneskesinnet. Så klart forandrer ting seg hele tiden i psykiatrien som alle andre steder, heldigvis. Det betyr at vi utvikler oss og går fremover. Ingen har hele sannheten i forhold til noe som helst på det utviklingsnivået vi er på jorden i dag. Å tro noe sånt vil jeg faktisk påstå er en smule naivt.
Eller var det respekt du ville ha?
Kanskje mange med en psykisk diagnose ikke føler de blir verdsatt på lik linje med "andre" mennesker. ( jeg har selv hatt en diagnose uten å føle meg mindreverdig) Men tross alt, vi har kommet kjempelangt på det området på bare 50 år. Vi kan ikke kreve mer av hverken behandlere eller mendmennesker enn det de er istand til å forstå og romme.
Eller ville du ha aksept for at schizofreni (kan ikke stave det) ikke er en sykdom, men en psykisk evne? Det kan gått være at det er det, men på hvilket nivå? Om du har stemmer, enten de er utenfor eller inni. (Alle klarhørte jeg kjenner har de inne i hodet) så vil det aldri være noe som forteller deg hva du MÅ gjøre eller noe som fører til noe negativt av noen art. Jeg sier ikke at alle de som får sånne beskjeder ikke får de fra den andre siden, men er det ting som er negative må det komme fra ett lavere mentalt plan fra energier som ikke vil noe godt og som en ikke bør gi oppmerksomhet. A.A Bailey har beskrevet inngående hva som skjer i ett menneske som er er schizofren i boken sinnslidelser og andre sykdommer. Om det intresserer deg hva åndsvitenskapen mener om dette kan du jo lese den
Vil du den psykiatriske forskningen til livs?
Alle forskninngsmiljøer er preget av sine egne oppfattelser og regler.
Dette kan gi seg utslag i mange merkelige ting, noe vi må leve med.
En kan lett se at de gjør feil, og med ett så komplekst materiale å forske på som menneskesinnet ville noe annet være sensasjonellt egentlig. Allikevel tror jeg vi skal være glad det er noen som har inntressert seg for emnet. Hvor ville vi vært uten?
Så kan en mene at diagnosene blir feil og så klart skjer det hele tiden. En psykolog er ett vanlig menneske som har lært seg en liten del av det lille vi vet om menneskesinnet. Så klart forandrer ting seg hele tiden i psykiatrien som alle andre steder, heldigvis. Det betyr at vi utvikler oss og går fremover. Ingen har hele sannheten i forhold til noe som helst på det utviklingsnivået vi er på jorden i dag. Å tro noe sånt vil jeg faktisk påstå er en smule naivt.
Eller var det respekt du ville ha?
Kanskje mange med en psykisk diagnose ikke føler de blir verdsatt på lik linje med "andre" mennesker. ( jeg har selv hatt en diagnose uten å føle meg mindreverdig) Men tross alt, vi har kommet kjempelangt på det området på bare 50 år. Vi kan ikke kreve mer av hverken behandlere eller mendmennesker enn det de er istand til å forstå og romme.
Eller ville du ha aksept for at schizofreni (kan ikke stave det) ikke er en sykdom, men en psykisk evne? Det kan gått være at det er det, men på hvilket nivå? Om du har stemmer, enten de er utenfor eller inni. (Alle klarhørte jeg kjenner har de inne i hodet) så vil det aldri være noe som forteller deg hva du MÅ gjøre eller noe som fører til noe negativt av noen art. Jeg sier ikke at alle de som får sånne beskjeder ikke får de fra den andre siden, men er det ting som er negative må det komme fra ett lavere mentalt plan fra energier som ikke vil noe godt og som en ikke bør gi oppmerksomhet. A.A Bailey har beskrevet inngående hva som skjer i ett menneske som er er schizofren i boken sinnslidelser og andre sykdommer. Om det intresserer deg hva åndsvitenskapen mener om dette kan du jo lese den
Antall ord: 423
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Jul 2006 19:22
- 18
- Lokalisering: En by ved navn Oslo
jeg vil si at schizofreni er en slags lidelse/psykisk tilstand, men hvis du Bertoni, som er i denne tilstanden ikke mener at d er en lidelse, så må jo du for all del avgjøre det selv.
Jeg er ikke schizofren, så jeg er rask til å (dessverre) dømme andre mennesker som er det, og putte dem i bås som "psykisk syke mennesker". Har du noe for å motbevise dette tar jeg gjerne imot gode argumenter, jeg kunne tenkt meg å lære mer om schizofreni, ettersom d er en ganske så interessant lidelse.
:mozilla_wink:
Jeg er ikke schizofren, så jeg er rask til å (dessverre) dømme andre mennesker som er det, og putte dem i bås som "psykisk syke mennesker". Har du noe for å motbevise dette tar jeg gjerne imot gode argumenter, jeg kunne tenkt meg å lære mer om schizofreni, ettersom d er en ganske så interessant lidelse.
:mozilla_wink:
Antall ord: 96
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Jeg heller mot ideen om at alle sykdommer (både fysiske og psykiske) er et resultat av vårt leve- og tankesett. (derfor stor forskjell på i og u land). Ting vi opplever lagrer seg i kroppen, kanskje spesielt disse tingene vi aldri får tatt et oppgjør med? Det er ikke noe straff utenfra når en blir syk, men rett og slett en ubalanse i "systemet vårt" som har blitt for stor. Jeg tror dette er en oppfattning som deles av fler og fler, og som kan være et stort gjennombrudd for menneskehelsen. Hvis noen kan bli helt friske av dødelig kreft, uten at legene kan forklare noe som helst, så må denne pasienten ha gjort noe riktig vi kan lære av...
Jeg har lest teorier om at schizofreni er forårsaket av et hull i energifeltet som omgir kroppen, auraen, som tillater energier/entiteter å trenge inn i vårt energifelt. Kanskje det er noen andre som har noen tanker rundt akkurat det... ?
Jeg har lest teorier om at schizofreni er forårsaket av et hull i energifeltet som omgir kroppen, auraen, som tillater energier/entiteter å trenge inn i vårt energifelt. Kanskje det er noen andre som har noen tanker rundt akkurat det... ?
Antall ord: 170
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Jeg har også hørt dette med hull i auraen og at den brytes helt ned til tider....jeg vet ikke helt om jeg tror på det lenger....den er en del av energien vår, så sånn sett kan den vel aldri nedbrytes...? Det må jo være en form for depolarisering av magnetismen i såfall, slik at det tidvis er svakere på enkelte områder.....jeg vet ikke....
Antall ord: 72
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Det kan jo hende det ikke er hull, men svekkede områder i auraen som følge av disse ubalansene som oppstår? Er ikke helt sikker på denne teorien jeg heller, men begynner å bli ganske overbevist om at vi både skaper og har mulighet til å heale sykdommer hos oss selv.
Antall ord: 52
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Hvordan motbevise noe som ikke er bevist?Schizofreni diagnosen bygger på det faktum at noen "hører stemmer". Dette er i mange tilfeller det eneste som ligger til grunn for diagnosen. Psykiatrien har nå i over hundre år hevdet at dette må være en kjemisk ubalanse eller hjerneskade. Man har hatt metoder for å undersøke dette klinisk i ganske mange år etter hvert. Så som Hjerneskanning (CT), måling av elektrisk aktivitet i hjernen og blodanalyser. Tross dette har man ikke kommet frem til noe som indikerer at her snakker man om schizofreni. Tro det eller ei, men jeg har selv fått skannet hjernen uten at de fant noe galt. Jeg er for forskning men har inntrykk av at all denne forskningen går mot nevnte teori om kjemisk ubalanse. Hva med en paranormal tilnærming? Hvorfor må dette absolutt være en sykdom? Det ble skrevet i dette forumet at det er mye man ikke vet. Det er det. Så hvorfor er man da så utrolig overbevist om noe man har mye manglende kunnskap om? Jeg tror faktisk psykiatrien hadde hatt godt av litt mer alternativ vinkling mot forklaringsmodeller - så som f.eks teosofi. Å ha en schizofreni diagnose kan være svært ødeleggende i forhold til hvordan man blir møtt av andre mennesker. Det kan f.eks føre til at man ikke får adoptere fordi man ikke blir regnet som skikket utfra diagnosen man har.
Antall ord: 242
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Jan 2006 13:27
- 18
- Lokalisering: Danmark
Jeg tror heller ikke man vil sige i dag at man er utrolig overbevist om noget som helst indenfor psykologien. Så vidt jeg har forstået, taler man om, at noget er det bedste bud man kan komme med under de muligheder vi har for at "måle" ting. Men jeg er enig med dig i, at det ikke siger ret meget om nogen ting. :mozilla_wink:Bertoni skrev: Det ble skrevet i dette forumet at det er mye man ikke vet. Det er det. Så hvorfor er man da så utrolig overbevist om noe man har mye manglende kunnskap om?
Antall ord: 101
Hide post links |