Samme her, har ikke telling på hvor mange ganger jeg har kjørt kirkenes - vadsø.mymor skrev:Har kjørt mye den veien, og har vært veldig mye ved Hauksjøen og Bugøyfjord (flott fisketerreng!) - og på Seidafjellet (både kjørt over maaaange ganger, samt vært på fisketurer på fjellet, men aldri merket noe til disse noen av stedene.ikkeA4 skrev:hei, ser der e fler som snakker om en haiker, har hørt om haiker ved hauksjøen ved buggefjord, og ei dame langs veien over seida fjelle, æ har kjørt disse veiene til alle døgnes tider og alle årstider.. kun en gang fikk æ mæ en liten hendelse, da skvatt æ virkelig... d va i slutten av januar, d snedde og æ kom fra kirkenes, da æ hadde passert buggefjord så æ en gammel mann me ludviksekk som gikk langs veien, å æ viste ikke helt om æ sku snu eller kjøre forbi.. da æ passerte han, snudde han sæ å smilte, for æ va fast bestemt at hvis han haika sku æ ta han me, (for som sagne sier stopper du ikke kommer han i bilen likevel)
Æ trur aldri æ har vært såå nær å pisse på mæ som da
siden den gang har æ ikke sett no langs veien. æ håper det va en ekte mann æ så... kem vet... men han kom ikke i bilen heldivis.
Er du fra kirkenes, ikkeA4?
Vet ikke helt hva jeg skal tro om haikehistorier, hører mye av de samme historiene overalt i landet.
Vet dessverre ikke om eksakte plasser det spøker i Finnmark, men om du vil høre historier, så må du låne ei bok av Richard Bergh på biblioteket. Tror den heter spøkelsesnetter, om jeg ikke husker feil. (skrevet så og si rett av fra et lokalt radioprogram som ble sendt i vest-finnmark for en del år siden, der folk ringte inn og fortalte personlige hendelser.)
Du finner også bøker, og en dokumentarfilm om Johan Kaaven, om det navnet lyder kjent? Har ikke lest bøkene ennå, men tror de er verdt å sjekke ut. Sett dokumentarfilmen
En plass det ihvertfall skjer uunderlige ting, er på et bygg i Lakselv. Husker ikke hva det heter, men mange pleier overnatte der om de f.eks skal ta førerkort i Lakselv, eller skal på seminarer etc. Bygget ligger over gata til den videregående skolen der kunst og håndtverk holder til.
PM meg om noen har opplevd noe der.
*edit: Har hørt om folk som har sett biler som har forsvunnet ut i det blå, både på vei til varangerbotn fra kirkenes. Og i Porsanger et sted.