Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSkeptisk til det paranormale?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
cecca20
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Okt 2005 18:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Larvik

Skeptisk til det paranormale?

Innlegg av cecca20 »

De som er skeptiske til det paranormale kan ikke dere fortelle hvorfor dere er det så forstår vi folka på forumet litt mere om hvorfro det er så mange skeptiske her.
Sist redigert av cecca20 på 03 Jul 2006 19:23, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
science
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jun 2006 01:18
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Skeptisk til det paranormale?

Innlegg av science »

cecca20 skrev:De som er skptiske til det paranormale kan ikke dere fortelle hvorfor dere er det så forstår vi folka på forumet litt mere om hvorfro det er så mange skeptiske her.
Det er ikke mange skeptiske her synes jeg.
For det andre så er det faktisk sånn at det er opp til dere troende å overbevise om at dere har rett. Inntil dere gjør det, tror jeg ikke.

Hvis det en dag kommer bevis på noe paranormalt så er det opp til de skeptiske å motbevise den hypotesen. Det er sånn vitenskapen funker. Men akkurat nå har dere ballen.

Flere argumenter? Ok!
Ingen medier har noen gang bevist sine evner.
Ingen klarsynte har noen gang bevist sine evner.
Ingen healere har bevist at de kan heale.

Ingen har noen gang bevist sine overnaturlige evner i et kontrollert vitenskapelige forsøk.

Jeg har heller ikke sett en eneste evne som ikke illusjonister kan gjenskape uten bruk av åndskraft.

Dessuten ligger denne tråden i feil kategori.
Antall ord: 169
Beauty is in the eye of the beer holder..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

at drivhus efekten er eit faktum. det er sant. å slikt er det. men er likavell noen forskere som sier det ikke er noe drivhus efekt pågang her i vår klode. berre eit eksempel på en motpart.
Antall ord: 38
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jun 2006 01:18
18

Innlegg av science »

Dj_Devil skrev:at drivhus efekten er eit faktum. det er sant. å slikt er det. men er likavell noen forskere som sier det ikke er noe drivhus efekt pågang her i vår klode. berre eit eksempel på en motpart.
Forskere er uenig. What else is new?
Men drivhuseffekten er vel rimelig bevist, det er vel effekten man krangler om.
Antall ord: 61
Beauty is in the eye of the beer holder..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

science skrev:
Dj_Devil skrev:at drivhus efekten er eit faktum. det er sant. å slikt er det. men er likavell noen forskere som sier det ikke er noe drivhus efekt pågang her i vår klode. berre eit eksempel på en motpart.
Forskere er uenig. What else is new?
Men drivhuseffekten er vel rimelig bevist, det er vel effekten man krangler om.
jo da. :) men var berre eit eksempel. såg en dokumentar som var liksom fra den siden at drivhus efekten ikke er pågang. men den trur eg lite på.
Antall ord: 93
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Lokalisering: særp

Innlegg av Bixz »

Du kan jo ikke være skeptisk. Du må svelge alt du hører rått.
Tenkte for seg selv. Tullprat sier jeg.
Antall ord: 23
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
(ED) Company
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Jul 2006 15:29
18

Innlegg av (ED) Company »

Selv vet jeg ikke om jeg skal tro eller ikke når det gjelder paranormale tilfeller. Jeg har opplevd en del merkelig ting som jeg ikke har skjønt bæret av og som har vært ganske merkelig, men ingen har verken kunnet bevist at det har vært naturlig eller paranormalt.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
siv37
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Apr 2006 19:30
18
Lokalisering: Tåkedalen,Oppland

Innlegg av siv37 »

cecca20 skrev:De som er skptiske til det paranormale kan ikke dere fortelle hvorfor dere er det så forstår vi folka på forumet litt mere om hvorfro det er så mange skeptiske her.

Litt skepsis har vel de fleste vil jeg tro,synes det er værre med noen få her inne som må motsi alt og alle uansett hvilket tema det gjelder.Må innrømme at jeg har lurt på hvorfor enkelte i det hele tatt gidder å være her,siden det tydligvis stort sett er idioter her.

Jeg hadde ikke giddet å hengt rundt på et forum hvor de fleste temaene interesserer meg midt bak.
Antall ord: 107
"Den som lever får se"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

her er en side for skeptikere,,, :mozilla_undecided:
http://www.skepsis.no/index.html
Mye interessant, men deg gjør ikke meg til skeptiker.
Antall ord: 22
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Bevis

Innlegg av kaja43 »

Det vil aldri komme ett håndfast bevis som en skeptiker vil godta.
Det er forsket en hel masse på fenomenene, men så klart vil du finne andre
forklaringer så er det lett. En ser det en vil se, eller det en er istand til ut fra sitt ståsted.
Det med gjenferd og ånder er ofte den første kontakten vi har med den andre siden. Noen prøver si oss ting enkelt sagt. Og vi synes det er spennende. Når en jobber med det åndelige over tid blir ikke disse åndene hverken spennende eller særlig utviklende å ha kontakt med. En får kontakt med seg selv, eller sin sjel om du vil. Det blir en indre trygghet på at livet på jorden kun er ett flasj i den store utviklingen. Du får kontakt med energier som fyller deg med noe som ikke kan bortforklares og en indre lengsel fører deg bare en vei. Lenger og lenger inn i denne kjærlighetsenergien. Og da er det ett fett om andre er skeptiske. En bare føler og vet at sånn er det. Jeg forstår at mange trenger bevis for å tro. Men de vil du ikke få, ikke før du kjenner det inne i deg selv. Det er det åndelighet handler om. At en til slutt er så mett av egoisme, smerter, maktesløshet og mørke at en gir opp å kjempe for å holde hodet over vann og gir slipp på alt. Da kommer forståelsen bit for bit. Å så gir vi f.... i at andre synes vi er enfoldige eller naive. En tør være seg selv. Forde en endelig vet hvem en er.
Antall ord: 283
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Edit
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Mai 2006 21:32
18

Innlegg av Edit »

Det er sunnt å være skeptisk. Det er masse lurerier rundtom. Så det er ikke alt man skal ta for god fisk.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Det er vel neppe noen som tviler på drivhuseffekten, men diskusjonen går i stor grad på om den er menneskeskapt eller om det er naturlige svingninger.
Kaja43 skrev:Det vil aldri komme ett håndfast bevis som en skeptiker vil godta.
Det er forsket en hel masse på fenomenene, men så klart vil du finne andre
forklaringer så er det lett. En ser det en vil se, eller det en er istand til ut fra sitt ståsted.
Det med gjenferd og ånder er ofte den første kontakten vi har med den andre siden. Noen prøver si oss ting enkelt sagt. Og vi synes det er spennende. Når en jobber med det åndelige over tid blir ikke disse åndene hverken spennende eller særlig utviklende å ha kontakt med. En får kontakt med seg selv, eller sin sjel om du vil. Det blir en indre trygghet på at livet på jorden kun er ett flasj i den store utviklingen. Du får kontakt med energier som fyller deg med noe som ikke kan bortforklares og en indre lengsel fører deg bare en vei. Lenger og lenger inn i denne kjærlighetsenergien. Og da er det ett fett om andre er skeptiske. En bare føler og vet at sånn er det. Jeg forstår at mange trenger bevis for å tro. Men de vil du ikke få, ikke før du kjenner det inne i deg selv. Det er det åndelighet handler om. At en til slutt er så mett av egoisme, smerter, maktesløshet og mørke at en gir opp å kjempe for å holde hodet over vann og gir slipp på alt. Da kommer forståelsen bit for bit. Å så gir vi f.... i at andre synes vi er enfoldige eller naive. En tør være seg selv. Forde en endelig vet hvem en er.
Om beviset vil komme eller ikke vet vi ikke.
At veldig mange av de opplevelsene som beskrives er ekte er det faktisk ikke så stor tvil om. Problemet er vel heller at når forskerne finner forklaring på opplevelsene så er de for kjedelige. Derfor aksepterer ikke ukeblader og alternativere disse forklaringene, men lager seg noen andre forklaringer isteden. F.eks. noen som har med ånder eller hjelpere å gjøre.

Som du sier er det forsket en hel masse på slike fenomener, og mangel på positive funn gjør at sannsynligheten minker for hver gang.
En forsker ville bevise at reinsdyr kan fly, så han jaget et reinsdyr utenfor et stup. Dyret falt ned og slo seg ihjel. Det beviste ikke at ikke reinsdyr kan fly, det beviste bare at akkurat dette reisdyret ikke kunne fly akkurat da. Siden sendte han ut dyr på dyr, og bare ventet på at det dyret som ville fly skulle komme for tur.

Hvor mange reinsdyr skal vi sende utfor? Konsekvensene av forskning på det paranormale er ikke like alvorlige som for reinsdyrene, men forskningsmidlene er begrenset, og min mening er at så lenge vi ikke har noen funn eller nye omstendigheter som gjør det verdt å forske videre på bør vi avslutte all forskning på det paranormale.
Antall ord: 568

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

science skrev: Flere argumenter? Ok!
*Medier har gått inn i hus hvor det ikke har kunnet bodd folk på flere år, pga merkelige uroligheter, og når de går ut igjen er det bedre der. Tilfeldig?

*Klarsynte har funnet savnede personer, savnede gjenstander og andre spor til politiet. Tilfeldig?

*Folk har omtrendt krøpet med ryggplager inn til en healer. Har prøvd alt av medisinsk tull, og etter en time eller flere med healere, har plagene blitt bedre eller borte. Tilfeldig?

Man skal være bra trangsynt om man ikke får en liten tankevekker av dette... Men som det sies over her; Nei, man skal ikke svelge ALT rått. Men det er visse ting man også bør svelge, om man ikke bare har bestemt seg for at "Nei slikt tror vi ikke på, slikt finnes ikke, slikt kan ikke skje", osv.
Om man er redd for eksempel...
Redd for det man faktisk ikke kan bevise med vitenskap. Forstålig på noen måter, uforstålig på andre.
Antall ord: 197

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

science skrev: Flere argumenter? Ok!
du følger ikke serligt godt meg i verden gjør du vell om du kan si det der.
tilogmed mammen min har heala kneet til en mann etter han hadde hatt untalige kne opperasjoner. vi får fortsat postkort der det står "kneet er fortsat fint :D "
Antall ord: 77
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links