Dette er bare forskjelige navn på samme guden. Herren, Jehova og Gud er andre navn.MikkelRev skrev:Her er noen svar på originalspørsmålet:
Nei, den kristne og jødiske guden er begge Yahweh. Men den islamske guden er Allah. Allah har mye til felles med Yahweh (først og fremst at han er en monoteistisk gud), men også mye som konflikter mot Yahweh.Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)
Forskjellen ligger i at kristne tror at Jesus var Messias, mens jødene fortsatt venter på Messias. Muslimene tror at Jesus og Muhammed var store profeter, men at jødene (og kristne) fulgte avguder etter Abraham.
Det finnes ngen forutsetninger for å tro på Gud. Man kan tro Gud er energi, en del av oss alle, en snill gammel bestemor, eller man kan tro Gud er en sinna gammel grinebiter.Mange som tror det, men det er ikke en forutsetning for å tro på gud.Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Trådstarters beskrivelse passer med bibelens beskrivelse av denne guden.
Islam: Meg bekjent oppfordres det ikke å gå til krig, men å forsvare sin religion.Dette er et kjent "ondskapens problem". Det finnes flere teorier på spørsmålet: Hvordan kan Gud være Allvitende, Allmektig og "Allkjærlig" på engang når det finnes ondskap?Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve? Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
Islam
Hvordan kan Allah tillate og oppfordre mennesker gå til krig?
Å gå til krig (jihad) for en god (Allah) sak er ikke ondskap. Det er ikke oss mennesker som definerer ondt og godt, men Allah.
Allmektighet
Det står ikke i bibelen at Gud er Allmektig. Det er to typer krefter i verden, onde og gode. Du har fri vilje til å velge dine handlinger. Så Gud står bare for det gode i verden.
Dysteisme
Gud finnes og har skapt verden, men han er ikke Allkjærlig. Fordi at det finnes ondskap, så beviser det jo ikke at det ikke finnes en Gud. Gud finnes, men er ond, ifølge dysteismen.
Doketisme: manikeisme og gnosisme
Doketisme er en dysteistisk teologi. Verden deles inn i to: den fysiske onde verden som er skapt av underguden demiurge, og den gode åndelige delen. F.eks. var ikke herren Jesus et fysisk menneske (materialistisk er jo ondt) , men kun en åndeskikkelse. Og Gud har altså ikke skapt verden og er ikke allmektig.
Det finnes helt sikkert flere løsninger på ondskapsproblemet.
Tilsvarende holdninger finner man i både kristendom og jødedom.
Allmektighet: Det står mange steder at Gud er allmektig, f.eks.
Gitt at Gud er allvitende, er også dine fremtidige valg kjent av Gud. Dermed kan også den frie vilje stilles spørsmål ved.1.mos 17.1 skrev:Da Abram var 99 år, viste Herren seg for ham og sa:
«Jeg er Gud Den Allmektige.
Lev for mitt åsyn,
vær hel i din ferd!
Dysteisme: Gud beskrives av religionene som god. Man har mange eksempler på at Guds ondskap beskrives som godhet i bibelen. F.eks.
Doketisme: Bibelen støtter ikke denne forklaringen.2.kong 2.23 skrev:Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
Det finnes mange kreative løsninger på ondskapens problem, men ut fra vanlige statskirkelige forutsetninger, er Gud allmektig, skaperen av alt og at alt gud har skapt er godt.