Fakta, teori & skepsisGud.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

mordecai skrev:madjava;

Så du mener at din tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp oldefar var en banan? Hvis du ikke ser skillen mellom makro- og mikroevolusjon da er det ditt problem. Aldri noensinne har det blitt observert at et art utvikler til en annen. Det er kun evolusjonistenes bambus-preik som hevder at dette er tilfelle Alt blir bare gjetninger og synsing. Nei, evolusjonsteorien har store hull og er svært lite troverdig. -"Bare gi oss TID, så skal vi bevise at arter kan utvikle til en annen." Evolusjonsteorien er en religion, og TID er dets gud.
Dette stemmer jo ikke. Å vente på at an helt ny art skal oppstå er vel å forvente litt vel mye, men man har observert mutasjoner. F.eks. bakterier og virus muterer til stadighet. Etter mange mutasjoner, eller etter store endringer i en mutasjon, kan det være at vi snakker om en ny art. Hvis du tror evolusjonsteorien har hull, kan du peke på ett, og du kan prøve å sannsynliggjøre et alternativ. :)
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

mange rare meninger, blandt annet at noen fornekter noe som de ikke tror på, og om man da analyserer fornektelse så ender man opp med at man ikke kan fornekte noe man ikke har et erfaringsmateriale i forhold til, og det betyr i korte trekk at man må ha erfart Gud for å kunne fornekte Gud.

Videre snakkes det om tilfeldigheter, og kan noen vise til noe som er tilfeldigheter i universet, som ikke er underlagt en kosmisk planmessighet i stort som i smått.

At noen lider uskyldig, nope, det finnes ikke et menneske som ikke møter en opplevelse som det ikke selv er opphav til, og her er det bare å vende seg til evighetsperspektivet og det faktum at hva man sår, ja det høster man, og alt er såre godt, og er kkurat slik det skal være.
Om vi bare hadde hatt lys og en unyansert tilværelse på jorda, ja så måtte man jo regne med at vi ikke hadde hatt mulighet for å se annet en lys, til det kjedsommelige, og at vi derved ikke hadde kunnet utvikle noen energier så som hukommelse, f.eks, da det jo ikke var nyanser.
Så kan man slakte min påstand om at ingen lider uskyldig, men tenk da, universet er evig, og i dette universet er ikke jorden noen navle, og mennesket har utviklet seg gjennom millioner av år.

Jorden er en del av himmelen, og vi skaper selv våres egen fremtid, men må alle gjennom de samme opplevelser med forskjellige fasetter, men summen er den samme, og som en metafor er en kake en kake, enten man spiser den på tvers eller på langs.

Jorden er et vesen på samme måte som jovian forklarer stenen, og oppbyggingen er prinsippielt den samme enten man går ut i det stoore eller inn i det lille, og tid og rom er en illusjon skapt av mennesket, og som et lite eksempel på dette er å nevne en ligning fra PBJ sin bok "Mennesket og Livsmysteriet" gjelder følgende omregningsfaktor mellem menneskets og jordens tidsopfattelse:

1 menneskeår = 1/4 klodesekund
1 klodeår = 133 mio menneskeår

Hvilket bla. ifølge bogen betyder:

* Jorden er ca. 29-30 år gammel
* Det har levd mennesker på jorden i 32 klode-døgn
* 1. verdenskrig varte i 1 klode-sekund
* Freden mellem 1. og 2. verdenskrig varte 5 klode-sekunder
* Det nye vitende menneskes tilkommenhet (homo sapiens) skjedde for ca. 100.000 menneskeår siden = 7 klodetimer siden

videre kan man se en flues perspektiv når man forsøker å slå den og den reagerer med en gang bevegelsen er aktivert, og dette er omregnet som vår egen reaksjon når en orkan er underveis.

Litt offtopic, men bare som et eksempel på dette med tid.

Så er det vel noe om at man ikke kan skape noenting ut av ingenting, ei heller kan noenting bli til ingenting.

At Gud skulle være urettferdig er vel bare en mangel på evnen til å se mennekset som helhet, og mennesket er hva det selv manifesterer med sin egen tanke, så er det atter et spørsmål om tidsperspektivet og ens eget forhold til sult og mettelse, yin og yan, pluss og minus, osv, osv...

Hva gjelder dette med hat så er det realatert til ens egen mindreverd, og har intet med sunn fornuft å gjøre, da hat er negativt ladet og mange rd i majoritetens vokabular er negativt ladet, og de som ikek vet noe særlig om dette kan ta en titt på eksempler på www.hado.net, eller de kan forsøke å benytte venlige ord istedetfor negative.
Man kan ikke hate og man kan ikke være sinna i mere enn maks 30 minutter, så ut over dette så er det ens egen ubalanserte tilstand som gjør seg gjeldende og krever meget hjelp av medmenneskertil å overkomme.

dessuten, Gud er neger, er hun ikke?
Antall ord: 660

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

madjava skrev:Greit at mange ord vert misbrukt, men at ord bør unngås fordi det er negativt ladet er ganske så fordømmande tanker.

Vi kan hate i sekunder og hate gjennom eit heilt liv, det er opp til kvar enkelt og korleis dei opplever denne følelsen. Og alle har opplevd å hate, å påstå noko anna er løgn.

Hevn er ikkje nødvendigvis eit resultat av hat. Det går fint ann å hevne seg bare pga litt sinne eller faktisk fordi ein fekk lyst til det utan at verken sinne eller hat bygger oppunder.

For mange er det kvardagen å hate ein "gud" eller "trosretning" fordi desse står for noko negativt. Å hate menneska bak denne trosretningen kjem som ein naturlig følge. SKal det ikkje være lov for menneska å leve sine følelser fullt ut? Skal nokre som trur dei veit betre, basert på sitt eige fortreffelige livssyn, bestemme over den gemene hop?
Det er jo egentlig ikke "greit" at ord blir misbrukt, når det er den viktigste kommunikasjonsmetoden vi har for å forstå hverandre.

Jeg syntes slett ikke jeg er fordømmende, for jeg går da ikke rundt å fordømmer de som hater. Det er noe alle kommer bort i ja, men jeg må si jeg syntes det er en primitiv oppførsel til tider og jeg vet at mennesket kunne spart seg for mye vondt bare hver og en gikk i seg selv.

Å gå rundt å daglig hate en religion eller en gud syntes jeg er kjempetrist. Det er også veldig ignorant, og ofte har man helt mistet respekt for noe når man går til det skrittet å hate. Er det ikke mye mer fordømmende å hate?

Det er ikke snakk om å bestemme hva som er best for et menneske her, det er bare snakk om å ville det beste for alle. Ja, så får du syntes jeg er så selvopptatt og bedreviter du bare vil. Mitt holdepunkt er fortsatt at det er mye mer egoistisk å handle på en følelse som hat.

Du sier at hevn ikke nødvendigvis er et resultat av hat?
Nei, nå tror jeg du bare prøver å være kranglete her :)
Antall ord: 365
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

El Boss skrev: dessuten, Gud er neger, er hun ikke?
Jo :D
Antall ord: 11
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

El Boss skrev:mange rare meninger, blandt annet at noen fornekter noe som de ikke tror på, og om man da analyserer fornektelse så ender man opp med at man ikke kan fornekte noe man ikke har et erfaringsmateriale i forhold til, og det betyr i korte trekk at man må ha erfart Gud for å kunne fornekte Gud.
For noe tull. Selvfølgelig kan man fornekte noe man ikke har erfart. Om man ikke har erfart (sett) grønne svaner, kan man vel like fordømt fornekte disse? Om man derimot hadde erfart slike, kunne man ikke med sannheten i behold fornektet dem.
Videre snakkes det om tilfeldigheter, og kan noen vise til noe som er tilfeldigheter i universet, som ikke er underlagt en kosmisk planmessighet i stort som i smått.
Hvis du med planmessighet mener naturlover, vil jeg være enig, men om du mener planmessighet som følger en bevissthets plan er jeg dypt uenig. Den første hendelse fulgte ingen planmessighet. Alle senere hendelser er et resultat av denne første hendelsen.
At noen lider uskyldig, nope, det finnes ikke et menneske som ikke møter en opplevelse som det ikke selv er opphav til, og her er det bare å vende seg til evighetsperspektivet og det faktum at hva man sår, ja det høster man, og alt er såre godt, og er kkurat slik det skal være.
Tullprat. Mange uskyldige barn led vondt etter tsunamien i Østasia for halvannet år siden, som de overhodet ikke hadde noen skyld i.
Om vi bare hadde hatt lys og en unyansert tilværelse på jorda, ja så måtte man jo regne med at vi ikke hadde hatt mulighet for å se annet en lys, til det kjedsommelige, og at vi derved ikke hadde kunnet utvikle noen energier så som hukommelse, f.eks, da det jo ikke var nyanser.
Så kan man slakte min påstand om at ingen lider uskyldig, men tenk da, universet er evig, og i dette universet er ikke jorden noen navle, og mennesket har utviklet seg gjennom millioner av år.
Resultatet av denne noe forvirrende tankerekken er jeg enig i, selv om jeg er uenig i tankerekken. Imidlertid har mennesket utviklet seg bare i løpet av et par hundre tusen år. Før dette var det ikke mennesker.
Jorden er en del av himmelen, og vi skaper selv våres egen fremtid, men må alle gjennom de samme opplevelser med forskjellige fasetter, men summen er den samme, og som en metafor er en kake en kake, enten man spiser den på tvers eller på langs.
Hvorfor tror du noe slikt? Hvordan kan krybbedødoffere erfare det samme som de som dør av alderdom?
Jorden er et vesen på samme måte som jovian forklarer stenen, og oppbyggingen er prinsippielt den samme enten man går ut i det stoore eller inn i det lille, og tid og rom er en illusjon skapt av mennesket, og som et lite eksempel på dette er å nevne en ligning fra PBJ sin bok "Mennesket og Livsmysteriet" gjelder følgende omregningsfaktor mellem menneskets og jordens tidsopfattelse:

1 menneskeår = 1/4 klodesekund
1 klodeår = 133 mio menneskeår

Hvilket bla. ifølge bogen betyder:

* Jorden er ca. 29-30 år gammel
* Det har levd mennesker på jorden i 32 klode-døgn
* 1. verdenskrig varte i 1 klode-sekund
* Freden mellem 1. og 2. verdenskrig varte 5 klode-sekunder
* Det nye vitende menneskes tilkommenhet (homo sapiens) skjedde for ca. 100.000 menneskeår siden = 7 klodetimer siden
Er dette en sånn Gaiareligion? Der jorden er et tenkende vesen?
videre kan man se en flues perspektiv når man forsøker å slå den og den reagerer med en gang bevegelsen er aktivert, og dette er omregnet som vår egen reaksjon når en orkan er underveis.

Litt offtopic, men bare som et eksempel på dette med tid.

Så er det vel noe om at man ikke kan skape noenting ut av ingenting, ei heller kan noenting bli til ingenting.
Jovisst kan ting oppstå spontant, og forsvinne spontant.
I et møte mellom en partikkel og et antipartikkel vil begge forsvinne spontant. Vi kan også observere at partikkel og antipartikkel har opstått spontant.
At Gud skulle være urettferdig er vel bare en mangel på evnen til å se mennekset som helhet, og mennesket er hva det selv manifesterer med sin egen tanke, så er det atter et spørsmål om tidsperspektivet og ens eget forhold til sult og mettelse, yin og yan, pluss og minus, osv, osv...
En evt. Gud vil være sinnsykt urettferdig med tanke på hvordan rikdom og katastrofer er fordelt i verden.
Hva gjelder dette med hat så er det realatert til ens egen mindreverd, og har intet med sunn fornuft å gjøre, da hat er negativt ladet og mange rd i majoritetens vokabular er negativt ladet, og de som ikek vet noe særlig om dette kan ta en titt på eksempler på www.hado.net, eller de kan forsøke å benytte venlige ord istedetfor negative.
Man kan ikke hate og man kan ikke være sinna i mere enn maks 30 minutter, så ut over dette så er det ens egen ubalanserte tilstand som gjør seg gjeldende og krever meget hjelp av medmenneskertil å overkomme.

dessuten, Gud er neger, er hun ikke?
Da det neppe finnes noen gud, er hun nok ikke neger heller.
Antall ord: 908

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
lille_mia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Mar 2006 18:37
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av lille_mia »

zind skrev:
Santana skrev:Det skulle vært interessant å vite hva den enkelte legger i begrepet " å hate ". Det er et uhyggelig sterkt ord som jeg synes misbrukes i veldig mange sammenhenger. Hva er hat, egentlig ? Hvilke grunner har vi til å hate ? Nå mener jeg ikke den tradisjonelle oppfatningen at hat er kjærlighetens motpol. Man behøver ikke å elske et menneske for å hate vedkommende, ikke sant ?
Å "hate" en guddom fordi den ikke passer overens med egne tankerekker og prinsipper blir vel heavy for meg.
Jeg synes det virker som en dårlig gjennomtenkt bruk av et ord, og direkte sårende og blasfemisk å ytre om noe så personlig som et mennesket trosretning, eller forsåvidt om mennesker generelt.
Dette ordet finnes ikke i mitt hverdagsvokabular, fordi jeg, til tross for mange vemmelige opplevelser, enda har til gode å kjenne følelsen...hat.
Endelig noen andre enn meg som kan terpe litt på dette :D
Ordet finnes ikke i mitt hverdagsvokabular heller, og jeg har en uvane av å rette på de som bruker det også. Er helt enig i at det er sterkt misbrukt! i og med at jeg også tror på tankens kraft og ordets kraft, syntes jeg det er et ord som bør unngås i den grad det er mulig. Det er alt annet enn positivt ladet.

Hat og hevn må være de tingene jeg misliker sterkest,
det siste et resultat av det første og ti ganger verre igjen

Ja eg e heilt enige..Hate e et sterkt ord og folk misbruge ordet alt for ofte!! Det e så mye grumsomheter i denne verden og så mye hat og drid...Av den enkle grunn bør me ijallefall ikkje hata...Off nei hat har eg lagt vekk for lenge siden... Forstår ikkje at folk hate så mye ront om kring i verden tror di at det komme t å hjelpa mot någe, det som komme t å skje at ting bare blir vont verre...Eg håbe at folk snart kan forstå at di hate ikkje men isåfall "bare" mislige..
Antall ord: 344
Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Er det ingen som leste posten min? Alle har jo sporet helt off topic.

Bortsett fra noen av dere.
Antall ord: 19
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Araciss
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Nov 2005 20:17
19

Innlegg av Araciss »

Vel... Gud er Alt og Intet. Dvs; vi er Gud. Se ikke på Gud som en person, men se på det som en energi som flyter gjennom oss, binder oss sammen, er oss. Gud vet alt som skal skje. Dette pga. av at tiden som dimensjon ikker er gjeldende. Det finnes ingen annen tid enn Nå. Dvs. alt skjer, har skjedd, vil skje - samtidig.
Siden alt allerede eksisterer (Altet er jo et annet navn på Gud), så har vi fri vilje på denne måten: Gud er Alt, vet Alt. Det er temmelig kjedelig, for når en vet Alt kan en ikke erfare noe mer. Så Gud deler seg opp, glemmer seg selv (glemmer Alt), og får da erfart seg selv (Altet). Vi er deler av Gud som erfarer oss selv. Vi har fri vilje til å erfare verden slik vi vil erfare den. Siden alt allerede har skjedd, kan en si at denne fire viljen er en illusjon - selv om den frie vilje ikke er det. Illusjoner er verktøy for å erfare Alt. Selv det at mennesket er atskilt fra Gud er en illusjon - egentlig et verktøy, men vi har glemt meningen med illusjonen, og er fanget i den. Så framtida er fiksa, men den er ikke det.

(Sånn, med denne rotete framstillinga burde folk være forvirra nok).

Vi er Gud; det er Vi som lar voldtektsmenn etc leve, fordi vi skaper verden. Derfor må vi igjen forstå at vi kan skape verden i vårt bilde (en verden uten "onde" folk).
Dette er en Gud som ikke trenger tilbedelse (når en erAlt, trenger En Ingenting). Men la oss nå se på menneskeheten som Gud. Du spør i ditt første innlegg om Gud fortjener kjærlighet. Menneskeheten og verden fortjener kjærlighet - da kan vi kanskje bli kvitt alt som ikke er godt for denne verden.

Blæh.. litt surrete innlegg, men dette er mitt svar på det øverste, første innlegget i denne tråden.
Antall ord: 334
Oh... jeg hører fin musikk! Hvor kommer den fra.... Kaizers!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Lokalisering: Finnmark

Innlegg av un0rmal »

Bixz skrev:Er det ingen som leste posten min? Alle har jo sporet helt off topic.

Alle bortsett fra noen? det blir vel ikke alle?
Antall ord: 30
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Lokalisering: særp

Innlegg av Bixz »

un0rmal skrev:
Bixz skrev:Er det ingen som leste posten min? Alle har jo sporet helt off topic.

Du skjønner hva jeg mener ;) Mesteparten av dere har sporet av topicen.
Antall ord: 45
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

El Boss

Innlegg av El Boss »

BA skrev.:
En evt. Gud vil være sinnsykt urettferdig med tanke på hvordan rikdom og katastrofer er fordelt i verden.
Ut fra ditt innlegg så kan jeg bare konkludere med at din verden og ditt liv må være et rent helvete, fra morgen til kveld, og adskiltheten er en bevisthetstilstand som må fortone seg som en vandring i en gråsone for deg, med all den urett du ser rundt deg.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

El Boss skrev:BA skrev.:
Ut fra ditt innlegg så kan jeg bare konkludere med at din verden og ditt liv må være et rent helvete, fra morgen til kveld, og adskiltheten er en bevisthetstilstand som må fortone seg som en vandring i en gråsone for deg, med all den urett du ser rundt deg.
Ja, med bare lille dette sitatet som grunnlag for å lage en analyse av mitt liv, så kan man tenke slik, i tillegg til å tenke en rekke andre tanker.
For jeg sier ikke noe om hva menneskene gjør.

De stiller nemlig opp for hverandre når naturen (evt Gud) slår til med skikkelig kraft. Se hvordan hele verden stilte opp etter tsunamikatastrofen. Det varmet.

Nå skinner sola igjen, og lufta er renset etter regnværet vi har hatt. Min familie har mat og tak over hodet, vi har noen å dele gleder og bekymringer med. Alt i alt er jeg lykkelig, og synes verden er et godt sted å være.

Til tross for at naturen (evt. Gud) ikke er rettferdig, står menneskeheten sammen i vanskelige tider og retter opp en del av den urettferdigheten naturen (evt. Gud) har stelt i stand.
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Lokalisering: Finnmark

Innlegg av un0rmal »

Bixz skrev:
un0rmal skrev:

Hehe :mozilla_tongue:
Antall ord: 48
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Bixz skrev:
un0rmal skrev:

Er ikke enig med deg her, du har jo fått mange svar! Det er et stort spørsmål, så det er jo helt naturlig at det dukker opp "underspørsmål" også. Den tråden her syntes jeg faktisk er veldig fin og seriøs sammenlignet med de fleste andre trådene....
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Bixz skrev:Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)

Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?

Åssen kan vi da ha fri vilje? Da må framtiden våres være fiksert allerede. Fordi gud vet jo hva som kommer til å skje?

Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve?
Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
Du har fått mange svar. Noen vil ikke tro på en gud som ikke er sympatisk nok, så de lager en snill gud de heller vil tro på. :) Andre er enige i at det ikke virker sannsynlig med en slik gud du beskriver. Noen vil fortelle om hvordan de tror guden deres er, mens andre vil fortelle hvor tåpelig det er å tro eller ikke tro. Alt henger sammen med ditt spørsmål, selv om du kanskje ikke får de synspunkter som du gjerne ville ha. Det kan være at du stilte spørsmålene slik at man ikke kan gi riktige svar.

F.eks. Har du sluttet å slå din kone.
Her vil ethvert svar bli feil, og det samme er når du har lagt inn en del forutsetninger i spørsmålet. "Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve?
Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe?"
Hva skal en kristen svare på det? Svarer man nei, vil det tolkes til at man ikke ønsker en gud som er ansvarlig for verden i dag, og svarer man ja, vil det tolkes som at man ønsker en verden med pedofile voldektsforbrytere.
Antall ord: 379

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links