Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSkremmende haiker

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Brynild
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Aug 2005 18:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim

Innlegg av Brynild »

Sagnet eller historien er sann! kjenner follk som bor på fosen som har opplevd damen selv! de stoppet ikke for henne og like etter satt hun i bilen. det sies også at hvis man ikke slepper henne inn, så kan man også møte henne igjen senere!
Antall ord: 47
B. B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
SeiKo
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Aug 2005 11:16
19
Lokalisering: Bergen

Innlegg av SeiKo »

Har haikeren vært til skade for folk eller bare skremmer hun??
Antall ord: 12
Lev mens du tør det
Elsk mens du gjør det

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brynild
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Brynild »

Hmmm... det er ejg ikke sikker på, skal forhøre meg litt med onkel og tante som bor på fosen og har kjørt flerfoldige ganger gjennom haugsdalen, neo jeg selv også har gjort med årene.. det stemmer at det også er en hytte der det spøker i! Folkene som eier den forlatervist hytten i den skjønneste orden og når de kommer tilbake et alt bare et fryktelig rot hvis, spesielt på kjøkkenet, da er kopper og slikt tatt ut av skapene. mens alt av dører og vinduer er steng, noe det ogs¨å ser ut til og ha vært.

Men skal forhøre meg litt om begge delene med tante og onkel så får vi se! ;)
Antall ord: 123
B. B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Mai 2005 07:40
19
Lokalisering: Steinkjer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thyrin »

Blir nesten frustrert av denne tråden jeg.
Hvordan kan det ha seg at jeg har bodd på fosen i ca 16 år å aldri hørt et kvekk eller pip eller noe som helst om denne haikeren!
Min mor har aldri hørt om den.
Min stefar som er journalist og farter bortimot daglig rundt hele fosen har aldri hørt om den.
Samt at den samme historien (med forskjellige vrier) dukker opp flere steder i hele landet!
Burde ikke i det minste det få det til å ringe noen bjeller?
Det er masse andre spøkelser å velge mellom (også på fosen), hvofor velge det ene som sansynligvis ikke eksisterer?

Bare lurer jeg...........
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brynild
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Brynild »

Jeg har prata med folk på Fosen jeg og som ikke har hørt om denne damen.. men jeg veit også om folk som har møtt henne...!
Antall ord: 28
B. B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hypnotiz
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Mai 2005 12:06
19
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av hypnotiz »

Hokksdalen er stedet ja. Hørt denne historien flere ganger. Tenkte også å lage en reportsaje om det for en tid tilbake, men det ble ikke noe av. Ellers har du flere plasser på Fosen som er fasinerende. Austrått har blitt nevnt, man har også ett bygg på uthaug som ble bygd under 2.verdenskrig. Fangeleiren ble brukt av fanger som i den tiden bygget Ørland flyplass.

Fosena-Folket har også laget en reportasje derrifra.
Den plassen har jeg bevist tatt litt avstand fra. Scary shit som foregår der. !
Antall ord: 90
You can run, but you can't hide

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xrxes
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jul 2005 01:25
19
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Xrxes »

Slike "haiker-historier" er vel kanskje den mest standard type vandrerhistorier som finnes. Finnes på en prikk like historier rundt om i hele landet, og i utlandet.

Men etter engasjementet og responsen i tråden her ser man jo ganske lett hvorfor slike "spøkelses-historier" holdes ved like !

Bare tull...
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Evilja
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Apr 2006 12:05
18
Lokalisering: Rogaland

Innlegg av Evilja »

*frysninger* spennande..! Kor i Norge ligg egentlig Hokksdalen??
Antall ord: 8
When God gave us brain`s I thourth he said trains, so I asked for a slow one!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Jeg har ei vitenamesisk veninne som fortalte omtrent akkorat den samme historien. Faren hennes og en kamerat skulle kjøre hjem fra jobb (mens de enda bodde i Vietnam), da de så ei jente i hvit kjole stå i veigrøfta. For høflighetskyld stoppet de og spurte om jenta ville ha skyss til nermeste landsby. Jenta satt på helt frem til landsbyen, men da de hadde snudd seg for å spørre hvor de skulle stoppe, hadde jenta vært sporløst forsvunnet.
Antall ord: 83
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jun 2005 18:42
19
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

Juvelina skrev:Det skal visstnok være en "haiker" ved Heimsjøen i Snåsa. Hun kommer også og setter seg i baksetet til fok som kjører forbi på natta... Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje noen her vet?
Tror det var noe med at hun ventet på at kjæresten skulle hente henne. Er ikke sikker, men historia forteller at hun bare viser seg for menn som kjører alene hvertfall.

Hver sin plass, hver sin vandrehistorie. Se bort fra at alle historiene er nærmest maken.
Antall ord: 89
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ja, supernatural går jo på tv nå, og når noe blir vist i en slik serie, da letes historier frem. Litt morsomt i grunn.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

Hahaha.. jeg vet om tre forskjellige haiker-historier her i finnmark. Vet ikke helt hvordan de er. Men husker at jeg har hørt om tre.
Antall ord: 26
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sjanna
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Aug 2005 01:48
19
Lokalisering: lørenskog

Innlegg av sjanna »

Jeg har alrdi hørt den historien før.Men da jeg leste den fikk jeg grøssninger å en rar følelse.En følelse av at dette "sagnet" faktisk er sant..... Tror ikke denne kvinnen ses av alle ,akkurat som det er med andre ånder.
Men at denne kvinnen står der, det er jeg nesten sikker på. ikke spør meg hvorfor men.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

Ja... Tok meg en tur dit på Santansaften (Da hun vistnok skal vise seg)... jeg kan si at jeg ikke så en dritt... men en annen dag drog jeg dit for å ta noen bilder. Det vil si at jeg prøvde å ta noen bilder, sannheten er at kameraet klikket så jeg ikke fikk tatt noen... Alt inne i kameraet ble svart...
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
julieseff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Sep 2007 00:38
17
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Trondheim

Re: Skremmende haiker

Innlegg av julieseff »

æ bor ut på fosn å når æ læst herre fikk æ vit av nånn vænna te å jølp mæ ka aln hete!x) daln hete haugsdaln!:) håpe d jølpa!;)<3
ghostbuster skrev:Denne historien er fra Fosen i Trøndelag. Jeg hørte den først fra en mann fra Trondheim, og leste den siden i ei lokal avis(Tror det var Fosna-folket)
Denne fortellingen kan vel kanskje kalles mer en vandrehistorie eller sagn, men det finns Fosninger som hevder å ha opplevd følgende historie:
I en dal på Fosen et sted(husker ikke navnet) hevdes det at på ett vist sted på strekningen går det igjen en kvinne.
Det sies at hun kan ses av bilister, stående i veikanten veivende med ei øks. Skrømtet skal ha langt uflidd,tykt svart hår og ha et herjet ansikt med stirrende rasende øyne. Hun prøver å stanse de forbipasserende bilistene for å få haik, noe som kanskje ikke er det mest selfølgelige for en stakkars sjåfør...Det verste er imidlertidig at dersom du faktisk stopper forsvinner hun i løse luften. Dersom du ikke stopper og raser forbi
kan du oppleve at hun pluttselig sitter i baksetet på bilen, og stirrer på deg i bak-speilet!!!
En familie som en gang passerte spøkelset, slapp imidlertidig å få henne i baksetet, men opplevde at hun hogg etter bilen med øksa da de passerte.
Etter forklaringene til familien å dømme, så spøkelset ut som en lys levende person. Familien antok rimelig nok at det dreide som en rømt pasient fra et mental-sykehus.
Forklaringen på spøkeriet skal være at da kvinnen var i levende live på begynnelsen av 1900-tallet, gikk hun for å være sær og folkesky. Hun bodde avsides til i denne dalen og hadde lite kontakt med omverdenen.
En dag ble hun alvorlig syk og måtte slepe seg frem til vegen med ei øks som stokk/krykke. Men ingen av de forbipasserende hestevogner eller datidens biler ville stoppe å ta henne med til hjelp, slik at hun døde på stedet.
Noen som har hørt andre versjoner av denne historien eller har andre supplement? Hva heter denne dalen f.eks? :twisted:
Antall ord: 376
d e mer mellom himmel å jor enj vi kanj klar å finnut.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links