Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderRapport fra "Hembygdsgården" på Skillingmark

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
manitou
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Mar 2006 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 9 ganger

Rapport fra "Hembygdsgården" på Skillingmark

Innlegg av manitou »

Har akkurat kommet hjem fra nattens opphold på Hembygdsgården på Skillingmark i Sverige og skriver inn en liten rapport her om nattens hendelser.

Vi var kun 2 personer som dro dit i går på dagen. Når jeg sjekket gjesteboka på gården så var det stort sett større grupper fra 4-15 personer som var inne der, muligens er det for skremmende for folk flest å dra kun 2 stk., så vi var litt spent på hvor "lurt" det var..... Interessant ble det ihvertfall!

Stedet i seg selv er faktisk egentlig ganske trivelig. Det ligger en sterk historisk sus over det, og eldgamle møbler (fra 1700-tallet), gamle bøker, landbruksredskaper, senger osv. preger stedet. Huset er i to etasjer, med 3 hovedrom nede og 2 oppe. Vi oppholdt oss for det meste på kjøkkenet og hadde vår "base" der, men tok jevne rundturer rundt omkring i huset.

Vi startet sightseeing med å dokumentere hele huset med stillbilder og videokamera. Det var ganske mørk i huset, selv med lysene på, men med blenderåpning på 6 eller 12 så ble det brukbart med lys allikevel. Stativ var selvfølgelig i bruk mesteparten av tiden. Langt over 100 stillbilder ble tatt, vi har ikke sett på dem enda og vet ikke om det kan være noe spennende å se på dem, men vi kommer tilbake til det i såfall... Mulig jeg også setter sammen en liten filmsnutt fra natten på Hembygdsgården... :)

Så det store spørsmålet, skjedde det noe? Vel, vi forsøkte å flytte litt om på diverse gjenstander i 2. etasje, men disse skjedde det ikke noe med, ihvertfall ikke som vi la merke til. Heller ingen andre svevende eller flygende gjenstander kunne vi se. Derimot forteller kameraten at han følte det som om noen tok han på låret når vi var oppe i 2. etasje på det lille rommet der oppe. Vi så også en av likskjortene på "dødsrommet" svinge frem og tilbake av seg selv, men tilskrev det trekk i fra pipa (vi hadde rett før åpnet en luke i pipeveggen for å kikke inn..).

Videre, ved 1-tida på natta så tar vi turen fra kjøkkenet til stua og da merker vi begge at det er fryktelig kaldt inn mot "dødsrommet". Det kan nevnes at vi på dette tidspunktet hadde fyrt i peisen i ca. 3 timer så det var godt og varmt på selve stua, men så fort man beveget seg mot det lille kammerset i enden av stua, og trådde over dørterskelen, så var det som om å gå inn i et kjøleskap. Hårene på armene og ryggen reiste seg og det var ganske ubehagelig der. Vi var der ikke så lenge, for vi fant ut at vi skulle sjekke temperaturen i gangen ved utgangsdøra for å sjekke om det var like kaldt der. Det var det IKKE.

Et par minutter senere vender vi tilbake igjen til stua og går på nytt inn i "dødsrommet". Nå er temperaturen helt normal der. Det er litt kjølig, fordi varmen fra peisen får ikke så godt tak der, men langt varmere og en mye mer "trivelig" atmosfære der nå.

Så, 02.15 på natta begynner det å komme lyder fra 2. etasje. Først veldig svake lyder, og etterhvert gradvis sterkere. Det er som om noen møblerer om der oppe, flytter, eller drar ting over gulvet. Dette står på i noen minutter før det gir seg. Ca. 20-30 minutter senere får jeg en sterk følelse av at huset har "gått til ro" og at ingenting mer vil hende i natt.

Ganske så riktig, vi sitter der til kl 0400, men ingenting skjer. Huset er stille og rolig, og vi føler det veldig fredelig her. Da pakker vi sakene og tar fått på turen hjem, slik at man kan få seg litt søvn... En fin og interessant tur var det ihvertfall, og noen "rare" episoder var det også. Kulde-energien på "dødsrommet" var i hvertfall ganske så markant og spesiell, og jeg er ikke i tvil om at det er "noe" der.. Når vi dro derfra virket det som om noen stod i vinduene og kikket på oss og liksom tenkte "jaja, nå reiser de...".

Vi hadde ingen følelse av ondskap der, mer en følelse av andektighet og ydmykhet for stedet, kreftene og historien der. Det har nok foregått mye rart der opp igjennom årene, og det er klart at slikt setter spor...

Jeg kommer tilbake med en oppdatering etterhvert vedr. innholdet på filmen og bildene. Stay tuned!!
Antall ord: 786

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Høyrast koselig ut denna turen da. :)
Tok dåkke ikkje ein tur opp i andre etasje da lydane vart merkbare?
Antall ord: 21
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
manitou
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av manitou »

Når vi hørte lydene fra 2. etasje så satt vi på kjøkkenet. Først så satt vi en liten stund og lyttet til det som foregikk. Videokamera gikk også da, men lydene var ganske svake, så jeg vet ikke om de er hørbare på opptaket. Etter en stund bestemt vi oss for å gå ut i stua, som er rett under det rommet i 2. etasje der det var aktivitet, for om bedre å høre hva som foregikk der. Idet vi går inn på stua, så stopper lydene opp med en gang, og de kommer ikke tilbake igjen senere heller.

PS! Nå snakket jeg nettopp med kameraten på tlf. og han forteller at en av de bildene som ble knipset FØR vi gikk inn i huset, viser en svart skikkelse som kikker ut av vinduet i 2. etasje, rett ned på fotografen. :)

Nå har jeg ikke fått bildet selv enda, men DET blir interessant å se!

Forøvrig kan jeg anbefale alle spøkelsesinteresserte å ta en tur til Skillingmark. Det koster kun 150,- kr å tilbringe natta der og holder man seg våken, spesielt mellom midnatt og 3-4 tida på morgenen, så er sjansene gode for å oppleve ett eller annet. Det er en helt spesiell stemning og atmosfære der!

En ting er dog sikkert. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å tilbringe natta alene der.... DET kan kanskje bli vel sterk påkjenning. :)

Så hvis det er noen som er "kjekkaser" og "no-believers" her på forumet, så anbefaler jeg dere å tilbringe en natt alene på "dødsrommet" på Skillingmark. Iløpet av natta blir man nok da enten "troende" eller flykter i vill panikk, når man kjenner den iskalde kuldeenergien entrer rommet (eller det som "verre" er..... Lykke til! :)
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
manitou
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av manitou »

Det kan også nevnes at når vi var i spisesalen i 2. etasje, så spilte spikpiaonet der oppe av seg selv, plutselig kom det "Pling" fra piaonet uten at noen av oss rørte det i det hele tatt.

Så til det mest interessante:

NÅ har jeg omsider fått sett bildene vi fok, og jeg må si at DET er noe av det råeste jeg har sett!!

Vi tok en rekke bilder av huset (over 100 bilder), fra alle vinkler, og også før vi gikk inn i det. I 2. etasje, på det lille rommet der oppe, så har du et vindu med en treplate i, da vinduet er delvis ødelagt. Fotografen knipset to bilder av denne fasaden. På det ene bildet er alt som det skal være, hvite gardiner henger i vinduene, og det står et glass og en trefigur i vinduskarmen i 2. etasje. På det andre bildet (som ble tatt først) er det dog noe helt annet man ser....

For det første, følgende har blitt borte frai det første bildet kontra det andre: Den hvite gardina er ikke der mer, glasset i vinduskarmen er borte og istedet ser vi en svart figur med tydelig ansikt som kikker på oss. Man ser lett hele formen på hodet, man ser munn, nese og to øyne. Både øyne og munn er "hvite". Man ser den ene skuldra til personen, og det virker som om personen har noe på hodet (en slags hette/kyse eller lignende). Dog viser det seg at bildet er mer infløkt som så... (se nedenfor). Det virker som om figuren ser "gjennom" en gardin og man ser tydelig hele gardinstoffet dekke hele vinduet. Glasset eller vasen (som det også kan være) som FAKTISK står i vinduet og sees lett på det andre bildet er som sagt ikke der mer og den hvite gardina er helt borte, istedet er den erstattet av en svartgrå gardin av annet stoff/materiale.

Zoomer man inn på bildet ser man øverst i hjørnet (i øverste høyre del av den "svarte" personen, mot øverste, høyre del av hodet, et lite ansikt som skriker/vræler, kanskje en baby. Ansiktet er veldig tydelig, med panne, kinnbein, øyne, nese og en skrikende munn, to armer med knyttede never sees under og muligens henger to bein nedenfor der igjen. Det virker som om disse skikkelsene vi ser på bildet er "i hverandre" på et slags vis, kanskje de har vært ilknyttet til hverandre i den virkelige verden også (mor og barn).

Jeg har sett en del "ghost-images", men dette er faktisk noe av det aller råeste jeg har sett!!!

Det kunne vært interessant å fått analysert dette videre, er det noen som vet hvor man kan henvende seg for å få en proff analyse av bildet? Dette er også en sak for media vil jeg tro. Hvem kan man henvende seg til for å presentere bildet og Skillingmark på en seriøs måte?

Jeg grøsser nedover ryggen av dette bildet og de to personene man så tydelig ser der! Den gamle gardina de ser gjennom også er like tydelig som den ordentlige hvite gardina i andre vinduet. Det interessante er at begge gardinene "henger" samme veien. Vanligvis så vil jo gardinene være dratt til side til hver sin ende av vinduet slik at man kan se ut, men slik er det ikke med "spøkelsesgardina". Den henger "feil" vei, dvs. innover mot midten av vinduet og er som sagt like klar og tydelig som den ekte gardina like ved siden av.

Fremdeles har jeg ikke fått gjennom video-opptakene, det gjør vi i kveld, og kanskje det er mer spennende der også!! Jeg vet nå ikke hva jeg skal gjøre med dette bildet vi har, det er kanskje det råeste og beste gjenferd-bildet jeg har sett noengang, så det er liten tvil om at vi har gjort et "scoop" her. Jeg tar gjerne imot råd i sakens anledning, så får vi se hva vi gjøre videre med dette bildet...

(spørsmålet nå er man i det hele tatt tørr å ta turen tilbake til Hembygdsgården når man nå VET hva som "bor" der)...
Antall ord: 720

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
milla_86
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Apr 2006 18:08
18
Lokalisering: Hordaland

Innlegg av milla_86 »

Så spennende :)
Det hadde vært interessant å sett bildene. Du kan jo prøve å legge dem inn her :mozilla_smile:
Antall ord: 20
Ta vekk kjærligheten - og vår jord blir en grav.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
evamystikk
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Feb 2006 15:10
18
Lokalisering: Avsides

Innlegg av evamystikk »

JA! jeg vil gjerne se de, de høres interessante ut!
Antall ord: 11
When Hell Is Full, The Dead Will Walk The Earth..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
manitou
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av manitou »

Er det noen man ta kontakt med for å få bekreftet/avkreftet først at dette ikke dreier som noen refleks fra annet vindu el.l.? Jeg tror ikke at det gjør det, fordi jeg får ikke det til å stemme med gardiner etc. fra det vinduet det evt. kan være reflektert fra (har bilder fra det vinduet også, fra innsiden av rommet). Men jeg vil uansett like å få en ekspertvurdering på dette, slik at man er sikker i sin sak. Hvis det kan sies med 100% sikkerhet at dette ikke dreier seg om noen refleksjon, så har man faktisk noe ganske så interessant her.

Noen her som kjenner noen som analyserer bilder og kan finne ut av slike ting?
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
siv37
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Apr 2006 19:30
18
Lokalisering: Tåkedalen,Oppland

Innlegg av siv37 »

manitou skrev:Er det noen man ta kontakt med for å få bekreftet/avkreftet først at dette ikke dreier som noen refleks fra annet vindu el.l.? Jeg tror ikke at det gjør det, fordi jeg får ikke det til å stemme med gardiner etc. fra det vinduet det evt. kan være reflektert fra (har bilder fra det vinduet også, fra innsiden av rommet). Men jeg vil uansett like å få en ekspertvurdering på dette, slik at man er sikker i sin sak. Hvis det kan sies med 100% sikkerhet at dette ikke dreier seg om noen refleksjon, så har man faktisk noe ganske så interessant her.

Asbjørn moderator her inne har en del peiling,hør med han
Antall ord: 136
"Den som lever får se"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Darkside
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Feb 2006 18:08
18
Lokalisering: Harstad

Innlegg av Darkside »

Inntresang historie du har. Skulle gjerne ha tilbringet en natt der. Kanskje jeg finner veien bort dit en gang. :mozilla_smile:
Vel uannsett så er det ganske modig av deg og ikke springe med henda i være å hyle bare pga. litt skrapelyder på loftet. Det skal du ha. :mozilla_laughing:
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

manitou skrev:Er det noen man ta kontakt med for å få bekreftet/avkreftet først at dette ikke dreier som noen refleks fra annet vindu el.l.? Jeg tror ikke at det gjør det, fordi jeg får ikke det til å stemme med gardiner etc. fra det vinduet det evt. kan være reflektert fra (har bilder fra det vinduet også, fra innsiden av rommet). Men jeg vil uansett like å få en ekspertvurdering på dette, slik at man er sikker i sin sak. Hvis det kan sies med 100% sikkerhet at dette ikke dreier seg om noen refleksjon, så har man faktisk noe ganske så interessant her.

Høres ut som en interresann tur, ja...
Har selv vært der en tur, ( SjekkSkillingmark-turen vår, bilder med mer! )
Vi har laget en egen skillingmark webside med bilder osv..
Merk spesielt filmen jeg har av elektro-kompasset...

Send gjerne bildene på en CD til meg, så skal jeg se igjennom de, og de du legger merke til noe på skal du notere ned kommentarer på, så kan jeg se og...
Bare som "advarsel" ; dersom jeg finner naturlige forklaringer - blir de å anse som riktige, spøkelsesforklaringer gir jeg kun dersom jeg ikke finner andre "fornuftige" forklaringer.
Og da bare dersom jeg tror det kan være noe slikt...

Jeg kunne godt tenkt meg å se filmen dere tok opp også...
( dvd kopi ? )

Dersom jeg finner bilder jeg vil legge ut, blir det gjordt i samråd med deg.
Vi kan og legge noe av det ut på websida om skillingmark...

Send meg en PM . . om du vil . .
mvh Asbjørn
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
justmee
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Des 2004 15:13
19
Lokalisering: Sør-Tøndelag

Innlegg av justmee »

Dette er også en sak for media vil jeg tro. Hvem kan man henvende seg til for å presentere bildet og Skillingmark på en seriøs måte?
Jeg har nylig oppdaget et nytt blad.. Det heter Medium, kjøpt hos narvesen..
Et magasin for innsikt og utsikt.. Fant ikke noen hjemmeside, men det er e-post og addresse til redaksjonen der.

Medium Forlag AS
Kirkegaten 1-3
0153 OSLO
E-Post : redaksjonen@mittmedium.no
Telefon : 815 50 150
Telefax : 815 50 151

Håper det er til hjelp...
Antall ord: 88
[ .. Dear Cupid! I just have to tell you, you suck!! .. ]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
manitou
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av manitou »

Asbjørn skrev:

Høres ut som en interresann tur, ja...
Har selv vært der en tur, ( SjekkSkillingmark-turen vår, bilder med mer! )
Vi har laget en egen skillingmark webside med bilder osv..
Merk spesielt filmen jeg har av elektro-kompasset...

Send gjerne bildene på en CD til meg, så skal jeg se igjennom de, og de du legger merke til noe på skal du notere ned kommentarer på, så kan jeg se og...
Bare som "advarsel" ; dersom jeg finner naturlige forklaringer - blir de å anse som riktige, spøkelsesforklaringer gir jeg kun dersom jeg ikke finner andre "fornuftige" forklaringer.
Og da bare dersom jeg tror det kan være noe slikt...

Jeg kunne godt tenkt meg å se filmen dere tok opp også...
( dvd kopi ? )

Dersom jeg finner bilder jeg vil legge ut, blir det gjordt i samråd med deg.
Vi kan og legge noe av det ut på websida om skillingmark...

Send meg en PM . . om du vil . .
mvh Asbjørn
Asbjørn, You`ve got mail!

Takker også justmee for tips om Medium Forlag. Har kontaktet de, så frå vi se om de synes dette her er interessant.
Antall ord: 315

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

manitou skrev:Asbjørn, You`ve got mail!
Jeg har nå kikket på 3 bilder, og skjønner meget godt at man reagerer på iallfall det ene bildet !

Jeg "så" og en person i det ene vinduet, inntiljeg gikk nærmere inn på det bildet.
Da så jeg at det var reflekser som var årsaken.

Men følelsesmessig er det noe med det ene bildet - det er noe der som gjør at bildet uansett er spesielt !
Det er noe der som absolutt merkes når man er "våken" for slikt.

flere bilder ? (*sikle*) ;-)

mvh Asbjørn
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PimpRonn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mai 2006 18:22
18
Lokalisering: Eidskog

Innlegg av PimpRonn »

jeg vil ha de bildene? ; kunne du ha sendt dem til meg? :D på mail : ******** jeg sov i skillingmark torsdag 05.10. skal dit igjen nå til uka.. tirsdag 10.10

[endret]Epostadressen er fjernet.[/endret]
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Shaken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Aug 2012 16:40
12
Har takket: 1 gang

- Rapport fra "Hembygdsgården" på Skillingmark

Innlegg av Shaken »

Nå er jo faktisk dette en "turistfelle" for nysgjerrige spøkelsesjegere...
Så hvordan kan man være 100% sikker på at det ikke er utleierene som står bak alt det mystiske som skjer der?

Rart at absolutt alle som drar på besøk dit, eller overnatter skal se/høre spøkelser, det er litt for innlysende fake her fra mitt ståsted.

Har veldig lyst til og dra dit selv, om ikke annet bare for og sjekke at det ikke henger "usynlige" tråder eller høytallere osv rundt omkring i huset :P

Vet av erfaring at det er ikke så lett og finne disse spøkelsene, så hvis alt som skjer på det stedet der er ekte vare, så er det jo nesten for godt til og være sant, da kan man jo vise hele verden at man har bevis for at spøkelser virkelig finnes :)

Jeg håper virkelig, virkelig at det er ekte, men det virker jo som sagt litt for godt til og være sant...
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links