Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderStenberg Gård

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Ulvar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Nov 2005 19:41
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Røyken

Stenberg Gård

Innlegg av Ulvar »

Var på lørdag på Stenberg gård. Har aldri vært der før, og var der egentlig mest for å fotografere omerådet siden jeg er en hobby fotograf.

Jeg, mitt søskenbarn og min bror var der, i lag med en hund. Vi kom inn porten mot hovedhuset da jeg kjente hele meg sitret, nesten som i forventning, selv og jeg var værken oppspilt eller noe annet. Bruttern og kusinen min løp rundt og tok bilder med kameraet mitt mens jeg sto igjen foran hovedhuset.

Mens jeg sto der fikk jeg følesen, eller lyden, Vet ikke helt, av en hest og en vogn som passerte meg. En slik mørk vogn. Jeg 'så' den ikke riktig. Det var nesten som den var der, samtidig som den ikke var der. Og jeg 'så' at døren til hovedhuset gikk opp, og en kvinne rundt 40-45 år gikk ut. (Har elendng aldersbedømmelse, så jeg er ikke sikker)
Hun var kledd i en blekgul\hvit linkjole, med slike litt store ermer oppe ved skuldrene. Hun hadde mellomblondt hår og et litt slitent ansiktet. Hun så utover gårdstunet og smilte, før hun ble 'borte'.

Jeg gikk bort til døren og sto der, og et par sekunder var jeg ganske sikker på at jeg hørte lyden av noen som beveget seg der inne, og lyden av noen som snakket. men det var bare noen sekunder, og det kom ikke igjen.

Jeg har som sagt ikke vært der før, og jeg finner veldig lite info på google om stedet, og siden jeg bare er i Toten for helgen rekker jeg ikke å få vært med på noen omvisning der.

Er det noen her som vet mere om dens historie?
Om denne damen var der? Eller om jeg virkelig bare hadde en sinnsyk fantasi det øyeblikket.. Hadde vært mer eller mindre morro å få høre litt.

Var foresten et utrolig vakkert sted. Anbefaller alle som liker å ta foto å dra dit. Det er et helt fantastisk sted.
Antall ord: 344

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kathy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Jun 2006 01:29
18
Lokalisering: Oslo

Fant dette bare jeg...

Innlegg av Kathy »

Tenkte kanskje dette kunne hjelpe deg litt;)

Det var en mørk og stormfull kveld.. (Den var mørk, men ikke noe stormfull men vi later som)
7 ungdommer hadde bestemt seg for å finne ut om spøkelseshistoriene fra Stenberg Gård i
Toten var sanne. For de som ikke vet noe særlig om Stenberg gård er det en ca 210 år
gammel Amtmannsgård. Gårdseieren, Weidemann døde i 1856. Før hans bortgang
etterlot han seg en avtale med sin kone og fire ugifte barn – tre døtre og en sønn – om
at han ikke skulle gravlegges før alle de andre var døde. Da skulle de gravlegges sammen.
Weidemann-familien ble derfor lagt i hver sin kiste i gravkapellet bak låven på garden,
og der lå de til ett år etter at den siste av døtrene døde i 1901. Først i 1902 ble hele
familien gravlagt på sitt private gravsted ved siden av kapellet.
Siden har spøkelseshistoriene versert på garden.
Antall ord: 173
jeje... :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
catweazle
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Des 2005 16:47
18
Lokalisering: Telemark

Innlegg av catweazle »

Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

caliber
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Jul 2006 08:53
18
Lokalisering: Gjøvik

Re: Stenberg Gård

Innlegg av caliber »

Ulvar skrev:Var på lørdag på Stenberg gård. Har aldri vært der før, og var der egentlig mest for å fotografere omerådet siden jeg er en hobby fotograf.

Jeg, mitt søskenbarn og min bror var der, i lag med en hund. Vi kom inn porten mot hovedhuset da jeg kjente hele meg sitret, nesten som i forventning, selv og jeg var værken oppspilt eller noe annet. Bruttern og kusinen min løp rundt og tok bilder med kameraet mitt mens jeg sto igjen foran hovedhuset.

Mens jeg sto der fikk jeg følesen, eller lyden, Vet ikke helt, av en hest og en vogn som passerte meg. En slik mørk vogn. Jeg 'så' den ikke riktig. Det var nesten som den var der, samtidig som den ikke var der. Og jeg 'så' at døren til hovedhuset gikk opp, og en kvinne rundt 40-45 år gikk ut. (Har elendng aldersbedømmelse, så jeg er ikke sikker)
Hun var kledd i en blekgul\hvit linkjole, med slike litt store ermer oppe ved skuldrene. Hun hadde mellomblondt hår og et litt slitent ansiktet. Hun så utover gårdstunet og smilte, før hun ble 'borte'.

Jeg gikk bort til døren og sto der, og et par sekunder var jeg ganske sikker på at jeg hørte lyden av noen som beveget seg der inne, og lyden av noen som snakket. men det var bare noen sekunder, og det kom ikke igjen.

Jeg har som sagt ikke vært der før, og jeg finner veldig lite info på google om stedet, og siden jeg bare er i Toten for helgen rekker jeg ikke å få vært med på noen omvisning der.

Om denne damen var der? Eller om jeg virkelig bare hadde en sinnsyk fantasi det øyeblikket.. Hadde vært mer eller mindre morro å få høre litt.

Var foresten et utrolig vakkert sted. Anbefaller alle som liker å ta foto å dra dit. Det er et helt fantastisk sted.
Alt du sier stemmer, personen som går igjen (i allefall den eneste som har vist seg er damen) det sies at hun leter etter nøklene til gården som hun mistet før hun døde, det er fler som skal ha sett henne der.

På kvelden skal hun vistnok være å si på broen nedenfor hovedhuset som går over en liten bekk. Hvitkled svevende et lite stygge over trygg grunn.

Det med hesten er du heller ikke alene om, jeg har hørt historier som at det skal være mulig å høre hester der.

Mora til en venn av meg var der en kveld, akkurat på minuttet klokken 24.00 hørte de hesten, det hørtes ut som en gal hest, som den var vettskremt, sint, skadet.

Noe må det være med stedet da mannen som bor i huset like siden av den gamle gården ikke tørr å gå inn der, han er livredd for stedet (skjønner ikke hvorfor han er nærmeste nabo)

Jeg og venner har merket noe der fler ganger, det har skjedd gang på gang at vi har syntes vi har sett noe, lyst på det med lommelykt, PANG, lykten slukker. Det har skjedd gang på gang, pæren har gått.

Sist jeg var der syntes vi at vi så noe i et vindu på den første bygningen, etter det har jeg ikke besøkt stedet.
Antall ord: 587

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
-smily-
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Mai 2006 15:42
18
Lokalisering: Drammen

Re: Stenberg Gård

Innlegg av -smily- »

caliber skrev:
Ulvar skrev:Var på lørdag på Stenberg gård. Har aldri vært der før, og var der egentlig mest for å fotografere omerådet siden jeg er en hobby fotograf.

Alt du sier stemmer, personen som går igjen (i allefall den eneste som har vist seg er damen) det sies at hun leter etter nøklene til gården som hun mistet før hun døde, det er fler som skal ha sett henne der.

På kvelden skal hun vistnok være å si på broen nedenfor hovedhuset som går over en liten bekk. Hvitkled svevende et lite stygge over trygg grunn.

Det med hesten er du heller ikke alene om, jeg har hørt historier som at det skal være mulig å høre hester der.

Mora til en venn av meg var der en kveld, akkurat på minuttet klokken 24.00 hørte de hesten, det hørtes ut som en gal hest, som den var vettskremt, sint, skadet.

Noe må det være med stedet da mannen som bor i huset like siden av den gamle gården ikke tørr å gå inn der, han er livredd for stedet (skjønner ikke hvorfor han er nærmeste nabo)

Jeg og venner har merket noe der fler ganger, det har skjedd gang på gang at vi har syntes vi har sett noe, lyst på det med lommelykt, PANG, lykten slukker. Det har skjedd gang på gang, pæren har gått.

Sist jeg var der syntes vi at vi så noe i et vindu på den første bygningen, etter det har jeg ikke besøkt stedet.

wow... høres skummelt ut! :mozilla_innocent:
Antall ord: 594
<3I`m in LOVE!!<3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links