madjava skrev:BA skrev:madjava skrev:Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.
For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Nei, Madjava, det gjør det ikke, men det viser at det er mulig å tjene seg rik på lettlurte folk.
At vi vet om en som kan lure mange viser ikke at alle gjør det, men det viser at alle kan gjøre det. Dette har vi sett mange eksempler på, og vi har også sett mange eksempler på at de som påstår seg evner er avslørt som svindlere. Derfor er det sannsynlig at de fleste aktørene på markedet er svindlere.
På forumet her har vi også sett at mange tror de har evner andre ikke ser snurten av. F.eks. går det på evne til selektiv hukommelse.
Mulig eg var litt vel bastant i mi uttrykksform.
I desse filmane kom det fram at DB hadde betre evner enn noko av det desse åndelige/paranormale aktørane kunne vise til eller hadde opplevd før. Det skremde meg. Kvar har desse med evner gjemt seg da? Eksisterer dei i det heile? Eller er evne bare ei myte nokre vil prøve å leve opp til?
Evne til selektiv hukommelse? Ka da?
Eksempel på selektiv hukommelse kan være at man har spådd noe en gang.
F.eks.
- Man spår et gentlemannstyveri av smykker i London, og så skjer det et brutalt ran i England i februar.
- Man husker at man spådde et gentlemannstyveri i London i februar.
- At England er mer enn bare London og at det dreide seg om smykker glemmer man, men man husker selv at man spådde februar også. At ranet var brutalt og ikke noe sted nevnes som gentlemenn overser man fordi ranerne tross alt ikke drepte noen.
Når ikke spådommen kan sjekkes i ettertid blir det til at man da har fått rett i denne spådommen, og selv når man kan kontrollere spådommen blir man gretten og protesterer om noen sier fra at dette var totalt bom.
I andre tilfeller spår man en skyteepisode som aldri finner sted, men hvem sjekker det i ettertid? Denne spådommen havner aldri i statistikken, mens det brutale ranet havner i statistikken som fulltreff.