Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHar vi en etisk forpliktelse?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Shattenjager78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Apr 2006 16:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Har vi en etisk forpliktelse?

Innlegg av Shattenjager78 »

Hei!

Jeg lurer på om vi som er interessert i overnaturlige steder o.l. har en etisk forpliktelse til å la stedene være i fred og ikke ramponere steder som har åndelig aktivitet. Jeg bare undrer meg da spøkelseshuset på Herefoss visstnok skal ha vært besøkt ofte etter gale folk som har vært på jakt etter en nedgravd skatt. For noen år siden brente stedet ned til grunnen og jeg spør meg om det kanskje ikke har vært frustrerte skattejegere som til slutt brant ned huset i ren irritasjon over å ikke finne skatten. Grunnen for at jeg nevner dette, er fordi jeg selv holder på å kartlegge steder med åndelig aktivitet og er noe kritisk til om jeg skal tørre å legge det ut på siden deres, da det virker som om det er flere useriøse aktører der ute som driver å ramponere o.l.
Antall ord: 151
Når dine følelser, din fornuft, dine etiske normer og din overbevisning er i samsvar med de handlinger du utfører, kan du si at du er på en vei i livet som er riktig for hele ditt vesen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg syntes man har en etisk forpliktelse i de fleste yrker, men kanskje spesielt innenfor det alternative! Nå er det jo desverre slik at det er mye dritt innenfor det alternative, og jeg var fryktelig skuffet når jeg innså dette. Jeg hadde kanskje en litt vel naiv innstilling når jeg trodde åndelig utviklede mennesker også hadde utviklet en god porson empati, forståelse og respekt..

Men ja, jeg syntes slikt du prater om blir litt respektløst og tullete. Det er jo som med lier og det som har skjedd der det siste året...
Antall ord: 96
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shattenjager78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Apr 2006 16:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av Shattenjager78 »

zind skrev:Jeg syntes man har en etisk forpliktelse i de fleste yrker, men kanskje spesielt innenfor det alternative! Nå er det jo desverre slik at det er mye dritt innenfor det alternative, og jeg var fryktelig skuffet når jeg innså dette. Jeg hadde kanskje en litt vel naiv innstilling når jeg trodde åndelig utviklede mennesker også hadde utviklet en god porson empati, forståelse og respekt..

Men ja, jeg syntes slikt du prater om blir litt respektløst og tullete. Det er jo som med lier og det som har skjedd der det siste året...
Jepp, jeg kommer neppe til å legge ut info her om steder jeg oppdager som er overnaturlige eller ny informasjon fordi jeg frykter useriøse aktører. kjipt men sånn er det...
Antall ord: 130
Når dine følelser, din fornuft, dine etiske normer og din overbevisning er i samsvar med de handlinger du utfører, kan du si at du er på en vei i livet som er riktig for hele ditt vesen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Shattenjager78 skrev:Jepp, jeg kommer neppe til å legge ut info her om steder jeg oppdager som er overnaturlige eller ny informasjon fordi jeg frykter useriøse aktører. kjipt men sånn er det...
Ett alternativ er å filtrere ut den informasjonen som kan lede andre til stedet.

Dersom man er på ei hytte i fjellet, pågrunn av paranormale fenomen, kan stedsangivelse være "ei hytte i fjellet et sted"...
Og bilder kan retusjeres for å fjerne gjenkjennelige detaljer...

Samme prinsipp man bruker når man omtaler pasieter i bøker...
Man beskriver symptomer og b ehandling, men pasientens navn er ikke nevnt ( evt skriver man : "Mann 49" )

Å undersøke og finne ut saker og ting om det paranormale og paranormale fenomen gir jo ikke samme glede som ved å fortelle til andre.

Den som utfører undersøkelsen har selvfølgelig alle nødvendige data, men gir ikke disse ut på et offentlig forum, men heller til folk man har tiltro til.
( Risikoen for vandalisme er mindre når man må oppgi hvem man er før man får vite lokasjon.... )

Problemet med et åpent forum som Paranormal, er at vi vet ikke hvem som leser ...
I skrivende stund er det 4 registrerte brukere, og 20 "gjester".
dvs 20 vi ikke vet annet om enn IP-Adressen...
( Politiet kan jo selvfølgelig spore ting ut fra IP adresser, men ...
Det blir en umulig oppgave, da man ikke vet hvilken av disse som kansje kan ha vært der...
Om noen... )

Jeg ville rett og slett retusjere infoen slik at man ikke kan koble den til spesifikke steder - sålenge det ligger åpent ute.

mvh Asbjørn
Antall ord: 276

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Synes at dersom man har en etisk forpliktelse så må det i så fall være å hjelpe disse sjelene videre fra det jordbundne planet
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links