Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Norsk dokumentarfilm: "Det ukjente"
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 13 Des 2005 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Nordland
Norsk dokumentarfilm: "Det ukjente"
Heisann!
Jeg har bestemt meg for å lage en dokumentarfilm til sommeren, og har startet planleggingen for fullt. Går alt etter planen skal jeg få den forsøkt vist på TV Nordland ved juletider.
Arbeidstittel: "Det Ukjente"
Beregnet lengde: 30 min.
Dokumentaren skal omhandle overnaturlige fenomener på Helgeland. Jeg bor i et område der mye "overnaturlig" skjer; lokale spøkelseshistorier, sagn, sjamaner og healere som driver ut ånder er kjent her. Jeg ønsker å undersøke om det er noe i det...
Avtaler jeg skal gjøre:
* Avtale med noen lokale healere å være med dem på 'jobb' når de skal drive ut ånder o.l.
* Være med noen av de lokale ungdommene når de skal forsøke seg på ouija/spiritisme
* Uttalelser/fortellinger og intervju med personer i distriktet som har opplevd overnaturlige hendelser (og selvfølgelig filmatisere det de beretter)
* Overnatte i et hjemsøkt hus helt alene
Er jeg riktig heldig får jeg kanskje festet noe på film
- Vet dere om noe overnaturlig som kunne vært reelt for dokumentaren?
- Eller har du noen tips til meg som "spøkelsesjeger" (ting jeg bør være obs på o.l.)?
Alle tips mottas med takk! :mozilla_smile:
Jeg har bestemt meg for å lage en dokumentarfilm til sommeren, og har startet planleggingen for fullt. Går alt etter planen skal jeg få den forsøkt vist på TV Nordland ved juletider.
Arbeidstittel: "Det Ukjente"
Beregnet lengde: 30 min.
Dokumentaren skal omhandle overnaturlige fenomener på Helgeland. Jeg bor i et område der mye "overnaturlig" skjer; lokale spøkelseshistorier, sagn, sjamaner og healere som driver ut ånder er kjent her. Jeg ønsker å undersøke om det er noe i det...
Avtaler jeg skal gjøre:
* Avtale med noen lokale healere å være med dem på 'jobb' når de skal drive ut ånder o.l.
* Være med noen av de lokale ungdommene når de skal forsøke seg på ouija/spiritisme
* Uttalelser/fortellinger og intervju med personer i distriktet som har opplevd overnaturlige hendelser (og selvfølgelig filmatisere det de beretter)
* Overnatte i et hjemsøkt hus helt alene
Er jeg riktig heldig får jeg kanskje festet noe på film
- Vet dere om noe overnaturlig som kunne vært reelt for dokumentaren?
- Eller har du noen tips til meg som "spøkelsesjeger" (ting jeg bør være obs på o.l.)?
Alle tips mottas med takk! :mozilla_smile:
Antall ord: 204
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Jan 2005 12:54
- 19
- Lokalisering: one bedroom apartment
pliiz lag en kul dokumentar da ....
kritisk og objektiv....
for jeg så den kornsirkel dokumentaren her om dagen på tvnorge, å
satt og var irritert på hvor lite kritisk og objektiv den var...
men lag gjerne en dagbok sak her på forumet, det hadde vært litt kult
og du må jo selvsagt også si fra om du får vist den....
kanskje jeg får sett den...
om det er avisa nordland tv du mener-... ( om det er det så ska det ikke så mye til
for å hev nivået )
kritisk og objektiv....
om det er avisa nordland tv du mener-... ( om det er det så ska det ikke så mye til
for å hev nivået )
Antall ord: 90
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 13 Des 2005 14:54
- 18
- Lokalisering: Nordland
Joda, jeg skal poste en liten dagbok her etter at vi starter innspillinga 24. Juni.Sprint skrev:pliiz lag en kul dokumentar da ....
kritisk og objektiv....
for å hev nivået )
Jeg er født kritisk, og skal stille kritiske spørsmål ved det intervjuobjektene sier.
Men hvem vet; kanskje fanger jeg opp en ting eller to på tape som endrer mitt syn fullstendig
Time will show
Antall ord: 144
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Apr 2006 16:16
- 18
- Lokalisering: Buskerud
ååå det hørtes spennende ut....!! synd du bor så langt unna...tar ikke inn tv nordland her=( hmm kunne virkelig tenkt meg å gjort noe sånt selv jeg!
håper du holder oss oppdatert!!!=)
klem fra meg
håper du holder oss oppdatert!!!=)
klem fra meg
Antall ord: 37
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
flott!
ser fram til dette... tror det kan bli kult...
det er vel og bra å ha en kritisk sans...
men som den kornsirkel dokumentaren, og fornærmelse for mord og åndsmakt
og alle de der... de tar tar for seg at " sånn er det bare" ....
nå ska ikke jeg komme å være en dust av en bedreviter...
men om du kommer over noe, så prøv se det fra alle vinklene...
fra den filosofiske vinkelen...
den vitenskapelige..
den åndelige..
den naturlige...
ser fram til dette... tror det kan bli kult...
det er vel og bra å ha en kritisk sans...
men som den kornsirkel dokumentaren, og fornærmelse for mord og åndsmakt
og alle de der... de tar tar for seg at " sånn er det bare" ....
nå ska ikke jeg komme å være en dust av en bedreviter...
men om du kommer over noe, så prøv se det fra alle vinklene...
fra den filosofiske vinkelen...
den vitenskapelige..
den åndelige..
den naturlige...
Antall ord: 82
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 04 Jan 2005 13:56
- 19
- Kjønn (valgfri): Jente :)
- Lokalisering: Porsgrunn
- Blitt takket: 1 gang
Åhhh, ta med deg sprint som lydmann da! Det er noe han kan *S'
Det høres kjempespennende ut
Lykke til!
Lykke til!
Antall ord: 21
Hide post links |
Du kan jo se på spøkelseguiden her på paranormal det står litt om disse plassene:
Bodø/ bodin kirkegård
BØ I VESTERÅLEN
det sies at på bø bygdemuseun går der igjen en kvinne i 25-30 årene. som var datteren til den gamle lensmannen. museumet var lensmannsgård i gamledager. hun tok sitt eget liv, nede på stranden nedenfor museumet. mener jeg har blitt fortalt at hun slet med neveproblemer. for et par år siden, sto det tre mannfolk nede i første etasjen å snakket sammen, da jikk hun lydløst og sakte forbi dem, og opp trappen.
- Innsendt av polisa
Bø i vesterålen
ET GAMMELT HUS PÅ LOVUND, HELGELANDSKYSTEN
Her sies det det skjer mye. Blant annet kan man høre noen som danser, skåler og har fest oppe på loftet. Enkelte mener også at de har sett døde mennesker ligge på stranden nedenfor huset. En stol flytter selv på seg.
- Innsendt av Patsy
Et gammelt hus på Lovund, Helgelandskysten
GAMELT HUS I SANDNESSJØEN
Et gamelt hvit hus i Sandessjøen(Oterholdt) hvor en gammel dame døde. Sagnet sier at hun går igjen her. Huset har bestandig skremt folk vekk fra denne plassen.
- Innsendt av Sephiroth
Gamelt hus i Sandnessjøen
LOVUND, VED LUNDEURA
Her sies det at en gammel dame går igjen. Hun har mørke klær på seg og plukker bær. Mange bærplukkere som er blitt skremt.
- Innsendt av Patsy
Lovund, ved Lundeura
LYNGEDAL
Et spøkelse som er en gammel dame som går på veenmittpå dagen og stopper biler og busser men når folken går ut er hun borte
- Innsendt av Naitzel
Lyngedal
LYNGEDAL, VESTVÅGØY
En gammel dame er flere ganger sett gående langs veien. Ingen vet hvem det er. Hun pleier å stoppe biler og busser, og når de som blir stoppet går ut for å se hva det er, er damen borte. Noen mener at hun har bodd i et hus i nærheten.
- Innsendt av Naitzel
Lyngedal, Vestvågøy
POLARSIRKELEN HØYFJELLSHOTELL
En tidligere hotelleier tror han enda er der. Låser opp dører, romstrerer på rommene,osv
- Innsendt av kma
Polarsirkelen høyfjellshotell
RISJORD, VESTVÅGØY
Det ble sett en UFO her vinteren 2001. Den var trekantig og mørk med røde og blåe lys. Den fløy sakte og ga fra seg en rar lyd.
- Innsendt av Naitzel
Risjord, Vestvågøy
ØKSNES
et hus som vi tror det spøker i vi har ikke råd til å finne det ut
- Innsendt av littlepija
Øksnes
Bodø/ bodin kirkegård
BØ I VESTERÅLEN
det sies at på bø bygdemuseun går der igjen en kvinne i 25-30 årene. som var datteren til den gamle lensmannen. museumet var lensmannsgård i gamledager. hun tok sitt eget liv, nede på stranden nedenfor museumet. mener jeg har blitt fortalt at hun slet med neveproblemer. for et par år siden, sto det tre mannfolk nede i første etasjen å snakket sammen, da jikk hun lydløst og sakte forbi dem, og opp trappen.
- Innsendt av polisa
Bø i vesterålen
ET GAMMELT HUS PÅ LOVUND, HELGELANDSKYSTEN
Her sies det det skjer mye. Blant annet kan man høre noen som danser, skåler og har fest oppe på loftet. Enkelte mener også at de har sett døde mennesker ligge på stranden nedenfor huset. En stol flytter selv på seg.
- Innsendt av Patsy
Et gammelt hus på Lovund, Helgelandskysten
GAMELT HUS I SANDNESSJØEN
Et gamelt hvit hus i Sandessjøen(Oterholdt) hvor en gammel dame døde. Sagnet sier at hun går igjen her. Huset har bestandig skremt folk vekk fra denne plassen.
- Innsendt av Sephiroth
Gamelt hus i Sandnessjøen
LOVUND, VED LUNDEURA
Her sies det at en gammel dame går igjen. Hun har mørke klær på seg og plukker bær. Mange bærplukkere som er blitt skremt.
- Innsendt av Patsy
Lovund, ved Lundeura
LYNGEDAL
Et spøkelse som er en gammel dame som går på veenmittpå dagen og stopper biler og busser men når folken går ut er hun borte
- Innsendt av Naitzel
Lyngedal
LYNGEDAL, VESTVÅGØY
En gammel dame er flere ganger sett gående langs veien. Ingen vet hvem det er. Hun pleier å stoppe biler og busser, og når de som blir stoppet går ut for å se hva det er, er damen borte. Noen mener at hun har bodd i et hus i nærheten.
- Innsendt av Naitzel
Lyngedal, Vestvågøy
POLARSIRKELEN HØYFJELLSHOTELL
En tidligere hotelleier tror han enda er der. Låser opp dører, romstrerer på rommene,osv
- Innsendt av kma
Polarsirkelen høyfjellshotell
RISJORD, VESTVÅGØY
Det ble sett en UFO her vinteren 2001. Den var trekantig og mørk med røde og blåe lys. Den fløy sakte og ga fra seg en rar lyd.
- Innsendt av Naitzel
Risjord, Vestvågøy
ØKSNES
et hus som vi tror det spøker i vi har ikke råd til å finne det ut
- Innsendt av littlepija
Øksnes
Antall ord: 439
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
haha...njaa.... om ikke du tone vil ta deg av de psykiske belastningene mine i etterkant så er detToneG skrev:Åhhh, ta med deg sprint som lydmann da! Det er noe han kan *S'
Lykke til!
greit for meg
jeg bor i bodø så det er ikke den lengste veien om en sku bidra....
Antall ord: 60
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Sep 2004 20:01
- 20
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 58 ganger
- Blitt takket: 40 ganger
Da jeg var liten, bodde jeg i 7 år (omkring 1990) i Holandsvika utenfor Mosjøen. Nærmere bestemt Stuvland. Der hendte det en del uforklarlige ting, i tre forskjellige hus som lå rett ved hverandre. Foreldrene mine eide to av husene, tanta mi eide det tredje. Alle husene er solgt nå.
Det spesielle med det ene huset, er at det brant ned tre ganger på få år(ble bygd opp igjen hver gang på akkurat samme plass, veldig fin tomt) , alle gangene uforklarlige brannårsaker. Kripos ble også koblet inn, men fant ikke ut av noe.
I dette huset bodde tanta mi, og bestefaren min i en periode. De hørte flere ganger tydelige skritt i trapper, på loftet, nede på kjøkkenet osv, selv om ingen andre var hjemme. Det hendte også et par ganger at bilder falt ned fra veggene og de hørte banking. Noen ganger kunne tanta mi få fornemmelse av kvelning, tung luft. Tror det skjedde mye mer uforklarlige ting der også, men har ikke snakket så mye med tanta mi om det.
Kusina mi har også opplevd merkelige ting der.
I hvertfall så har det vært folk der for å drive ut åndene, men jeg har ikke hørt noe om hvordan det gikk. Huset har værtfall ikke brent ned igjen etter det.
Det er et hus som ligger litt lengre inn i skogen. Det ble kalt "Grønn-huset".
Dette huset tror jeg har stått tomt de siste årene(Er ikke sikker). Men da jeg var liten , lekte jeg mye med barna som bodde i dette huset. En av dem fortalte meg stadig om en jente som satt på rommet hennes og gråt om natta. Hun sa at jenta lette etter søsteren sin. Hun hadde også hørt og sett "skyggen" løpe frem og tilbake fra brønnen om natta. Hun som fortalte meg dette, var ca 7 år da tror jeg. For alt jeg vet, kan hun jo ha drømt dette, men jeg syns det er litt spennende uansett. Har lyst til å dra dit en gang igjen, men bor så langt unna nå.
Det tredje huset var mellom grønn-huset og huset vi bodde i, og der bodde det en gammel mann som pleide å gi oss bamsemums hver gang vi kom på besøk. Han het Peder. Vi fikk ikke lov til å gå dit av foreldrene våre.
En dag døde mannen. Men det ble sagt at folk så skikkelser og skygger i vinduene der etterpå, særlig på kveldstid. Tror huset står tomt fortsatt, det var så gammelt
Huset vi bodde i var rolig.
Vet ikke om du har hørt noe om denne plassen, men det er et lite tips da :mozilla_smile:
Spennende prosjekt du driver med!
Oppdater oss her da vøtt :mozilla_wink:
ps! Er det noen som er ca derfra( Mosjøen, Vefsn), og har hørt om noe av dette, evt har mer å fortelle? Det gikk mye rykter om plassen(de husene), og om alle som bodde der. Mye av det var usant da...
Det spesielle med det ene huset, er at det brant ned tre ganger på få år(ble bygd opp igjen hver gang på akkurat samme plass, veldig fin tomt) , alle gangene uforklarlige brannårsaker. Kripos ble også koblet inn, men fant ikke ut av noe.
I dette huset bodde tanta mi, og bestefaren min i en periode. De hørte flere ganger tydelige skritt i trapper, på loftet, nede på kjøkkenet osv, selv om ingen andre var hjemme. Det hendte også et par ganger at bilder falt ned fra veggene og de hørte banking. Noen ganger kunne tanta mi få fornemmelse av kvelning, tung luft. Tror det skjedde mye mer uforklarlige ting der også, men har ikke snakket så mye med tanta mi om det.
Kusina mi har også opplevd merkelige ting der.
I hvertfall så har det vært folk der for å drive ut åndene, men jeg har ikke hørt noe om hvordan det gikk. Huset har værtfall ikke brent ned igjen etter det.
Det er et hus som ligger litt lengre inn i skogen. Det ble kalt "Grønn-huset".
Dette huset tror jeg har stått tomt de siste årene(Er ikke sikker). Men da jeg var liten , lekte jeg mye med barna som bodde i dette huset. En av dem fortalte meg stadig om en jente som satt på rommet hennes og gråt om natta. Hun sa at jenta lette etter søsteren sin. Hun hadde også hørt og sett "skyggen" løpe frem og tilbake fra brønnen om natta. Hun som fortalte meg dette, var ca 7 år da tror jeg. For alt jeg vet, kan hun jo ha drømt dette, men jeg syns det er litt spennende uansett. Har lyst til å dra dit en gang igjen, men bor så langt unna nå.
Det tredje huset var mellom grønn-huset og huset vi bodde i, og der bodde det en gammel mann som pleide å gi oss bamsemums hver gang vi kom på besøk. Han het Peder. Vi fikk ikke lov til å gå dit av foreldrene våre.
En dag døde mannen. Men det ble sagt at folk så skikkelser og skygger i vinduene der etterpå, særlig på kveldstid. Tror huset står tomt fortsatt, det var så gammelt
Huset vi bodde i var rolig.
Vet ikke om du har hørt noe om denne plassen, men det er et lite tips da :mozilla_smile:
Spennende prosjekt du driver med!
Oppdater oss her da vøtt :mozilla_wink:
ps! Er det noen som er ca derfra( Mosjøen, Vefsn), og har hørt om noe av dette, evt har mer å fortelle? Det gikk mye rykter om plassen(de husene), og om alle som bodde der. Mye av det var usant da...
Antall ord: 519
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Feb 2006 20:51
- 18
- Lokalisering: Norge! =P
Har ikke så mye svar på det du skriver om... Men det er jo skikkelig kult det du skal da. Der du bor i Nordland også vettu! Det gjør jeg også!
Antall ord: 32
Det "overnaturlige" er ikke alltid så overnaturlig som man tror... De er rundt oss over alt! De store "fenomenene!" Så hvorfor så "overnaturlig"?
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Feb 2006 20:51
- 18
- Lokalisering: Norge! =P
:mozilla_laughing:
Antall ord: 2
Det "overnaturlige" er ikke alltid så overnaturlig som man tror... De er rundt oss over alt! De store "fenomenene!" Så hvorfor så "overnaturlig"?
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Mar 2006 17:40
- 18
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Apr 2006 13:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kar
- Lokalisering: Telemark
Så bra
Kanskje dette bidrar til at andre rundt om i norge lager filmer på sitt lokalområde??
Det hadde vært kjempekult
Kanskje dette bidrar til at andre rundt om i norge lager filmer på sitt lokalområde??
Det hadde vært kjempekult
Antall ord: 23
Enlighten your mind...
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Mar 2005 09:54
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Og om dette går bra og blir skikkelig spennende, så kan du vel forsøke å få TV N til å sende den, de sender jo slikt, hadde vært morsomt for oss som ikke bor i nordland å få sett den også vet du.. Masse lykke til. :mozilla_smile:
Antall ord: 48
sosja
Hide post links |