Personlig tror jeg nok at kulelyn er såkalt ladet plasma - derav denne selvlysende farge.smokken skrev:De oppfører seg på en måte som lyn, de prøver å finne beste å raskeste måten å slå ned på...
Jeg har også hørt om at det har kommet kulelyn inn i huset til et eldre par og så forsvunnet opp i pipa.
Om det er sant eller ei vet jeg ikke.
Kulelyn kan dog VÆRE laget av vanlig lyn, antar jeg, fordi plasma som lyser slik et kulelyn gjør, er egentlig luft og eventuelt andre gasser som er oppvarmet til flere tusen varmegrader.
Så er det visse fysiske regler som holder denne ballen sammen, omtrent som en såpeboble.
Den vil derfor oppføre seg som enslags såpeboble, men pågrunn av den voldsomme heten innvendig, vil den og lage et gassskikt rundt seg som fungerer som en støtdemper mot andre ting.
At den kan gå opp igjennom ei pipe, ja, klart det.
Noen sier de kan treffe ting, og eksplodere med et smell....
og så er de borte...
Og jeg tror denne "løsningen" er mulig, fordi luft i seg selv, er ikke noe spesielt godt "varmelagrings medie" - som f.ex metall, eller vann.
Med andre ord, denne varmen ( som får frem plasmaeffekten), den forsvinner i rommet, og lufta blir bare bittelitt varmere, da energien er lav.
Sammenlign dette med statisk elektrisitet :
et bibatteri har bare 12Volt spenning, men kan likevel brenne av en skiftenøkkel, Fordi den har stor lagret energi.
STATISK elektrisitet, derimot, kan ha opp mot 20 000 VOLT, men det eneste du merker er en liten gnist.
Statisk elektrisitet har ikke lagret energi på den måten som i et bilbatteri.
Men begge ting er helt reelle... ;-)
Stadig like forvirret ? ;-)
mvh Asbjørn