Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Gamle Erik? kan noen fortelle om dette emnet?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Mar 2006 19:00
- 18
- Kjønn (valgfri): kvinne
- Lokalisering: Fetsund
Gamle Erik? kan noen fortelle om dette emnet?
jg har hørt noen historier om en så kalt Gamle erik, som visstnok kommer og tar dg eller noe sånt, noen som kan fortelle om det??
dette hørtes nemlig utrolig interresant ut=)
Antall ord: 35
There's more between heaven and earth
Ida Jonette
Ida Jonette
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: Gamle Erik? kan noen fortelle om dette emnet?
Gamle-Erik var ikke klokere enn at han lot seg narre. Han strevde og svettet, og svetten den fosset som bekker nedover ham, så de gjerne kunne drevet en kvernkall nederst i rygg-skåra; men han pumpet opp av Nordsjøen og ut i Nordsjøen. Det arbeidet ble han trett av til sist, og da han ikke orket mer, fór han hjem i fullt sinne til oldemor si og ville hvile seg. Skipperen lot han være skipper så lenge han ville, og er han ikke død, så farer han vel ennå og seiler dit han vil, og dreier vinden etter som han snur hatten sin.Jonette skrev:jg har hørt noen historier om en så kalt Gamle erik, som visstnok kommer og tar dg eller noe sånt, noen som kan fortelle om det??
Antall ord: 147
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 18
kan du vennligst formulere dette litt enklere??
Antall ord: 7
Ida Jonette
Ida Jonette
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 07 Jan 2003 20:48
- 21
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Sarpsborg
Jeg vet at Gamle-Erik hvertfall er med i Norske Folkeeventyr :mozilla_wink: Men om det er samme person vet jeg jo ikke :mozilla_smile:
Antall ord: 25
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Mar 2005 23:15
- 19
- Lokalisering: Jessheim
- Blitt takket: 11 ganger
tror det er en urban legend i likhet med bloody mary og candyman eller hva han blir kalt...
Antall ord: 18
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Des 2005 13:23
- 18
- Blitt takket: 2 ganger
gammel erik er ett annet navn for satan. gammel erik var mye her i distriktet før i tiden. min tippoldefar rodde han over fjorden, og fikk en dale fra 1600 tallet i betaling. den mynten har min bestemor den dag i dag.
de brukte nok navnet gammel erik for å slippe å si stygg navnet satan.
de brukte nok navnet gammel erik for å slippe å si stygg navnet satan.
Antall ord: 55
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Apr 2006 16:17
- 18
-
- Nybegynner
- Startet: 29 Jan 2005 22:57
- 19
- Lokalisering: Ottestad
Jeg har alltid trodd at Gamle-Erik var et gammelt navn på fanden, djevelen eller Satan. Kjært barn har mange navn.
Antall ord: 22
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.
Kinesisk ordtak
Kinesisk ordtak
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1725 ganger
- Kjønn:
Gamle erik var et gammelt "nick" på djevelen selv... Også kjent som Satan, med mer.
Når voksne folk i "hine hårde dage" skulle omtale styggen sjøl, var "Gamle Erik" et greit navn å bruke, dersom en unge skulle overhøre samtalen...
Så at Gamle Erik skal komme å ta noen, betyr at djevelen skal komme og ta noen....
mvh Asbjørn
Når voksne folk i "hine hårde dage" skulle omtale styggen sjøl, var "Gamle Erik" et greit navn å bruke, dersom en unge skulle overhøre samtalen...
Så at Gamle Erik skal komme å ta noen, betyr at djevelen skal komme og ta noen....
mvh Asbjørn
Antall ord: 62
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
oj... nå ble hele livshistorien min satt i et litt annet lys.....Asbjørn skrev:Gamle erik var et gammelt "nick" på djevelen selv... Også kjent som Satan, med mer.
mvh Asbjørn
Antall ord: 77
Hide post links |
JUNE skrev:oj... nå ble hele livshistorien min satt i et litt annet lys.....Asbjørn skrev:Gamle erik var et gammelt "nick" på djevelen selv... Også kjent som Satan, med mer.
mvh Asbjørn
hehe , hørt mye eventyr du da ?
Antall ord: 86
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 18
så dt dere mener er at gamle erik er et klenge navn på satan assa, mn hva har dt med saken å gjøre når han kan komme å ta dg?
Antall ord: 30
Ida Jonette
Ida Jonette
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Des 2005 13:23
- 18
- Blitt takket: 2 ganger
Min bestemor fortalte mange historier om gammel-erik og tusser og troll. sannhetsgehalten i historiene kan vel diskuteres, men det var utrolig fengende å høre på.Putas skrev:Så din tippoldefar fraktet satan over elva?
Antall ord: 35
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
satan kommer aldri og tar noen. men mange velger å vende seg til satan.Jonette skrev:så dt dere mener er at gamle erik er et klenge navn på satan assa, mn hva har dt med saken å gjøre når han kan komme å ta dg?
Antall ord: 45
Hide post links |