Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderNidarosDomen

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Jeg fant, jeg fant. :mozilla_wink: Her er iallefall en annen tråd som har vært skrevet om Nidarosdomen!

https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=4516
Antall ord: 30
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Passenger Ghost
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Feb 2006 21:42
18
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Passenger Ghost »

Hører folk nevner skjulte og ukjente ganger osv. Hvorfor er det slik, noen som har peil på hvorfor det finnes skjulte ganger og sånt? Aldri vært inni kirka, men den virker jo ikke SÅ stor ut utenfra(?)
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Innlegg av Minsinn »

LilleFm skrev:mymor: kan det være at du snakker om Jomfu Maria kapellet? Nå har jeg mista retningssansen, men det KAN stemme..
Det kan være, mener rommet hadde et eget navn, men jeg husker ikke. Men jeg har jo forsøkt å huske litt mer retning, da, og TROR ganske sikkert at det var litt "bak" til venstre etter inngangen.
Antall ord: 61
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

nattlyset skrev:Jeg fant, jeg fant. :mozilla_wink: Her er iallefall en annen tråd som har vært skrevet om Nidarosdomen!

https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=4516
Jeg er klar over dette. Jeg søkte på den før jeg lagde emnet.
Jeg så ikke inni selve emnet, men jeg så at det var ganske stort.
Derfor fastslo jeg at det kanskje kunne være like greit å lage ett nytt - for det er ikke like sikkert at folk ser spørsmålene mine om de ligger gjemt blandt masse annet!

Passenger Ghost skrev: Hører folk nevner skjulte og ukjente ganger osv. Hvorfor er det slik, noen som har peil på hvorfor det finnes skjulte ganger og sånt? Aldri vært inni kirka, men den virker jo ikke SÅ stor ut utenfra(?)
Jeg vet ikke hvorfor de har så mange kapeller, men gangene har med å gjøre at alterguttene skulle kunne gå fram og tilbake uten å forstyrre gudtjeneste o.l.
(Såvidt jeg husker).
Den ser ikke så stor ut fra utsiden, men Du må huske at kappellene er gjerne i "andreetasjen" om du skjønner.
Og som sakt; gangene er ufattelig tynne!
Sist redigert av Gjest på 26 Feb 2006 19:35, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jonette<3
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Mar 2006 19:00
18
Kjønn (valgfri): kvinne
Lokalisering: Fetsund

Munken

Innlegg av Jonette<3 »

Jg var i nidars i sommer, på ferie, jg synes dt hele var fint. mn så fler ganger, noe som gjemte seg i vinduene langt oppi tårnet el noe sånt. har hørt noe om at en munk går igjen, i følge dt jg har hørt er han ond. barefår å advare lissom.
Antall ord: 58
There's more between heaven and earth

Ida Jonette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Villemo
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2005 15:00
19

Innlegg av Villemo »

Jeg har hørt at dagens biskop, Finn Wagle, har sett munken (eller en annen). Husker ikke hvor jeg har der fra, men det skal ha vært en gang biskopen øvde på en tale at det satt en enslig kar og fulgte med nede i skipet - som deretter forduftet i løse luften. :mozilla_cool:

Det røde lyset du har sett skyldes ganske sikkert at det ofte er folk der på kvelden og natta som øver på orgelet. Jeg så det selv senest her om dagen, lyset ser mørkerødt ut gjennom blyglassvinduene på hver side av Vestfronten. Det store orgelet som oftest er i bruk ligger i den enden. Øvingen som foregår har vært opphav til flere falske spøkelseshistorier! :mozilla_wink:
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rahkis
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Mar 2006 20:58
18
Lokalisering: Finnmark

jeg skulle

Innlegg av rahkis »

jeg skulle inn dit på en omvisning. men klarte aldri gå inn døra.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xania
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mar 2005 02:16
19

nidarosdomen

Innlegg av xania »

under nidarosdomen sies det at det er et mylder av labyrintganger. alt er nå stengt for allmenennheten. det skal også være en tunnell derfra og ut til munkholmen
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lille Du

Innlegg av Lille Du »

Hei;
Jeg har selv vært inne i nidarossommen i september i fjor. Har skrevet om det på en annen tråd her inne på paranormal.
Uansett var det ikke noen fin opplevelse. Det begynte rett innenfor andre døren...til venstre der var det som det stod noen som prøvde å formidle meg noe...vanskelig å gå vider, følte det var ønskelig at eg gikk ut igjen. Videre innover gikk det forholdsvis greit. Men da vi skulle "titte" ned i der hvor man går ned til gravene....helt til høyre i dommen...fikk eg en klar fornemmelse av at eg trådde på uønsket område. Det kom for meg at de som enn holdt til dere nede ønsket fred.
Det toppet seg da vi gikk rundt alteret, bak det. vi gikk fra høyre mot venstre. Da vi kom til det siste rommet på rundturen, og de andre gikk ned dit, måtte eg stoppe. stiv, svett, redd, og en følelse av at eg ikke hadde noe der å gjøre tok over meg. På tilbaketuren ned venstre siden i dommen måtte vi gå ut en sidedør. Eg hadde en overveldende følelse av å ikke kunne puste, følte som noen holdt meg om halsen. Den følelsen lettet umiddelbart etter at eg hadde forlatt dommen. De andre eg var sammen med var sjokket over min reaksjon, de så eg var "syk".

Er ikke fornøyd med opplevelsen på en måte. Skal tilbake til dommen i september i år også. Da har eg lært mer om meg selv og skal mestre opplevelsen bedre enn forrige gang.

Etterpå leste eg en plass at et par medium hadde uttalt at munken stod til venstre rett når man kommer inn døren...

Lille Du
Antall ord: 301

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jeff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Apr 2006 17:10
18

Innlegg av Jeff »

I 2000 var eg på ferie i Trondheim, og sjølvsagt gjekk turen innom Nidarosdomen. Sjølv om eg då berre var 11 år, var eg svært interresert i munken, og eg hadde lese ein del om han. Me vart med på ein omvisning rundt i kyrkja, og medan me sat og høyrde på guiden som fortalde, såg eg opp på eit galleri til venstre for inngangsdøra. Der stod det ein skikkelse. Det var heilt mørkt der oppe, så eg såg berre konturane av skikkelsen. Eg sa til pappa at eg såg noko der oppe, men han kunne ikkje sjå noko. Skikkelsen stod der heile tida medan me sat der. I løpet av den tida eg var i Nidarosdomen såg eg ingen andre som var der oppe, og eg såg heller ikkje noko trapp opp der, noko som i alle all tyder på at det ikkje var andre turistar på omvisning. Eg er ganske overbevist om at det var munken eg såg......
Antall ord: 173
Spøkelser er skumle!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Jeff skrev: (...) og eg såg heller ikkje noko trapp opp der, noko som i alle all tyder på at det ikkje var andre turistar på omvisning (...)
Du så ingen trapp?
Hvor var dere da?
Det er to trapper (såvidt jeg vet). Når man kommer opp den ene trappa kan man gå over "galleriet" altså gangen i "andreetasje". Mest sannsynlig der du så munken.
Ingen turister får gå uten guide!

ganske spennende da.
Da kan det ikke stemme det jeg fikk høre da jeg var mindre: man kan ikke se spøkelser før man er over 12.. :P
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Imle
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Mar 2006 16:16
18
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Imle »

Spennende å lese! :D Tror jeg skal skrive om Nidarosdomen hvis vi kan velge hva vi skal ha prosjekt om på skolen! :mozilla_wink: :D
Tar meg nok en tur dit neste gang jeg skal til Trondheim (har bodd der før..)..
Har vært i Nidarosdomen før, men da var jeg så liten at jeg nesten ikke husker noen ting fra det..
Antall ord: 61
Hilsen Ida. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Drømmen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Aug 2005 21:06
19
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Drømmen »

Har ikke vært på omvisning i domen siden jeg var liten, kunne virkelig tenkt å meg å ta en tur nå.Den er interessant. Ang Tavern, så ligger den ganske nærme her jeg bor. Har vært der noen ganger, men da viste jeg ikke at det var noe der. Nå så er den vel renset? Var utenfor en vinternatt etter stengetid, og fik litt ubehag da jeg så opp mot vinduene i andre etg, fikk følelesen av at noen fulgte med meg. Men bryr meg mindre om dette, da man lett girer seg opp etter å ha sett plassen på tv..
Antall ord: 102
Søkende sjel i drømmeland..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jeff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Apr 2006 17:10
18

Innlegg av Jeff »

Dette er ei stund sidan, men eg kan ikkje huska at eg såg noko trapp. Men det betyr ikkje nødvendigvis at ho ikkje er der :mozilla_wink:
Antall ord: 29
Spøkelser er skumle!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svennis
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Nov 2005 23:54
19
Lokalisering: Lier

Innlegg av Svennis »

Muniken som går igjen i Nidarosdomen er kanskje Norges mest kjente gjenferd. Han skal ifølge ei Biskop-kone tatt kvelertak på en prest der på 1950-tallet under en gudstjeneste. Så her har man med et gjenferd som visstnok ikke bare er godt.

Frid Ingulstad har skrevet en roman om munken som ganske enkelt heter Munken, og er gitt ut på Gyldendal for en del år siden. Jeg vet ikke om den er å få tak i lenger, men Frid Ingulstad er en utrolig sympatisk forfatterinne som man sikkert kan kontakte og spørre om det finnes noen eksemplarer å få kjøpt. Jeg har lest boka selv, og vil mer enn gjerne anbefale for andre, selv om dette er hennes diktning på en historie som endte tragisk.

Jeg ville mer enn gjerne ha besøkt Nidarosdomen nattestid, men ikke alene. Kanskje interesserte kunne slå seg sammen og reise opp dit? Da kunne også en tatt seg av å kontakte kirken først, for å be om lov. Tror da et nattesbesøk kan la seg gjøre for en "lukket gruppe". :)
Antall ord: 180
Skal du være ærlig, så vær det!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links