Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerHjelpere vs. engler

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

beleth skrev:
>wiz skrev:Ok. Hva er ondt da? Pur ondt!
Vi anser, på samme måten som haren, sterkere "skapninger" som farlige, noe jeg anser at de også kan være, på samme måte som haren anser reven for farlig. Vi derimot er også i stand til å tillegge frykten en mer "filosofisk" karakter og anser derfor dette som ondt.
Det er forskjell på frykt og onskap. Ondskap i seg selv kan vel tolkes i mange retninger og tolkes utifra hver enkelt. Men med ondskap tenker jeg handlinger av negativ karakter som utføres bevisst av noen eller noe. Det at reven handler instinktivt anser ikke vi mennesker som ondt for vi veit det er det som gjør den i stand til å overleve. Egoisme, hat, misunnelse, fordommer osv er slike ting som gjør oss mennesker i stand til å utføre akkurat slike "onde" handlinger.
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.



I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
tintin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 07 Des 2005 20:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: I skogen

Innlegg av tintin »

>wiz skrev:Ok. Hva er ondt da? Pur ondt!
Jeg kan ikke svare på det... :mozilla_oops: :mozilla_oops:

Mulig man tar munnen litt for full her... hehe... Men om jeg prøver å tenke på det blir det jo bare "bibel-læren" fra skolen som sitter i... HMMM :mozilla_oops: (en gang til)
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tea
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 04 Okt 2005 16:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Tea »

Hmm, vet ikke om jeg tror på noe helvete eller paradis etter døden, men jeg tror at mennesker får som de fortjener, i dette livet!
Tror på Gud, ja, det gjør jeg nok, men jeg tror også at det er en ''motpart'..'

Og en annen ting jeg kom til å tenke på, er at man sier Gud tilgir alle synder, så hvor går da grensen for hva som ikke kan tilgis, så menneskene må til ''helvete''?
Antall ord: 79
Frozen inside without your touch,
Without your love, darling,
Only you are the life among the dead...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Tea skrev:Hmm, vet ikke om jeg tror på noe helvete eller paradis etter døden, men jeg tror at mennesker får som de fortjener, i dette livet!
Tror på Gud, ja, det gjør jeg nok, men jeg tror også at det er en ''motpart'..'

Og en annen ting jeg kom til å tenke på, er at man sier Gud tilgir alle synder, så hvor går da grensen for hva som ikke kan tilgis, så menneskene må til ''helvete''?
Fordi Gud tilgir alle synder, så er det ikke alle som ber om tilgivelse for sine synder.
Antall ord: 98
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Her står det noe intressangt om Gud..å mener på det 'såkalte helvete' hva det er...
hvertfall hva denne mannen beskriver.
en fin historie som er verdt å lese

http://www.ildsjelen.no/mellen.htm
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: hei

Innlegg av Horus^ »

Rose78 skrev:Her står det noe intressangt om Gud..å mener på det 'såkalte helvete' hva det er...
hvertfall hva denne mannen beskriver.
en fin historie som er verdt å lese

http://www.ildsjelen.no/mellen.htm
Veldig bra artikkel det der Rose78, og jeg kjenner meg veldig godt igjen i mye av det han sier. Gud er bevissthet og ubevissthet er "helvete" (avstand fra lyset, eller mangel på lys). Det er som jeg har sagt tidligere at vi lever det "kosmiske drama" her og nå like mye som etter vi dør. Vi glemmer bare av oss selv, og vårt indre. Vi blir opptatt i å finne alt utenfor oss(materielle ting), og glemmer at vi faktisk har alt i oss selv. :)
Antall ord: 123
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Takk Horus :D :mozilla_laughing:

Ja den var bra...fikk noe å tenke over å føltes bare så godt å lese det.
har virkelig tenkt over det med hva han forklarte ang at vi er en del av gud eller er gud at vi er han....i stedet for å søke utenfor oss....da alt er inni oss :)
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: hei

Innlegg av Horus^ »

Rose78 skrev:Takk Horus :D :mozilla_laughing:

Ja den var bra...fikk noe å tenke over å føltes bare så godt å lese det.
har virkelig tenkt over det med hva han forklarte ang at vi er en del av gud eller er gud at vi er han....i stedet for å søke utenfor oss....da alt er inni oss :)
;)
Antall ord: 57
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Å må bare få sagt at jeg ikke tror noen i verden er født ond,
det er noe som skjer under oppvekst eller påvirkninger eller ubalanser eller mangel på kjærlighet,feil miljø osv,som danner en .
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Innlegg av Minsinn »

Jeg hører også med blant dem som tror at vi er her på jorden for å lære noe - at hvert liv er et slags skoleår. Jeg har riktignok ikke bestemt meg for hva vi skal lære, eller hva vi skal bli når vi blir store, men at vår erfaring har en hensikt kjenner jeg meg veldig overbevist om.

Og jada, det finnes onde energier/ånder. Veldig mange opplever at det er de dem først får kontakt med når de åpner opp for det potensialet som ligger i dem. Og det er også forklaringen på at veldig mange opplever år med redsel før de tør å møte dette, og gå videre. Men - jeg hører også med blant de som tror at vi ikke får oppleve noe som vi ikke tåler. Og da snakker jeg åndelig, ikke kroppslig/fysisk. Det er mulig det er naivt, men det er jeg i så fall gammel nok til å ha lov til å være. Selv om opplevelsen virker både skummel og skremmende, så er det en mening med at vi har den. Vi får den fordi vi tåler den, selv om vi ikke skjønner det for år etterpå. Vi må likevel ikke går rundt å tro at vi er usårbare fordi vi har hjelpere eller skytsengler. For det er vi ikke. Det er nærliggende å tro på en skjebne i dette tankespranget, kanskje er våre hjelpere/skytsengler der for å hjelpe oss til å velge riktig vei i forhold til hva vi skal lære denne gangen? Eller kanskje de bare henger rundt oss fordi de synes det er morsomt?

Hvis vi går videre med tankerekka om skjebne: Hvor mange har opplevd at det faktisk bare er tilfeldigheter som gjør at man er der man er? Og ikke bare tilfeldigheter, men faktisk veldig tilfeldige tilfeldigheter - ørsmå nyanser kunne ha sørget for at det ble anderledes, men det ble akkurat slik. Fortsatt noen som henger med? Hvis det viser seg at akkurat den dagen du skulle reise på en viktig reise og drosja som skulle kjøre deg til flyplassen akkurat den dagen ikke klarte å finne huset ditt sånn at du kom for sent og ikke fikk være med flyet, og det flyet tilfeldigvis gikk ned en time senere - er det ikke fristende å tro på en styrelse, da? :mozilla_wink:

Og, ikke glem, livet er for kort til å ikke gjøre det beste utav det...
Antall ord: 420
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Ja Mange kloke ord mymor

kan si meg enig i det du skriver. :mozilla_laughing:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Re: hei

Innlegg av >wiz »

Rose78 skrev:Å må bare få sagt at jeg ikke tror noen i verden er født ond,
det er noe som skjer under oppvekst eller påvirkninger eller ubalanser eller mangel på kjærlighet,feil miljø osv,som danner en .
Gener har vel litt å si...
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

mymor skrev:Jeg hører også med blant dem som tror at vi er her på jorden for å lære noe - at hvert liv er et slags skoleår. Jeg har riktignok ikke bestemt meg for hva vi skal lære, eller hva vi skal bli når vi blir store, men at vår erfaring har en hensikt kjenner jeg meg veldig overbevist om.

Og jada, det finnes onde energier/ånder. Veldig mange opplever at det er de dem først får kontakt med når de åpner opp for det potensialet som ligger i dem. Og det er også forklaringen på at veldig mange opplever år med redsel før de tør å møte dette, og gå videre. Men - jeg hører også med blant de som tror at vi ikke får oppleve noe som vi ikke tåler. Og da snakker jeg åndelig, ikke kroppslig/fysisk. Det er mulig det er naivt, men det er jeg i så fall gammel nok til å ha lov til å være. Selv om opplevelsen virker både skummel og skremmende, så er det en mening med at vi har den. Vi får den fordi vi tåler den, selv om vi ikke skjønner det for år etterpå. Vi må likevel ikke går rundt å tro at vi er usårbare fordi vi har hjelpere eller skytsengler. For det er vi ikke. Det er nærliggende å tro på en skjebne i dette tankespranget, kanskje er våre hjelpere/skytsengler der for å hjelpe oss til å velge riktig vei i forhold til hva vi skal lære denne gangen? Eller kanskje de bare henger rundt oss fordi de synes det er morsomt?

Hvis vi går videre med tankerekka om skjebne: Hvor mange har opplevd at det faktisk bare er tilfeldigheter som gjør at man er der man er? Og ikke bare tilfeldigheter, men faktisk veldig tilfeldige tilfeldigheter - ørsmå nyanser kunne ha sørget for at det ble anderledes, men det ble akkurat slik. Fortsatt noen som henger med? Hvis det viser seg at akkurat den dagen du skulle reise på en viktig reise og drosja som skulle kjøre deg til flyplassen akkurat den dagen ikke klarte å finne huset ditt sånn at du kom for sent og ikke fikk være med flyet, og det flyet tilfeldigvis gikk ned en time senere - er det ikke fristende å tro på en styrelse, da? :mozilla_wink:

Og, ikke glem, livet er for kort til å ikke gjøre det beste utav det...
Selv om vi er utstyrt med en indre stemme(vårt innerste vesen/vårt høyere selv, eller hjelpere skytsengler som andre kaller det) så er den alltid der, den er en del av oss og vår ånd. Men når vi slutter å lytte til vår indre stemme for vi er så opptatt med ting i den materielle verden. Da mister man seg selv og ender ofte opp med depresjoner, angst, stress, osv.. Ingenting forlater deg, utenom deg selv. Det er du som går en annen vei, ikke hjelperne dine, ditt høyere vesen osv.. Glem aldri deg selv, for det er det det handler om. Og når det kommer til negative ting, så er det nettop mangel på bevissthet, nemlig underbevissthet og ubevissthet (ego) som skaper "ulykke"(i mangel på bedre ord) i oss. :)
Antall ord: 562
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Punky
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 37
Startet: 11 Apr 2006 21:36
18

Innlegg av Punky »

Helvete stammer fra det hebraiske navnet Gehenna, som ble brukt om en offerkultur der de brant levende mennesker på bål til gudene. Så helvete som den bibelske helvete er igjen utrykk fra en annen historie som er eldre enn kristendommen, så "satan" behøver er ikke jeg redd for i allefall, i allefall ikke når satan er ment som den religiøse satan.


Hvordan kan utelukke at satan forbindes med det religiøse?

Satan (gabriel) var jo en engel i himmelen før...

Alle fikk jo se at til og med i himmelen fins det ondhet.
Eller det gjorde iallfall...

Så du vil med dette si at satan er en god engel???


(skjedde noe feil med nettet her så dette innlegget har Smokken skrevet)
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
chrishnoa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 249
Startet: 15 Aug 2004 20:55
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: hedmark

Innlegg av chrishnoa »

madjava skrev:
>wiz skrev:
der finnes bare godt på den andre siden, i kosmos eller hva du velger å kallle det... ingen ånder er onde, hverken ønsker eller kan gjøre oss vondt...
Det der er ansvarsfraskrivelse og farlig. I tillegg til naivt, idiotisk og totalt feil.
Jeg VET med 100% sikkerhet at det finnes onde ånder.

De er ikke i flertall, men det er pokker ikke de "hvite" heller.

Kan du forklare meg meningen med å oppleve ondskap og erfare **BANNEORD!?** på jorden når den slags ikke eksisterer i åndeverden? Er det da snilt å la mennesker oppleve tortur og drap? Og ikke si at de ikke kan noe for det. De vet med 100% sikkerhet at mange mennesker lider på jorden. Allikevell lar de oss oppleve det.

La meg spørre. De åndene som gir oss fysiske skader. Er de snille? De "åndene" som vi møter i drømmer og på astralreiser og som gjør alt dem kan for å skade deg er dem snille?

Hva med hjelpere da? Har hjelpere noen gang bladet seg borti interne forhold på jorden? Har en hjelper noen gang fysisk aktivt gått inn i en slåsskamp for redde noen?
Ok nå har vi slått fast at de ikke griper inn aktivt for å redde oss på jorden. Det har vi 1000vis av eksempler på. Mange mange millioner. Så har du slått fast at det bare er gode ting på den andre siden. Da spør jeg: Hva er funksjonen til en hjelper?


Dette kan du ikkje meine wiz, at det må eksistere onde ånde?

Eg for min del har ikkje møtt verken onde eller gode ånder. :(

Men eg har opplevd positive åndelige øyeblikk, følt meg i ett med naturen. :D

Dette kjem jo ann på korleis du ser på verda, kva du trur på. Eg for min del trur på underbevisstheten og at den styre ka vi oppleve og korleis vi tolker dette. Korleis underbevisstheten jobber er styrt av kva verdier du som menneske har og tilegner deg. Er du åpen og trur på det positivte i naturen så treng det ikkje eksistere noko negativt på det åndelige plan.

Viss negative energier/onde ånder eksisterer i ditt verdsbilde, kan det ha noko med deg å gjere og kva du trur på.

Menneska er frie til å gjere det dei vil på jorda, vi vel å være positive eller negative, dette medfører både det som er godt og det som er vondt.
kansje hitler er snill nå.. og sånn.
Antall ord: 420
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links