Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderBlir alle til gjenferd?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Scorpion
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 10 Mar 2006 03:21
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Åleby

Innlegg av Scorpion »

jeg tor at ingen menneskesjeler blir til spøkelser som vandrer på jorden. de er allerede gått over i en annen dimensjon etter de dør. de 'hjelperne' som den avdøde personen hadde, er fastlåst på samme sted som personen døde. det er ånder som har deler av den avdødes personlighet, som gjør at mange tror det er den avdødes spøkelse.de åndene har jo lært seg å kjenne den avdøde i over lang tid.. de åndene som sitter fast på åstedet blir der helt til ett medium kommer å renser plassen. eller at ånden haiker med ett tilfeldig menneske som går inn i energisirkelen til åstedet.eller enda værre.ånden blir hos det menneske. det som gjør at noen føler seg forfulgt av en ånd.
Antall ord: 138
Mer mellom himmel og jord en du tror...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7982
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1428 ganger
Blitt takket: 1721 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Dette spørsmålet er det ingen standardsvar på ; Dette er noe man MÅ ha TRO på for å kunne godta.

Vitenskapelige bevis finnes ikke, men grunnen(e) til det kan være flere :
- Andre dimensjoner ,
Sålenge du tar et vanlig bilde, så vil det bildet alltid vise TO dimensjoner, selv om objektet det ble tatt bilde av faktisk har tre dimensjoner...
Med forskjellige teknikker, kan man idag fremstille 3dimesnjonale figurer, men sålenge man kun har EN flate å projisere bildet på, vil det likevel være kun 2 dimensjoner tigjengelig.
Selv om man med spesielle teknikker, ( som er mulig fordi vi har 2 øyne), så vil disse alikevel ikke virke dersom man ikke kan se dette med 2 øyne.

Derfor kan man vanskelig forklare hva en 3 dimensjons figur er for en med bare ett øye...

Slik tror jeg det og på en måte er med den åndelige verden, det er en annen virkelighet, en som vi med våre sanser ikke er i stand til å oppfatte.
Derfor finnes det heller ikke bevis, hvordan skal vi kunne måle noe som ligger utenfor alle kjente måleteknikker, noe vi ikke hverken kan se føle, høre eller kjenne på ?

Hva er bak den murveggen du ser - er det noe der i det hele tatt ?
Hvor slutter kosmos / universet ? Det MÅ jo ha ei grense, ikke sant ? Hva er BAK den grensa ?
En sirkel ? som ett sykkelhjul ? Noen sier verdensrommet er krummet...
Ok, isåfall ; hva er utenfor krummingen - på samme måte som hvor er sykkellykta utenfor dekket ?
(for den som ser inne fra dekket, så er det en grense ved dekk-gummien. Hva er bak der ? )

Noen snakker om vitenskapelige bevis for alt mulig...
KANSJE vil vi få slike bevis i fremtiden.
Madam Curie døde av strålingsskader, når hun holdt på med radioaktive stoffer.
Dengang visste vi ikke hva det var engang, men det ble oppdaget at det kunne vises på film... (påvirke foto).
Idag har vi måleapparater som ikke bare viser om det er radioaktivitet, men også om den er farlig for oss.
Poenget er ; Vi må FØRST FINNE måter å måle ting på, før vi kan presentere resultater...
Og vi finner iallfall ingenting uten å søke etter svar...
Og danne oss teorier - DA FØRST kan man kansje finne måter å bevise ting på etterhvert.
Einstein og relativitetsteorien, med mer , og mange andre tenkere hadde ideer i massevis av år FØR man kunne bevise omtrent noe som helst.

SÅ ; Hvor er vi i dette ? Jo på trappa til å se om vi kan få åpnet dørene slik at vi kan finne ut om noe av det som er bakenfor...
SÅ kan vi sjekke om vi kan lage målemetoder for de ting vi eventuelt finner ut.
( hadde vitenskapsfolk og forskere engang sagt at ; lyn ? energier ? nei, det er nok bare Tor med hammeren... det er ikke noe å bry seg om, hvor hadde vi vært da ? )

Spøkelser ? Ja, dersom de finnes, så er det mange muligheter for hva de er ;
Tanker fra enkelte mennesker... ?
Avdøde menneskers sjeler ?
Mennesker som enda ikke er født, men venter på tur ?

Blir vi mennesker til spøkelser når vi dør ?

Jeg tror at - både og.
Jeg tror at menneskets levende kropp inneholder ånd og sjel .
Når mennesket dør, vil ånden / sjelen bli fri fra kroppen.
Den skal da over til lyset ( la oss kalle det det - himmel / helvete / nirvana you name it...)
For noen så "passer det litt dårlig å gå til lyset akkurat nå, "jeg venter litt" . .
og så blir de værende igjen - for å forsøke å få orden på ett eller annet.
Og oppdager så at - de er ikke lenger matrielle - dvs de er ikke lenger i vår dimensjon.
Med de begrensninger det medfører.
Dermed blir disse "gjenglemte" sjeler gjerne frustrerte, og fortvilet, fordi de ikke får kontakt...
Siden de fremdeles er sjel / ånd, så vil de kansje klare å få kontakt med folk som har sin bevissthet utvidet mot sjel / åndelighet - slike som Medier, med flere..
Også vanlige mennesker, men pågrunn av innebyuggede sperrer, så klarer vi det ikke direkte.
Da tar vi ibruk hjelpemidler - kort ( tarot med flere ), krystallkuler, intuisjon, med videre.
Og klarer å få glimt av det som er bakenfor "sperringene".
Men ofte er dette som er bakenfor - også utydelig, mangelfullt, og tvetydig.
( men dermed er det ikke sagt at det ikke er der...)
Derfor tar man også feil, mange ganger når man forsøker å tolke de inntrykk man får.

Så konklusjonen på spørsmålet er vel som så :
Jeg tror at Ja, Alle mennesker blir til "spøkelser"; MEN de aller aller fleste blir ikke her.
De går over til en annen og for oss fjern dimensjon, og vil ikke være i nærheten slik vi ser det.
Enkelte vil kunne bli igjen, av en eller annen grunn - men sannsynligvis er det den / de som blir igjen som faktisk taper på det...

Det ble litt omfattende dette, men tror det må såpass til for å la folk skjønne hva jeg mener.
Iallfall for noen, så får de andre unnskylde at jeg brukte teskje, når jeg kunne brukt spade...



mvh Asbjørn
Antall ord: 887

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Det kan kanskje virke til tider som om jeg mener at vitenskapen vil finne en logisk forklaring på alt, men sannheten er vel heller det at jeg er livredd for det paranormale og ønsker at vitenskapen skal komme med en logisk forklaring på alt! Så jeg slipper å være redd :mozilla_wink:
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

^Idril^ skrev:
>wiz skrev:Ja, ikke så lett å finne svaret når man bare har 10% hjernekapasitet.

Men når skiller jeg mellom åndelighet og hjernen da. Vi kunne brukt 110% for min del.
Men du har jo heller ikke et fasitsvar!
Nei, vitenskapen vet ikke. Det er umulig å fastslå sikkert nøyaktig hva som er 100% av hjernen potensialet.

Men å ta 10% ut av lufta er ikke korrekt vitenskapelig fremgangsmåte. Dessverre så er det gjentagende innen paranormale kretser. Folk vet ikke engang hva vitenskap er! Det er skammelig, er det rart at bevisene uteblir?
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

^Idril^ skrev:Det kan kanskje virke til tider som om jeg mener at vitenskapen vil finne en logisk forklaring på alt, men sannheten er vel heller det at jeg er livredd for det paranormale og ønsker at vitenskapen skal komme med en logisk forklaring på alt! Så jeg slipper å være redd :mozilla_wink:
Vitenskapen har en logisk forklaring på omtrent alt av "paranormale" opplevelser.
Det som gjør at man ikke ser det, er bl.a. at noen forteller historier som er preget av hva de tror. De forteller ikke om en merkelig lyd, som kunne minne om..., de forteller at de hørte... Etter å ha opplevd noe rart, finner man forklaringer som kan stemme ut fra hvilken tro/ikketro man har. Siden husker man best det som stemmer med denne forklaringen, og glemmer alt som ikke stemmer, og man husker til og med ting som ikke skjedde, men som stemmer med forklaringen.
Det man husker, det husker man som det var i går. Tror man. Man vet jo selvfølgelig ikke hva man har glemt, men man synes selv man husker så godt det som skjedde.

Når så noen skal prøve å finne ut hva som egentlig har skjedd, vil de møte problem med ufullstendig og delvis feil historie.

Her har jeg tatt utgangspunkt i at historien er ekte, men det finnes også mange løgnhistorier, og mange som er ekte i utgangspunktet, men hvor man har føyd til litt for spenningens skyld.

Enda en link som viser at 10%-påstanden din bare er en myte.
http://www.forskning.no/Artikler/2005/n ... 0414342.96
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

Vitenskapen har en logisk forklaring på omtrent alt av "paranormale" opplevelser
Jepp, omtrent. Men det er jo det som vitenskapen ikke kan forklare som er interessant. Så må du huske på en ting til. Forklaringene som vitenskapen bruker er ikke nødvendigvis korrekte eller fullstendige.

Et eksempel BA. Man tar en kortstokk og stokker. Hva er sjansen for at man klarer å "gjette" de 5 øverte kortene i stokken?

Kan man da snakke om tilfeldigheter?
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:
Vitenskapen har en logisk forklaring på omtrent alt av "paranormale" opplevelser
Jepp, omtrent. Men det er jo det som vitenskapen ikke kan forklare som er interessant. Så må du huske på en ting til. Forklaringene som vitenskapen bruker er ikke nødvendigvis korrekte eller fullstendige.

Et eksempel BA. Man tar en kortstokk og stokker. Hva er sjansen for at man klarer å "gjette" de 5 øverte kortene i stokken?

Kan man da snakke om tilfeldigheter?
Hvis det er Finn Jon eller David Copperfield, er sannsynligheten ganske høy for at de "gjetter" riktig.

Sannsynligheten for at jeg skulle gjøre det er liten. :)

Forklaringene som vitenskapen bruker er de mest sannsynlige slik situasjonen er nå. Vitenskap handler ikke om å slå fast Sannheten (tm), men å finne fram til de sannheter/naturlover som regjerer. Når vitenskapen mener de har funnet forklaringen på et problem, er denne forklaringen alltid mer sannsynlig enn dogmatiske Sannheter(tm) som omhandler paranormale fenomener. Det er bl.a. fordi forklaringen er dogmefri.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

hva med at jeg gjetter?
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:hva med at jeg gjetter?
Sannsynligheten for å gjette riktig er 1:2598960. Det betyr at du sannsynligvis vil klare det i løpet av så mange forsøk.
Sannsynligheten for å vinne i lotto er 1:5379616. Dette klarer flere nordmenn nesten hver uke.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jeg har allerede klart det BA!

Men husk en ting lille tulling, i lotto så er det millioner av rekker som blir levert inn. Jeg har ikke gjettet millioner av ganger. I tillegg så kan man spille system i lotto. Da blir oddsen for å vinne betraktelig større. Din lottosannsynlighet er hvis man leverer 1 rekke.

Du du mener altså at dette er flaks. Vet du hva; prøv selv å gjett 2 kort etter hverandre. Sjansen for det er (regne kjapt i hodet) 1/2500 og litt til.
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Uansett tror jeg de fleste tror på noe mere.
Bare de tenker seg om.
Skulle verden og alt levende liv bare utvikle seg fra intet?
Når startet tiden, og hva skulle det eventuelt være før det?
Hvor stopper universet, og hva er utenfor der?
Hvor befinner jeget (egoet) seg hen i ett menneske?
etter min ringe forstand å bedømme, må det være "noe mer".

Er vi ikke alle ånder da?
Kroppen består av celler, som igjen består av atomer, og atomene består av ren vibrerende energi.
Dette består kroppen av.Energi som vibrerer på et så lavt nivå at vi oppfatter det som fysisk masse.
Sist redigert av Riegrot på 14 Mar 2006 20:48, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 113
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Jeg har allerede klart det BA!

Det er imponerende om du greier dette wiz, man trenger ikke si mer om den saken :mozilla_cool:

Men hva med å stå langs veien(bak en sving) og tippe hva slags bil som kommer, farve og antall passasjerer......... det ikke lett det, men fin trenning da,,, :mozilla_innocent: [/quote]
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

hehe, har jeg ikke tenkt på, men en morsom øvelse.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
84507
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 125
Startet: 19 Des 2003 12:18
20
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av 84507 »

BA skrev:
^Idril^ skrev:Det kan kanskje virke til tider som om jeg mener at vitenskapen vil finne en logisk forklaring på alt, men sannheten er vel heller det at jeg er livredd for det paranormale og ønsker at vitenskapen skal komme med en logisk forklaring på alt! Så jeg slipper å være redd :mozilla_wink:
Vitenskapen har en logisk forklaring på omtrent alt av "paranormale" opplevelser.
Det som gjør at man ikke ser det, er bl.a. at noen forteller historier som er preget av hva de tror. De forteller ikke om en merkelig lyd, som kunne minne om..., de forteller at de hørte... Etter å ha opplevd noe rart, finner man forklaringer som kan stemme ut fra hvilken tro/ikketro man har. Siden husker man best det som stemmer med denne forklaringen, og glemmer alt som ikke stemmer, og man husker til og med ting som ikke skjedde, men som stemmer med forklaringen.
Det man husker, det husker man som det var i går. Tror man. Man vet jo selvfølgelig ikke hva man har glemt, men man synes selv man husker så godt det som skjedde.

Når så noen skal prøve å finne ut hva som egentlig har skjedd, vil de møte problem med ufullstendig og delvis feil historie.

Her har jeg tatt utgangspunkt i at historien er ekte, men det finnes også mange løgnhistorier, og mange som er ekte i utgangspunktet, men hvor man har føyd til litt for spenningens skyld.

Enda en link som viser at 10%-påstanden din bare er en myte.
http://www.forskning.no/Artikler/2005/n ... 0414342.96
Bare tull av BA å skrive at vitenskapen har en "logisk forklaring på nesten alle paranormale fenomener". Dette er helt udokumenterte påstander som kalles synsing. Svært mange potensielle paranormale fenomener er aldri blitt testet vitenskapelig fordi det rett og slett ikke lar seg gjøre! Og mange såkalte logiske forklaringer holder ikke mål i det hele tatt..
Antall ord: 334

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

84507 skrev:Bare tull av BA å skrive at vitenskapen har en "logisk forklaring på nesten alle paranormale fenomener". Dette er helt udokumenterte påstander som kalles synsing. Svært mange potensielle paranormale fenomener er aldri blitt testet vitenskapelig fordi det rett og slett ikke lar seg gjøre! Og mange såkalte logiske forklaringer holder ikke mål i det hele tatt..
Da får du vise til et garantert ekte og uredigert fenomen som ikke kan forklares med naturlige kjente årsaker.
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !