Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSpøkelsehuset i Lier(Full forklaring på situasjonen)

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
bj0rnsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 17 Des 2006 05:27
17
Blitt takket: 1 gang

Spøkelsehuset i Lier(Full forklaring på situasjonen)

Innlegg av bj0rnsen »

Jeg er egentlig ikke medlem her, bare lagde meg en for å skrive dette innlegget til dere som er nyskjerrige på huset i Lier. Det har vært spekulasjoner rundt det huset siden tidlig 1960/70 tallet på at det har vært en del paronormal aktivitet der. Jeg bor i Tønsberg, og har kjørt mye forbi det huset i barndomsårene mine, og alltid har jeg blitt fortalt at det i det huset har det skjedd noe, og at det foregår mye rart der.

Ryktet jeg har hørt var at en mann hadde drept familien sin der, barn og kone. Det har gått mange rykter. Typiske "Jeg kjenner noen som har bodd der og sett et lik osv"
Det er også en del rykter om at det har blitt foretatt en del tester av profosjonelle som har målt av spenninger i huset eller hva enn de kalles. Grunnen til at også dette ryktet har holdt seg i live er at det er ser ut som det er mange som har flyttet dit, også fort flyttet ut igjen. Det har vært blitt gjort utbedringer på huset, også ser det ut som det har bare blitt flyttet fra på dagen fra e18.

Så her for et par måneder siden bestemte jeg meg for å finne ut hva som egentlig har skjer eller har skjedd i det huset. Så jeg gjorde følgende. Jeg ringte Drammen kommune, spurte om hvem som eier huset, noen må stå som eier selv om det ser fra flyttet ut. Jeg fikk beskjed at huset lå i lier, så jeg ringte til lier kommune. Der traff jeg først kontordamen på telefonen, som forresten var langt hyggeligere enn hva jeg hadde i talerøret på Drammen kommune. Uansett, så utga jeg meg for å være en som skreve en avhandling om Parnormalaktivitet på Høgskolen i Vestfold, bla bla bla. Hun kjøpte det og begynte ivrig og fortelle om rykter og ting hun hadde hørt om huset. Hun var helt sikker på at det var noe som skjedde der eller har skjedd. Hun sa at jeg måtte prate med eiendomsettellerannet i Lier kommune, han hadde vist oversikten over hvem som eide huset.. Ring Ring Ring Ring Ring.. Da var jeg hos Eiendomsjefen, han fortalte meg noe av det samme som det kontordamen hadde fortalt meg om huset. Det hadde også vært en del tester der for noen år siden sa han.

For å si det slikt, nå begynte virkelig blodet bruse i årene. Nå virket det som at dette faktisk ikke bare var rykter, og mitt ønske var å få kontakt med han som eide huset og spørre om jeg kunne være der et par dager/netter for å få litt mat til oppgaven min på Hive.

Eiendomssjefen fant frem navn og nr til vedkommende som eide huset. Det var et hjemmetelefon nr. Jeg takket og ringte umiddelbart det nr jeg hadde fått. Ring Ring Ring. En i røret svarte meg "Hallo?"

Etter et ti minutter med han på telefonen var jeg svært skuffet. Og jeg finner det han sa meget troverdig. Vedkommende har eid huset nå i nesten 20 år, det har ikke vært flere eiere som det har virket som. Dette er en ensom mann som eier huset.Han fortalte meg at jeg ikke var første person som hadde ringt til han de siste 20 årene, alt fra TV2 til statlige organer hadde ringt støtt og stadig for å få lov til og komme eller vite hva som skjer i huset.

Grunnen til spøkelseryktet kommer av følgende. Når huset ble bygd på 60 tallet, ble det bygd uten de korrekte tillatelser, så huset ble ståendes tomt i lang tid, så lokale ungdom begynte å bruke stedet. Der kunne de drikke i skjul. Forbi passerende merket seg lyder fra huset pga de skjulte festene som var der. Derfor kom ryktet om at det spøket der. Når lokalemyndigheter fant ut om festingen spikret de igjen alle dører og vinduer som førte til at huset så enda mer ut som et reelt spøkelsehus. Dette satt mer eller mindre fyr i ryktene om at det spøkte i huset. Så har det siden den gang spunnet videre, og ryktene har spredd seg fra sør til nor i Norge.

Han som eide huset hadde alltid stusset på hvorfor han hadde fått huset så billig, langt under markedspris på hus i området rundt. Så en dag hadde en lokal lier beboer sagt til han på butikken "Du er han som har kjøpt spøkelsehuset i Lier". Og med alle henvedelsene fra forskjellige interesserte ringte han eiendomsselskapet og konfronterte dem med dette. Da fikk han forklaringen på hva og hvorfor ryktene hadde spredd seg.

Han var selfølgelig veldig fornøyd med å få et relativt fint hus til en så billig pris pga noen rykter. Selfølgelig spurte jeg han om han opplevd noe uvanlig huset. Og nei, det hadde han aldri gjort.

Jeg var veldig skuffet etter denne samtalen, dette var en av de mest troverdige ryktene jeg har vært borti.

Men der har dere sannheten om huset i Lier bakkene, med mindre vedkommende som tok telefonen var et gjenferd:)


Fredrik
Antall ord: 887

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bj0rnsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 17 Des 2006 05:27
17
Blitt takket: 1 gang

Hmm

Innlegg av bj0rnsen »

Beklager skrive leif der altså. Ble skrevet kjapt litt kjapt med touch.
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
bj0rnsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 17 Des 2006 05:27
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Hmm

Innlegg av bj0rnsen »

[quote="bj0rnsen"]Beklager skrive leif der altså. Ble skrevet kjapt litt kjapt med touch.[/quote]

Er det mulig? Skriveleif i skriveleifen! Nå har jeg vært våken for lenge!
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Dette er en forklaring jeg tror vi finner igjen de fleste stedene det påstås å "spøke" i.

Selv er jeg alltid skeptisk inntil jeg enten opplever noe selv, eller *svært* troverdige kilder forteller meg det.

Nå er kirkeruinene på Nes et godt eksempel på det. Jeg har vært der ute utallige ganger, både natt og dag, og tatt hundrevis av bilder der (har brukt stedet som fotolocation) og aldri noensinne opplevd noe der. Tror jeg det er noe der? Kanskje, men ikke i nærheten av så mye som folk påstår her inne.

Ellers finnes det mange slike eksempler på "spøkelseshus" rundt om i det ganske land, og "alle" har hørt slik og sånn om stedene.

Når man så tar til motet og henvender seg til huseier og spør viser det seg oftest at historien er noenlunde lik den du forteller nå. Huset har stått tom en periode, og da har folk sett "skikkelser" eller lys i vinduene om natten. Forklaringen er gjerne at en eller annen uteligger har søkt ly for natten, eller barn/ungdom synes det er spennende der inne. Og skremmer hverandre opp med at de "hører" lyder eller "ser" noe.

Hvis folk virkelig gadd å sjekke historienes troverdighet bedre tror jeg vi kunne stryke mange potensielle "spøkelsesreir" fra lista ...

Mvh Dan
Antall ord: 230
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 263
Startet: 19 Nov 2006 01:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes i Akershus

Innlegg av Viking-gutt »

Dan skrev:Dette er en forklaring jeg tror vi finner igjen de fleste stedene det påstås å "spøke" i.

Selv er jeg alltid skeptisk inntil jeg enten opplever noe selv, eller *svært* troverdige kilder forteller meg det.

Nå er kirkeruinene på Nes et godt eksempel på det. Jeg har vært der ute utallige ganger, både natt og dag, og tatt hundrevis av bilder der (har brukt stedet som fotolocation) og aldri noensinne opplevd noe der. Tror jeg det er noe der? Kanskje, men ikke i nærheten av så mye som folk påstår her inne.

Ellers finnes det mange slike eksempler på "spøkelseshus" rundt om i det ganske land, og "alle" har hørt slik og sånn om stedene.

Når man så tar til motet og henvender seg til huseier og spør viser det seg oftest at historien er noenlunde lik den du forteller nå. Huset har stått tom en periode, og da har folk sett "skikkelser" eller lys i vinduene om natten. Forklaringen er gjerne at en eller annen uteligger har søkt ly for natten, eller barn/ungdom synes det er spennende der inne. Og skremmer hverandre opp med at de "hører" lyder eller "ser" noe.

Hvis folk virkelig gadd å sjekke historienes troverdighet bedre tror jeg vi kunne stryke mange potensielle "spøkelsesreir" fra lista ...

Mvh Dan

Har du tatt deg en tur til Gamle hvam og tatt bilder der??
Antall ord: 245

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Nei, rett og slett fordi jeg ikke har hatt behov for det.

Mvh Dan
Antall ord: 14
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Innlegg av Liis »

Jeg er også skeptisk inntil det motsatte er bevist..for meg selv altså. Som Dan sier, har også vært på Nes utallige ganger...uten å merke noe som helst. Allikevel er jeg av de som har sett gjenferd et par ganger, men det er uten at jeg har oppsøkt det. Og aldri på slike "hjemsøkte" steder.. Det er nok ikke sånn det fungerer. At bare man drar til et sted som sies å være hjemsøkt, så vil du oppleve det. OG det er nok mange steder hvor rykter har spunnet opp av noe som viser seg å være ganske simpelt..

Men sånn er det jo med de fleste folk, elsker historier, eventyr, mystikk. Ballen ruller videre og en fjær blir til 5 høns!

Morsomt med det BjOrnsen fant ut :D
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
beezer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 05 Nov 2006 23:14
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandnes

Innlegg av beezer »

Godt sagt Liis
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
a.ejme
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 09 Mar 2013 14:14
11
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 3 ganger

- Spøkelsehuset i Lier(Full forklaring på situasjonen)

Innlegg av a.ejme »

Akkurat det den eieren har sagt til deg har jeg liten tro på. Er ikke sikkert han ville fortelle noe om det med tanke på at han prøver å leie det ut. Og hvis han påstår det ikke er noe der så er det litt merkelig at han ikke bor der selv, eller at folk flytter ut med en gang omtrent etter de har flyttet inn... Og det er også litt rart at det sies at eieren havnet på psykriatisk etter å ha bodd der selv. Og dessuten så har ikke de kontorene lov til å gi ut navnene på de som eier det uten videre. :)
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Spøkelsehuset i Lier(Full forklaring på situasjonen)

Innlegg av Bearchild »

a.ejme skrev:Akkurat det den eieren har sagt til deg har jeg liten tro på. Er ikke sikkert han ville fortelle noe om det med tanke på at han prøver å leie det ut. Og hvis han påstår det ikke er noe der så er det litt merkelig at han ikke bor der selv, eller at folk flytter ut med en gang omtrent etter de har flyttet inn... Og det er også litt rart at det sies at eieren havnet på psykriatisk etter å ha bodd der selv. Og dessuten så har ikke de kontorene lov til å gi ut navnene på de som eier det uten videre. :)
Nå er denne tråden rimelig gammel, og TS er neppe her for å kunne "forsvare" seg.. ;)
Argumentet ditt med at "det sies at.." er jo nettopp det som understrekes her. Foruten et besøk fra lokalavisen Drammens Tidende er det så vidt jeg vet ingen andre som har undersøkt dette ordentlig, og alt som sies om stedet er "sånt som sies".

Ellers medfører det riktighet med ikke-godkjente utbygninger, og huset er pr. i dag ikke "godkjent" etter kommunale og andre forskrifter. Årsaken til at folk bor der i kortere perioder er at det har blitt benyttet som arbeiderbolig.

Kjempeskummelt! :g_w
:)
Antall ord: 212
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
a.ejme
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 09 Mar 2013 14:14
11
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 3 ganger

- - - Spøkelsehuset i Lier(Full forklaring på situasjonen)

Innlegg av a.ejme »

Bearchild skrev:
a.ejme skrev:Akkurat det den eieren har sagt til deg har jeg liten tro på. Er ikke sikkert han ville fortelle noe om det med tanke på at han prøver å leie det ut. Og hvis han påstår det ikke er noe der så er det litt merkelig at han ikke bor der selv, eller at folk flytter ut med en gang omtrent etter de har flyttet inn... Og det er også litt rart at det sies at eieren havnet på psykriatisk etter å ha bodd der selv. Og dessuten så har ikke de kontorene lov til å gi ut navnene på de som eier det uten videre. :)
Nå er denne tråden rimelig gammel, og TS er neppe her for å kunne "forsvare" seg.. ;)
Argumentet ditt med at "det sies at.." er jo nettopp det som understrekes her. Foruten et besøk fra lokalavisen Drammens Tidende er det så vidt jeg vet ingen andre som har undersøkt dette ordentlig, og alt som sies om stedet er "sånt som sies".

Ellers medfører det riktighet med ikke-godkjente utbygninger, og huset er pr. i dag ikke "godkjent" etter kommunale og andre forskrifter. Årsaken til at folk bor der i kortere perioder er at det har blitt benyttet som arbeiderbolig.

Kjempeskummelt! :g_w
:)
At tråden er gammel er jeg fullt klar over. Jeg hadde bare lyst til å skrive hva jeg mente, det var det eneste:)
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Ankh

- Spøkelsehuset i Lier(Full forklaring på situasjonen)

Innlegg av Ankh »

Jobbet tidligere for å få til et møte der, og fikk da både forhistorien, tlfnr, adresse osv og det jeg VET er at det som ble skrevet her ikke stemmer (ihvertfall ikke helt).

Historien er som følger:
En sønn arver huset av sin mor under forutsetning av at ingenting blir endret. Alt er normalt inntil sønnen bygger/endrer en veranda og i etterkant var det mye bråk. Hendelsene døde etterhvert ut, og det har vært stille siden. Ikke overrasket over at nye eiere ikke merker noe.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !