ufo skrev:
Jeg forstår hva du tenker. At det på en måte blir en masse-hypnose det hele. At folk lar seg lure, at konspirasjonsteoriene får en skikkelig grobunn :mozilla_wink:
For mange gjelder nok dette, og det igjen gjør sitt til at noen ALLTID må lage "fakede" bilder, videoer, intervjuer etc. etc. Det ødelegger masse. Samtidig gir dette vann på mølla for skeptikerne. Skeptikerne igjen vil kanskje være glad for at fenomenet blir latterligjort på denne måten.
Personlig finner jeg ikke noen spesiell grunn til å fryde meg over falske bilder og filmer. De underbygger en hype blant folk som rett og slett er litt slitsom ofte.
Noen skeptikere er veldig seriøse og ser åpent på det. Tar det helt objektivt.
Det har jeg sansen for. Føler at jeg ser helt objektivt på det. At så mange vanlige menneskers opplevelser av ufo-fenomenet bare skal latterliggjøres av bortforklaringer av alt mulig fra ballonger til planeter fly etc blir for dumt. Men, jeg er som sagt helt enig at det ikke finnes skikkelige bevis. Men, det gjelder for alle parter.
Det er synd at forklaringer/mulige forklaringer skal sees på som latterliggjøring. Dette er absolutt ikke meningen. Jeg tror denne følelsen av å bli latterliggjort bunner ut i at man VIL tro, at man ønsker at det man tror på er sant.
Der det ikke finnes skikkelige bevis (og skikkelige bevis er vanskelig, om ikke umulig, å skaffe til veie når det gjelder individuelle opplevelser som blir gjenfortalt), må man nesten ty til sannsynlighet.
Det man har å gå ut ifra er for det meste helt diffust, og det er mange lurendreiere som fremstår ganske overbevisende. Da gjelder det å ikke være for åpen, men heller undersøke på kritisk vis. Som med andre teorier, er den beste måten å gå fram på å prøve å motbevise påstanden. Det å hele tiden søke å finne bevis FOR utenomjordiske på denne måten innebærer at man faktisk har en langt mer subjektiv holdning enn de som prøver å forklare med mer "dagligdagse" årsaker.
Mht. spørsmålet ditt så synes jeg det blir litt rart. Med et slikt fenomen som ufo fenomenet er, er det vel helt umulig å tenke seg at det IKKE ville bli skrevet bøker og laget filmer om det. Jeg baserer min tro på valige menneskers observasjoner gjennom mange mange tiår, og merker meg myndighetenes slappe og avvisende holdning til dette som påfallende rart.
Det jeg mente var at slike ting raskt ble/blir snappet opp av underholdningsindustrien, og når det gjelder konspirasjonsteorier av dette slaget, mistenker jeg at det faktisk ble startet av underholdningsindustrien.
Nå har ikke jeg så god kjennskap til dette, men jeg vil tro X-Files er en viktig bidragsyter til denne troen.
Har man en slik tro (og det er jo spennende tankespinn, det er jeg enig i), så har man gjerne lett for å overtolke og å se "tegn" på at det man tror på stemmer.
Bare tenk på å være forelsket, hvor mange "tegn" man får fra den man er forelsket i, og hvor lett det er å mistolke selv den enkleste ting.