UFO, Kornsirkler & fenomenFenomenet som endret mitt synspunkt på livet!

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod ufo, mod engler

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Hmm, det er mye å sette seg inn i på den siden, men jeg får et inntrykk av at dette først og fremst dreier seg om intervjuer og øyenvitneskildringer, noe som tilsier at det er ganske stort rom for feil.
Men jeg skal sjekke det ut nærmere når jeg får tid.
Antall ord: 55
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

caspersokrates skrev:Sannsynlighetsberegning er matematikk selvfølgelig, men faktorene man bruker er subjektive. Det er faktorene man legger inn i beregningene som er påvirket av oppvekst, populærkultur, skole etc...............

Dokumentasjon, vitnemål...........Se linken over om disclosure project. Selvom det er et annet tema så er det vel bevis, er det ikke?
Disclosure project er diskutert flere ganger, og svjv er de ikke blitt mer seriøse siden sist gang de ble diskutert her.

F.eks.
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 8606#61471
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 592#147592
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

caspersokrates skrev:Ok, medier fantes ikke for flere hundre år siden, en kornsirkel som oppsto et eller annet sted i verden, ville mest sannsynlig aldri bli nedtegnet/rapportert om.

Det er bare et fåtall av sirkler (og mer avanserte mønstre) som ble oppdaget av menigmann i det hele tatt. Tatt i betraktning av at de ikke hadde hverken fly eller helikopter. De stedene der det var naturlige høyder i nærheten var de eneste stedene man hadde mulighet til se fenomenet.

Folk var ikke dumme på den tiden var de vel? De beskriver ting med det ordforrådet de hadde på det tidspunktet. Hvis åkeren til bonden hadde stått i flammer så hadde han vel sett at den var brent ned og ikke nyslått?

"Occams razor" er et tveegget ehhh...barberblad. Det kommer an på hva hver enkelt syntes er mest logisk. Bare fordi et stort flertall mener en ting, betyr ikke det at de har rett, gjør det vel?

Jorda var flat, det er den ikke lenger!

Jeg har forstått det sånn at dere ikke tror kornsirkler er noe paranormalt i det hele tatt. Hva mener dere om at det finnes ufoer og romvesener her på jorda nå? ( http://www.disclosureproject.org/ )

Eller tror dere på noe overnaturlig i det hele tatt?
Hva vil du fram til? At du tror det var kornsirkler før, men at de aldri ble oppdaget fordi man ikke hadde fly?

Det er isåfall det råeste forsøk jeg noengang har sett på å fabrikere bevis av ingenting. :D

Ockhams razor er ikke tveegget. Den skjærer av alle unødvendige entiteter. Dvs. at den modellen med færrest overnaturlige/ukjente elementer er den mest sannsynlige.

I et slikt tilfelle som her er en forklaring uten hverken aliens eller djevler mest sannsynlig.

Jorda har ikke vært flat, dette er en myte som motbevises bl.a. av at allerede de gamle egyptere klarte å beregne sånn noenlunde diameteren på jorden.
Antall ord: 334

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
caspersokrates
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Feb 2008 10:52
16

Innlegg av caspersokrates »

et finnes seriøse forskere som tar denne vitenskapen på allvor,foreksempel Hal Puthoff fra Institue for Advanced Studies og Thomas Bearden.
De er fortsatt i et mindretall blandt mainstream vitenskapsfolk,men det er ikke uvanlig at nye teorier innen vitenskapen møter likegyldighet eller latterliggjøring når de først blir introdusert.

Når det gjelder troverdigheten til vitnene i DP så er det vanskelig å være generell, det er tross alt nesten 500 mennesker det er snakk om, og vi må passe oss for å ikke kaste ut beibien med badevannet.

De vitnene jeg finner mest overbevisende er de som besitter ubestridelig dokumentasjon i form av radar bevis og/eller offisiellt frigitte dokumenter.

Et par eksempler:

Militær pilot, Grahame Bethune beskriver en hendelse over Island i 1951 hvor et enormt ovalt objekt kom flyvende opp til flyet.

-Objektet ble registrert på radar.
-Navigasjons instrumentene ble påvirket.
-Besetning+31 passasjerer så objektet.
-Nedgraderte offiselle dokumenter fra det amerikanske Luftforsvaret bekrefter hendelsen.

Robert Salas var stasjonert ved Malmstrom Air Force Base i 1967 da et rødglødende elliptisk objekt ble sett over basen som oppbevarte atomvåpen.

-Mens dette pågikk sluttet 6-8 av atomvåpnene å fungere.
-Minst 12 andre vitner bekrefter historien.
-Det finnes offisielle dokumenter om saken.

-Et utdrag fra din henvisning til disclosure project, merkelig at det var siste innlegg i den tråden. Ble skeptikerne målløse kanskje?
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
caspersokrates
Nybegynner
Nybegynner
16

Ok, bevis for meg da, at jorden er flat!
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

caspersokrates skrev: -Et utdrag fra din henvisning til disclosure project, merkelig at det var siste innlegg i den tråden. Ble skeptikerne målløse kanskje?
Kanskje fordi det ikke var så mye å kommentere. Det blir sitert øyenvitneskildringer med påståtte dokumenter (jeg sier "påståtte" fordi det ikke vises til noen dokumenter, samt at dokumenter er lette å forfalske) som strengt tatt ikke er noen bevis i det hele tatt. Dokumenter i slike saker er vel uansett for det meste rapporter, og beskriver bare det øyenvitnene mener de har sett.
caspersokrates skrev: Ok, bevis for meg da, at jorden er flat!
Hva mener du med dette? Er det noen her som har påstått det?
Antall ord: 118
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
caspersokrates
Nybegynner
Nybegynner
16

:D Sorry, gikk litt fort der. Mente: Bevis for meg at jorden er rund!
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Nov 2006 01:15
18
Har takket: 603 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Innlegg av UFO »

Kanskje man bare skal sette seg i ro og avvente :-)
Kanskje man bare skal være helt objektiv og åpen og se hva som skjer :-)
Har vi noe valg ?

Blir så dårlig av å lese og høre folk som sier at "NEI, dette er IKKE mulig"
Hva vet vi mennesker om hva som egentlig er mulig??, hva som foregår rundt oss.

Mange sier at f.eks. "Nei det er ikke mulig for andre livsformer å reise hit"
Dette er fordi man hele tiden sammenfatter med hva VI vet idag. Det blir helt feil.
Tenk hvor lite vi vet. Vi vet ikke noe av betydning vil jeg tro.
Tingene er nok IKKE slik vi tror. Tid og Rom, hva er tid - vi tror vi vet, men
vet mest sannsynelig ingen ting av betydning ;-)

Er det ikke interessant å lure på at det mest sannsynelig eksisterer ting vi
overhode ikke har anelse hva er.?

Som det finnes frekvenser i eteren, som vi ikke detekter med våre sanser
på samme måte finnes det kanskje paralell-univers /dimensjoner etc.
Morsomt ikke sant

Jeg blir ikke overrasket over noe som måtte hende. Bare ønsker uansett utfall å
å få oppleve det å få vite hvilke fenomener vi observerer. Det hadde vært kuult ;-)
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

caspersokrates skrev:et finnes seriøse forskere som tar denne vitenskapen på allvor,foreksempel Hal Puthoff fra Institue for Advanced Studies og Thomas Bearden.
Hal Puthoff er scientolog. Det sier vel en del om hans vitenskapelige seriøsitet. :D, mens Thomas Bearden fortsatt holder på med evighetsmaskinen sin. :D
De er fortsatt i et mindretall blandt mainstream vitenskapsfolk,men det er ikke uvanlig at nye teorier innen vitenskapen møter likegyldighet eller latterliggjøring når de først blir introdusert.
Jo. Det er uvanlig, selv om nye teorier møter motstand for derved å kunne bestå falsifiseringsforsøk.
Når det gjelder troverdigheten til vitnene i DP så er det vanskelig å være generell, det er tross alt nesten 500 mennesker det er snakk om, og vi må passe oss for å ikke kaste ut beibien med badevannet.
For det meste er det snakk omandre, tredje og fjerdehåndsvitner.

Min favoritt er Paul Utz, som er med blant disse 400 toppvitnene fordi hans far hadde en hemmelig karriere. :D
De vitnene jeg finner mest overbevisende er de som besitter ubestridelig dokumentasjon i form av radar bevis og/eller offisiellt frigitte dokumenter.

Et par eksempler:

Militær pilot, Grahame Bethune beskriver en hendelse over Island i 1951 hvor et enormt ovalt objekt kom flyvende opp til flyet.

-Objektet ble registrert på radar.
-Navigasjons instrumentene ble påvirket.
-Besetning+31 passasjerer så objektet.
-Nedgraderte offiselle dokumenter fra det amerikanske Luftforsvaret bekrefter hendelsen.
Det var sikkert en (eller fler) hendelse, men jeg kan ikke si nøyaktig hva som foregikk der. Det er for lite informasjon tilgjengelig. F.eks. sies det ikke noe om hva undersøkelsene kom fram til, kun at de bekrefter hendelsen.
Robert Salas var stasjonert ved Malmstrom Air Force Base i 1967 da et rødglødende elliptisk objekt ble sett over basen som oppbevarte atomvåpen.

-Mens dette pågikk sluttet 6-8 av atomvåpnene å fungere.
-Minst 12 andre vitner bekrefter historien.
-Det finnes offisielle dokumenter om saken.
Hva sier så disse offisielle dokumentene?

Robert Salas ble bare fortalt at det var noe over basen, han så det aldri selv.
-Et utdrag fra din henvisning til disclosure project, merkelig at det var siste innlegg i den tråden. Ble skeptikerne målløse kanskje?
Neppe. Jeg vet ikke hvorfor dette innlegget ikke ble besvart. Det er nok ikke fordi det ble for vanskelig. :)
Antall ord: 392

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

caspersokrates skrev::D Sorry, gikk litt fort der. Mente: Bevis for meg at jorden er rund!
Gå ut til kysten, og se når neste båt går utover. Hvis du ser båten forsvinner bak horisonten, så der det fordi jorden er rund. :)
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ufo skrev:Kanskje man bare skal sette seg i ro og avvente :-)
Kanskje man bare skal være helt objektiv og åpen og se hva som skjer :-)
Har vi noe valg ?

Blir så dårlig av å lese og høre folk som sier at "NEI, dette er IKKE mulig"
Hva vet vi mennesker om hva som egentlig er mulig??, hva som foregår rundt oss.

Mange sier at f.eks. "Nei det er ikke mulig for andre livsformer å reise hit"
Dette er fordi man hele tiden sammenfatter med hva VI vet idag. Det blir helt feil.
Tenk hvor lite vi vet. Vi vet ikke noe av betydning vil jeg tro.
Tingene er nok IKKE slik vi tror. Tid og Rom, hva er tid - vi tror vi vet, men
vet mest sannsynelig ingen ting av betydning ;-)

Er det ikke interessant å lure på at det mest sannsynelig eksisterer ting vi
overhode ikke har anelse hva er.?

Som det finnes frekvenser i eteren, som vi ikke detekter med våre sanser
på samme måte finnes det kanskje paralell-univers /dimensjoner etc.
Morsomt ikke sant

Jeg blir ikke overrasket over noe som måtte hende. Bare ønsker uansett utfall å
å få oppleve det å få vite hvilke fenomener vi observerer. Det hadde vært kuult ;-)
Det er neppe mange som sier "Nei det er ikke mulig for andre livsformer å reise hit". Det du sikkert hører ofte er at det er lite sannsynlig. Og det er det. Hva som er mulig vet vi ikke.

Det finnes ikke frekvenser i eteren.
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

BA. skrev:
caspersokrates skrev::D Sorry, gikk litt fort der. Mente: Bevis for meg at jorden er rund!
Gå ut til kysten, og se når neste båt går utover. Hvis du ser båten forsvinner bak horisonten, så der det fordi jorden er rund. :)
En litt mer tungvinn måte å få bevis for det på er å gå/kjøre/fly jorden rundt, som jo er så populært blant såkalte eventyrere ;)
Antall ord: 74
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
caspersokrates
Nybegynner
Nybegynner
16

Har du gått rundt jorden selv? Hvordan vet du da at jorden er rund?

Kan du gi meg dokumentasjon fra seriøse forskere som beviser at båten faktisk ikke synker.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
caspersokrates
Nybegynner
Nybegynner
16

Det finnes sikkert andre forumer på nett som passer bedre for skeptikere.
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

caspersokrates skrev:Det finnes sikkert andre forumer på nett som passer bedre for skeptikere.
Hvilke da? Jeg ser ikke helt for meg at "skeptikerne" ville hatt det så moro i et eget skeptikerforum der alle stort sett var enige. Det er begrenset hvor moro det er å diskutere noe som allerede er bevist opp og i mente...

Jeg synes paran fungerer utmerket for skeptikere på lik linje med troende, godtroende, skeptiske troende, spøkefugler og de som bare er nysgjerrige på det paranormale.
Det verste er at jeg har innsett at uten noen provoserende innlegg og bastante skeptikere her og der, blir det bare dødt her på forumet... Vi må jo ha noe å diskutere, ellers blir det jo rene syklubben her. Man lærer jo faktisk noe av å bli provosert også. Da tvinges man til å tenke gjennom meningene sine.

Jeg synes mangfoldet av personligheter og meninger/teorier er det som gjør paran interessant! :)
Antall ord: 154
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links