UFO, Kornsirkler & fenomen ⇒ Ildkulen i finnskogen..sann historie!
Moderatorer: Asbjørn, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod ufo, mod engler
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Mai 2007 16:07
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: trondheim
Ildkulen i finnskogen..sann historie!
i 1869 var det var en stor ildkule som for over himmelen..man mener man "hørte" den..nedslaget skjedde i sverriges del av finnskogen. (for de som ikke tror meg,,jo..svenskene har en del av finnskogen de og) etter nedslaget skjedde merkelige ting.et sted som heter:trollsjön inne finskogen er kjent for et stort troll, som kong olav møtte på sin erobringstokt..han hadde forbannet trollet, slik at det bare kunne opp å puste hvert 100 år!..men det som var rart..var at under nedslaget, så forsvant den eneste øya som stod på fast grunn..den ble bare borte. øya het visstnokk salomos øy. man vet hverken årsaken til forsvinningen, eller hvem denne salomo var. men noen fra sverrige(gusta carlsson eller noe slikt) tok seg tilrette med denne"ildkulen", fordi det viste seg at at det slo ut en gullgruve!..men det merkelige var. at etter 2 år, altså i 1871, så forsvant kulen! den for opp i lufta igjenn!.
man har i ettertid funnet ut at det var en slags farkost som hadde sunket ned i berget, i wilhelmgruva(sverrige), og laget "glass" på bergveggene for beskyttelse..(mest logisk)
inbyggerne i området fant seg tilrette med å ha vesnene ved sin side. og menneskene hjalp dem!!4 år etter blir 1 av 4 vesner alvorlig syk, og gikk inn i farkosten, og kom aldri ut igjenn.
de tre andre gikk inn, og har heller aldri kommet ut igjen!. man har vert ned i wilhelmgruva mange ganger, men det er fyllt til randen med vann..helt til i 1986. da var det en australsk forsker som dro dit. han sprengte hull i en gruvegang, så vannet rannt ut. tilslutt så han skroget på skipet. han kastet en stein mot det, men steinen dro bare igjennom skroget!!!!!!!!han hadde ingen annen forklaring på dette enn at "vesnene" hadde mestret kjemien så godt, at de hadde plasert atomene i spesielle mønster eller noe slikt, som gjorde at skroget ble sikkert!..han hadde en teori om at det var magneter inn i bildet, eller en slags mekanisme de hadde latt stå på. han trodde de kansje var i dvale. så han tettet sprekken, og stengte inngangen, og dro sin vei..(slik at den fylltes med vann)
han fortalte dette bare til sine nermeste. han fortalte at skroget var trekantet..
( http://www.youv.jp/video/atpr00-id-45mapx9e/ ) filmen vedsidenav viser et slikt "reddningsfartøy" som ble sendt. de har hentet flere..den australske forskeren tror at de sebdte ut nødsignaler eller noe slikt. jeg har selv sett et trekantet romskip.
(dette er en sann historie, basert på den australske forskeren,som jeg ikke vet hva heter, sin hemmelige dagbok, som kom ute av kontroll da broren til forskeren tok vare på boka, og solgte den. australieren døde 1 1998.)
man har i ettertid funnet ut at det var en slags farkost som hadde sunket ned i berget, i wilhelmgruva(sverrige), og laget "glass" på bergveggene for beskyttelse..(mest logisk)
inbyggerne i området fant seg tilrette med å ha vesnene ved sin side. og menneskene hjalp dem!!4 år etter blir 1 av 4 vesner alvorlig syk, og gikk inn i farkosten, og kom aldri ut igjenn.
de tre andre gikk inn, og har heller aldri kommet ut igjen!. man har vert ned i wilhelmgruva mange ganger, men det er fyllt til randen med vann..helt til i 1986. da var det en australsk forsker som dro dit. han sprengte hull i en gruvegang, så vannet rannt ut. tilslutt så han skroget på skipet. han kastet en stein mot det, men steinen dro bare igjennom skroget!!!!!!!!han hadde ingen annen forklaring på dette enn at "vesnene" hadde mestret kjemien så godt, at de hadde plasert atomene i spesielle mønster eller noe slikt, som gjorde at skroget ble sikkert!..han hadde en teori om at det var magneter inn i bildet, eller en slags mekanisme de hadde latt stå på. han trodde de kansje var i dvale. så han tettet sprekken, og stengte inngangen, og dro sin vei..(slik at den fylltes med vann)
han fortalte dette bare til sine nermeste. han fortalte at skroget var trekantet..
( http://www.youv.jp/video/atpr00-id-45mapx9e/ ) filmen vedsidenav viser et slikt "reddningsfartøy" som ble sendt. de har hentet flere..den australske forskeren tror at de sebdte ut nødsignaler eller noe slikt. jeg har selv sett et trekantet romskip.
(dette er en sann historie, basert på den australske forskeren,som jeg ikke vet hva heter, sin hemmelige dagbok, som kom ute av kontroll da broren til forskeren tok vare på boka, og solgte den. australieren døde 1 1998.)
Antall ord: 475
-Den Ukjente-
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 29 Apr 2007 21:38
- 17
Er du sikker på at det var Kong Olav? Han var vel ikke født enda. Kan kanskje ha vært Oscar du mener?1869 var det var en stor ildkule som for over himmelen..man mener man "hørte" den..nedslaget skjedde i sverriges del av finnskogen. (for de som ikke tror meg,,jo..svenskene har en del av finnskogen de og) etter nedslaget skjedde merkelige ting.et sted som heter:trollsjön inne finskogen er kjent for et stort troll, som kong olav møtte på sin erobringstokt
Antall ord: 90
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Re: Ildkulen i finnskogen..sann historie!
Det skal nok litt bedre kriterier til før man kan kalle en slik skrøne for sann.den ukjente skrev:i 1869 var det var en stor ildkule som for over himmelen..man mener man "hørte" den..nedslaget skjedde i sverriges del av finnskogen. (for de som ikke tror meg,,jo..svenskene har en del av finnskogen de og) etter nedslaget skjedde merkelige ting.et sted som heter:trollsjön inne finskogen er kjent for et stort troll, som kong olav møtte på sin erobringstokt..han hadde forbannet trollet, slik at det bare kunne opp å puste hvert 100 år!..men det som var rart..var at under nedslaget, så forsvant den eneste øya som stod på fast grunn..den ble bare borte. øya het visstnokk salomos øy. man vet hverken årsaken til forsvinningen, eller hvem denne salomo var. men noen fra sverrige(gusta carlsson eller noe slikt) tok seg tilrette med denne"ildkulen", fordi det viste seg at at det slo ut en gullgruve!..men det merkelige var. at etter 2 år, altså i 1871, så forsvant kulen! den for opp i lufta igjenn!.
Den er altså basert på historiene til en ikke navngitt avdød australsk professor, hvis bok ble gitt ut av en ikke navngitt bror. Veldig hendig at ikke kildene kan sjekkes.
Dette her er nok bare ei skikkelig skrøne er jeg redd.
Antall ord: 539
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 18 Jan 2006 22:51
- 18
- Kjønn (valgfri): supahuman
- Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
- Har takket: 18 ganger
- Blitt takket: 18 ganger
Spennende historie da! Om den er sann eller ikke aner ikke jeg, men hadde vært fint med litt mer nøyaktige kilder;)
Antall ord: 23
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Jul 2005 23:43
- 19
- Lokalisering: Skogly
Er dette noe du har drømt? Jeg finner ikke noe som helst info om denne historien på nettet. Hverken wilhelmgruva, ildkule i Finnskogen, NOEN TING.
Hvor i all videste verden kommer denne historien fra?
Hvor i all videste verden kommer denne historien fra?
Antall ord: 35
Bare en uvitende person vender seg imot hva et oppriktig og logisk sinn har oppdaget
-Baronen-
-Baronen-
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Apr 2007 21:50
- 17
Re: Ildkulen i finnskogen..sann historie!
ja kjære vene......den ukjente skrev:i 1869 var det var en stor ildkule som for over himmelen..man mener man "hørte" den..nedslaget skjedde i sverriges del av finnskogen. (for de som ikke tror meg,,jo..svenskene har en del av finnskogen de og) etter nedslaget skjedde merkelige ting.et sted som heter:trollsjön inne finskogen er kjent for et stort troll, som kong olav møtte på sin erobringstokt..han hadde forbannet trollet, slik at det bare kunne opp å puste hvert 100 år!..men det som var rart..var at under nedslaget, så forsvant den eneste øya som stod på fast grunn..den ble bare borte. øya het visstnokk salomos øy. man vet hverken årsaken til forsvinningen, eller hvem denne salomo var. men noen fra sverrige(gusta carlsson eller noe slikt) tok seg tilrette med denne"ildkulen", fordi det viste seg at at det slo ut en gullgruve!..men det merkelige var. at etter 2 år, altså i 1871, så forsvant kulen! den for opp i lufta igjenn!.
Antall ord: 482
Hide post links |
-
- Moderator
- Startet: 01 Mar 2005 20:32
- 19
- Lokalisering: Trondheim
- Blitt takket: 3 ganger
Høres nesten ut som en sci-fi historie
Antall ord: 9
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFOAdmin
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Okt 2007 20:32
- 17
- Lokalisering: hadde jeg vist det så...
farfar har jobbet på både norsk og svensk side i sikert 30 år før han ble pensjo nist.... han måte le litt da jeg viste han det......, vem kan si noe sånt fikk jeg til svar :mozilla_smile:
Antall ord: 42
di gale har det godt sier noen? JEG HAR DET ENDA BEDRE!!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Aug 2007 15:21
- 17
- Lokalisering: Asker
Trådstarter har lest for mye science fiction. Denne historien er klippet ut av "Vokterne"-serien av Willy Ustad.
Grei, spennende serie, men fullstendig fiction hele greia.
Grei, spennende serie, men fullstendig fiction hele greia.
Antall ord: 27
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Feb 2007 17:18
- 17
- Lokalisering: Oppe på loftet...
- Blitt takket: 1 gang
Vi har en kamerat som er vokst opp i Finnskogen, like ved korset, faktisk, han har aldri hørt denne historien, han sjekka også med sin far som har bodd der i 63 år, heller ikke han hadde hørt noe om dette. Det er nok mange historier rundt slike steder, men ikke alle trenger å være sanne....
Gleder meg til våren kommer igjen, for da er det nye utflukter til Finnskogen!!
Gleder meg til våren kommer igjen, for da er det nye utflukter til Finnskogen!!
Antall ord: 73
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Nov 2007 01:33
- 16
- Lokalisering: Lørenskog
Litt sånn X-files'ish!
Antall ord: 6
..Man Føler Mer Enn Man Ser..
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Aug 2007 15:21
- 17
- Lokalisering: Asker
Bare for å presisere etter å ha konferert med forfatteren av Vokterne: Dette med ildkulen er sant, resten er ren fiction. Ildkulen var neppe en ufo, men kanskje en steinmeteoritt.
Antall ord: 28
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Jan 2008 21:24
- 16
:mozilla_wink:
Jeg kan bekrefte at historien Den ukjente har hørt, stammer fra bokserien Vokterne, som forresten står i hylla bak meg her. Dessverre hender det nokså ofte at fiction blander seg med "ekte" fortellinger når forfattere bruker dem i bøkene sine. Så går det fra munn til munn, og jeg tror ikke noen helt bevisst prøvde å narre Den ukjente. Det er bare sånt som skjer...
Jeg har brukt nokså mye tid i norsk og svensk finnskog, bl a i området der en ukjent flygende gjenstand styrtet ned 30/7 1946 - observert av to svenske oppsynsmenn og rapportert til svensk etterretning 5/8 samme år. Jeg har også hørt om ildkulen, men det skjedde altså i virkelig ødemark og dypt inne i svensk finnskog.
Akkurat som Skeptikerjenta tror jeg det antagelig var en steinmeteoritt. Året er ikke helt sikkert, for det ble ikke rapportert til øvrigheten, som folket på finnskogene hadde et nokså skjevt forhold til. Men det var i siste halvdel av 1860-årene, og skjedde noen mil nordvest for Grangärdes Finnbygd. Det finnes ikke noe krater, så den eksploderte trolig i luften, men ikke særlig høyt oppe. Den kan ikke ha vært særlig stor, men noen hundre kvadratmeter skog ble skadd.
Det bodde ikke mye folk særlig nærmere enn fire-fem mil, de som hørte braket og så ildkulen var angivelig tre kullbrennere som holdt til i området. At historien ikke er særlig kjent i dag, henger nok sammen med at en mengde av beboerne i svenske finnskoger flyttet ut i tiden rundt det forrige århundreskiftet. Fattigdommen i disse bygdene var nemlig forferdelig.
Dette med "finnskog" kommer av at tusenvis av finner og svenskfinske flyttet fra hungersnød i f eks Tornedalen og til disse skogene, i løpet av en hundre års tid på 17- og 18-hundretallet. Og i forhold til de svenske finnskogene er de norske bare en liten snipp...
Når du har gått gjennom norsk finnskog kommer du til Sjuomilsskogen, deretter til Tiomilsskogen, og så til Orsa Finnskog som er den egentlig finnskogen - og så kan du traske videre 30-40 mil nordover mot Mattmar i Jemtland. Skooog, hele veien.
Det skjuler seg mange gåter i disse endeløse skogene.
Jeg kan bekrefte at historien Den ukjente har hørt, stammer fra bokserien Vokterne, som forresten står i hylla bak meg her. Dessverre hender det nokså ofte at fiction blander seg med "ekte" fortellinger når forfattere bruker dem i bøkene sine. Så går det fra munn til munn, og jeg tror ikke noen helt bevisst prøvde å narre Den ukjente. Det er bare sånt som skjer...
Jeg har brukt nokså mye tid i norsk og svensk finnskog, bl a i området der en ukjent flygende gjenstand styrtet ned 30/7 1946 - observert av to svenske oppsynsmenn og rapportert til svensk etterretning 5/8 samme år. Jeg har også hørt om ildkulen, men det skjedde altså i virkelig ødemark og dypt inne i svensk finnskog.
Akkurat som Skeptikerjenta tror jeg det antagelig var en steinmeteoritt. Året er ikke helt sikkert, for det ble ikke rapportert til øvrigheten, som folket på finnskogene hadde et nokså skjevt forhold til. Men det var i siste halvdel av 1860-årene, og skjedde noen mil nordvest for Grangärdes Finnbygd. Det finnes ikke noe krater, så den eksploderte trolig i luften, men ikke særlig høyt oppe. Den kan ikke ha vært særlig stor, men noen hundre kvadratmeter skog ble skadd.
Det bodde ikke mye folk særlig nærmere enn fire-fem mil, de som hørte braket og så ildkulen var angivelig tre kullbrennere som holdt til i området. At historien ikke er særlig kjent i dag, henger nok sammen med at en mengde av beboerne i svenske finnskoger flyttet ut i tiden rundt det forrige århundreskiftet. Fattigdommen i disse bygdene var nemlig forferdelig.
Dette med "finnskog" kommer av at tusenvis av finner og svenskfinske flyttet fra hungersnød i f eks Tornedalen og til disse skogene, i løpet av en hundre års tid på 17- og 18-hundretallet. Og i forhold til de svenske finnskogene er de norske bare en liten snipp...
Når du har gått gjennom norsk finnskog kommer du til Sjuomilsskogen, deretter til Tiomilsskogen, og så til Orsa Finnskog som er den egentlig finnskogen - og så kan du traske videre 30-40 mil nordover mot Mattmar i Jemtland. Skooog, hele veien.
Det skjuler seg mange gåter i disse endeløse skogene.
Antall ord: 388
Hide post links |
-
- Moderator
- 19
Sikkert mange historier fra disse skogene.
Admin
Hide post links |
-
- Moderator
- 19
Sikkert mange historier fra disse skogene.
Admin
Hide post links |