Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisMedie påvirkning

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Kenneth Thon skrev i en annen tråd
det er laverstående Ånder som kommer igjennom i slike seanser
Ingen reagerer på dette. Laverestående ånder ok. Laverestående mennesker eksisterer ikke. Det er rasisme.

Så kan det jeg skriver her virke veldig søkt, men da er vi inne på kulturell forståelse. I mange kulturer og samfunn er drap og vold greit. Det er iallefall en del av hverdagen. I andre kulturer ærer man de døde og å snakke om noen av dem som laverestående ville vært galt.

Vi har motsatt syn på dette.

I gamle dager var det ikke uvanlig at folk slo hverandre i hjel i fylla. Man drepte for ære og bagateller. Det var ok den gangen. Det var straffbart, men straffen var ikke så ille. Derimot var det dødstraff for svindel eller lureri. Da var penger mer verdt enn liv.
Antall ord: 149
Beauty is in the eye of the beer holder..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Siden jeg har nevnt Columbine massakeren...
Denne uken har det vært to skole skytinger, en i Colorado og i avisene i dag leste jeg om en gutt som skøt rektoren sin på en skole i Wisconsin!
Hva er det som skjer i USA ?
Om dette er direkte medie påvirkning vet jeg ikke, men det er litt treffende at en sånn episode skal skje to-tre dager etter en lignende hendelse og tre uker etter et skytedrama i Canada!!
Antall ord: 82
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Zyxeqeunin
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 19
Startet: 21 Mai 2006 12:33
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hjemme

Innlegg av Zyxeqeunin »

Atmi skrev:
Science skrev:Endelig fikk jeg muligheten til å postet dette bildet som jeg er blitt helt besatt av. Jeg hater utrykket: Et bilde sier mer enn 1000 ord, men noen ganger så er det passende.

Bilde
Merkelig og hvit hånd den jenta hadde da :)
Du sier noe der ja :mozilla_tongue:
Antall ord: 50
''Fascism is Capitalism in decay,'' Lenin
''Workers of the world unite; you have nothing to lose but your chains'' Karl Marx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Re: Medie påvirkning

Innlegg av Riegrot »

Silmarill skrev:Tror dere at voldsfilmer alene kan fremprovosere voldelige handlinger ?

Blir vi som mottakere påvirket av media (filmer, fjernsynsprogram, spill etc) eller tror dere det er andre faktorere som spiller inn, som for eksempel lavere sosial status, liten tid til barna etc.
Kansje begge deler ?
For de som klarer å skille mellom virkelighet,og ikke virkelighet, tror jeg det er nyhetene på tv og de store avisene som avgir mest destruktiv "energi".
Folk blir jo langsomt foret med den ellendighet som vises der, og etterhvert blir det en del av deres virkelighetsoppfatning.

Det er jo virkelig, men det blir ingen balanse. Folk tror at det står verre til en det er.
Se og hør er i bunn og grunn livsfarlig. Psykisk helseskadelig!!
Men folk vil jo ha dette! det selger som hakket møkk. Skadefryd! folk elsker det, men er det sundt?

Alt dette stoffet som serveres til folk er med på å skape frykt, og skiller mellom mennesker flest, og det igjen fører til utøvelse av vold,drap, osv osv...
Antall ord: 175
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Takk for flotte svar folkens!

Jeg leste en forskningsrapport fra UNESCO, hvor de mente at barn som så voldsfilmer hvor man ikke fikk se konsekvensen av den voldelige hendelsen, der man fikk belønning for voldelige hendelser og som hadde humoristisk preg, gjore at barna fikk aggresiv adferd.

Jeg sytes ikke at barn bør se filmer som inneholder voldsscener uansett. Hva er vitsen ?
Antall ord: 64
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Golden_Angel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 50
Startet: 18 Sep 2006 00:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Golden_Angel »

Det er et vanskelig spørsmål egentlig.
Men jeg tror det bunner ut i.
Oppdragelse, sosiale evner, tilpassningsdyktighet og slike ting.
Jeg tviler på at vold i filmer eller musikk er hovedfaktoren, for at noen strener ut av døren hjemme for å drepe 25 av sine nærmeste klassekamerater eller venner.
Men vold i filmer? Hva med volden i nyhetsbilde. Den er nesten enda råere. Vold i fim er falsk og arrangert. Men vold på nyhetene er realiteten, den er verre for et barn å forstå.
Antall ord: 87
Im not insane
Just not "normal"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links